Ekeim
25-08-2009 om 21:31
Hoeveel zakgeld/beltegoed geven?
Mijn dochter gaat volgende week naar de middelbare school en heeft zojuist met haar vader het langgewenste mobieltje kopen. Het is een prepaid en we hebben afgesproken dat ze per week 2,50 euro voor zakgeld en 2,50 euro voor beltegoed krijgt. Het komt erop neer dat ze 5 euro per week krijgt en dus haar eigen beltegoed moet betalen. Belt ze minder, dan heeft ze meer zakgeld.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe andere ouders van brugklassers dit hebben geregeld. Hoeveel zakgeld en beltegoed krijgt jouw kind? Zitten wij in de middenmoot met dit bedrag of niet?
groeten,Ekeim

ijsvogeltje
25-08-2009 om 22:00
Zo doen wij het
Mijn oudste gaat komende week ook naar de middelbare school, en dat was voor ons ook een moment om weer eens kritisch naar het zakgeld te kijken. Ik heb in het archief van dit forum zitten neuzen en we zijn uiteindelijk op 25 euro per week uitgekomen. Best veel, maar...
Onze insteek is dat hij dit geld in eerste instantie moet gebruiken voor een aantal verplichte zaken:
- schriften, kaftpapier, pennen, agenda, passer etc. (de eerste lading heeft hij nu van ons gekregen)
- eventuele kopietjes die hij op school moet maken
- kadootjes voor verjaardagen, Sint, vader/moederdag etc.
- eventuele boetes en reserveringskosten bibliotheek
Het geld dat hij overhoudt, kan hij besteden aan:
- beltegeoed
- tijdschriften, games, boeken, muziek etc.
- eten/drinken op school en tijdens excursies (hij kan het natuurlijk ook gewoon van huis mee nemen)
- eten/drinken tijdens sportwedstrijden
- (school)feestjes
Wij betalen:
- schoolboeken en excursies
- (school)kampen
- kleding
- contributie sportclub
Het is dus net als met een salaris: allereerst MOET je er een aantal dingen van betalen, en wat overblijft is 'voor de leuk'.

sus-anne
25-08-2009 om 22:31
15 euro
dochter van 12 krijgt 15 euro in de maand zakgeld.
dar moet ze kadootjes van kopen voor vriendinnen en jarige gezinsleden,boete van de bieb betalen,eten en drinken op school(van huis meenemen is gratis,de kermis,de bioscoop ,het zwembad,make up e.d.en haar beltegoed betaald ze ook zelf.
het zakgeld wordt vanaf nu niet meer verhoogd,wil ze meer geld dan mag ze vanaf haar 13e een krantenwijk nemen en vanaf haar 15e een bijbaantje.

Fraz
25-08-2009 om 22:52
Zo he ijsvogeltje
25 euro per week. Tis me nog al wat of is het 25 euro per maand ???

Astrid
25-08-2009 om 22:54
2,=
Mijn brugklasser krijgt 2,= per week. Hij stopt dat in z'n spaarpot en doet er niks mee. Hij wil ook niet meer geld, want hij koopt er toch niks van, zegt hij. Verder heeft hij al een jaar een prepaid telefoon waar hij ook niks mee doet. Bellen doen alleen meisjes zegt hij. Hij heeft 'm ook nooit aan. Geld heeft zoon trouwens nooit geboeid. Z'n verjaardagsgeld van 3 jaar geleden zit ook nog in z'n spaarpot (ondertussen minstens 200 euro).
Zus van 8 is juist dol op geld.

ijsvogeltje
25-08-2009 om 22:57
Foutje, 25 euro is per maand
Dank voor je oplettendheid Fraz, ik bedoelde inderdaad 25 euro per maand!!

wil40
25-08-2009 om 22:59
Ekeim
Hier duurt het nog 2 jaar, maar dan moeten ook wij kritisch naar het zakgeld en mobiel bellen kijken.
Ik vind je idee echt super. Een vast bedrag per week en als je minder belt houd je meer geld over voor andere zaken.
Ik vind 5 euro per week heel redelijk klinken.

