Ekeim
25-08-2009 om 21:31
Hoeveel zakgeld/beltegoed geven?
Mijn dochter gaat volgende week naar de middelbare school en heeft zojuist met haar vader het langgewenste mobieltje kopen. Het is een prepaid en we hebben afgesproken dat ze per week 2,50 euro voor zakgeld en 2,50 euro voor beltegoed krijgt. Het komt erop neer dat ze 5 euro per week krijgt en dus haar eigen beltegoed moet betalen. Belt ze minder, dan heeft ze meer zakgeld.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe andere ouders van brugklassers dit hebben geregeld. Hoeveel zakgeld en beltegoed krijgt jouw kind? Zitten wij in de middenmoot met dit bedrag of niet?
groeten,Ekeim

Mya35
29-08-2009 om 15:21
Toekomst
Ik kan niet in de toekomst kijken dus ik weet niet hoe mijn dochter later met geld om zal gaan en of ze een baantje zal willen of niet. Ik denk wel dat ze straks een baantje zal willen wat ook nu kan ze lang niet alles kopen en doen wat ze zou willen. Ze wil graag oppassen maar dat mag nu nog niet van ons. Misschien volgend jaar.
Ik vind werkelijk niet dat ze nou heel veel geld te besteden heeft. Alles is zo duur tegenwoordig. Ik vind het wel normaal dat ze gewoon af en toe een ijsje kan kopen in de stad als ze zin heeft of een tijdschrift mee kan nemen of zo.
Ze is ook best zuinig vaak. Ze spaart elke maand redelijk wat geld, ze neemt eten en drinken voor school bijna altijd van huis mee en als ze van haar gespaarde geld wat koopt zoekt ze altijd uit waar het goedkoopst is.
Mijn dochter leeft ook niet luxer dan de meeste van haar vriendinnen. Het verschilt natuurlijk wel want er zijn er ook bij die heel weinig krijgen of juist heel veel.
Ik heb zelf nooit problemen gehad om met geld om te gaan terwijl ik hele magere jaren heb gekend maar lenen is nooit bij me opgekomen. Ik leer mijn kinderen wel dat lenen geen goed idee is. Dat als je meer geld wilt dat je dan meer geld moet verdienen maar dat je nooit moet gaan lenen.
Elke maand naar de bioscoop gaan vind ik vrij normaal. Niet wereldwijd gezien maar wel binnen onze levenssituatie. Ik ga zelf ook altijd een of twee avonden per week wel ergens heen.

maggietel
29-08-2009 om 15:45
Mya35
Dan ligt het verschil denk ik in een totaal verschillende levensstijl. Het komt niet in mijn hoofd op om bijvoorbeeld maandelijks naar de bioscoop te gaan. Ik zie het overigens ook niet in mijn omgeving. Maar dat kan uiteraard wel erg verschillend zijn.

emma43
29-08-2009 om 16:05
5 euro,maar teveel tussendoor.
Onze dochter krijgt 5 euro per week,maar weet ondertusen veel aan extra geld te komen.
Ik weet dat ik veel strenger moet worden.Ze mag vaak een tijdschrift meenemen in de supermarkt,verjaardagscadeautjes voor vriendinnen betaal ik nog,schoolfeesten enz enz.
Ik vraag ook niet altijd wisselgeld terug en zelf geeft ze dat ook niet terug.
Nu ga ik net als andere per maand geven,kijken of dat werkt.
Ik ga zeker beter opletten,ze moet wel met geld om leren gaan.Het gaat nu veel te makkelijk voor d'r en daar leert ze juist niets van.

