Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel zakgeld/beltegoed geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn kinderen wel

*Overigens hoeft mijn dochter niet te werken.* Van mij mag ze ook gewoon niet werken. *

Jouw dochter hoeft niet te werken,want met 50 euro in de maand( en later misschien nog meer)kan zij het gemakkelijk redden.

Mijn kinderen moeten wel werken,tenminste, als ze meer willen dan de 15 euro p/m.die ze van mij krijgen .
Ik kan ook zeggen,Oke ,als je niet wil werken sponsor ik je wel,hier heb je nog wat extra geld( jouw methode).
Maar daar leren mijn kinderen niets van,en ik wil ze juist leren dat je er iets voor moet doén om geld te krijgen,ik wil ze niet leren dat je er gewoon altijd geld is en dat je een keuze hebt tussen wel of niet werken.
die keuze is er niet voor mijn kinderen,nu niet en als ze later volwassen zijn al helemaal niet.
Dát is wat ik mijn kinderen wil bijbrengen.

mijn oudste dochter wilde nooit een baantje,mede doordat zij een wat sociaal/angstig meisje was in haar puberjaren,ze durfde niet goed.Ze wilde echter wel wat meer geld,en een krantenwijk lukte niet ivm haar schooltijden.
toen onze werkster bij ons wegging,hebben wij dat baantje aan dochter aangeboden,elke twee weken het hele huis schoonmaken.
dat was drie uur werk en leverde haar 20 euro op.
ze doet het nog steeds,( ze krijgt er nu 30 euro voor)naast haar bijbaantje wat ze inmiddels wel heeft,en betaald zo zelf haar studie.

Mya 35

Ik denk mya dat je best begrijpt wat ik bedoel net als sus-anne en tirza.
En verder: "Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van zwart werken verder. Ik zie wel dat het hier in de flat heel veel gebeurd. Er is hier veel onderlinge handel en informele dealtjes (geen illegale dingen). Ik vind dat niet fout hoewel ik daar zelf niet aan mee doe. Ik werk zelf alleen wit. "
O,ja? Ben jij géén voorstander van zwart werken? En waaruit moet dat blijken dan? Op mij (ons) maakte je een heél andere indruk, misschien is dat onbewust? En áls dat onbewust is dan zou ik er maar wat aan doen, dat je die indruk/voorbeeld in ieder geval niet maakt t.o.z. van je dochter. Dáár gaat het even om.
Verder snap ik ook niet helemaal dat jullie daar thuis allemaal zo slim zijn en zo goed met geld weten om te gaan en zo veel verdienen en jullie toch in een flat wonen waar allerlei 'handeltjes en informele dealtjes' om jullie heen zijn....
Wat doe je daar dan? Waarom wonen jullie niet in een grachtenpand of vrijstaand huis of een 2 onder 1 kap?
Misschien heb ik dan door mijn financiële opvoeding (die ongeveer hetzelfde was als dochter nu krijgt) tóch beter met geld leren omgaan dan jij?
Nou ja, dát wens ik in ieder geval mijn en jouw dochter ook toe.
groeten albana

2,50

Die 2,50 is wat ze nu netto elke week op de bank krijgt. Het grote voordeel van werken bij A.H. is dat jongeren gun geld wekelijks krijgen (is bij andere grootgrutters ook wel maandelijks), dat vinden pubers erg fijn...al is het maar een tientje, ze hébben weer wat.
Er komt nog wat terug aan belastingen, omdat zulke jonge tieners amper belasting betalen, maar dat is wel afhankelijk van hoeveel je in totaal in het hele jaar hebt verdient. Dat vragen we terug met een Tj-biljet (dacht ik dat het zo heet) en dan krijgt ze dus nog e.a. terug. Ik weet alleen van vorig jaar dat dochters vriendin het hele jaar door 800 euro had verdiend en daar 33 euro aan belasting maar voor hoefde te betalen (was toen ook 15). Ze hád betaald aan belasting rond de 200 euro. Dat was dus 167 euro terug.
Dus al met al is die 2,50 euro zeker 3 euro en misschien zelfs iets meer.
groeten albana