MaximeM
25-08-2009 om 23:57
Hier
Hoi,
Onze dochter krijgt per maand:
10 euro beltegoed (ze heeft een prepaid en ze komt er meestal precies mee uit)
10 euro zakgeld
50 euro kleedgeld
Ik betaal meestal de kadootjes voor de verjaardagen van vriendinnetjes.
Alles voor school betalen wij, alleen geen geld voor eten/drinken in de kantine, ze kan iets van huis meenemen.
Reparaties fiets enz. betalen wij.
Dat was het geloof ik wel zo'n beetje.
Maxime

sus-anne
26-08-2009 om 08:15
Astrid?
ik heb een vraag aan je.
heeft je zoon nooit feestjes?wil hij nooit iets kopen voor zichzelf?ik bedoel,hij moet toch leren met geld om te gaan?of regel jij dit soort dingen steeds voor hem?
ik heb het idee dat jouw zoon op deze manier geen financiele opvoeding krijgt?
onze kinderen krijgen vanaf hun 8e jaar zakgeld,daarvan moesten ze ook een (kleine)bijdrage leveren aan verjaardags kadootjes voor het gezin en voor verjaardagen van vriendjes.Die verantwoordelijkheid van geld ( leren)uitgeven wordt zo steeds een stukje groter voor hen.
M.I kan je daar niet vroeg genoeg mee beginnen.

albana
26-08-2009 om 08:31
Tip: open meteen een
En nog een tip...open meteen een bank/betaalrekening. Kunnen ze daar alvast mee leren omgaan (pinnen en evt. boetes betalen..).
Hier krijgt oudste (15) vanaf de brugklas 20 euro zakgeld en 40 euro kleedgeld. Van het zakgeld betaald ze: schoolspullen (alleen 1ste jaar hebben wij een voorraadje gekocht, tegenwoordig is vrijwel alles trouwens digitaal dus weinig nodig), eten/drinken school (neemt dus meestal mee), verjaardagen, evt. vervoerskosten/boetes, beltegoed, uitjes (bios, zwembad etc.). Eigenlijk betaald ze alles altijd zelf. Voor verjaardagen waar we gezamelijk naar toe gaan (b.v. dochter van mijn vriendin, die ook haar vriendin is) betalen wij het kado. Het enige waar ze appart geld voor krijgt is de jaarlijkse kermis en vaak krijgt ze dan ook wat extra's van opa's en oma's. In vakanties zijn wij vaak wat 'guller' en betalen b.v. het zwembad voor allemaal, als we samen gaan.
Kleedgeld is voor alles behalve: ondergoed, sokken, jassen en schoenen.
Bereid je voor op stevige discussie's als ze eenmaal door hebben hoe het systeem werkt. Zoals: is die schoenen nu inclusief of exclusief slippers...en vallen pantoffels daar ook onder? Of is elke jaar een nieuwe bikini nodig of niet? En hoeveel b.h's heeft een tiener nodig? En vallen merkonderbroeken nu binnen of buiten het budget?
Jongste zit nu in groep 8. Om de overgang qua budget enigzins te rekken (zodat ze langer tijd heeft om te wennen) geven we haar nu 2 euro in de week en moet ze e.a. daar al zelf van betalen. Wat amper lukt, jongste is nogal van de vrijgevige en haar buurmeisje (tevens beste vriendin) van de gierige, dus is ze zo'n beetje elke week d'r zakgeld kwijt aan buurmeisje. En nu loopt buurmeisje met 10 euro beltegoed (zelf gekocht dus) terwijl jongste geen rooie cent heeft om wat dan ook te kopen....(afgelopen week waren het ijsjes, 1 voor haar en 1 voor buurmeisje). Ja,ja, ja goed les dus.
groeten albana

ijsvogeltje
26-08-2009 om 09:46
Bovenop het geld
Mijn zoon koopt in de praktijk ook vrijwel nooit iets van zijn geld. Hij heeft er gewoon geen behoefte aan om boeken, tijdschriften of frummels te kopen. Ja, laatst kocht hij zo'n wally-kaartje van 10 euro, voor een computergame. En de verplichte dingen: kadootjes voor verjaardagen etc.
Maar verder zit hij bovenop zijn geld, hij spaart liever. Hij wil volgend jaar wel een mooie laptop kopen, en dan ook echt een goeie. Wat dat betreft is hij dus wat anders dan de zoon van Astrid. Het interesseert hem namelijk wél heel erg, maar meer op een Dagobert Duck manier. Hij is al aan het kijken waar hij volgend jaar zo goedkoop mogelijk schriften kan kopen...
Hij krijgt zijn zakgeld trouwens op zijn bankrekening gestort, en kan sinds deze week ook online bankieren. Helemaal stoer vind hij dat. Vooral toen hij erachter kwam dat hij een deel kan parkeren op de bijbehorende spaarrekening.