Mya35
29-08-2009 om 18:00
Omgeving
Oh het is vast heel belangrijk hoe je omgeving is. Ik ga zelf ook veel uit dus voor mij is dat normaal. De jaren dat ik weinig geld had ging ik ook uit maar dan anders. Dan zochten we vaak gratis feesten op of organiseerden we zelf feesten of gingen picknicken in het park of zo. Nu we wat meer geld hebben gaan we inderdaad vaak naar een restaurant of naar de bioscoop of naar het theater.
Ik verwen mijn kinderen inderdaad wel. Dat weet ik zelf ook wel. Ze mogen veel en ik koop vaak dingen voor ze. Ik ben best makkelijk met alles. Als ze echt iets graag willen dan krijgen ze het meestal wel. Niet altijd gelijk maar uiteindelijk geef ik meestal wel toe behalve bij hele idiote wensen zoals een witte tijger in de achtertuin.
Hierboven schreef iemand dat ze haar dochter zelf de trein liet betalen. Ik betaal dat allemaal voor mijn dochter. Het is nooit bij me opgekomen om haar dat soort dingen zelf te laten betalen. Mijn dochter gaat elke dag met de bus naar school en dat betaal ik voor haar.
Mijn dochter heeft inderdaad al wel veel spullen, eigen computer, fiets, televisie met dvd speler, karaoke set, Nintendo DS, mobiele telefoon.....

sus-anne
29-08-2009 om 18:13
Mya35
Als ik je verhaal lees is je dochter inderdaad erg verwend,en leeft zij een luxe leventje waar ze altijd krijgt wat ze hebben wil.
Dat is natuurlijk heerlijk voor haar ,dat wil tenslotte iedereen wel toch?en ook voor jou als ouder is het fijn dat je zoveel geld uit kan geven om je dochter van al haar behoeftes te voorzien.
Maar...............ben jij niet bang dat jouw dochter op deze manier het beeld krijgt dat het normáál is dat er altijd geld is? en dat het normáál is dat alles wat je wil en wil hebben er altijd komt?
Zij zal ooit voor zichzelf moeten zorgen financieel,en net als de meeste mensen zal zij ook haar materiele leven stap voor stap moeten gaan opbouwen,ik denk dat je dochter het heel moeilijk krijgt als zij een flinke stap terug moet doen en alles zelf moet bekostigen tegen de tijd dat ze bijvoorbeeld op zichzelf gaat wonen.
kortom,vind je niet dat jouw dochter moet leren met geld om gaan,binnen een *gemiddeld normaal* budget?

Mya35
29-08-2009 om 18:54
Sus-anne
Dat weet ik eigenlijk niet. Toen ik zelf kind was waren er jaren dat we veel geld hadden en dat ik dus ook veel geld te besteden had en jaren dat we armer waren. Mijn ouders waren zelfstandigen en dus verschilde het heel erg per jaar hoeveel geld we hadden. Toen ik ging studeren en op mezelf wonen had ik niet zoveel geld. Die jaren had ik ook andere prioriteiten dan veel geld verdienen. Met tweedehands spullen en allerlei handigheidjes redde ik me prima. Daarna ben ik getrouwd en toen gingen we ook meer verdienen en werd alles wat luxer.
Als mijn kinderen straks volwassen worden dan zal ik hun uiteraard eerst nog wel financieel steunen zover dat kan. Ik wil wel hun studie en zo betalen als ik dan kan. Mijn ouders konden dat niet maar dat was ook geen probleem voor mij.
Misschien dat ze het dan financieel wel minder zullen hebben maar dat is toch niet zo erg? Ik heb zelf ook periodes van meer geld en minder geld gehad. Tijdens de periodes van minder geld dan doe je weer andere dingen.
Het belangrijkste wat ik mijn kinderen leer is dat ze nooit geld moeten lenen maar dat als ze meer geld willen ze dit moeten verdienen.

sus-anne
29-08-2009 om 19:11
Mya35
*Misschien dat ze het dan financieel wel minder zullen hebben maar dat is toch niet zo erg?*
nee, dat is helemaal niet erg,maar wanneer leren ze dan om ook met weinig financiele middelen rond te komen? ze hebben immers altijd geld?of vind jij dat niet bij hun opvoeding horen,heb jij meer het idee*dat zoeken ze dan zelf maar uit *?
je wilt je kinderen ook als ze volwassen zijn financieel blijven steunen,dat is misschien een mooi streven,maar hou je er ook rekening mee dat ook jullie het financieel minder kunnen krijgen,door wat voor oorzaak dan ook?

