Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Huiswerk, hoe krijg ik mijn kind zover


Dit is het leven van je kind. En we zouden het allemaal anders doen met de levenservaring die we zelf hebben. Maar jouw kind heeft niet die levenservaring. Je kind moet die ervaring zelf opdoen. En dat is met vallen en opstaan.

Bied je hulp aan, maar laat het verder LOS. Ga niet (sturend) vragen/controleren etc. Vertrouw je kind. En soms gaan ze een keer onderuit, maar dat hoort erbij! Je weet niet waar je grens ligt, als je er niet tegen aan schuurt of misschien eens overheen gaat.
Puur mijn advies hoor. Doe ermee wat je wilt

Die reactie had ik wel verwacht ja. Ha ha.

Mijn oudste vergelijkbaar met kind van TO. En ikzelf vergelijkbaar met TO. Alleen mijn kind blijft zitten, wat hem wel even van zijn stuk bracht. Hij is nu wel wakkergeschud, hij heeft nu door dat hij het niet redt met deze al te relaxte houding en dat hij dus toch echt een keer die boeken moet openslaan....

Heb het zelf wel eerder losgelaten en verantwoordelijkheid bij hem zelf neergelegd (hoewel dat de ene keer beter ging dan de andere). De motivatie moet echt van binnen uit hemzelf komen, ik kan het niet voor hem doen

Jesse_1 schreef op 06-07-2022 om 22:23:

Dit is het leven van je kind. En we zouden het allemaal anders doen met de levenservaring die we zelf hebben. Maar jouw kind heeft niet die levenservaring. Je kind moet die ervaring zelf opdoen. En dat is met vallen en opstaan.

Bied je hulp aan, maar laat het verder LOS. Ga niet (sturend) vragen/controleren etc. Vertrouw je kind. En soms gaan ze een keer onderuit, maar dat hoort erbij! Je weet niet waar je grens ligt, als je er niet tegen aan schuurt of misschien eens overheen gaat.
Puur mijn advies hoor. Doe ermee wat je wilt

Helemaal mee eens. Gister tijdens de diploma uitreiking van zoon kwam dit ook veel vuldig naar voren in de verhaaltjes van de mentor. En dan blijkt dat de mentoren dit ook zien en bespreken met de leerlingen in de individuele mentor gesprekken. Want de docenten zien het ook wel. En als zij vertrouwen hebben dat de leerling het ondanks het niet maken van huiswerk het toch halen is dat (in elk geval binnen het Dalton onderwijs) geen probleem, de leerling moet het toch zelf doen.

Bij zoon werd het ook benoemd: je was er vaak niet bij bepaalde vakken, maar als je er wel was toonde je inzet en zo heb je met minimale inspanning op school en veel daar buiten, in de sportschool en sporthal, als een echte Dalton leerling goed gedoseerd de eindstreep gehaald. 

je kunt het paard naar het water brengen maar je kunt het niet laten drinken. Zoiets toch? 
Sterkte ermee, het lijkt me knap ingewikkeld in deze tijd met de zegen&vloek van de altijd aanwezige smartphone.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.