Anne
12-03-2013 om 11:58
Hoofdpijn dochter (13 jr)
Dochter heeft de laatste maanden wat vaker last van (erge) hoofdpijn. Laatst al een week ziek thuisgebleven, maar toen had ze ook andere klachten (buikpijn) dus misschien meer grieperig. Daarvoor echter ook al regelmatig over hoofdpijn geklaagd. Ook nu weer ziek thuis ivm hoofdpijn. Kan dan slecht tegen harde geluiden. Nu geen buikpijn, gisteren wel een tijdje.
Paracetamol wat bij mij altijd goed werkt, helpt niet goed om het weg te krijgen.
Iemand herkenning, ideeën of tips? M.n. om de hoofdpijn weg te krijgen, zodat ze weer naar school kan.
Ik liet haar al met huisarts bellen (telefonisch spreekuur) maar die wilde dat ze langs kwam, maar ze wil niet alleen, ik zit moeilijk met werk, dus schiet niet op (op korte termijn).
Ze kan wel dingen lezen, dus is er niet helemaal doodziek van. Maar te beroerd om naar school te gaan ook vanwege de geluiden die ze vervelend vindt.
NB Ze is sinds augustus ongesteld, dus ik dacht zelf nog: zou het daar iets mee te maken kunnen hebben? En zo ja, wat doen we er aan?

Thursday Next
12-03-2013 om 13:24
Misschien...
migraine? Bij mij begon het ook rond die leeftijd (ook toen ik ongesteld werd), inderdaad met "gewoon" hoofdpijn en niet lekker.
Wat je nog kan proberen: warme douche maar niet op het hoofd, zorgen voor warme voeten (kruik) en een koel hoofd. Bij mij helpt zoete koffie vaak om wat op te knappen. Je kan bij de apotheek eens vragen om andere pijnstillers, en toch maar naar de dokter...

Yvonne
12-03-2013 om 13:49
Herkenning
Dochter heeft ook een jaar gelopen met steeds hoofdpijn wat niet goed weg te krijgen was met paracetamol. Waar het door kwam was dat ze een bril nodig had, ook al was het maar een hele lichte sterkte +1 het heeft wel haar hoofdpijn verholpen.

Fiorucci
12-03-2013 om 19:52
Hier ook
Dochterlief heeft een bril met een sterkte van 0,50,maar wel cylinders en het scheelt heel veel hoofdpijn!

Kaaskopje
12-03-2013 om 20:25
Zelfs getest
Mijn dochter is zelfs psychologische getest in het ziekenhuis, met wekelijkse gesprekken met een kinderpsychologe omdat de hoofdpijnklachten niet te plaatsen waren. Daar kwam eigenlijk niks bijzonders uit. De hoofdpijn werd er niet door verklaard. Voordeel was dat ze ook op haar IQ is getest waar uit bleek dat haar algemene ontwikkeling bovengemiddeld was en rekenen ondergemiddeld. Nou dat wisten we dan ook weer Later is ze ook aan een bril gegaan. Net als mijn voorgangsters met maar een kleine sterkte. Min een half en min driekwart geloof ik. Mijn dochter lijkt ook wat trekjes van hooggevoeligheid te hebben en heeft nog weer later de diagnose ADD gekregen. Er gebeurt van alles in haar hoofd dus.
Ik laat het maar even allemaal de revue passeren. Wie weet herken je er iets van. Het heeft bij haar niet direct iets met haar cyclus te maken gehad, aanvankelijk dan. Ze had al hoofdpijn toen dat nog lang niet aan de orde was.
Ze heeft nog steeds (nu 22 jaar) wel eens hoofdpijn, maar het is niet zorgwekkend.

ishtar
13-03-2013 om 10:00
Mijn jongste
van 8 had ook vaak hoofdpijn. Heeft nu sinds een jaar een bril, maar dat heeft niet de hoofdpijn weggenomen. We 'lopen' nu bij een kinderarts hiervoor. Volgens deze arts komt veel (onverklaarbare) hoofdpijn door (al dan niet opgemerkte) verstopping. Arts voelde ook wat in zijn buik. Klonk mij heel vreemd in de oren, maar sinds zoon zakjes vezels gebruikt, wel in een lage dosering, is zijn hoofdpijn stukken minder. Hij moet er alleen wel goed op letten dat hij genoeg drinkt, want dat zorgt ook voor hoofdpijn.
Hou eens een tijdje bij wanneer ze hoofdpijn heeft, en wat er mogelijk bijzonder aan die dag was. (dus ongesteld, veel/weinig inspanning, veel/weinig gedronken etc) Misschien zie je een patroon.

Anne
16-03-2013 om 22:23
Ogen, migraine, hormonen?
De ogen van dochter zijn inmiddels getest. Heeeel weinig plus (0,25 en 0,25 a 0,5) en geen cilinder, dus volgens optimetrist zou dat het niet moeten zijn, zo'n super geringe afwijking.
Mogelijk is het wel migraine. Omdat de hoofdpijn bleef heeft dokter antimigrainemiddel voorgeschreven, en daarmee werd het duidelijk beter (1 x middel genomen). Maar of het daarmee bewezen is dat het dus migraine is? We moeten afwachten of ze nog eens een aanval krijgt en of het dan werkt.
En wat ik me nog afvraag: zou het ook nog door de hormonen kunnen komen? Ze is immers eind vorige zomer ongesteld geworden en als ik het me goed herinner heeft ze er sindsdien (sinds ze op de middelbare school zit) vaker last van dan voorheen.