Mya35
29-08-2009 om 19:39
Sus-anne
Als wij hun studie en zo niet kunnen betalen dan zullen we met elkaar een andere oplossing vinden. Inderdaad zullen ze dan zelf het moeten betalen en misschien deels een beurs. Er zijn best veel mogelijkheden om een studie beurs te krijgen. In Nederland heb je natuurlijk de basis beurs en daarnaast een aanvullende beurs. Je kan dan extra geld krijgen door te werken. In het buitenland heb je vaak beurzen waarvoor je hele goede cijfers moet hebben en veel andere activiteiten gedaan hebben. Dat zouden allemaal mogelijkheden zijn. Ik heb ze nooit beloofd dat ik hun studie zou betalen en dat ga ik ook niet beloven want je weet inderdaad nooit wat er de komende jaren gaat gebeuren.
Ik verwacht wel dat de kinderen straks creatief genoeg zijn om zelf met oplossingen te komen om een inkomen te vergaren. Misschien ook niet maar dat zien we dan wel. Het is ook niet dat ze nu altijd geld hebben. Ze hebben alleen meer geld dan de meeste kinderen op dit forum. Als ik mijn dochter de helft zakgeld zou geven en niet alle spullen dan zou ze nog steeds een luxe levensstijl hebben vergeleken met veel mensen. Gewoon omdat wij nu veel verdienen, in een ruim huis wonen en vaak op vakantie gaan. Dat wordt niet anders als ik haar nu minder geld geef. Ik verwacht wel dat ze daar doorheen kan zien. Ik betrek haar nu ook wel bij onze zaken. Ze weet hoeveel alles kost en zo.

albana
30-08-2009 om 10:46
Je redden met veel geld is geen 'kunst'
veel geld hebben en je daarmee redden is niet iets dat je hoeft te 'leren'. Dat kunnen we allemaal. Je redden met weinig geld, in ieder geval besef hebben wat voor inspanning het soms kost om dat geld binnen te krijgen is wél een kunst. En zeker geen gemakkelijke kunst gezien het grote aantal jongeren dat zich diep in de schulden steekt zonder erbij na te denken. En ik wil zeker weten dat mijn kinderen die kunst beheersen vóórdat ze zelfstandig worden. En niet van: 'dat heb ik gezegd' want nu als 13-jarige luisteren ze misschien nog daarnaar, maar als ze 16 of ouder zijn maken ze hun eigen plan en vaak zijn die plannen niet gebaseerd op wat je ouders 'verteld hebben' maar puur op eigen ervaring en ideeën.
Ik geloof ook niet dat dochter een uitzondering is qua hoeveel geld ze krijgt/heeft. Er zijn kinderen die meer hebben en kinderen die minder hebben, ze zit bij de middenmoot. Van die kinderen die meer hebben zijn er trouwens altijd wel een paar die graag hun geld gebruiken om 'erbij' te horen, die kinderen die minder hebben worden vaak wel meegenomen en dan betaalt de rest samen voor hen.
Ik heb liever dat mijn kinderen léren met geld om te gaan onder onze hoede, dat we zien hoe ze het redden (of niet) dan dat ik ze in het diepe gooi en vanaf de kant aanwijzingen moet schreeuwen als ze eenmaal zelfstandig zijn en ook als zelfstandig worden beschouwd door instanties (dat is eigenlijk het belangrijkste) want als ze dán andere wegen inslaan dan jij verteld hebt en ze voorgehouden hebt is er geen weg meer terug, sterker nog het kan best dat ze allerlei leningen aangaan zonder dat jij ervan af weet. Nu kan dat in ieder geval nog niet.
Mijn 15-jarige was qua werk trouwens het meest verbaasd over wat een toestand het was om een bepaald bedrag te verdienen.2,50 in het uur krijgt ze nu....en zo aan het eind van de maand lijkt dat best wat zo bij elkaar.Maar als ze soms 's berekent wat ze nu verdient heeft...Eerst school en dan inpakken (2 uur) en dan naar huis...en dat voor maar 5 euro! mmmm, moppert ze dan, daar kan je net mee naar de Mac.
groeten albana

yelle
30-08-2009 om 11:08
Leren omgaan met...
Hoe je kinderen later omgaan met geld kweek je als ouder zelf toch wel een beetje aan,denk ik.Wanneer je hen zonder boe of ba maar centen toestopt,zonder dat ze er zelf wat voor hoeven te doen,dan denken ze uiteindelijk dat het ook zo moet.

