peet65
05-01-2012 om 20:09
Kan ik mijn 15 jarige dochter helpen vriendinnen te krijgen?onder
Het lijkt heel normaal te zijn voor 15 jarigen om veel vrienden te hebben. Jammer genoeg lijkt het mijn dochter niet te lukken. Ze probeert van alles, heeft een sociale vaardigheden cursus gevolgd en doet echt haar best. Ze zit in 4VWO en heeft nog een paar vriendinnen die ze al sinds de basisschool kent. Nu gaan ook deze 'vriendinnen' ook zonder haar naar de film en worden op feestjes uitgenodigd waar zij niet uitgenodigd wordt. Ze snapt er zelf niets van waarom het maar niet lijkt te lukken. Op vakanties lukt het haar altijd wel om (vakantie)vriendschappen te sluiten. We denken zelfs al aan het veranderen van school maar wat als ze daar weer eenzaam is? Ze heeft op school wel veel contacten maar dit worden nooit vriendschappen. Is het nou echt waar dat alle 15 jarige meiden veel vriendinnen hebben of lijkt dat maar zo door Facebook? Kan ik iets doen om haar te helpen?

koentje
05-01-2012 om 21:49
Ik zou haar een paar .
gesprekjes met een psycholoog laten voeren. Kan nooit kwaad. Er zit waarschijnlijk toch iets achter als weinig zelfvertrouwen en zo iemand kan dan even helpen de zaken op een rijtje te zetten waarmee ze misschien zelf wel weer verder kan. Het is waarschijnlijk ook een slim meisje dus misschien kan ze op weg geholpen worden met een zelfhulpboek.

noetje
06-01-2012 om 09:08
Iemand die meekijkt
Het zou wel mooi zijn als ze samen met iemand kan kijken naar het gedrag dat ze laat zien in contacten met leeftijdgenoten, wie weet doet ze iets wat het maken van vrienden frustreert. Doet ze teveel haar best, verwacht ze teveel, te weinig etc. Zodat ze misschien gaat snappen waarom het niet lukt en eventueel haar gedrag kan aanpassen. Is er niemand op school die dat kan doen?

skik
06-01-2012 om 09:40
Gevraagd aan mijn dochter
Mijn dochter is ook vijftien en zit ook in VWO4. Zij zegt dat de meeste meiden niet echt zoveel vrienden hebben als soms lijkt op Facebook. Da's maar schijn. Een paar vriendinnen in real life is al heel wat.
De meeste contacten spelen zich af op school. Mijn dochter gaat ook nog steeds om met haar vriendin van de basisschool, maar omdat zij in een andere klas zit heeft die weer andere vriendinnen erbij gekregen. Op school in de pauzes gaat mijn dochter ook wel met die nieuwe vriendinnen om, maar als die een feestje geven o.i.d. wordt mijn dochter daarbij niet uitgenodigd want dat is dan echt iets van dat clubje en daar hoort zij niet persé bij.
Mijn dochter heeft in haar eigen klas een vriendin waarmee ze een keer in de zoveel tijd afspreekt na school of 's avonds. En een paar meiden waarmee ze soms wat onderneemt. Maar da's ook niet heel vaak.
Volgens mij is dat allemaal wel normaal. Drie keer in de week een 'speelafspraak' zoals op de basisschool is niet meer. Op het vo hebben ze langere schooldagen, veel huiswerk, dus minder tijd om af te spreken. Bovendien wonen klasgenoten vaak niet meer om de hoek maar wat verder weg.
Ik heb mijn dochter jou bericht laten lezen. Haar advies: niet te hard proberen, dat vinden andere meiden vaak irritant, gewoon jezelf zijn. Dan ben je op je leukst. En niemand heeft in het echt zoveel vrienden als lijkt op Facebook.
skik

Lizelot
06-01-2012 om 10:36
Facebook,hyves
Dat is nep,dat zijn gen echte vrienden.Op facebook is het belangrijk veel vrienden te hebben en te reageren om zelf veel rakties te krijgen.Mij dochter is nu ruim 16 en met beide gestopt.
Het is moeilijk maar de dochter van skik heeft wel een punt,te hard proberen kan vervelend overkomen.
Mijn dochter is een spontane en open meid,geliefd in de klas,maar echte vriendinnen wil ook niet lukken.Mijn dochter zoekt altijd contact met meiden waar ze tegenop kijkt,vlotte meiden met een grote mond,waar ze altijd het onderspit delft.
Wel jammer dat je dochter zich eenzaam voelt.Vooral een hele dag op school.