Voor sita

Hier nog wat tips voor sita+ d'r dochter. Dat miniteus opschrijven wát eronder valt en wat niet is erg goed. Maar staat ook alles erin? W.s, wél alles wat ze nú nodig heeft, maar ook wat ze ooit in de toekomst nodig heeft?
Dit omdat ik soms eindeloze discussie's heb met dochter wie wát moet betalen en er toch blijkbaar een erg groot schemergebied is tussen háár en onze verantwoordelijkheid. En hou ouder ze wordt, hoe slimmer ze erin is. Want wie b.v. moet de 'nette kleren' betalen die ze toch écht aanmoet als d'r opa 70 wordt en een feest geeft?? Ik volgens dochter (want die doet ze toch nooit meer aan en ik wil toch zo graag dat ze er fatsoenlijk uitziet voor opa? En dááraan gaat ze écht niet d'r goeie geld spenderen...) Of voor de bruiloft van neef alwaar wij de gehele dag+nacht zijn uitgenodigd? Of d'r bikini (is dat ondergoed of niet?) en zo ja, mag dat een bikini van 60 euro of van 20 euro worden? En voor het feest van de ouders van háár vriendin die dochter óók hebben uitgenodigd? Of d'r gala-jurk die ze dit jaar nodig zal hebben na d'r eindexamen?
Meestal komen we er wel uit hoor, na een stevige discussie, maar ik wilde dat ik ooit 4 jaar geleden dat toén al had afgesproken...dan hadden we ons deze discussie's kunnen besparen.
En ook dingen als: Lampjes op de fiets. Jij wil niet dat ze zonder fietst, maar d'r geld is op en d'r lampje helaas gemold/gestolen/verloren. En ze moet in het donker toch écht naar school...
T's is maar een tip hoor...
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2009 om 15:51

Raar albana

Mijn jongste (15) is dit jaar begonnen als medewerker verkoopklaar maken bij 's lands grootste kruidenier die op de kleintjes let en verdient 4,00 per uur. Dat is dan wel incl. ADV en vakantiegeld, dat krijgt-ie niet meer apart, dat zit er bij in. Enne, hij wordt per maand uitbetaald........

Tirza

Mya35

Mya35

02-09-2009 om 18:36

Albana

Ik werk zelf niet zwart en heb dat ook nooit gedaan. Ik ben echter niet tegen het informele circuit en denk juist dat dit in veel gevallen een goede aanwinst is op de formele economie.

Overigens weet je verder helemaal niet hoe ik leef en waar en waarom ik ergens woon dus het lijkt me niet dat je daar een oordeel over kunt hebben. Ik ga ook verder helemaal niet mijn levenssituatie uit leggen hier.

Wel vind ik het echt kortzichtig dat je een flat blijkbaar als minderwaardige goedkope woonruimte ziet. Ik ken genoeg flats (appartementen dan als je dat leuker vind staan) die heel wat duurder en mooier zijn dan een koopwoning.

Ik heb hier verder niks geschreven over waar ik woon en hoe en dat ga ik ook niet doen want dat doet er helemaal niet toe.

Mya35

Mya35

02-09-2009 om 18:44

Sus-anne

Zolang mijn kinderen nog minderjarig zijn en op school zitten hoeven ze van mij niet te werken. Ik ben verantwoordelijk voor hun onderhoud en zij zijn dat niet. School is hun baan. Als ze daarnaast wat extra geld willen verdienen of ervaring op doen of weet ik veel dan mogen ze wel werken. Nu overigens nog niet. Mijn dochter is nog maar 13 jaar. Ik denk dat ze van mij pas met 15 of 16 jaar echt een baantje mag zoeken als ze dat zou willen. Als ze 14 is mag ze wel af en toe gaan oppassen. Ze is al door meerdere gezinnen gevraagd om af en toe op te passen en aangezien ze heel dol is op kleine kinderen wil ze dat ook graag. Ik heb afgesproken met haar dat als ze 14 jaar is ze mag beginnen met oppassen bij een paar gezinnen in de buurt die ik ook ken en waarvan ik weet dat het vertrouwd is.

Werken vind ik echter niet nodig als ze zo jong zijn. Ik heb liever dat ze wat meer tijd aan school besteden als ze toch tijd teveel hebben. School gaat nu gewoon voor. Daarnaast moet er ook tijd voor ontspanning zijn. Werken komt wel. Dat kan je nog lang genoeg doen.

Mya35

dat begrijp ik Mya,ook hier hoeven ze op hun 13e geen baantje,maar als ze 15 of 16 zijn,en ze willen meer geld dan sponsor ik ze niet dat moeten ze van mij gaan werken.Zodat ze leren dat ze iets moeten doen voor hun geld.

en jij zegt;als mijn kinderen niet willen werken,dan hoeven ze niet.Jij geeft je kinderen wel ( veel)geld zonder dat ze er iets voor hoeven doen.

daarin verschillen we dus van mening,dat is geen probleem .ieder doet het op zijn eigen manier.

Of slim tirza?