Pinkelot
26-08-2009 om 11:07
15 euro
Zoon gaat 7 september beginnen op het VO en wij hebben eens om ons heen bij vrienden geïnformeerd wat iedereen zoal krijgt aan zakgeld. Dat gecombineerd met ons eigen idee komen we op 15 euro per maand. Ik wilde eerst de helft op zijn rekening storten en de helft contant, maar hij wil alles op zijn rekening. Ook goed, kan altijd weer veranderd worden. Hij heeft voorlopig nog genoeg contant geld zei hij :o)
Wat hij er van moet doen. Kadootjes voor binnen het gezin, op school kunnen ze niks kopen, dus dat scheelt, als hij schoolspullen kwijt is vervangen en zijn beltegoed en eventueel een keer de bioscoop (heeft hij pas 1x gedaan) en snoep kopen en zakgeld voor zijn scoutingkamp. Dit jaar hebben we zijn scoutingkamp als overgang gedaan, wij de helft zakgeld en hij de andere helft. Van ons krijgt hij drinken mee (lekkere flesjes) maar zijn snoep moest hij nu ook al zelf kopen. Als ik om me heen hoor heeft hij het niet slecht er zijn er die een stuk minder krijgen.
Verder zal het met beltegoed wel mee gaan vallen, voor zijn verjaardag een nieuwe zeer gewenste mobiel gekregen met daarop beltegoed, iets van 25 euro, nou zoon is geen beller, dus ik denk dat hij best een tijd vooruit kan :o).
Leuke draadje dit om te lezen hoe iedereen het doet, groetjes Pinkelot

maggietel
26-08-2009 om 19:01
Hier ook een brugklasser
met een kersverse pinpas. Dus daar zijn spaargeld uit zijn spaarpot op gestort en vanaf 1 september zijn zakgeld. Gisteravond overeengekomen dat het 12,50 gaat worden en daarvan moet hij zijn beltegoed betalen en een klein kadootje voor verjaardag van vader/moeder en zusje. Ook boete op biebboeken mag hij zelf gaan betalen. Met grote klussen zoals autowassen, tuin onkruidvrij maken (of binnenkort winterklaar) kan hij wat extra verdienen.
We gaan gewoon met dit bedrag beginnen en zien wel hoe het gaat lopen. Hij had zelf al bedacht dat hij voorlopig geen kleedgeld hoefde want daar dacht hij niet beter van te worden.

Astrid
26-08-2009 om 23:05
Sus-anne
Zakgeld krijgt zoon al vanaf z'n 6e jaar, maar het heeft 'm nooit geboeid. Net zoals als het hem ook niet boeit hoe z'n kamer er uit ziet, wat voor kleren hij aan heeft of wat voor kaftpapier er om z'n boeken gaat. Hij vindt alles best.
Zoon heeft nooit feestjes, gaat nooit naar de bioscoop o.i.d. sport ook niet. Hij heeft weinig contact met andere kinderen. Hij heeft ook helemaal geen dingen waar hij geld zou kunnen uitgeven. Als hij op kamp of schoolreis geld mee neemt, dan koopt hij wat voor z'n zusjes. Maar meestal koopt hij helemaal niks. Laatste keer op kamp in gr. 8 kocht hij maar wat snoep omdat iedereen dat deed. Hij zei zelf dat hem van hem niet had gehoeven, zonde van het geld vond hij het, maar de klas vond het raar dat hij niks kocht, dus deed hij het toch maar. Het snoep ligt nog steeds onaangebroken op z'n kamer.
Zoon doet wel vaak voor mij boodschappen, dus leert wel geld uitgeven. Hij vindt dingen kopen wel leuk. Alleen niet voor zich zelf. In de winkel kijkt hij dan naar de goedkoopste dingen. Is wel bewust met de kosten bezig. ik denk zelf dat zoon over een paar jaar wel vanzelf interesse krijgt in geld.
Mijn kinderen (3 stuks) kopen nooit kadootjes voor elkaar, misschien moeten we dat maar invoeren.

yelle
27-08-2009 om 12:04
Enkel smskaart
Hier krijgt ze enkel (dochter van 13) een smskaart.
Omdat ze nauwelijks belt met haar gsm leek dit ons het voordeligst.Het is 5 euro voor 50 smsjes en 9 euro voor 100 smsjes.Daar moet ze een hele maand mee toekomen.

