Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bezorgde moeder

bezorgde moeder

03-07-2016 om 19:17

hulp/ondersteuning voor vriendin depressieve puber?

hallo,

de vriendin van mijn 13-jarige dochter is onder behandeling wegens depressieve klachten. mijn dochter is op zich dol op haar vriendin maar ze heeft het steeds vaker ook helemaal met haar gehad. het betreffende meisje doet een behoorlijk appel op mijn dochter en mijn dochter voelt zich vaak schuldig als ze daar niet aan beantwoordt.

ik denk dat het fijn is voor mijn dochter als zij ook wat hulp of ondersteuning krijgt bij het omgaan met dit vriendinnetje. ik wil deze week de psychologenpraktijk benaderen met mijn vraag maar was dus ook al online op zoek. ik heb niets gevonden. heeft iemand hier misschien tips over waar dat online te vinden?

Anno

Anno

03-07-2016 om 19:33

niet

Niet haar hoeder zijn, maar haar vriendin. Dus niet proberen dingen op te lossen, hooguit te luisteren.

Dezelfde praktijk zou ik niet bellen. ivm De privacy krijg je niets te horen, maar het is ook heel onhandig als vriendinnen in dezelfde praktijk zitten.

Dus naar de huisarts toe en vraag desnoods of ze een paar keer met de POH-GGZ mag praten. (Praktijkondersteuner huisarts-sociaal psychiatrisch verpleegkundige). Wie weet komt ze al een heel eind met tips.Ze heeft zelf geen behandeling nodig, dus naar een psycholoog hoeft ze niet, alleen hoe om te gaan met de situatie en vriendin. Zo kan ze zichzelf leren beschermen, grenzen stellen en indien nodig afstand nemen.

bezorgde moeder

bezorgde moeder

06-07-2016 om 10:03

anno

dank je wel voor het meedenken.

Intussen de praktijk gebeld (privacy is niet aan de orde omdat het niet om dat andere meisje gaat) en zij bevestigden dat er niet echt zoiets is. we zouden dan uitkomen bij een algemene weerbaarheidstraining of iets rondom zelfbeeld, maar dat is niet wat ik bedoel of zoek. Al pratende kwamen we erop uit dat het laagdrempeliger is, meer psych-educatie. Dat kan via hen individueel maar dan wel onder de paraplu van een individueel behandeltraject. Hun tip was om te informeren of de HA-praktijk ook een POH-jeugd heeft voor dit deel. En als dan blijkt dat er toch meer toestanden bij mijn dochter zijn, kan ze altijd nog doorgestuurd worden.

In grote lijnen dus hetzelfde als jij aangeeft.

Klara

Klara

06-07-2016 om 10:16

Algemene weerbaarheidstraining

Ik snap dat je daar niet naar op zoek bent.
Toch kan een (goede!) weerbaarheidstraining echt enorm effectief zijn.
Het belangrijkste in het contact met vriendin is toch weerbaarheid....
Daarmee geeft ze vriendin toch het meest, nl de mogelijkheid vriendschap voort te zetten. Anders houd je het niet vol.

Op mijn werk weleens iets van fysieke weerbaarheid gehad. Ik merkte niet alleen bij mezelf maar ook bij anderen dat afgrenzen toch vaker een probleem is en verbeterd kan worden. Zo'n fysieke vorm werkt dan ook door in andere gebieden, emotioneel afgrenzen etc. Meer bewustwording van jezelf, assertiviteit, het werkt voor veel dingen.
Je kunt dit ook gewoon zoeken in een vorm die bij je past, mindfullness, verdedigingssport, yoga, het hoeft niet perse onder een therapeutische noemer.

bezorgde moeder

bezorgde moeder

06-07-2016 om 10:29

weerbaarheidstraining

dat is fijn dat je het even in een bredere kader zet. ze heeft vroeger ooit een rots en water training gedaan. en gisteren hebben we het toevallig over mindfulness gehad. aaar had ze geen oren naar maar ik had hem nog niet tav omgaan met haar vriendinnetje bekeken. Dus nog eens kijken samen.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-07-2016 om 10:52

Grip op je dip

ik kreeg net deze uitgebreide reacties van 'grip op je dip'. veel extra informatie waar ik wat mee kan.

Hallo,

Wat goed dat je op zoek bent gegaan naar ondersteuning voor je dochter. Het klopt dat de meeste informatie te vinden is voor de depressieve persoon zelf. Wat betreft psychoeducatie kan ik de website http://www.psychischegezondheid.nl/depressiecentrum aanbevelen. De informatie die hier te vinden is maakt duidelijk wat een depressie is, hoe het ontstaat en hoe een depressie behandeld kan worden.

Er is redelijk veel informatie te vinden op internet voor jonge mantelzorgers. We spreken van mantelzorgers als iemand in de familiaire kring ziek is, maar eigenlijk kun je als beste vriendin van een depressieve jongere tegen dezelfde zaken aanlopen. Op deze website staan tips voor mantelzorgers opgesomd: http://www.proteion.nl/mantelzorgers/tips-en-adviezen/
Er is een website voo! r jonge mantelzorgers, waar je dochter eens een kijkje op zou kunnen nemen (met in haar achterhoofd dat deze website zich richt op problemen van iemand in de familie, wat voor haar dus niet geldt): http://www.voorjongemantelzorgers.nl

Het kan fijn zijn voor je dochter om af en toe eens van haar af te schrijven. Dat zou kunnen via deze e-mailservice. In principe is Grip op je Dip ook bedoeld voor jongeren uit de omgeving van degene met depressieve klachten.

Een website waar ik graag naar verwijs is www.depri.mirro.nl . Op deze website kunnen jongeren gratis, anoniem en zelfstandig oefeningen maken om te werken aan hun mentale welbevinden. Voor je dochter zou dit preventief kunnen werken: door haar welbevinden te versterken en te leren hoe ze negatieve gedachten kan omzetten in positieve gedachten, groe! it haar weerbaarheid en leert ze omgaan met stressvolle gebeur! tenissen, zoals bijvoorbeeld de omgang met haar depressieve vriendin.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt. Je zou ook eens kunnen informeren naar preventief aanbod bij een Centrum voor Jeugd en Gezin bij jullie in de buurt. Sommige assertiviteitstrainingen en sociale vaardigheidstrainingen voor jongeren kunnen ook erg helpend zijn.

Heel veel succes!

Vriendelijke groet,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.