Volgens mij is het wekelijks uitbetalen gewoon een slimme marketingtruc. Je kan praten als brugman, maar voor een puber is dat wekelijks érrug aantrekkelijk. Vakantiegeld en wat je extra werkt (bovenop je minimale uren waar je een contract voor hebt) krijg je wél pas aan het eind van de maand. Ze krijgen ook gewoon een maandelijks loonstrookje. Aan het eind van de maand krijg je dus de laatste week meestal nog wat 'extra' (b.v. als er een halve week in zit of je extra uren).
Deze slimme marketingtruc maakt wel dat hier vrijwel alle jeugd gráág bij A.H. wil werken. Het is een erg geliefd baantje/werkgever.
Of het overal in de lande zo is, daar heb ik geen idee van. Ik weet het alleen 100% zeker van de winkel hier ter plaatse.
Vakantiegeld krijg je pas als je contract stopt (is meestal pas als ze je in vaste dienst moeten nemen) of 1 keer per jaar, ook wel lekker voor die pubers.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

03-09-2009 om 16:13

O ja

Ik ben zonder meer met je eens dat het een slimme manier is om jonge werknemers aan je te binden, maar het verbaast me dat AH-winkels blijkbaar daar een verschillende manier in doen van kunnen hebben. Hier komt de loonstrook van het "hoofdkantoor" zeg maar, een of ander accountantskantoor die dat (denk ik dan) voor heel Appie afhandelt. Blijkbaar kunnen vestigingen daar zelf ook nog wat in sturen. Vakantiegeld krijgen ze hier dus niet apart, dat krijgen ze meteen met het uurloon mee, wat daardoor weer wat hoger ligt. Scheelt dat accountantskantoor weer een hoop werk
AH heeft hier geen problemen met het vinden van personeel. Ook hier is het een geliefde werkgever

Tirza

Opruimhulp bibliotheek

Ook niet slecht verdienen is werken als opruimhulp bij de plaatselijke bibliotheek. Na schooltijd de boeken op alfabet terugzetten. Als 15 jarige krijg je voor 3 uur per week, 74 euro bruto per maand.

Mijn brugklasser...

Daar heb ik even voor op de site van het Nibud gaan kijken en qua zakgeld ben ik in het midden van de bandbreedte voor haar leeftijd gaan zitten. Ik kwam zo uit op 15,87 euro per maand. We zijn nog een beetje aan het uitvogelen wat daarvan "moet", maar in ieder geval:
- consumpties op school en clubjes
- souvenirtjes e.d. voor vriendinnen
- tijdschriften, hebbedingetjes
- non-basis toiletartikelen (bijv. make up)
- zaken die wij in principe verstrekken, maar waar zij dan een duurdere variant van wil; ze betaalt dan de meerprijs (bijv. Deo a la Mama kost 1,80, Deo a la Kind kost 2,50 - zij betaalt 70 eurocent)
- overschrijding van haar belabonnement (60 belminuten en 60 SMS-jes)
- dingen die zij meent voor school en clubjes nodig te hebben en niet vallen onder de dingen waarvan wij vinden dat ze ze nodig heeft

Hiernaast betalen we:
- belabonnement (2,50)
- kleedgeld (50 euro per maand voor alles, inderdaad: inclusief schoenen en jassen)
- openbaar vervoer (we hebben wel besproken dat ze geen onzinritjes moet gaan maken; als de bedragen de spuigaten uit gaan lopen komt er een maximum)
- clubjes (waar dan wel een redelijke inspanning tegenover moet staan: je kiest ergens voor en houdt dat minstens een seizoen vol - hierover hebben we niets te klagen bij dit kind)
- alles waarvan wij vinden dat ze het voor school of clubjes nodig heeft, weer met beperkingen (bijv. een set schoolsportkleren en -schoenen, een set danskleren - maar geen dancesneakers van 150 euro, maar wat vriendelijker geprijsde exemplaren)
- een redelijk bedrag aan cadeautjes voor vriendinnen en familieleden
- onderhoud en reparatie fiets (maar niet door slordigheid veroorzaakte dingen, is ook nog geen issue)
- kapper (maar dan wel een budgetknipper)

Dochter heeft nog geen neiging te gaan bijverdienen, maar zou van ons (niet de wet wel mogen. De uitdrukkelijke voorwaarde is dan dat schoolwerk er niet onder lijdt en dat een eventuele werkgever zich houdt aan de regels (wat bijv. 's lands grootste grutter in een bepaalde plaats niet doet).

Dochter ontvangt haar geld op haar jongerenrekening, waarop ze niet rood kan staan.

We zijn hier nog niet zo lang mee bezig, maar je merkt wel dat de goede wil er bij kindlief is. Af en toe een opmerking zoals "Niet alleen shirtjes kopen, een jas is ook wel handig!" blijkt te werken.

