Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik hoor mezelf zoveel mopperen

Getsie, ik ben m'n relaxte zelf even kwijt... ondanks dat ik net voor de tweede keer het hilarische en herkenbare boek 'help ik heb een puber' heb gelezen. Ik twijfelde of ik dit topic hier moest plaatsen of onder psyche.

Ik hoor mezelf al een paar dagen flink mopperen tegen mijn pubers. Pfff, ik vind het genant te zeggen maar ik erger me aan van alles, ook al heb ik mijn verwachtingen echt al flink bijgesteld (1 met autisme, 1 met adhd, het gaat hier vaak al een tikkeltje anders...).

Het meest irritante vind ik het gehang binnen. Na school is het gamen, tiktok, youtube, whatever. Het liefst tot het eten en daarna weer verder. En o wat zijn ze dan vrolijk en blij. Af en toe wordt er wat huiswerk gemaakt, maar verder dus niks anders. Ja, mijn kasten leegvreten en flink zuchten tijdens het avondeten. Het is nazomer! Ga lekker naar buiten! Zwemmen! Hangen op de hoek van de straat! Whatever... onderneem iets. Mijn jongste klaart daar echt van op, afspreken met vrienden, raakt ie lekker z'n energie kwijt. Maar hij heeft 'geen zin, laat me met rust'. Gelukkig heeft hij nog wel een sport. En hij is gewoon vrolijk verder. Behalve als ik 'weer zit te zeuren'.

Voor komend weekend heb ik al van alles voorgesteld met water, maar bij alles is het 'geen zin'. Vast een nieuwe fase in de puberteit? Vooral bij m'n jongste (13) vind ik het opvallend. En het erge vind ik dus dat ik zo -vooral op hem- loop te mopperen. En dingen roep als; doe niet zo verslaafd, ga eens nar buiten, doe wat. Kortom, reuzegezellig hier. Not.

Dus. Nu ze zich allebei weer op hun kamer hebben verschanst en ik een koffietje drink in de tuin; wie haalt mij uit de moppermodus? En zegt dat alles heus wel goed komt? En dat dwingen toch geen zin heeft? 


Hoe harder jij moppert hoe meer zij zich gaan afzetten. Laat ze maar een beetje. Maak afspraken over wat je wanneer van ze verwacht zoals zonder device aan tafel en zelf op tijd zijn voor de sport en laat het daarbij. 
Afspraken maak je samen met de pubers. Regels leg je op maar die tijd is wel voorbij als ze puber zijn 

Zij hebben last van hun hormonen, maar jij wellicht ook gewoon hoor.  En dat mag

af en toe even lekker mopperen op elkaar

oooo zoooo herkenbaar
 Dat eindeloze TikTok. Ga lekker afspreken met een vriendin. Meerdere, geen zin, stom,....

Geen oplossing hier, behalve dat ze op een extra sport mag/wil. Dus naast scouting en turnen en musical (op school) komt er nu dans bij.
 

Zonnig77

Zonnig77

06-09-2023 om 20:29 Topicstarter

'hoe harder ik mopper, hoe meer zij zich gaan afzetten' 
Dat vind ik een mooi mantra. En het klopt natuurlijk ook echt. Maar pffff... Ik zie de gasten al niet zo veel meer (want veel op hun kamer), dus als ze even een momentje beneden zijn wil ik ook niet zagen over (vr)eten, troep, scherm, lamlendigheid. Maar ik erger me er momenteel dus wel heel erg aan.

Zonnig77 schreef op 06-09-2023 om 20:29:

'hoe harder ik mopper, hoe meer zij zich gaan afzetten'
Dat vind ik een mooi mantra. En het klopt natuurlijk ook echt. Maar pffff... Ik zie de gasten al niet zo veel meer (want veel op hun kamer), dus als ze even een momentje beneden zijn wil ik ook niet zagen over (vr)eten, troep, scherm, lamlendigheid. Maar ik erger me er momenteel dus wel heel erg aan.

