Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel kleedgeld 12 jarige ?


Ik heb niet alles gelezen, maar wij deden ook kleedgeld bij mijn dochter (ik dacht 50 euro per maand) en ik betaalde de helft van de winterjas en de helft van de schoenenkeuze. (anders kwam dochter doodleuk alsnog met enorm dure schoenen en jassen aan) daar we hadden dus ook geen discussie over. Ze werd, doordat ze de helft moest meebetalen, daardoor heel prijsbewust. En het leuke is, dat wanneer je dan wél een keertje als verrassing iets helemaal betaalt, het ook echt als en cadeautje voelt en zo gewaardeerd wordt.
Bij mijn zoon deden we geen kleedgeld, want hij ging toch nooit kleding kopen, voor hem moest ik zelf wel wat halen want hij bleef net zo lang in zijn spullen rondlopen tot het min of meer te klein werd. En ik vond het wel leuk om dat voor nog hem te regelen. Nu is hij 20 en koopt zelf zijn kleding online, via o.a. Zalando, heeft nog steeds een hekel om naar kledingzaken te gaan.

Ik kreeg vanaf mijn 14e 45 euro in de maand.
Ik moest er alles van betalen, behalve goede schoenen en een goede winterjas. Mocht ik meer schoenen en jassen willen, dan wel zelf betalen.
Ik moest er ook mijn bh's van betalen en sportkleding.
Mijn broertje had geen bh's nodig en sportte niet, maar kreeg wel hetzelfde bedrag, waar ik dus meer mee moest kopen. Vond ik niet geheel eerlijk.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 16:29

Butterflywhy schreef op 09-10-2021 om 16:10:

Ik heb twee kids van 9 en 11. Ik koop nog alles voor ze en doe ook in de toekomst niet aan kleedgeld. Als ze iets nodig hebben geven ze het aan en koop ik het. Ook ben ik zelf gek op merkkleding dus shop dat heel vaak online voor ze. Toch kunnen ze met geld omgaan (geld wat ze cadeau krijgen wordt nog steeds gespaard) en laatst mocht die van 9 online schoenen uitkiezen en toen wilde hij een paar van Nike van 30 euro omdat hij de anderen te duur vond. Ook in de winkel roept hij regelmatig dit is veel geld dus doe maar niet. Als ze met vrienden afspreken om bijvoorbeeld even kort naar de stad te gaan of iets te gaan eten dan geef ik ze geld (10-15 euro). Ze beseffen dat dit veel is en zeggen ook regelmatig zoveel geld hoeft niet. Ik zie nog geen verwend gedrag.

Dat jij niet aan kleedgeld doet, wil niet zeggen dat bij de kinderen die behoefte niet zal ontstaan.  Wacht maar tot ze wat ouder zijn,  dan veranderen die behoeftes nog wel. 

Mallebeppie schreef op 09-10-2021 om 16:29:

[..]

Dat jij niet aan kleedgeld doet, wil niet zeggen dat bij de kinderen die behoefte niet zal ontstaan. Wacht maar tot ze wat ouder zijn, dan veranderen die behoeftes nog wel.

Hahaha ik moet oprecht lachen. Het zijn beide jongens die niks met winkelen hebben. Ik bestel. Zij passen en geven aan het wel of niet te willen houden en dan gaat het terug. Als ze ouder zijn zullen ze een bijbaan hebben (hoop ik) waarmee ze het een en ander kunnen aanschaffen maar ik zal ook zeker nog voor ze blijven kopen/betalen. Vroeger moest ik echt vanaf mijn veertiende ofzo alles zelf betalen. Mijn ouders hadden het geld echt niet maar ik vond het vreselijk. Dus ergens ben ik ook aan het compenseren. Maar wat mij betreft, zolang ik het kan betalen en ik geen verwend gedrag zie blijft de situatie wat mij betreft zo. Ze vragen ook weleens mag ik nieuwe schoenen of een nieuwe jas of iets anders en kijken dan samen met mij online. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 16:46

Butterflywhy schreef op 09-10-2021 om 16:36:

[..]

Hahaha ik moet oprecht lachen. Het zijn beide jongens die niks met winkelen hebben. Ik bestel. Zij passen en geven aan het wel of niet te willen houden en dan gaat het terug. Als ze ouder zijn zullen ze een bijbaan hebben (hoop ik) waarmee ze het een en ander kunnen aanschaffen maar ik zal ook zeker nog voor ze blijven kopen/betalen. Vroeger moest ik echt vanaf mijn veertiende ofzo alles zelf betalen. Mijn ouders hadden het geld echt niet maar ik vond het vreselijk. Dus ergens ben ik ook aan het compenseren. Maar wat mij betreft, zolang ik het kan betalen en ik geen verwend gedrag zie blijft de situatie wat mij betreft zo. Ze vragen ook weleens mag ik nieuwe schoenen of een nieuwe jas of iets anders en kijken dan samen met mij online.

Lach maar een eind weg, maakt mij niet uit hoor. Ze leren alleen weinig van: u vraagt, wij draaien. 

Ik geloof dat onze zoon pas vanaf zijn 16e o.i.d. kleedgeld kreeg. Ik geloof dat we begonnen zijn met 70 euro en nu (hij is 19) 110 euro in de maand. Daar moet hij alles voor doen. Dus zakgeld, kleedgeld (alles, ook winterjas, schoenen etc.) en geld voor de kapper.