sus-anne
30-08-2009 om 11:49
Verwachting mya35
*Ik verwacht wel dat de kinderen straks creatief genoeg zijn om zelf met oplossingen te komen om een inkomen te vergaren*
Dat zou nog weleens heel erg tegen kunnen vallen,dat mág je ook bijna niet verwachten,als jij je kinderen nu niet leert om met (weinig) geld om te gaan,hoe kun je dan verwachten dat ze dat straks wel kunnen?
van wie leren ze dat dan?dat ontstaat echt niet vanzelf.

sus-anne
30-08-2009 om 11:55
Wat ik vind
ik vind het een stuk verantwoording van mij als ouder om mijn kinderen met geld om te leren gaan.
ook al is er geld in overvloed,dat wil niet zeggen dat mijn kinderen alles klakkeloos moeten krijgen.
Hoewel het wel heel gemakkelijk is om met geld je kind tevreden te houden,uiteindelijk zullen zij ,in financieel slechtere tijden,in moeilijkheden (kunnen)komen.en dat wil ik ze besparen door ze nu een stuk financiele opvoeding bij te brengen.

Pinkelot
30-08-2009 om 12:14
De helft
Ha IJsvogeltje,
Tja niet zozeer een hele bijzondere reden hoor om de helft contant en de helft op de bank te zetten. Het leek me handig om voor zoon altijd wel wat contant te hebben en de rest op zijn rekening om zeg maar te "sparen" voor de andere uitgave. Het is geen spaarrekening hoor. Pinnen kan vanaf 10 euro, dat is toch weer meer contant. Maar goed zijn keuze was alles op de bank en dan pinnen, dus dat is oké. Hij is de oudste, dus nog geen ervaring met meer zakgeld en VO, haha dan verzin je eens wat als moeder :o)
Erg leerzaam draadje, de meeste kinderen hier krijgen meer als onze zoon, maar in onze omgeving ken ik er vooral die minder krijgen. Zoonlief zou het bijv. gewldig vinden om 50 euro per maand te krijgen, maar dat gaat echt niet gebeuren, zoveel dingen kan ik mezelf niet eens permiteren. We gaan maar eens kijken hoe het gaat. We hebben het zelf ook niet super breed, dus voor nu is dit goed.
Groetjes, Pinkelot

Rosa
30-08-2009 om 13:37
Kasboek
Mijn zoon gaat deze week naar de middelbare school (spannend!) en zijn zakgeld wordt met ingang van september verhoogd naar 25 euro. Hij is gek op lijstje bijhouden dus we hebben samen een excel-bestand gemaakt waarin we alles hebben opgeschreven wat hij zelf moet betalen: eten/drinken op school (van huis meenemen is dus goedkoper want gratis), beltegoed, cadeautjes voor ons thuis met verjaardagen, vervanging schoolspullen, een keertje zwemmen of zo. Hij kan nu bijhouden hoeveel hij waaraan heeft uitgegeven. Hij is bijvoorbeeld gek op sms-en en ik verwacht dat als hij ziet hoeveel hij aan beltegoed uit gaat geven dat hij sneller even naar zijn vriend toeloopt (die woont tenslotte maar 4 huizen hier vandaan). Ik denk dat dat werkt, hij ziet waar zijn geld daadwerkelijk heen gaat.
Hij heeft al een paar jaar een betaalrekening van de Postbank en daar stort ik iedere maand zijn zakgeld op. Het is niet zo'n uitgever want hij heeft er inmiddels ruim 200 euro op staan. Hij heeft wel een pinpas maar als hij contant geld wil dan speel ik voor geldautomaat, ik geef het hem en maak het over van zijn rekening naar mijn rekening. Hij hoopt wel eens dat ik dat vergeet, maar helaas voor hem gebeurt dat niet.
50 euro vind ik heel veel geld, natuurlijk ligt het er aan hoeveel je zelf te besteden hebt. Ik vind het prima als kinderen spontaan met de hele klas een ijsje gaan eten, maar als hij zomaar spontaan iets duurs zou kopen denk ik dat hij teveel zakgeld krijgt.