Fiorucci
17-03-2013 om 08:49
Anne
Dat kan heel goed, migraine en hormonen. Mijn zonen kregen beide hun eerste migraine in hun puberteit. Ik kreeg mijn eerste aanval na de geboorte van mijn tweede kind, gelijk na de bevalling. Sindsdien is het bij mij duidelijk gerelateerd aan menstruatie, eisprong etc.

Ginny Twijfelvuur
17-03-2013 om 14:12
Bij mij ook
Ik hoef nooit bij te houden wanneer ik ongesteld wordt. Krijg de dag van te voren namelijk altijd een migraine-aanval. Hormonen en migraine zijn heel duidelijk gelinkt.

Anne
21-03-2013 om 20:27
Misschien toch niet migraine, hoofdpijn blijft
We twijfelen er nu aan of het wel migraine is. 1e keer anti-migrainepil hielp wel wat (werd behoorlijk minder maar ging niet helemaal weg), tweede keer met opkomende hoofdpijn werkte tablet helemaal niet.
Huisarts zei ook dat ze beide soorten kan hebben.
Gedoe zeg, ze blijft nl. hoofdpijn houden al kan ze nu weer naar school, dus niet zo heel erg.
Dus als iemand nog tips heeft wat we kunnen doen/uitproberen hoor ik het graag.
Hoofdpijnboekje houdt ze bij, maar omdat ze dus eigenlijk al 2 weken zo niet langer, hoofdpijn heeft is het dus niet echt aan menstruatie gekoppeld.

Linda
23-03-2013 om 19:28
Lastig
Mijn oudste zoon (nu 18) heeft vanaf een jaar of 12 chronische hoofdpijn. De diagnose was in eerste instantie een combinatie van mygraine en spierspanningshoofdpijn, maar het blijkt toch chronische mygraine te zijn. Je ziet het niet vaak, maar het kan wel.
Sinds ongeveer een jaar gebruikt zoon betablokkers tegen de mygraine. Dat heeft de hoofdpijn met zeker 80% verminderd. Maar het blijft wel zijn 'gevoelige plek'. Alles wat hij heeft slaat als eerste op zijn hoofd. Hij heeft nu in ieder geval nooit meer hoofdpijn waardoor hij lange tijd niet kan functioneren, zoals jij beschrijft een week thuisblijven. Soms is hij er wel 'maar half bij', maar dat is niets in vergelijking met wat het voorheen was. Daarnaast is de hoofdpijn nu wel ontvankelijk voor 2x paracetamol (wel oppassen met de frequentie van gebruik!).
Hoofdpijn is erg lastig, weet ik zelf ook. Ik hoop dat de oorzaak bij je dochter gevonden kan worden en weggenomen of behandeld kan worden. Sterkte!

Linda
23-03-2013 om 19:31
Oh ja
Ik geloof dat hier de anti-mygrainemedicijnen (neem aan dat je Maxalt o.i.d. bedoelt?) ook niet altijd werkten. Volgens mij moet je ze ook niet te vroeg innemen. Daarna zijn ze ook geen optie voor langdurig gebruik, als je het meer dan 1 keer per week nodig hebt moet je verder kijken.

Anne
24-03-2013 om 09:54
Linda, maxalt en amoebe
De dokter had inderdaad Maxalt voorgeschreven.
Wat bedoel jij met dat je het niet te vroeg moet innemen? Het moet toch juist als de hoofdpijn opkomt?
En hoezo niet meer dan 1x per week? Staat niet op het doosje en de dokter zei max 3 per week. Evt. eerst 1 tablet, als die werkt maar niet volledig mag nog een 2e erachteraan.
Overigens heeft ze laatst bij hoofdpijn 2 paracetamol genomen en toen werkte het goed en ging het zelfs helemaal weg!
Blijft raar, we moeten de komende tijd denk ik e.e.a proberen.
Iemand anders zei trouwens dat de hoofdpijn nog kan komen door een amoebe (parasiet, te behandelen met antibiotica) - moeten we misschien voor de zekerheid ook nog laten testen.

Koolmees
24-03-2013 om 11:57
Maxalt
Mijn man gebruikt ook Maxalt ivm migraine. Door een lieve poster hier, snappen we dat hij het bij het begin van de aanval al in moet nemen. En dan werkt het het beste.
Mijn man heeft altijd hetzelfde patroon. Dan zegt hij: 'Ik heb hoofdpijn, ik denk dat het migraine, is maar misschien gaat het wel over.' Dan krijgt hij altijd een migraine aanval. Dus nu zeg ik dan tegen hem: nemen die maxalt. En dan is de aanval weer snel voorbij. Hij heeft de maxalt altijd bij zich.
Vroeger ging hij dan eerst met hoofdpijn nog zijn werk afmaken net zo lang tot hij het niet meer hield. Dan ging hij met knallende migraine naar huis rijden om daar pas zijn medicijnen in te nemen. Dat vond ik levensgevaarlijk, met migraine autorijden. Nu gaat het beter.