Kobalt
06-01-2012 om 11:14
En hier
Hier ook een 15 jarige dochter in 4 VWO.
Zij heeft drie vriendinnen. Een buurmeisje dat ze kent vanuit de luiers en twee meiden die in haar jaar zitten op school.
Op school 'staat ze met die twee vriendinnen bij een vriendengroep'. Die mensen noemt ze ook allemaal haar vrienden, maar ze spreekt ze alleen op twitter en op school.
Het is voor haar duidelijk, als buurmeisje met 'haar eigen vriendinnen' naar de bioscoop gaat, dan wil ze niet eens mee. 'Dan zit ik daar maar een beetje bij, dan voel ik me niet op mijn gemak.'
En ze nodigt buurmeisje ook niet uit, als de schoolvriendinnen hier zijn. Ze houdt ze apart.
Mij valt op, dat meisjes erg overdreven tegen elkaar doen. Het is gelijk 'schatje, liefje, ik wil je nooit meer kwijt.' Als ze elkaar zien, gillen ze en vliegen ze elkaar in de armen. Bijzonder... Dat is theatraal gedrag, het komt denk ik voort uit gewoonte en puberale onzekerheid. Het is nogal leeg, het lijkt dan net alsof al die meiden dol op elkaar zijn, maar de volgende dag maken ze elkaar weer uit voor rotte vis. Volgens mijn dochter wordt er erg veel en erg gemeen geroddeld, juist door de 'populaire meiden'.
Heeft je dochter de film 'Mean girls' weleens gezien. Die is echt heel leuk en gaat over dit soort leegheid.
Mijn dochter heeft trouwens ook leuke contacten met meiden van de yoga en tekenles. Dat zijn hobby's waarbij je heerlijk kunt praten met elkaar. Misschien is zo'n soort hobby een idee?

Lara
06-01-2012 om 15:18
Stuk of 4
Dochter van 16 heeft iets van 4 vriendinnen. Eentje van de lagere school 3 van de middelbare. Verder wel veel andere vriendinnen van school maar een stuk minder hecht. Het lege en neppe/theatrale dat zie ik hier helemaal niet. Ook het voor rotte vis uitmaken niet. Wel valt dochter onder de categorie 'alternatief' wellicht dat ze dan anders met elkaar omgaan. Ik denk dat op een gegeven moment de groepjes gemaakt zijn en dan is het lastig er ineens nog tussen te willen komen. Meedoen aan sociale activiteiten op school wil dan nog wel eens helpen (toneelclub, muziekclub o.i.d.) verder jezelf zijn en wat willen vertellen werkt wel mee. Dochter heeft ook een paar meisjes op school die alleen maar luisteren en nooit zichzelf blootgeven, dochter kan met dat soort mensen niet veel, geven geen input, hebben geen mening enz. Misschien komt je dochter zo op anderen over (omdat ze niet durft?) Ze zal niet onaardig tegen dat soort meisjes doen, maar nodigt ze zeker niet uit voor dingen. (zo is het namelijk ooit verwatert met een oude vriendin, die nooit wat zei...,terwijl ik dan zei, nodig haar toch eens uit)

