Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
APw

APw

17-07-2021 om 15:11

Ik heb geen enkel vat meer op mijn tienerdochter, zit met de handen in het haar


@apw Hoe ervaar je de reacties op je hulpvraag? Is het helpend? 

Ik heb met je dochter te doen. Het voelt als 5 tegen 1. Voel jij je voor schut gezet bij je nieuwe partner en zijn kinderen, omdat je dochter niet lief en meegaand is?

Het is natuurlijk lastig om er op afstand iets over te zeggen. Het klinkt mij als gewoon pubergedrag. Niet eens mega dramatisch en om eerlijk te zijn, ook niet onterecht. Zorg dat je er voor haar bent, ze voelt zich ongezien en in de steek gelaten.

dat jij moet vragen wat er aan de hand is?
Na zo'n bericht wil je toch dat mensen meeleven? In zo'n korte tijd een vechtscheiding,  corona,  en weeral met stiefvader en kinderen op vakantie zou ik ook nooit doen.

Je wilt het te goed doen, volgens mij. Kinderen van vijftien en hun ouders móeten 'uit elkaar groeien'! Hoe meer grip jij op haar probeert te houden, hoe harder zij zich daar waarschijnlijk tegen zal verzetten. JIj lijkt het slecht te verdragen als je kind zich niet fijn voelt. Als ze gefrustreerd is, loopt ze weg. Niet leuk natuurlijk dat het midden in een spelletje is maar ach, pubers kunnen zich net iets meer veroorloven. Maar jij gaat vervolgens herhaaldelijk naar haar toe, eist uitleg en als ze dat niet wil geven verpest zij de sfeer. Maar de rest van het gezin zou ook gewoon door kunnen gaan met het leven hè! Een keer naar haar toegaan, een kopje thee brengen en zeggen: 'Ik zie dat er iets is. Als ik iets voor je kan doen, hoor ik het wel,' was meer dan genoeg geweest. Ik snap haar ook helemaal dat ze boos werd toen jij haar 's avonds verweet dat ze het niet eerder had gezegd. Ze is jou helemaal geen uitleg verschuldigd en ze is ook niet verplicht om jou toe te laten om haar te troosten. Daar gaat zij allemaal zelf over. Dat heb jij zelf ook ingezien want je hebt je excuses gemaakt. Maar kennelijk volgt daar wéér een hele discussie uit. Op basis van wat ik hier lees zou ik zeggen: hou op onmiddellijk harmonie te verwachten. Je dochter hoeft jou niet te begrijpen. Ze hoeft het niet met je eens te zijn. Ze hoeft de scheiding niet goed te keuren. Leer leven met het feit dat ze je óók soms stom en vervelend vindt. Dat ze sommige van je beslissingen afkeurt en zelfs verkeerd vindt. Wij volwassenen, ouders, zijn niet zonder fouten. We zijn soms onaardig, kortzichtig, egoistisch, krampachtig ... etc. Onze kinderen gaan dat zien en ze gaan de vingers op de zere plekken leggen. Dat is niet bijzonder of problematisch, dat is normaal. Ook gaan ze simpelweg anders denken over dingen. Als je erop blijft aansturen dat ze snel met jou op één lijn komt, dat ze de dingen moet doen of zien zoals jij ze ziet, duw je haar juist van je af. En jij hebt het niet nodig dat zij het in alles met jou eens is of jouw gedrag goedkeurt. Je kunt zonder haar bevestiging. Laat haar wat meer los, ook als dat betekent dat ze worstelt en ongelukkig is. Zeg haar dat ze altijd bij je terecht kan en laat het aan haar of ze dat ook doet. Pubers worstelen nou eenmaal. Doe verder leuke dingen met haar: wandelen, theedrinken, winkelen, een serie kijken, wat jullie allebei leuk vinden. Je hoeft haar problemen niet op te lossen. Dat kun je ook niet meer. Ze moet nu zichzelf gaan uitvinden en dat is moeilijk genoeg zónder een moeder die zich daar zorgen over maakt. 

Mija schreef op 18-07-2021 om 12:38:

Je hoeft haar problemen niet op te lossen. Dat kun je ook niet meer. Ze moet nu zichzelf gaan uitvinden en dat is moeilijk genoeg zónder een moeder die zich daar zorgen over maakt.

Mooie reactie Mija. En sterkte TO met loslaten. 