Stop ermee. Iets anders helpt niet. Stop gewoon met je eraan ergeren, doe je eigen dingen en laat hun lekker hun gang gaan. Hoe zou je het vinden als je huisgenoten voortdurend op jou mopperen? Want ook jij doet dingen die voor anderen ergerlijk kunnen zijn, dat ervaar je alleen zelf niet zo omdat je jij bent en niet hun. En als je je mond steeds meer houdt, dan zie je hopelijk ook steeds minder dingen waar je je aan ergert omdat je je op andere dingen focust. Ga eens met ze op pad, luister naar wat ze te vertellen hebben. Je zou toch ook niet de hele dag tegen een collega mopperen? De opvoeding is nu wel klaar, of je bent sowieso te laat.
(het kan ook helpen om elke mopper te beginnen met “ik weet dat ik een ouwe zeikerd ben, maar…”. Mij duwen ze ook wel gewoon weer hun kamer uit als ik daar over de troep kom zeuren. Dan kunnen we er samen om lachen en later verschijnt de vaat dan toch beneden). Maak het niet zo zwaar, dat is zo ongezellig voor iedereen!

Ga eens met ze op pad? Moeten ze dat wel willen!

Ik kan me er ook aan ergeren, dat gehang. Ik ga mijn eigen ding maar zoveel mogelijk doen, veel meer zit er niet op. 

het is een fase🤣

Nou ik weet wel iets voor je in plaats van met een koffietje te zitten op een internet forum. Het is nazomer! Ga lekker naar buiten! Zwemmen! Hangen op de hoek van de straat! Whatever... onderneem iets. Hopelijk sport je nog wel?

Temet schreef op 06-09-2023 om 20:49:

Ga eens met ze op pad? Moeten ze dat wel willen!

Ik kan me er ook aan ergeren, dat gehang. Ik ga mijn eigen ding maar zoveel mogelijk doen, veel meer zit er niet op.

Nou ja, wat moeten ze dan anders? Ze zijn er toch niet om jou te vermaken, laat ze lekker hangen. De poes slaapt ook de hele dag en daar hoor je ook niemand over.

AnnaPollewop schreef op 06-09-2023 om 20:41:

[..]

Stop ermee. Iets anders helpt niet. Stop gewoon met je eraan ergeren, doe je eigen dingen en laat hun lekker hun gang gaan. Hoe zou je het vinden als je huisgenoten voortdurend op jou mopperen? Want ook jij doet dingen die voor anderen ergerlijk kunnen zijn, dat ervaar je alleen zelf niet zo omdat je jij bent en niet hun. En als je je mond steeds meer houdt, dan zie je hopelijk ook steeds minder dingen waar je je aan ergert omdat je je op andere dingen focust. Ga eens met ze op pad, luister naar wat ze te vertellen hebben. Je zou toch ook niet de hele dag tegen een collega mopperen? De opvoeding is nu wel klaar, of je bent sowieso te laat.
(het kan ook helpen om elke mopper te beginnen met “ik weet dat ik een ouwe zeikerd ben, maar…”. Mij duwen ze ook wel gewoon weer hun kamer uit als ik daar over de troep kom zeuren. Dan kunnen we er samen om lachen en later verschijnt de vaat dan toch beneden). Maak het niet zo zwaar, dat is zo ongezellig voor iedereen!

Maar ze zijn geen collega of huisgenoot maar je kinderen. En pas 13 is de jongste. Die opvoeding is nog laaaang niet klaar. Nog zoveel te leren en sturing nodig. Als je ze nu aan hun lot overlaat wordt het echt niks... Jij bent de ouder kom zeg. Ze kunnen nog helemaal niet zelf nadenken op de lange termijn of zelf bepalen wat goed voor ze is. Het zijn kinderen.... Ik zou strenger optreden met heldere regels. Over praktische zaken kun je toch afspraken maken met betrekking tot zooi, eten en huiswerk. Dat ze na 1800 pas op de telefoon mogen hangen beneden en anders terug naar je kamer en uit mijn ogen. Het zijn toch geen dreumesen meer die een driftbui krijgen en de helft niet begrijpen en niet luisteren.  Als ze 13 en ouder zijn kun je goed zeggen wat je wilt en begrijpen ze wat je zegt. 