Mya35
30-08-2009 om 16:34
Reactie
Ik verwacht wel dat de kinderen laten zich zullen redden. Ik heb het toch ook altijd gered? Ik heb nooit schulden gemaakt en tijdens mindere periodes paste ik mijn uitgaven patroon aan en nam een tweede baantje of probeerde op andere manieren wat geld er bij te verdienen. Schulden maken is nooit bij mij opgekomen.
Mijn kinderen zien heus wel aan ons hoe wij leven en hoe wij met geld omgaan dus daar leren ze wel van. Mijn dochter is ook al oud genoeg om wat te snappen van inkomsten en uitgaven. Daar praten we ook over.
Ik blijf erbij dat ik 50 euro niet heel extreem veel vind. Het is een mooi bedrag en ze kan er wat mee maar ze kan er zeker niet alles mee. Ze kan echt niet alles kopen wat ze leuk vindt. Bijvoorbeeld een Nintendo DS spelletje kost al 20 euro à 30 euro minimaal. Dat koopt ze dus echt niet elke maand. Voor dat soort dingen spaart ze en dan maakt ze ook keuzes. Wel dat spelletje kopen en dan niet bowlen deze week. Of juist wel gaan bowlen en dan het spelletje pas volgende maand kopen.
Overigens weet ik wel zeker dat ze straks wil gaan werken. Ze wil nu al babysitten maar dat mag nog niet van ons. Verder is ze al best wel slim met geld verdienen. Ze epileert nu wenkbrauwen voor 5 euro bij kennissen en vriendinnen. Ze is er super goed in dus daar verdiend ze al wat extra geld mee. Ze gaat straks echt niet voor 2,50 per uur ergens bij een supermarkt werken. In het informele circuit kan ze veel meer verdienen als ze dat wat slim aanpakt.

albana
31-08-2009 om 08:28
Informele circuit????=zwartwerken
Wat jij bedoeld met 'informele circuit' is gewoon zwart werken. En dat vindt jij als dochter van een ondernemersgezin een goed plan??? (=namelijk gewoon concurentie van ondernemers die wél keurig belasting betalen en doordat ze onder de prijs kan werken kiezen ze haar.)
groeten albana

tonny
31-08-2009 om 08:50
Dat dacht ik ook ja
het informele circuit = zwart werk.
Nu en dan 's avonds oppassen is ook al zwart, maar wat mij betreft lichtgrijs, want dat is zo algemeen.
Dochter (18) heeft van de zomer in de thuiszorg bij ouderen gewerkt, dat leverde 4,75 bruto per uur op, als ik het wel heb. Niet echt om je spaarvarken mee te spekken, maar wel nuttig en leerzaam, het heeft haar horizon verbreed. Dat vind ik belangrijker dan dat een baantje stevig verdient.
tonny

amk
31-08-2009 om 08:56
Albana
het is pas zwart als ze geen aangifte doet. Want de betalende partij heeft geen werkrelatie zolang het om huishoudelijke klusjes of gaat voor maximaal 3 dagen per week. En hoeft dan ook geen premies af te dragen.

reina
31-08-2009 om 09:31
Leren omgaan
Natuurlijk hoort leren omgaan met geld bij de opvoeding, maar ik heb geleerd dat je er ook niet teveel waarde aan moet hechten, kennelijk heeft het ook met de persoon te maken. Ik hoef alleen maar naar mijn eigen kinderen te kijken, de een kan rondkomen van een minimaal salaris en het lukt dan ook nog om te sparen! De ander heeft altijd geld te kort.