Elarda

mourine

mourine

13-09-2009 om 14:23

Hoe wij het doen met zakgeld

Hoi Ekeim,
Mijn dochter kreeg dat ook ongeveer in het begin. Gedurende het eerst jaar hebben we samen bijgehouden hoe ze ermee omging, wat ze overhield/tekortkwam.
Sinds einde brugklas en nu in de 2e hebben we het bijgesteld: per maand krijgt ze 25,- waarvan 10,- beltegoed en een 10 tje voor versnaperingen e.d. Dan krijgt ze ook nog 5 euro op haar giro gestort. Dat is dan een beetje minder "grijpbaar", als ze het echt nodig heeft kan ze het gebruiken (ze heeft een pinpas) en ze zou het ook kunnen sparen.
Ik vind het belangrijk dat ze geldbewust wordt en leert wat sparen is. Als ze dat in de vingers heeft,(dat is nu nog niet zo, regelmatig geeft ze al haar geld uit in de eerste week) dan pas kan ik het bedrag verhogen met bijv kleedgeld.
Valkuil is bijv. dat ze als haar geld op is, ze geld van anderen leent. Dan begint haar uitbetaling van zakgeld op de 1e vd maand met het terugbetalen van schulden en houdt ze nog minder over. Dit kost (bij haar) heel veel maanden leertijd.
Dus volgens mij zit je prima met je beginbedrag.
groet,
Mourine

Ekeim

Ekeim

19-09-2009 om 21:14 Topicstarter

Leuk al die kijkjes in de keukens van andere gezinnen

Hoi,

Leuk dat zoveel mensen gereageerd hebben. Geeft weer een aardig kijkje in de keuken van andere gezinnen. Dochter is nu 3 weken naar de middelbare school en belt weinig, ze heeft de boodschap goed meegekregen dat ze meer zakgeld heeft als ze minder belt. We houden het op 20 euro per maand. Kleedgeld hebben we even over gehad, daar wil ik nog even mee wachten. Dochter ook, zeker na de aanschaf van een paar laarzen voor de winter ;-0

Groeten,Ekeim

Caroline

Caroline

25-09-2009 om 11:06

Niet zoveel

Zoon is 15, krijgt 20 euro per maand en 5 euro beltegoed. Dus 25 euro per maand. Zeurt niet om meer en geeft ook niet zoveel uit.

Wij doen het zo:

Pfff, ik vond het heel moeilijk om te bekijken hoeveel zakgeld mijn 13 jarige moest krijgen. Als ik dan lees, zie ik dat ik toch redelijk gemiddeld bezig ben, gelukkig. Hij krijgt 5 euro per week aan zakgeld, mag ie zelf weten wat ie er mee doet. Meestal in 2 etappes, 2,50 op maandag en 2,50 op donderdag.
Verder krijgt hij 20 euro beltegoed, maar ik vind dat erg veel eigenlijk. Probleem is alleen dat hij heel veel smst. Op=op, jammer. Hij had een abonnementje van 20 euro, maar nadat we een rekening kregen die vier keer zo hoog was als mijn eigen rekening, heb ik die ingenomen en heeft hij nu weer een prepaid. Aldoende leert men ;o).

Vraagje: is 20 euro beltegoed echt teveel? Hij krijgt dit per maand.

Kids3

Ik vind 20 euro beltegoed per maand plus ongeveer 20 euro zakgeld wel erg veel. Maar goed als je het kan betalen en je wilt dat dan is het oké.

Hier een 13 jarige die 15 euro zakgeld per maand krijgt en daarvan zelf zijn beltegoed moet betalen. Met het krijgen van zijn nieuwe mobiel (verjaardag) heeft hij van ons 20 euro tegoed erop gehad en daar doet hij nog steeds mee, en dat is dus vanaf juli.

Groetjes, Pinkelot

Smokey

Smokey

03-10-2009 om 02:58

Kids3

Hoi, ja ik vind persoonlijk 20 euro beltegoed heel erg veel, mijn dochter krijgt 10 euro beltegoed per maand, daar heeft ze dan 1000 sms-jes voor en 15 belminuten.
Daar moet ze het maar mee doen!

Groetjes Smokey

janneke

janneke

07-10-2009 om 18:40

Hier

Hier krijgt mijn dochter 10 euro zakgeld per maand, ze is 13 jaar en kan er zat van rondkomen, ze krijgt overigens nog wel eens beltegoed, van paps/oma. Ze heeft op de zakgeld rekening nog wel heel wat op staan, van giften van rapport/oud en nieuw. Heeft echt geen geld tekort. Al vind ze zelf dat ze heeeel weinig krijgt, is ook niet veel, maar als het nu genoeg is...

nyed

nyed

10-10-2009 om 16:41

Zakgeld en beltegoed

20 euro zakgeld in de maand stort ik op zijn rekening
10 euro prepaid beltegoedbonnetje per ongeveer 2 maanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.