Je was daar dus met zijn zessen. Jij en je dochter en je nieuwe partner met zijn drie kinderen. En jullie vijfjes vonden dat je dochter de sfeer verziekte omdat ze verdrietig was en even rust wilde. 

Granny71 schreef op 17-07-2021 om 19:44:

[..]

Ze gaan niet met 2 gezinnen op vakantie maar als 1 heel nieuw samengesteld gezin.

Ja, en daar heeft puberdochter vast niet om gevraagd. 

Toen ik puber was moest ik ook samen met stiefvader en stiefbroertjes op vakantie,  weekenden doorbrengen,  feestdagen samen vieren etc. Wat vond ik dat verschrikkelijk. Het haalde het slechtste bij me naar boven. Ik veranderde in een hele opstandige puber en heb nog steeds een trauma van al die zogenaamde gezellige, gezamenlijke momenten die nooit leuk waren. 

APw, ik kan me voorstellen dat je niet de reacties hebt gekregen die je had verwacht. Ik ben wel heel benieuwd hoe je de reacties ervaart en hoe het nu gaat, hopelijk laat je nog wat weten!

Biscuitje schreef op 18-07-2021 om 16:39:

[..]

Ja, en daar heeft puberdochter vast niet om gevraagd.

Toen ik puber was moest ik ook samen met stiefvader en stiefbroertjes op vakantie, weekenden doorbrengen, feestdagen samen vieren etc. Wat vond ik dat verschrikkelijk. Het haalde het slechtste bij me naar boven. Ik veranderde in een hele opstandige puber en heb nog steeds een trauma van al die zogenaamde gezellige, gezamenlijke momenten die nooit leuk waren.

Voor mijn dochter (toen ook 15) was de gezamenlijke vakantie de druppel.

Na de laatste heeft ze besloten niet meer naar haar vader te gaan. Niet met vakantie maar ook niet meer in de weekenden.

Granny71 schreef op 18-07-2021 om 16:42:

[..]

Voor mijn dochter (toen ook 15) was de gezamenlijke vakantie de druppel.

Na de laatste heeft ze besloten niet meer naar haar vader te gaan. Niet met vakantie maar ook niet meer in de weekenden.

Jeetje wat sneu zeg voor dochter. En ook voor vader natuurlijk al heeft hij hier natuurlijk zelf aan bijgedragen. 

Ik hoop dat gescheide ouders zich bewust zijn van de impact van een nieuwe relatie op hun kind. 


Ik hoop dat gescheide ouders zich bewust zijn van de impact van een nieuwe relatie op hun kind.

De meeste helaas niet.

Die vinden dat ze gewoon recht hebben op geluk en dat de kinderen er vast aan wennen want ze zijn zo flexibel

ik begrijp niet dat je dan gewoon verder gaat met dat spel. Lekker inlevingsvermogen ook.  En haar nog de schuld geven dat ze de sfeer verziekt.
Verschrikkelijk. 

Granny71 schreef op 18-07-2021 om 16:57:

[..]

De meeste helaas niet.

Die vinden dat ze gewoon recht hebben op geluk en dat de kinderen er vast aan wennen want ze zijn zo flexibel

Mijn hemel wat enorm generalistisch. Zelf niet gescheiden zeker? 

De meeste gescheiden ouders doen heel hard hun best het zo goed mogelijk te doen voor hun kinderen. Net als ouders die niet gescheiden zijn overigens.

Alsof je ná een scheiding plots pedagogisch incompetent wordt.... Kom op zeg. 


Libertine schreef op 18-07-2021 om 19:15:

[..]

Mijn hemel wat enorm generalistisch. Zelf niet gescheiden zeker?

De meeste gescheiden ouders doen heel hard hun best het zo goed mogelijk te doen voor hun kinderen. Net als ouders die niet gescheiden zijn overigens.

Alsof je ná een scheiding plots pedagogisch incompetent wordt.... Kom op zeg.


Zeker wel gescheiden, genoeg kansen gehad maar heel bewust geen relatie aangegaan. 

Vader vond het wel een goed idee om gelijk bij nieuwe vlam in te trekken en een gelukkig nieuw gezinnetje te spelen.

Gevolg, 2 kinderen die vanaf 16 jaar (bijna) geen contact meer hebben met hun vader.

ah, het ging over die andere gescheiden ouders, ingegeven door jouw ervaring met je ex, maar niet over jezelf. En op basis daarvan scheer je gescheiden ouders over 1 kam? Wonderlijk ....

 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.