Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel kleedgeld 12 jarige ?


Hier 2 dochters die sinds hun 12e kleedgeld krijgen. Oudste dochter van 17 krijgt sindsdien 300 euro per kwartaal zak- en kleedgeld, waarvan officieel 80 euro pm kleedgeld is en 20 zakgeld. Zij is heel zuinig, geeft alleen het nodige uit en spaart er dus van. Daarvan betaalt ze nu haar rijlessen. Ze moet alles zelf betalen van haar kleedgeld, alleen als ze echt een nieuwe winterjas nodig heeft, draag ik bij. Ze zit namelijk dagelijks een uur op de fiets en dan heb je toch het meest aan een wat duurdere jas. Maar goed, ze doet nu al 5 jaar met haar winterjas. 

Jongste van 12 wil alles meteen uitgeven en zij krijgt het daarom per maand, niet per kwartaal. De maand is nu half voorbij en zowel haar zak- als haar kleedgeld zijn alweer bijna op. Wel merk ik dat ze nu prijsbewuster is dan voordat ze kleedgeld kreeg. Als we in een kledingzaak zijn, laat ze nu dingen meteen hangen omdat ze ze te duur vindt, terwijl ze echt niet op de prijs lette toen ik het nog voor haar betaalde. Ik denk dus wel dat het goed is dat ze kleedgeld krijgt.Voor haar heb ik trouwens ook de helft bijgedragen aan een echt goede winterjas. Ben alleen bang dat ze daar lang geen 5 jaar mee doet zoals haar zus 

Mensen hadden het hier over de kapper. Die betaal ik, mits het gewoon om knippen gaat. Willen ze extra dingen, zoals een gekleurde pluk, dan betalen ze dat zelf. 

---

---

15-10-2021 om 06:42

MissJones schreef op 14-10-2021 om 09:02:



Mensen hadden het hier over de kapper. Die betaal ik, mits het gewoon om knippen gaat. Willen ze extra dingen, zoals een gekleurde pluk, dan betalen ze dat zelf.

Ik betaal de kapper ook zelf, ik geef namelijk dat geld als verhoging op hun zakgeld. Dan bepalen ze het helemaal zelf. 

--- schreef op 15-10-2021 om 06:42:

[..]

Ik betaal de kapper ook zelf, ik geef namelijk dat geld als verhoging op hun zakgeld. Dan bepalen ze het helemaal zelf.

Ja, uiteindelijk betalen we als ouders alles zelf wat zij kopen van hun zak- en kleedgeld  Maar ik betaal dat dus op het moment dat een bezoek aan de kapper nodig is, niet een vast bedrag extra bij het zakgeld. Is niet heel moeilijk te begrijpen lijkt mij. 

De conclusie is eigenlijk wel dat je het per kind bekijken moet. Dochter wilde veel vaker kleding kopen dan zoon en zij pakte 'zomaar' wat in de winkel, lette niet op prijzen, vergeleek niet. En wilde dan 10 dingen. En dan soms gemopper als het niet mocht. Rond haar 12e ongeveer begon ik met te zeggen, waarom deze jeans (€ 39.90 en niet deze van €19.90, ik zag er namelijk geen verschil in, was bij H&M) en eigenlijk kon ze dat zelf ook niet zeggen. (er zal best verschil inzitten, maar als je het niet ziet en het je niet uitmaakt, dan vind ik dat niet zo'n handige keuze) En zo ook bij de keuze van winkels en merken. Vrij snel daarna was ik die discussies wel wat zat en kreeg ze kleedgeld, we gingen nog wel samen winkelen, maar dat was haar budget. 
Bij zoon werkte dit systeem niet, voor hem kocht ik nog lang zijn kleding en nu koopt hij zelf zijn kleding van zijn salaris (alles online)
Maar ook andere financiën heb ik ze al vrij snel, met begeleiding, zelf laten uitzoeken, en ik draag bij als het echt nodig is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.