Paal
31-08-2009 om 12:02
Hier
HIer krijgt jongste, 13 jaar, 1e klas, 20 euro per maand. Oudste, bijna 15, 3e klas krijgt 30 euro per maand. Dit is inclusief beltegoed, uitjes en drankjes die ze zouden willen kopen. Zwemabonnement is voor ons. Beltegoed gaat op aan 10 euro blox. Daarvoor krijgen ze 1000 smsjes en dat is voldoende. Bij verlies van mobiel hebben ze pech, deze werd slechts eenmalig verstrekt. Oudste past ook op (heel handig bij verlies van mobiel) en krijgt ook 60 euro kleedgeld. Ze krijgt 2x per jaar nog eens 50 euro voor schoenen en of een zomerjas of een winterjas. Kadootjes kopen ze al jaren.
Het is voor hen voldoende, hoewel ik echt wel eens de biocoop betaal. Als het mij een beetje uitkomt tenminste.

albana
31-08-2009 om 13:07
Amk
Maar ik denk wel dat dát is wat Mya bedoeld. Of zou haar dochter met dat wenkbrauwen manicuren er wel een boekhouding op na houden? Andere nadelen zijn: Je bent niet verzekerd, bij ongelukken op de werkvloer heb je dus het nakijken..., Je krijgt ook geen vakantiegeld, geen pensioen, geen w.w. als je al langer werkt.
Oppassen vindt ik ook iets anders. Hier in de omgeving héb je zelfs geen concurentie, er is geen oppascentrale ofzo, dus ouders met kinderen die er 's avonds op uit willen hebben (behalve familie b.v. die je niet betaald) ook geen alternatief. Er is alleen kinderopvang overdag.
Maar om mijn (nog jonge, dus beïnvloedbare) kind nu aan te moedigen om zwart in het 'informele circuit' te gaan werken...dat lijkt me de wereld op z'n kop. Willen we niet allemaal dat onze kinderen keurige zich gedragende burgers worden?
Trouwens mijn 15-jarige zou als ik zoiets wél zou goedkeuren of aanmoedingen mij op andere fronten daar zeker fijntjes aan weten te herinneren.
groeten albana

amk
31-08-2009 om 14:18
Albana
wat is het verschil tussen betaald iemand de haren uittrekken en betaald oppassen op andermans kinderen?
Beide inkomsten moeten opgegeven worden. Beiden zouden door volwassenen gedaan kunnen worden tegen een redelijke vergoeding.
Beide zijn te betitelen als 'broodroof' als je het zwart doet.

albana
31-08-2009 om 18:42
Zie:
zie: http://www.google.com/search?q=www.dienstverleningaanhuis.nu.+&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SUNA
volgens mij is oppassen 'in opdracht' en epileren niet, dat doe je b.v. elke 3 maand. En zelfs als je het meld hoef je over 12,50 in de maand geen belasting te betalen als 15-jarige, zeker niet als je die al betaald via je reguliere werk. Sterker nog, je krijgt elk jaar geld terug van de belastingdienst (als je die al betaald). Het bruto-geld betaald je werkgever voor verzekeringen voor jouw. Ik weet zelfs van 1 vriendin van dochter die oppast voor iemand die het betaald uit het pgb, gewoon wit dus. Vriendin doet het ook 'vast', geeft het ook op.
groeten albana

Mya35
31-08-2009 om 23:10
Albana
Ik zie het verschil met oppassen ook niet echt. Geeft jouw dochter haar oppassen aan bij de belastingdienst?
Mijn dochter heeft echt nog geen zaken imperium. Bij een paar vriendinnen van mij en een paar vriendinnen van zichzelf epileert ze wenkbrauwen. Daarmee verdiend ze misschien 10 euro per maand. Kan ze altijd nog uitbreiden natuurlijk maar het is net zulke oneerlijke concurrentie als oppassen of schoonmaken of strijkwerk doen of ander zwartwerken. Misschien inderdaad niet netjes.