Dat doen mijn kinderen ook en die zijn nog niet eens pubers. Hier is t roblox en minecraft. Ik faciliteer van alles voor ze maar 10 min later hangen ze weer boven die ipad. Als de ipad ingenomen wordt dan is het “ik verveel me, ik heb niets te doen”. En kasten vol met speelgoed he? Dan schop ik ze naar buiten, maar het zijn net boomerangs, ze komen net zo snel weer terug. Dan willen ze met de ipad in de tuin (we zijn toch buiten).
Vandaag het zwembad neergezet en vriendjes uitgenodigd en hebben ze heerlijk gespeeld. Ze hebben zelfs weer een beetje kleur opgedaan die spoken.

ToetieToover schreef op 06-09-2023 om 21:15:

Nou ik weet wel iets voor je in plaats van met een koffietje te zitten op een internet forum. Het is nazomer! Ga lekker naar buiten! Zwemmen! Hangen op de hoek van de straat! Whatever... onderneem iets. Hopelijk sport je nog wel?

Het is heel simpel. Gewoon niet doen. Ik zou als puber helemaal krankjorum worden van zo’n zeurende moeder. En wat krijg je dan? Een vicieuze cirkel en het wordt er niet gezelliger op. Gewoon niet meer doen dus. 

Moederkareltje schreef op 06-09-2023 om 22:17:

[..]

Maar ze zijn geen collega of huisgenoot maar je kinderen. En pas 13 is de jongste. Die opvoeding is nog laaaang niet klaar. Nog zoveel te leren en sturing nodig. Als je ze nu aan hun lot overlaat wordt het echt niks... Jij bent de ouder kom zeg. Ze kunnen nog helemaal niet zelf nadenken op de lange termijn of zelf bepalen wat goed voor ze is. Het zijn kinderen.... Ik zou strenger optreden met heldere regels. Over praktische zaken kun je toch afspraken maken met betrekking tot zooi, eten en huiswerk. Dat ze na 1800 pas op de telefoon mogen hangen beneden en anders terug naar je kamer en uit mijn ogen. Het zijn toch geen dreumesen meer die een driftbui krijgen en de helft niet begrijpen en niet luisteren. Als ze 13 en ouder zijn kun je goed zeggen wat je wilt en begrijpen ze wat je zegt.

Dat is geen opvoeden, dat is een soort bootcamp. Elke minuut rond toeteren wat ze moeten doen. En ondertussen zelf niks doen, want je moet steeds die pubers in de gaten houden. Je zal zo’n ouder hebben. Of zo’n partner.

Jij zou van alles, maar heb je eigenlijk zelf pubers?  Want je klinkt meer zoals sommigen een hond trainen (overigens hangen honden ook een groot deel van de dag gewoon rond, al dan niet op de bank).

Pubers, ook 13-jarigen, zijn gewoon mensen die overdag hun verplichtingen hebben en daar dan ook weer even van bij willen komen in hun vrije tijd. En vrije tijd wil zeggen dat in die tijd niet iemand ze loopt te vertellen wat ze moeten doen, maar dat ze dat zelf uit mogen maken. Door ze voortdurend te vertellen wat ze moeten doen kweek je niet bepaald zelfstandige mensen, al gaan ze dan waarschijnlijk wel lekker jong het huis uit.

Maar goed, gooi gerust alle kennis over opvoeding in de prullenbak want jouw buik gevoel vertelt jou alles veel beter. 

Ysenda schreef op 06-09-2023 om 20:54:

het is een fase🤣

Klopt, op den duur worden de meeste moeders wel wijzer, gaan hun eigen leven leiden en laten hun kinderen met rust.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.