Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Irritante discussies met zoon


Libertine schreef op 22-07-2021 om 22:36:

[..]

Vlees is ook lekker. Snap ik. Vind ik ook. Maar vlees eten en de industrie eromheen heeft ook een andere kant. Een tamelijk zwarte kant.
Het veroorzaakt onnoemlijk veel dierenleed en daarnaast is het een van de grootste veroorzakers van ons klimaatprobleem. Denken jullie daar ook wel eens aan? De impact op de wereld, milieu en het klimaat? Over wat voor wereld je na zou willen laten aan je kinderen en kleinkinderen? En welke bijdrage, of offers, je zou willen brengen daarvoor?
Zeker nu er een pandemie en flinke overstromingen in en rondom ons land gaande zijn welke rechtstreeks te koppelen zijn aan klimaatprobleemveroorzakers als het eten van onvoorstelbare hoeveelheden vlees …

Heel eerlijk: Nee. Ik hou van luxe en wil dat niet opgeven. 

Vlees/vis/ei zijn voor mij ook mijn belangrijkste eiwitbron en de basis van mijn dieet. 
Misschien de zoon vooral bewust maken van de grootste bron van vervuiling: de mens. Geen nieuwe kinderen op de wereld zetten zet de meeste zoden aan de dijk. 

watertoren schreef op 22-07-2021 om 22:40:

[..]

Heel eerlijk: Nee. Ik hou van luxe en wil dat niet opgeven.

En als je zeker zou weten dat je een gezondere en veiliger aarde voor je kinderen nalaat? 

redbulletje schreef op 22-07-2021 om 22:40:

Vlees/vis/ei zijn voor mij ook mijn belangrijkste eiwitbron en de basis van mijn dieet.
Misschien de zoon vooral bewust maken van de grootste bron van vervuiling: de mens. Geen nieuwe kinderen op de wereld zetten zet de meeste zoden aan de dijk.

Precies, ik heb bewust maar 1 kind vanwege die reden. 

Vlees/vis heb je trouwens echt niet nodig om gezond en voedzaam te eten.  Dat is echt oud (zeer oud) nieuws. Alles dat een mens nodig heeft om gezond te kunnen eten is uit ander voedsel te halen. Volhouden dat je dat nodig hebt voor je dieet is cognitieve dissonantie. 

Pubers hebben zelden genuanceerde meningen. Dat extreem kantje gaat er vanzelf wel uit met het ouder worden. Ga er vooral niet tegenin, want dat werkt averechts. Hij doet er niet echt iemand kwaad mee, toch?

Libertine schreef op 22-07-2021 om 23:11:

[..]

Precies, ik heb bewust maar 1 kind vanwege die reden.

Vlees/vis heb je trouwens echt niet nodig om gezond en voedzaam te eten. Dat is echt oud (zeer oud) nieuws. Alles dat een mens nodig heeft om gezond te kunnen eten is uit ander voedsel te halen. Volhouden dat je dat nodig hebt voor je dieet is cognitieve dissonantie.

Ik eet geen peulvruchten, tofu  rijst of pasta. Dierlijke eiwitten doet mijn lichaam 't het beste op. Het smaakt niet alleen heerlijk maar het heeft ook de beste verzadigingsfactor. 

redbulletje schreef op 22-07-2021 om 22:40:

Vlees/vis/ei zijn voor mij ook mijn belangrijkste eiwitbron en de basis van mijn dieet.
Misschien de zoon vooral bewust maken van de grootste bron van vervuiling: de mens. Geen nieuwe kinderen op de wereld zetten zet de meeste zoden aan de dijk.

Nou het ligt eraan hoe die kinderen en de ouders leven. Als je weinig tot geen vlees eet, weinig tot nooit vliegt en geen auto rijdt, is je mondiale voetafdruk zodanig dat je geen belasting voor het milieu vormt. De aarde heeft genoeg voor iedereen als je verantwoord met haar bronnen omgaat. En dat is net wat meer doen en laten dan afval scheiden.

Het is heel flink om te zeggen: ik vind het lekker dus ik doe het toch. Maar ik vraag me dan toch af of je geen verantwoordelijkheid voelt om de aarde netjes voor je kinderen en kleinkinderen achter te laten. 



Dat iedereen stopt met vlees en vis eten is een utopie. Minder is al een optie. En er zijn nog andere manieren om je steentje bij te dragen. Dus als je de stellige overtuiging hebt niet zonder dierlijke voedingstoffen te kunnen kun je altijd nog stoppen met vliegen, spaarzaam zijn met gebruik van een auto maar ook water, weinig nieuwe kleding kopen etc. Niets bijdragen is geen optie immers. 

Libertine schreef op 23-07-2021 om 05:26:

Dat iedereen stopt met vlees en vis eten is een utopie. Minder is al een optie. En er zijn nog andere manieren om je steentje bij te dragen. Dus als je de stellige overtuiging hebt niet zonder dierlijke voedingstoffen te kunnen kun je altijd nog stoppen met vliegen, spaarzaam zijn met gebruik van een auto maar ook water, weinig nieuwe kleding kopen etc. Niets bijdragen is geen optie immers.