Kaaskopje
07-01-2012 om 01:02
De vraag
die mij bekruipt is 'Hoe komt ze aan het idee dat ze zielig is met een paar vriendinnen?'
Als ik naar mijn dochters kijk dan zie ik dat ze bepaalde werelden redelijk gescheiden houden. Ze hebben op school zo hun mensen waar het goed mee klikt, met de een wat meer dan de ander. Mijn jongste heeft van haar vereniging één vriendin waar ze pas sinds de zomer meer mee optrekt, daarvoor draaide het toch vooral om het zien bij de trainingen en wedstrijden. De oudste heeft op haar vereniging haar hele wereld, allemaal vrienden, maar ik denk slechts een paar die écht het predikaat vriend 'verdienen'. Ze kennen veel mensen, maar zijn een klein deel van die mensen écht bevriend. Dus van ál die honderde vrienden die ze op facebook hebben staan, is een handjevol écht vriend, een deel 'goede kennis' en een grote groep 'ken ik'.
Ik lees wel vaker dat moeders vrienden voor hun kinderen willen regelen, of het zo zielig vinden voor hun kind als dat kind maar 1 vriend of 2 vriendinnen heeft, maar is dat ook echt zielig? Ik had vroeger altijd wel een vriendin, maar echt niet een heel stel tegelijk. Ik ben niet zo'n grote vriendenschare-mens.
Ik weet niet goed waarmee ik je echt van goede raad kan voorzien. Probeer in ieder geval niet mee te gaan in dat ze zielig is met een paar vriendinnen, of zelfs met 1 vriendin. Als ze er echt heel erg mee zit, bekijk dan eens samen wat er gebeurt als ze met haar vriendinnen samen is. Als ze eerlijk naar haar eigen gedrag kijkt, hoe vindt ze dat dan zelf? Kan ze meisjes onder de meisjes zijn of is ze wat zwaar op de hand? Is het mogelijk dat ze zich voor andere mensen afsluit door aan haar oude vrienden vast te houden?... Ik stel zomaar wat vragen. Probeer het in ieder geval niet te zwaar te maken.

Biene M.
07-01-2012 om 08:21
Buiten school?
Iemand kan op school buitengesloten worden, gewoon doordat er in groepen vrijwel altijd mensen "aangewezen" worden om buitengesloten te worden, al heeft dat vaak helemaal niets te maken met wie ze zijn en wat ze doen. En als je dochter buiten school wel makkelijk vrienden maakt, zou dat het geval kunnen zijn.
Maar heeft ze geen buitenschoolse activiteiten (sport, muziek, vrijwilligerswerk) waar ze contacten op kan doen?
Overigens heeft mijn dochter (16, 5VWO) heel veel vriendinnen, maar het overgrote merendeel daarvan zal denk ik niet beklijven. Die zetten elkaar net zo vrolijk een gemene hak en er is een constante dynamiek van meisjes buitensluiten en gemene streken. Mijn dochter heeft vier goede vriendinnen (wat ik eigenlijk al heel veel vind) en daarvan kent ze er drie van de basisschool en één is de dochter van mijn vriendin.

tonny
08-01-2012 om 16:39
Kwantiteit en kwaliteit
de vrienden op FB en Hyves zijn kennissen, over het algemeen. Je reageert op de ditjes en datjes maar dieper gaat het niet. Zoals een ander net al schreef, het is veel theatraal gedoe maar da's allemaal buitenkant.
Een echt goeie vriendschap heb je met iemand met wie je het aandurft dieper te gaan, vertrouwen te geven en te krijgen over zaken die er echt toe doen. Dat heb je niet met een hele groep én het is kostbaar.
Beter investeren in een enkele goeie vriendin (bv via hobby of zo) en daarnaast oppervlakkige vriendelijkheid met de rest. Die oppervlakkigheid leidt niet tot duurzaam contact. Da's meer leuk voor het moment.

peet65
09-01-2012 om 11:33
Reactie
Dank voor jullie reacties. Ik heb niet eerder kunnen reageren ivm een PC die niet werkt. Veel van de dingen die gezegd zijn herken ik. Mijn dochter is ook niet op zoek naar veel oppervlakkige contacten maar het lukt haar niet om die ene goede vriendin te krijgen. Ze heeft van alles geprobeerd. Ook via haar hobby en op school is ze ook bij iets gegaan. Ze staat in de pauze bij een groep maar ze heeft het gevoel dat ze vaak genegeerd wordt of op zijn best getolereerd. Ze heeft niemand om een keertje mee naar de stad te gaan en en als de rest naar de film gaat slaan ze haar over. Zelf weet ze niet waar het aan ligt en wij zouden het ook niet weten. Het is wel zo dat ze een beetje alternatief is, ze doet niet mee met het oppervlakkige gedrag, eet vegetarisch, kleedt zich niet persé zoals alle anderen. Ze kiest er niet voor om anders te zijn, ze is anders zegt ze zelf en ik denk dat het zo is. Helaas zijn er op haar school geen anderen die ook zo zijn zegt ze. Ik kan het niet oplossen en ze moet hier zelf doorheen maar het doet pijn om haar zo eenzaam en verdrietig te zien. De paar vriendinnen die ze had keren zich nu ook van haar af en, ondanks dat ze het gevraagd heeft, weet ze niet waarom.