albana
01-09-2009 om 08:39
Promoten en ja denk ik wel
Ik denk wel dat dochter aangifte zal doen van d'r verdiensten als 'oppasser'. Ze krijgt nu al terug. Ik weet wel, vriendin van dochter had 800 euro verdient in 1 jaar (wit) en kreeg nog zo'n 200 terug van de belastingen, ze hoefde maar 33 euro te betalen op jaarbasis (zelfde leeftijd). Maar wat ik fout vindt aan jouw stukje is de manier waarop je het brengt. Met name dit stukje: "Verder is ze al best wel slim met geld verdienen. Ze epileert nu wenkbrauwen voor 5 euro bij kennissen en vriendinnen. Ze is er super goed in dus daar verdiend ze al wat extra geld mee. Ze gaat straks echt niet voor 2,50 per uur ergens bij een supermarkt werken. In het informele circuit kan ze veel meer verdienen als ze dat wat slim aanpakt. "
Het lijkt wel een promotiecampagne voor zwart werken. Tuurlijk gaat jouw slimme dochter niet zo dom voor het minumumloon ergens staan werken...welnee, die gaat erg slim ergens zwart werken.
Zó komt het over......
En dat is eigenlijk waar ik over val. Veel tieners die ik via dochter ken werken zwart (niet allemaal ook veel gewoon wit), maar er is niemand die dat gepromoot krijgt door z'n ouders.'t is allemaal meer omdat ze op dat moment niets anders(beters) kunnen krijgen, soms zelfs met vele protesten van de ouders.....
En helemaal als je die houding/de indruk die ik krijg van je stukje ook uitstraalt naar je dochter toe.
Het oppassen betaald trouwens ook niets beter dan het minumumloon. Voor een avondje krijg je 12,50 en gemiddeld duurt zo'n avondje toch echt 5 uur (= dus net zoveel als bij de A.H. per uur).
En ik zou ook beslist niet willen dat mijn dochter het idee krijgt dat je je neus kan ophalen voor werken voor het minimumloon als tiener zijnde (omdat het zo weinig verdiend). Verder vindt ik het een voordeel dat je als 'gewone werknemer' wordt gezien, je hebt een 'baas', je krijgt opdrachten, wordt op je vingers getikt als je niet goed werkt, hebt echte pauzes precies zoals de cao voorschrijft, collega's etc. De 'werkverhouding' die je opdoet bij wit werken vindt ik een groot pluspunt.Én je kan het op je c.v. zetten als je écht werk gaat zoeken of zelfs als referentie.
Waar ik qua zwartwerken ook altijd over val is de oneerlijke concurentie die je gewone bedrijven aandoet. Dat is met oppassen in de avonduren ook al niet het geval (tenminste hier niet), er is géén alternatief, geen enkel bedrijf hier dat oppassers verhuurt of kinderopvang bied buiten de reguliere werktijden overdag. Je doet dus als oppasser hier als je dat zo nu en dan doet niemand oneerlijke concurentie aan. Ik denk dat áls hier een oppascentrale zou zijn ik er wél problemen mee zou hebben, dan zou ik dochter aanraden om dáár te solliciteren en de mensen waar ze oppast via hen haar in te laten huren.Dat zou ik zelfs liever hebben....
(mmm, het brengt me op een idee...zal ik een oppascentrale beginnen????)
groeten albana

sus-anne
01-09-2009 om 10:17
Albana
ik denk dat ik wel begrijp wat jij bedoelt.
eigenlijk val je niet echt over het zwart werken van Mya,s dochter,je valt over de manier waarop Mya dit bericht schrijft.
*Nou ,mijn dochter is niet zo dom om net als alle andere pubers voor 2,50 per uur bij een baas te gaan werken,zij regelt gewoon zwart werk.*( het komt een beetje over alsof pubers die dat wél doen niet slim zijn.)
terwijl jij denkt( en ik ook hoor): er is helemaal niets mis met voor 2,50 per uur voor een baas te werken, je leert daarvan dat je soms hard moet werken voor ( weinig) geld,en je leert daardoor ook de waarde van geld beter kennen.
of zie ik het verkeerd?
Het is in deze discussie vooral de tóon die de muziek maakt.tenminste zo ervaar ik dat.