Mijn bijdrage is dat ik geen nieuw vervuilertje heb geproduceerd, daarmee ben ik vele malen schoner bezig dan veganisten met een gezin. 

Lexus schreef op 23-07-2021 om 01:48:

[..]

Nou het ligt eraan hoe die kinderen en de ouders leven. Als je weinig tot geen vlees eet, weinig tot nooit vliegt en geen auto rijdt, is je mondiale voetafdruk zodanig dat je geen belasting voor het milieu vormt. De aarde heeft genoeg voor iedereen als je verantwoord met haar bronnen omgaat. En dat is net wat meer doen en laten dan afval scheiden.

Het is heel flink om te zeggen: ik vind het lekker dus ik doe het toch. Maar ik vraag me dan toch af of je geen verantwoordelijkheid voelt om de aarde netjes voor je kinderen en kleinkinderen achter te laten.

Ik heb dus bewust geen kinderen dus mijn ecologische voetstap is veel kleiner dan die van iemand met een kind. Heb wel ns een lijstje gezien met de cijfers en mijn autogebruik, vliegreizen en vleesconsumptie valt in 't niet bij de vervuiling die de voortplanting oplevert. Dus draai beter die kraan dicht dan te proberen dweilen met de kraan open. 

Libertine schreef op 23-07-2021 om 05:26:

Dat iedereen stopt met vlees en vis eten is een utopie. Minder is al een optie. En er zijn nog andere manieren om je steentje bij te dragen. Dus als je de stellige overtuiging hebt niet zonder dierlijke voedingstoffen te kunnen kun je altijd nog stoppen met vliegen, spaarzaam zijn met gebruik van een auto maar ook water, weinig nieuwe kleding kopen etc. Niets bijdragen is geen optie immers.

Dat mensen die vlees eten ook minder gaan vliegen, spaarzaam zijn met gebruik van auto en water en weinig kleding kopen is ook een utopie.

redbulletje schreef op 23-07-2021 om 09:22:

[..]

Ik heb dus bewust geen kinderen dus mijn ecologische voetstap is veel kleiner dan die van iemand met een kind. Heb wel ns een lijstje gezien met de cijfers en mijn autogebruik, vliegreizen en vleesconsumptie valt in 't niet bij de vervuiling die de voortplanting oplevert. Dus draai beter die kraan dicht dan te proberen dweilen met de kraan open.

Zeker, we moeten zeker nadenken of het verstandig is kinderen te krijgen. De mens uit laten sterven lijkt me niet bepaald een optie dus de vraag is vooral hoevéél kinderen. 


Dat neemt niet weg dat we, en met we bedoel ik iedereen, ook moeten beginnen met datgene waarop we vandaag invloed hebben: minder vliegen, minder vlees eten, minder fossiele brandstoffen verstoken, eten in het seizoen. Waar ook jij als kinderloze een verantwoordelijkheid in hebt. Want door dat niet te doen draag je nog steeds bij aan het klimaatprobleem. 

watertoren schreef op 23-07-2021 om 09:23:

[..]

Dat mensen die vlees eten ook minder gaan vliegen, spaarzaam zijn met gebruik van auto en water en weinig kleding kopen is ook een utopie.

Dat is absoluut waar. Ignorance is bliss immers. 

Libertine schreef op 23-07-2021 om 10:20:

[..]

Zeker, we moeten zeker nadenken of het verstandig is kinderen te krijgen. De mens uit laten sterven lijkt me niet bepaald een optie dus de vraag is vooral hoevéél kinderen.


Dat neemt niet weg dat we, en met we bedoel ik iedereen, ook moeten beginnen met datgene waarop we vandaag invloed hebben: minder vliegen, minder vlees eten, minder fossiele brandstoffen verstoken, eten in het seizoen. Waar ook jij als kinderloze een verantwoordelijkheid in hebt. Want door dat niet te doen draag je nog steeds bij aan het klimaatprobleem.

Je weet dat met het geboortecijfer in NL er alleen maar al sprake kan zijn van bevolkingsafname? Waarom voer je dit soort discussies in een land dat 0 bijdrage heeft aan bevolkingsgroei? 

Libertine schreef op 23-07-2021 om 10:20:

[..]

Zeker, we moeten zeker nadenken of het verstandig is kinderen te krijgen. De mens uit laten sterven lijkt me niet bepaald een optie dus de vraag is vooral hoevéél kinderen.


Dat neemt niet weg dat we, en met we bedoel ik iedereen, ook moeten beginnen met datgene waarop we vandaag invloed hebben: minder vliegen, minder vlees eten, minder fossiele brandstoffen verstoken, eten in het seizoen. Waar ook jij als kinderloze een verantwoordelijkheid in hebt. Want door dat niet te doen draag je nog steeds bij aan het klimaatprobleem.

En daar voel ik me geen seconde schuldig over. 

Waarom is de mens uit laten sterven voor jou geen optie? Denk dat dat voor de aarde juist erg gezond zal zijn, dan vind de natuur z'n natuurlijk evenwicht wel weer terug. En ook zonder schadelijke invloed van de mens zullen er extreme klimaatverschuivingen zijn zoals ijstijden of extreme hitte en zullen er soorten uitsterven, maar ook weer nieuwe soorten ontstaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.