Mya35
27-08-2009 om 15:30
50 euro
Mijn dochter (13 jaar) krijgt 50 euro per maand aan zakgeld. Daar mag ze mee doen wat ze wil. Ze koopt er schoolspulletjes voor (geen boeken of zo maar schriften en zo), cadeautjes voor familie en vriendinnen, eten/drinken op school (dat neemt ze vaak ook mee van huis), uitjes als bioscoop, bowlen en karaoke, tijdschriften, make up en andere kleinigheden.
Wij betalen kleding, excursies, sport contributie en abonnement voor het zwembad.
Uiteraard betalen wij ook voor haar tijdens gezinsuitjes of op vakantie.

albana
28-08-2009 om 09:10
Wat veel!
Lijkt me bizar veel mya als je verder amper 'verplichtingen' hebt. Ze eet tenslotte met eten van huis, vakantie betalen jullie....En elke week zullen er toch wel geen jarigen zijn? Nou, 12,5 per week om uit te gaan voor een 13jarige.....wat is het 'doel' daarvan??? Kan je dat uitleggen?
groeten albana

Mya35
28-08-2009 om 13:40
Albana
Er zit niet echt een doel achter. Het lijkt inderdaad veel als ik het zo opschrijf maar in de praktijk is het niet zo veel. Ze koopt bijvoorbeeld 10 euro beltegoed elke maand, elke maand is er wel een vriendin die jarig is dus dat is ook zo 10 euro dus dan blijft er nog 30 euro over. Daarvan koopt ze bijvoorbeeld een keer een tijdschrift, nagellak, een kleinigheidje voor jongere broertje en zusje, ze gaat een keer bowlen, een keer naar de bioscoop, een keer ergens een broodje eten met vriendinnen of bij de MacDonalds wat eten....
Op een maand tijd vind ik dat geen enorme hoeveelheid activiteiten of spullen. Ze spaart ook elke maand nog wat geld zodat ze af en toe wat groters kan kopen zoals een spelletje voor de Nintendo DS.
Ik betaal daarnaast nog wel eens een keer een extra uitje voor haar maar dat is niet zo vaak. Alleen als er iets speciaals is zoals vakantie of kermis. Ze vraagt ook nooit om meer geld verder en maakt zelfstandig beslissingen om bijvoorbeeld dit keer niet mee te gaan naar de bioscoop maar dat geld te bewaren voor volgende week als ze de stad in gaan met een groepje.

IngridT
28-08-2009 om 13:53
Hmm.
13 jaar zei je?
En ieder maand met vriendinnen naar de bioscoop, bowlen, en naar de macdonalds?
wow. Best ruig, vind ik eigenlijk.
Mijn oudste is een jongen, en nog maar 12, maar ik zou echt verbaasd zijn als hij volgend jaar zo'n 'schema' zou hebben. Ook best luxe trouwens. Ik geloof dat ik het liever bij wat beperkter zakgeld houd, en ze dan zo nu en dan eens wat extra's toestop voor een keer een filmpje of zo (maar zeker niet de ene week bios, de andere week bowlen)
En dan geef je haar ook nog extra geld voor de kermis???
Hmm. Leerzaam, zulke draadjes.
Ingrid (die dacht aan max 5 euro per week, en dat is dan inclusief beltegoed (nu nog bijna niks) en schoolkantineekosten (vindt ie ook nog amper nodig). Lijkt me eerst royaal zat.)

ijsvogeltje
28-08-2009 om 14:47
Leuk die verschillen
Ja, leuk om te zien, de verschillen. Leerzaam ook.
In eerdere draadjes had ik al gelezen dat veel kinderen zo rond de 20 - 25 euro per maand krijgen. Maar dat het behoorlijk verschilt wat ze daar van moeten kopen. Vandaar wij op dan ook op die 25 euro zijn uitgekomen.
Ik las hier boven dat iemand aanvankelijk de helft contact wilde geven en de helft op de bankrekening. Ben wel nieuwsgierig welke gedachte daar achter zit? Kind kan toch pinnen? Of gaat het om een spaarrekening waarvan het wat lastiger geld opnemen is?

