Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Irritante discussies met zoon


LaDolceVita schreef op 22-07-2021 om 19:25:


Die boze ouder zou ik me niks van aantrekken trouwens, die zou zich wel aangesproken hebben gevoeld.

Dacht ik ook al. 

Trouwens, 15 jaar is toch ook een leeftijd waarop veel kinderen met hun sport stoppen? Ik heb het vermoeden dat dat teamgenootje misschien ook van de hockey afwil en misschien daarom zegt dat dit de reden is. 

Hier is het gebruikelijk dat de kinderen allemaal hockey spelen en de ouders ook, of ze zijn anderszins betrokken. Misschien is die bellende ouder ook zo’n ouder. 

redbulletje schreef op 21-07-2021 om 19:22:

[..]

Haha, weet je zeker dat ze niet van te voren of nadien even langs de snackbar gaan?

redbulletje schreef op 21-07-2021 om 19:22:

[..]

Haha, weet je zeker dat ze niet van te voren of nadien even langs de snackbar gaan?

Nou zou ik daar al niet gaan eten maar stel dat ik het van te voren niet zou weten dat er geen vlees zou zijn dan weet ik 100% zeker dat ik nadien nog een broodje shoarma ging halen of iets dergelijks. 

Hmm, ik heb er gemengde gevoelens over. Hartstikke leuk dat hij een eigen mening aan het ontwikkelen is en dat hoort ook helemaal bij de leeftijd. En ook dat dat lekker zwart-wit is allemaal, helemaal prima. Dus dat-ie volop met jou en anderen die dicht bij hem staan discussieert zou ik alleen maar aanmoedigen. Dat ie anderen de les gaat lezen zou ik minder leuk vinden, maarja, wat doe je eraan?  Ik zou hem nog eens rustig aan zijn verstand proberen te brengen dat dat niet zo handig is (heb je ongetwijfeld al gedaan) en als ie daar niet naar wil luisteren, tja, dan komt ie er the hard way wel achter denk ik. 

LaDolceVita schreef op 22-07-2021 om 19:25:


Die boze ouder zou ik me niks van aantrekken trouwens, die zou zich wel aangesproken hebben gevoeld.

Ik zou me er vooral niets van aantrekken omdat 15 jarigen dit prima zelf op kunnen lossen. Zo’n groot uniek drama is dit nu ook weer niet. 

juliet64 schreef op 22-07-2021 om 19:35:

Dat ie anderen de les gaat lezen zou ik minder leuk vinden, maarja, wat doe je eraan? Ik zou hem nog eens rustig aan zijn verstand proberen te brengen dat dat niet zo handig is (heb je ongetwijfeld al gedaan) en als ie daar niet naar wil luisteren, tja, dan komt ie er the hard way wel achter denk ik.

Hij preekt tegen mensen over de consequenties (kapotte aarde) van hun daden (consumptiegedrag), hij kan zo leren dat zijn acties (onaangenaam preken) ook consequenties hebben (mensen vinden je dan even niet zo aardig). Hoort wat mij betreft gewoon bij volwassen worden. 

Als je hier zelf niks mee hebt dan snap ik dat TO het moeilijk vind dat haar zoon daar hele andere gedachten over heeft. Ik ben echt oprecht blij dat ik zo'n zoon niet heb.

watertoren schreef op 22-07-2021 om 20:49:

Als je hier zelf niks mee hebt dan snap ik dat TO het moeilijk vind dat haar zoon daar hele andere gedachten over heeft. Ik ben echt oprecht blij dat ik zo'n zoon niet heb.

Tja, als mijn kind ineens gereformeerd wil zijn en mensen gaat bekeren, zou ik dat ook lastig vinden. Extra omdat de gereformeerde kerk mij sowieso niet accepteert. Maar dan was het nog de keuze van mijn kind. Ik zou het kind uitleggen dat naastenliefde en begrip voor een ander ook belangrijke waarden zijn en vertrouwen dat mijn kind verstandig genoeg is om uiteindelijk een pad te kiezen dat goed is voor hem/haar. Als ouder ben je nu eenmaal niet de gedachtenpolitie. Gelukkig. Daarbij vind ik het vormen van een eigen mening een heel gezonde ontwikkeling. Maar ik zou van een gereformeerd kind zeker even schrikken. 

Zoon heeft hier een periode, ik denk onder invloed van zijn studentenvereniging, 'neoliberale bullshit' zitten debiteren. Nou ja, ik was de overjarige hippie of zoiets, zo gaan die dingen.
Maar ik vind het inderdaad echt wel leuk dat hij nu veel socialere denkbeelden er op nahoudt. En die ook beter kan beredeneren.

Fély schreef op 22-07-2021 om 15:56:

Oeioeioei. Er zullen heul veul ouders van pubers zijn die je benijden. Die vervloeken namelijk Netflix, Tiktok, Snapchat, YouTube en wat nog meer wat deze generatie tot beeldschermzombies maakt. Ook al was ik het niet eens geweest met zijn denkwijze, ik zou heel trots zijn op je niet-mainstream zoon!