Ik woon niet in Nederland en ik ken hier niemand die kleedgeld aan zijn/ haar jonge kinderen geeft.  Mijn  kinderen kregen wel ruim zakgeld en ik betaalde al hun kleding die ze zelf mochten uitzoeken. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 18:12

zwaankip schreef op 09-10-2021 om 17:39:

Ik woon niet in Nederland en ik ken hier niemand die kleedgeld aan zijn/ haar jonge kinderen geeft. Mijn kinderen kregen wel ruim zakgeld en ik betaalde al hun kleding die ze zelf mochten uitzoeken.

Fijn dat jij gezegend bent met een ruime portemonnee. 

En vanaf 12 jaar noem ik kinderen geen jonge kinderen meer overigens.  Daar heb ik toch echt een ander beeld bij.

zwaankip schreef op 09-10-2021 om 17:39:

Ik woon niet in Nederland en ik ken hier niemand die kleedgeld aan zijn/ haar jonge kinderen geeft. Mijn kinderen kregen wel ruim zakgeld en ik betaalde al hun kleding die ze zelf mochten uitzoeken.

Nou precies dit. Ik woon dan wel in Nederland maar bij ons is dat helemaal niet gebruikelijk en toch leren de meesten gewoon met geld omgaan.

---

---

09-10-2021 om 18:29

Butterflywhy schreef op 09-10-2021 om 16:10:

Ik heb twee kids van 9 en 11. Ik koop nog alles voor ze en doe ook in de toekomst niet aan kleedgeld. Als ze iets nodig hebben geven ze het aan en koop ik het. Ook ben ik zelf gek op merkkleding dus shop dat heel vaak online voor ze. Toch kunnen ze met geld omgaan (geld wat ze cadeau krijgen wordt nog steeds gespaard) en laatst mocht die van 9 online schoenen uitkiezen en toen wilde hij een paar van Nike van 30 euro omdat hij de anderen te duur vond. Ook in de winkel roept hij regelmatig dit is veel geld dus doe maar niet. Als ze met vrienden afspreken om bijvoorbeeld even kort naar de stad te gaan of iets te gaan eten dan geef ik ze geld (10-15 euro). Ze beseffen dat dit veel is en zeggen ook regelmatig zoveel geld hoeft niet. Ik zie nog geen verwend gedrag.

Dat ze met geld kunnen omgaan waar het kleding betreft zegt helemaal niks. Zeker niet op die leeftijd waar ze nog niet zo worden beïnvloedt door klasgenoten. Tel je zegeningen maar denk niet dat je er al bent. Jongens kunnen later ook heel veel geld met gemak uitgeven aan andere dingen en dan zeg je ook niet dat ze zo goed met geld kunnen omgaan omdat ze geen geld uitgeven aan kleding. 

Mallebeppie schreef op 09-10-2021 om 18:12:

[..]

Fijn dat jij gezegend bent met een ruime portemonnee.

En vanaf 12 jaar noem ik kinderen geen jonge kinderen meer overigens. Daar heb ik toch echt een ander beeld bij.

Ik ben helemaal niet gezegend met een ruime portemonee hoor. Dat is een aanname die jij doet.

Ik scheef alleen dat ik dat hier niet ken; kleedgeld omdat ik niet in Nederland woon. 

Mag dat? 


---

---

09-10-2021 om 18:33

Mijn kinderen hebben geen kleedgeld gehad, dat had ik alleen gedaan als ze er om hadden gevraagd of als ik constant ruzie had over dure merken. 

Als ze er om hadden gevraagd dan had sportkleding er buiten gezeten omdat ze nu eenmaal verschillende sporten kunnen doen. Een winterjas zou met een plafond zijn, ik zie echt niet in waarom je die dan niet in het kleedgeld zou doen. Zo ook ondergoed en sokken, ze moeten leren dat ze van hun kleedgeld ook minder leuke dingen moeten kopen. 

Om aan te tonen of het niet te weinig is zou ik ze stimuleren om bij te houden wat ze hadden gekocht en voor welk bedrag. Als ze dan kunnen aantonen dat het echt te weinig was en ze hun geld dus niet aan iets anders hebben uitgegeven zouden ze meer kunnen krijgen. Daarmee leer je ook budgetteren, je kunt namelijk later beseffen dat je het budget iets te krap hebt gezet. Dat geeft niks. Het kan ook te maken hebben met een plotselinge lengtegroei, ik vind niet dat ze daarop moeten kunnen budgetteren. 

Ik heb wel eens een budget gesteld (geen kleedgeld dus): ok je hebt 2 broeken, 1 winterjas, 1 paar schoenen,  1 trui en 3 shirts nodig en je krijgt van mij een X bedrag. Kijk maar hoe je dat verdeeld. 

Mallebeppie schreef op 09-10-2021 om 18:12:

[..]

Fijn dat jij gezegend bent met een ruime portemonnee.

En vanaf 12 jaar noem ik kinderen geen jonge kinderen meer overigens. Daar heb ik toch echt een ander beeld bij.

Ok; zal ik ze dan oude kinderen noemen? Of volwssenen? 

---

---

09-10-2021 om 18:40

zwaankip schreef op 09-10-2021 om 18:34:

[..]

Ok; zal ik ze dan oude kinderen noemen? Of volwssenen?

Kinderen vanaf 12 zijn geen jonge kinderen, hoogstens jonge tieners. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 19:31

zwaankip schreef op 09-10-2021 om 17:39:

Ik woon niet in Nederland en ik ken hier niemand die kleedgeld aan zijn/ haar jonge kinderen geeft. Mijn kinderen kregen wel ruim zakgeld en ik betaalde al hun kleding die ze zelf mochten uitzoeken.

Ruim zakgeld en je betaalde al hun kleding die ze zelf mochten uitzoeken.  Klinkt niet alsof je een smalle beurs hebt in mijn oren.  Mijn dochter mocht haar eigen kleding uitzoeken,  maar dat wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk kreeg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.