Rosalinde
28-08-2009 om 16:34
Hier....
Zoon is 13,gaat naar de tweede klas en krijgt 20 euro per maand. Hij moet hiervan kado'tjes kopen in het gezin (verjaardag en sint)snoep scouting,zo ook extra uitjes en weekend kamp scouting,bel tegoed maar belt bijna niet.
Als iets van zijn school spullen stuk of weg is vervangen,zo ook sleutels die weg zijn,te laat geld bieb.
Verder eten en drinken op school (van huis mee nemen is gratis).Ook school avonden moet hij zelf betalen,tenzij het verplicht is.

sus-anne
28-08-2009 om 17:17
Mya35
*Het lijkt inderdaad veel als ik het zo opschrijf maar in de praktijk is het niet zo veel.*
ben ik niet met je eens,het lijkt niet alleen veel,het Is gewoon erg veel.50 euro om zo maar voor de lol op te maken.( tenminste Ik vind het erg veel)
en dan ook nog kermisgeld krijgen en geld in de vakantie,wat krijgt je dochter dan als ze bijv 16 is?
100 euro?of nog meer?ik bedoel, heb je ook een grens?

yelle
28-08-2009 om 17:32
Hangt ervan af...
Normaal gezien krijgt ze 10 euro de maand en daar moet ze dan haar kaart van betalen.Voor hoeveel ze kiest is natuurlijk aan haar.
Maar...het gaat ons niet zozeer om het geven van een bepaald bedrag aan zakgeld.Als ze eens weg wil met vriendinnetjes(bioscoop),dan krijgt ze daarvoor wel centjes mee.Ook voor andere eventuele uitstapjes.

Mya35
28-08-2009 om 18:13
Grens
Natuurlijk heb ik wel een grens. Ik weet niet of ze volgend jaar meer geld gaat krijgen. Misschien blijft het wel gewoon 50 euro per maand tot dat ze van school af is. Misschien wordt het ook wel meer over een paar jaar. Dat weet ik nu nog niet.
Ik weet niet of ze straks ook kleedgeld wil dus misschien dat we dan een bedrag gaan geven voor kleedgeld en zakgeld. Misschien wil ze liever geen kleedgeld en houden we het zo. Ik denk nooit zo ver vooruit. Op dit moment vind ik dit een goed bedrag en volgend jaar zien we wel weer verder.
Als ze over een paar jaar meer geld zou willen dan gaan we wel even kijken wat mogelijk is en of dat realistisch is of dat dit toch wel genoeg is.
In de vakantie heb ik haar deze zomer de weken dat we thuis waren wat extra geld gegeven zodat ze leuke dingen kon gaan doen met vriendinnen. Toen we met elkaar op vakantie waren kreeg ze niks extra's aan geld. Ze heeft zelf toen zakgeld meegenomen en daar souveniertjes van gekocht. Niet alleen voor haarzelf maar ook voor haar jongere broertje en zusje. Dat vond ik echt heel lief van haar.
Een baantje kan pas als ze ouder is want nu mag dat niet eens. Over een paar jaar zal ze misschien zelf ook wat extra geld gaan verdienen als ze een baantje kan krijgen wat wij ook goed vinden en wat te combineren is met school.
Ik vind het alleen maar leuk dat ze regelmatig leuke dingen doet en gewoon spontaan wat kan kopen als ze wil. Ze moet alsnog keuzes maken want lang niet alles kan. Vriendinnen van haar gaan bijvoorbeeld elke week bowlen en dat is best duur en zij gaat dus niet elke keer mee.

albana
29-08-2009 om 08:51
Ik blijf het erg veel vinden
Ik blijf het erg veel vinden mya en ik weet wel dat als oudste hier zó veel zou hebben 'gekregen' dat ze dan nevver nooit zou gaan werken. Oudste (15) krijgt 20 euro zakgeld per maand, daarbij verdient ze ook nog (A.H. vakken vullen=ong. 15/20 euro p.m. en soms past ze nog op maar dat is altijd verschillend). En daar komt ze mee 'rond'. Ze betaald ermee: haar beltegoed (10 euro p.m), soms een trein, haar lekke band, nieuwe lampjes voor op de fiets, eventuele versnaperingen, uitgaan, kado's voor de familie+vriendinnen, soms iets nieuws voor school (passer, geodriehoek, schrift etc.), ijsjes, bekeuringen als ze die oploopt enz. enz.
Eigenlijk betalen wij niks, alleen krijgt ze nog extra geld 2 keer per jaar met de kermis, iets voor d'r verjaardag en soms betalen wij de toegang als we b.v. als gezin uitgaan met z'n allen (b.v. in de vakantie). Maar zelfs op vakantie en ze wil wat betaald ze dat gewoon zelf. En ze komt er prima mee rond hoor. Soms is het wat lastig als ze even zonder werk zit, maar andere maanden houd ze dik over als ze ook nog wat erbij oppast en dan blijft dat op de bank voor magere tijden.
Ik geloof ook niet dat het goed is véél te hebben op jonge leeftijd, leer eerst maar eens rond te komen door je geld te tellen, verbrassen kan altijd nog...
En je hoort toch continu dat jongeren zich massaal in de schulden steken als ze studeren/net werken? Op de 'pof' leven, leningen aangaan etc.? Dus leer maar eerst van weinig rond te komen, lijkt mij een betere les dan andersom.
Mijn 15 jarige is b.v. bijzonder creatief in kado's maken voor weinig geld, leuk bij elkaar zoeken en inpakken scheelt je zo de helft of lekkere hapjes maken die weinig kosten. Of dat ranja met ijsblokjes en leuke rietjes hélemaal de blits maken bij jongeren en véél goedkoper dan sinas en cola.
groeten albana