Dit dus. Ik kan het waarderen als mensen durven af te wijken van wat 'gemiddeld' is en hun anders-zijn durven omarmen. Was zelf ook nooit gemiddeld en het heeft tot mijn 25e geduurd tot ik dat echt kon omarmen. In mijn puberteit wilde ik vooral 'normaal' zijn, maar ik wist alleen niet hoe, want daar had ik te weinig sociale feeling voor. 
Met mijn familie heb ik daar vaak discussies over gehad en nog steeds met enige regelmaat over hoe we in het leven staan en onze dochter opvoeden.
Mijn dochter staat vrij sterk in haar schoenen en trekt zich weinig aan van de mening van anderen. Als iemand zegt dat ze een stomme jurk aan heeft zegt ze 'mag je vinden, ik vind hem wel mooi'. Ik ben daar trots op en hoop dat het zo blijft. 

Je hoeft je zoon niet in alles te volgen en het eens te zijn, maar geef hem wel de ruimte om dingen uit te zoeken, kritisch te zijn, een mening te hebben die afwijkt van de norm en waardeer hem om wie hij is zonder hem in het maatschappelijk-sociaal-gangbaar-hokje proberen te duwen.

Doemijdieglazenbol schreef op 22-07-2021 om 20:48:

[..]

Hij preekt tegen mensen over de consequenties (kapotte aarde) van hun daden (consumptiegedrag), hij kan zo leren dat zijn acties (onaangenaam preken) ook consequenties hebben (mensen vinden je dan even niet zo aardig). Hoort wat mij betreft gewoon bij volwassen worden.

Volgens mij zeg ik dat ook toch? 

TO praat ook zo lekker mee. Joehoe, waar ben je?

watertoren schreef op 22-07-2021 om 19:35:

[..]

[..]

Nou zou ik daar al niet gaan eten maar stel dat ik het van te voren niet zou weten dat er geen vlees zou zijn dan weet ik 100% zeker dat ik nadien nog een broodje shoarma ging halen of iets dergelijks.

Hoezo? Omdat je je dagelijkse portie dood beest niet kunnen missen? Omdat je denkt dat een vegetarische maaltijd niet voldoende is? Of niet lekker? 

Ik ben oprecht benieuwd waarom je denkt dat je daarna nog een broodje shoarma zou gaan halen. 

Libertine schreef op 22-07-2021 om 22:16:

[..]

Hoezo? Omdat je je dagelijkse portie dood beest niet kunnen missen? Omdat je denkt dat een vegetarische maaltijd niet voldoende is? Of niet lekker?

Ik ben oprecht benieuwd waarom je denkt dat je daarna nog een broodje shoarma zou gaan halen.

Bij ons thuis is het vlees het belangrijkste van de maaltijd. Dat vinden wij het lekkerst. Wij zijn geen grote liefhebbers van groenten. Wij eten wel groenten maar die maken we vaak lekker om ze te bereiden met vlees of kaas. Kaas over een salade( vaak ook met spekjes) . Blokjes ham door een salade of eerst ui en spekjes bakken en dat mengen met rucola en dan geitenkaas in de oven laten smelten en dat erdoor mengen. Groenten moeten wij echt lekker maken want anders vinden wij dat niet lekker.

AnneJ schreef op 22-07-2021 om 21:17:

Zoon heeft hier een periode, ik denk onder invloed van zijn studentenvereniging, 'neoliberale bullshit' zitten debiteren. Nou ja, ik was de overjarige hippie of zoiets, zo gaan die dingen.
Maar ik vind het inderdaad echt wel leuk dat hij nu veel socialere denkbeelden er op nahoudt. En die ook beter kan beredeneren.

Ik hoop dat ik net zo trots ben op mijn kinderen als ze samenhangende, verantwoordelijke politieke denkbeelden hebben van een andere kleur. Alleen met populistische bullshit over ‘het volk’ zou ik veel moeite hebben. Maar die van mij zijn ook nogal linksig dus ik heb dat nog niet hoeven bewijzen. 

watertoren schreef op 22-07-2021 om 22:28:

[..]

Bij ons thuis is het vlees het belangrijkste van de maaltijd. Dat vinden wij het lekkerst. Wij zijn geen grote liefhebbers van groenten. Wij eten wel groenten maar die maken we vaak lekker om ze te bereiden met vlees of kaas. Kaas over een salade( vaak ook met spekjes) . Blokjes ham door een salade of eerst ui en spekjes bakken en dat mengen met rucola en dan geitenkaas in de oven laten smelten en dat erdoor mengen. Groenten moeten wij echt lekker maken want anders vinden wij dat niet lekker.

Vlees is ook lekker. Snap ik. Vind ik ook.  Maar eten van dooie beesten, en de industrie eromheen, heeft ook een andere kant. Een tamelijk zwarte kant. 
Het veroorzaakt onnoemlijk veel dierenleed en daarnaast is het een van de grootste veroorzakers van ons klimaatprobleem. Denken jullie daar ook wel eens aan? De impact op de wereld, milieu en het klimaat? Over wat voor wereld je na zou willen laten aan je kinderen en kleinkinderen? En welke bijdrage, of offers, je zou willen brengen daarvoor?
Zeker nu er een pandemie en flinke overstromingen in en rondom ons land gaande zijn welke rechtstreeks te koppelen zijn aan klimaatprobleemveroorzakers als het eten van onvoorstelbare hoeveelheden vlees …

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.