Tirza G.
01-09-2009 om 14:59
Ja sus-anne
Dat is inderdaad mijn gevoel. Mijn beide kinderen werken allebei voor het wettelijke loon wat bij hun leeftijd hoort in een winkel en ik merk dat ik moeite heb met de houding van Mya: alsof geld verdienen alles is. En tegelijkertijd weet ik heús wel dát het geld voor die pubers alles is ) (duhuh, daar dóen ze het voor), maar er spreekt een soort van minachting uit.
Hahhahha, al die suffe pubertjes die zich in de luren laten leggen voor een paar euri's per uur, nououou mijn dochter is veel slimmer hooooooor. En het straalt ook zo uit dat geld álles is. Terwijl ik heus wel weet dat het voor pubers belangrijk is. Zo denk ik mezelf in een kringetje
Tirza

sita
01-09-2009 om 20:04
Hier ook per 1 sept kogel door de kerk
Na lang zeuren en ndat ik had gezien dat mijn dochter van 12 een hele lange lijst had opgesteld met een voorstel met zaken die zij zou gaan betalen (tot in detail, incl het vissenvoer)en die ik zou gaan betalen ben er er ook voor gaan zitten.
Uiteindelijk is het 30 euro kleedgeld en 20 euro zakgeld geworden.
Hier moet ze alles van kopen, behalve schoenen en jassen. Ballet betaal ik net als basisdingen zoals maanverband, tandpasta, shampoo.
Vanaf volgend jaar moet ze 10 euro van het bel abonnement zelf meebetalen (nu betaal ik 11 euro pm).
Al met al god over nagedacht, nu ben ik nog heeeeeeeel erg benieuwd naar de praktijk, bv geld si op en er moet iets voor school komen, of zoiets. Kunst is denk ik om hier niet aan toe te gaan geven, dat is mijn voornemen

Mya35
01-09-2009 om 21:38
Reactie
Omdat er geen oppascentrale in de buurt is dan is 's avonds informeel oppassen wel ok? Dat vind ik een vreemde redenatie. Hier heb je ook niemand die aan huis komt epileren in de buurt dus dan is het volgens Albana's redenering wel ok.
Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van zwart werken verder. Ik zie wel dat het hier in de flat heel veel gebeurd. Er is hier veel onderlinge handel en informele dealtjes (geen illegale dingen). Ik vind dat niet fout hoewel ik daar zelf niet aan mee doe. Ik werk zelf alleen wit.
Ik vind 2,50 per uur inderdaad erg weinig. Dan werk je zo een hele middag voor nog geen 10 euro met reistijd erbij. Ik vind dat erg weinig vooral als je hetzelfde werk doet als iemand van 18 die meer krijgt. Hier in de buurt kan je voor oppassen 's avonds 4 euro of meer per uur krijgen en dan heb je geen reistijd omdat het in de buurt is. Dat is dus al een betere deal. Bovendien hoeft dat dus helemaal niet zwart.
Inderdaad zou ik mijn kinderen niet aanraden om ergens te gaan werken voor 2,50 per uur. Ik denk dat ze ook zonder illegale activiteiten ondernemen wel ergens meer kunnen verdienen. Dat heeft niks te maken met dat ik belust ben op geld maar met een efficiënte tijdsindeling. Waarom zou je voor zo weinig gaan werken als je ergens anders in minder uren meer kan krijgen?
Overigens hoeft mijn dochter niet te werken. Ik ben helemaal niet zo op geld belust wat dat betreft. Van mij mag ze ook gewoon niet werken. Ze is nog maar 13 en zolang ze op school zit is werken echt niet nodig. School is haar werk. Ik snap dat ze zelf wel wat bij wil verdienen straks en als ze straks ergens wil gaan werken voor 2,50 per uur moet ze dat zelf weten (nu is ze toch nog te jong) maar ik blijf het heel weinig vinden.

Tirza G.
01-09-2009 om 22:27
2,50
Hier krijgt jongste (15) 4 eu per uur. 15 is ook zo'n beetje de jongste leeftijd dat ze mogen werken.
Tirza