yelle
29-08-2009 om 09:11
50 euro is veel...
Voor een 13-jarige vind ik 50 euro toch ook wel redelijk veel hoor.
Onze dochter van 20 (die nog school loopt trouwens)krijgt 60 euro de maand aan zakgeld,waar ze dan wel haar abonnement voor gsm moet van betalen,blijft er nog 40 euro over.Daar doet ze mee wat ze wil.
Kleedgeld kennen we hier niet echt.Als ze kledij nodig hebben betalen wij dit,want ik zou het zo moeilijk vinden om een bedrag te bepalen voor kledij.Tegenwoordig zit je toch vrij snel aan een groot bedrag he.Hou dit liever zelf een beetje in de hand.Als ze wat extra's wil,dan moet ze dit maar betalen van haar overige zakgeld.

maggietel
29-08-2009 om 10:34
Mijn zoon
zou helemaal uit zijn dak gaan denk ik als hij 50 euro zou krijgen aan zakgeld in de maand. Hij was al erg blij met de verhoging van 10 euro naar 12,50 per 1 september en de mogelijkheid om met grotere klussen iets te verdienen (denk dan aan een paar euro in de maand en niet in tientallen). Maandelijks dure uitjes met vrienden zoals bioscoop (plus dan de bijbehorende popcorn en drinken) en bowlen vind ik niet standaard noodzakelijk. Leuk voor de vakantie of een feestje. Schoolspullen zijn door ons aangeschaft met de mededeling dat als ze kwijt of kapot zijn door onzorgvuldigheid hij ze zelf moet betalen. Kadootjes voor vriendjes betalen wij.

Brianna F
29-08-2009 om 10:46
Mya35
Ik val een beetje over de zin: gewoon spontaan wat kunnen kopen als ze wil.
Valkuiltje! Want de meeste mensen kunnen niet spontaan alles kopen wat ze willen, ik in ieder geval niet. Maar als je opgevoed bent met het idee dat dat wel kan, dan krijg je het dadelijk als volwassenen best nog wel moeilijk.
Ik sluit me aan bij Albana over jongeren en schulden.

Brianna F
29-08-2009 om 10:48
Yelle
Uh, 60 euro vind ik ook veel, als ze niet zelf haar kleding koopt.
Heeft ze geen baantje?
Dochter van 20 krijgt 70 euro, zit ook haar kleedgeld bij in. Ze heeft een bijbaantje naast haar studie.

Lhena
29-08-2009 om 14:01
En hier
Hier krijgt dochter van 14 jaar 5euro per week. Hiervan betaalt ze mobieltje, kleine spullen zoals make-up, prullaria, cd's, drank op school en dansles...
Eten en drank dat ze van thuis mee neemt is natuurlijk gratis! Haar kleding en schoenen betalen we zelf, maar wil ze tussendoor iets extra zal ze hiervoor moeten sparen. We hebben wel al gemerkt dat ze, als ze een dag mag gaan shoppen, al het extra geld dat ze dan meekrijgt, volledig opmaakt. Vaak krijg ik de indruk dat ze gewoon niet kan sparen. Als ze iets heeft, moet het ook op. En dat vind ik wel moeilijk. Een vriendinnetje op bezoek? 'Mam, we gaan ijsje eten hè!' Terwijl het ijs hier gewoon in de vrieskast zit!
Ik krijg ook de indruk dat veel van haar vriendinnen vaak iets toegestopt krijgen van hun ouders en dan voel ik me soms schuldig als ik dat niet doe. Maar hoe leren ze anders met geld omgaan?