Linda
24-03-2013 om 12:26
Klopt, maar
Je moet de Maxalt niet al tijdens de aurafase innemen, is mijn zoon verteld (en die ervaring heeft hij zelf ook, al heeft hij volgens mij sporadisch aura). Als je hoofdpijn begint te voelen is het inderdaad tijd voor het innemen. Sorry als mijn berichtje anders deed vermoeden.
Onze neuroloog was heel stellig: 1x per week een aanval behandelen met Maxalt (dat kan dus 2x een tablet zijn als de aanval terugkomt, uiteraard niet als het überhaupt niet helpt). Overmatig gebruik kan namelijk weer leiden tot hoofdpijn. Als je maar 1x per week neemt, weet je zeker dat je hoofdpijn dáár niet vandaan kan komen. Daarnaast moet je sowieso voorzichtig zijn met Maxalt bij kinderen, want in de bijsluiter staat dat er weinig bekend is over het effect bij kinderen.
Voor gewone pijnstillers geldt 3x per week (dat mag dan 2 tabletten per keer zijn) als 'veilige' marge. In het ergste geval heb je dus voor 4 dagen in de week behandeling (3x pijnstiller, 1x Maxalt).
Ik denk dat als je meer nodig hebt, je het inderdaad beter in andere behandelmethoden kunt zoeken (meer dan de helft van de tijd valt ook onder chronische hoofdpijn).
http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdschriftartikel/Medicatieafhankelijke-hoofdpijn.htm
Hier noemen ze (in het kader) ook 15 dagen per maand gebruik van pijnstillers als overmatig gebruik. Niet per se van meer dan 1x per week Maxalt, maar dat zal allicht ook op internet te vinden zijn.

Linda
24-03-2013 om 12:34
Amoebe
Dat zou kunnen. Het vervelende is dat hoofdpijn echt overal door kan komen. Als je reden hebt om te denken dat een amoebe waarschijnlijker is dan veel andere oorzaken, zou ik zeker aandringen op onderzoek. Mijn ervaring is dat ze bij kinderen met een niet typerend hoofdpijnpatroon nog wel eens wat dingen willen onderzoeken. Daarnaast kan het nog per persoon verschillen waar triggers liggen, maar daar doen ze (met uitzondering van het hoofdpijndagboek) voor zover ik weet geen onderzoek naar omdat dat zo erg verschilt dat er geen beginnen aan is.
PS: Overigens was het niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de frequentie van medicijngebruik. Ik wil alleen helpen, want het laatste dat je wilt is dat je kind door medicijngebruik méér hoofdpijn gaat krijgen en dat komt helaas voor bij mensen die toch al gevoelig zijn voor hoofdpijn (en de medicijnen dus juist tegen hoofdpijn gebruiken).

Linda
24-03-2013 om 12:41
Triptanen 2x per week
Excuus voor de vele berichtjes, wat dat betreft heeft zoon zijn chaos niet van een vreemde.
Op die website die ik in mijn eerdere berichtje (2 omhoog) aangaf, staat in datzelfde kader dat volgen de NHG triptanen 2x per week gebruikt mogen worden, ofwel dat meer dan 2x per week gezien wordt als overmatig gebruik en een risico voor medicijnafhankelijke hoofdpijn.

Polletje Piekhaar
26-03-2013 om 10:04
Bij mij
had de maxalt de uitwerking dat de migraine gewoon terugkwam als de maxalt was uitgewerkt. Zodat je uiteindelijk toch erdoorheen moet.
Uiteindelijk heb ik geconcludeerd dat bij mij het beste helpt om domperidom te nemen (zetpil tegen misselijkheid) en een half uur later flink paracetemol... Die domperidom laat de paracetemol beter aankomen lijkt wel: deze neem ik dus ook als ik maar een heel klein beetje misselijk ben!!

Koolmees
26-03-2013 om 12:48
Domperidon
Polletje,
Wist je dat domperidon nu in het nieuws is, omdat het wordt verbonden met een aantal sterfgevallen?
Misschien een goed idee om het gebruik ervan nog eens met je huisarts te evalueren?

patrica1966
26-03-2013 om 13:42
Andere oorzaak?
Hoofdpijn kan heel veel oorzaken hebben. Misschien is het goed om verder te kijken dan eventueel migraine alleen. Dochter had ook veel hoofdpijn. Bij haar was de oorzaak van de hoodpijn een probleem met de bijholtes. De doorgangen van de holtes naar de neus waren vernauwd. Dit is operatief verholpen. Ze was niet echt verkouden oid dus heeft het vrij lang geduurd voordat de huisarts haar doorstuurde naar de kno arts.
Dochter had naast hoofdpijn ook last van algehele malaise.