Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kind geeft VWO 4 op

Mijn kind heeft een dramatische toetsweek achter de rug, waardoor doubleren op 4 vwo ineens reeel wordt. Hij geeft aan op te willen geven en naar de HAVO te willen (Havo 5). Maar: die overstap is op zijn school niet mogelijk. Hij moet dan terug naar HAVO 4. Ik vind dat wel een erg grote stap voor iemand die ruim binnen de norm van VWO 3 naar 4 ging en vraag mij af wat de alternatieven zijn. Iemand hier ervaring mee?


op de meeste scholen kan dit niet, omdat er voorbereidingen voor het examen plaatsvinden in het jaar voor het eindexamen. Je moet dan dus op zoek naar een school die dat daadwerkelijk aanbiedt en je kind voorbereiden op een pittig jaar, want in 5 HAVO moet je kind ook nog werk uit 4HAVO inhalen.

Waar gaat het mis? Is het gebrek aan inzicht, inzet, planning, motivatie? Sfeer goed op school? Zou huiswerkbegeleiding een optie zijn? 

En anders gewoon lekker naar 4 HAVO. Dat ene jaar op een mensenleven maakt toch eigenlijk niets uit?

VWO 4 is wel een bekende hobbel. Waar zit het ‘m in? Gaat het om plannen van leren en huiswerk maken of juist om het begrijpen van de stof?

Hier al al vrij vroeg iemand die elke week langs kwam om de plannen van komende week te doen en leerstrategien door te nemen. Dat is dus geen bijles (wat overigens ook wel eens is langsgeweest). 

Eerst informatie verzamelen daarna analyseren en dan pas beslissingen nemen.

Wat is er precies misgegaan in de toetsweek?
Wat zijn de oorzaken?
Hoe ziet de mentor de situatie?
Zien de docenten perspectief voor hem op het vwo?
Etc.

Mijn zoon is van 4VWO naar 4HAVO gegaan, want in 4HAVO beginnen de voorbereidingen op het examen.
Dat was een goede beslissing. Door zijn ADD kreeg hij het niet voor elkaar. 
Overigens stond school niet achter deze overstap. Gezien zijn intelligentie moest hij het kunnen....

alhambra schreef op 04-04-2023 om 13:24:

Eerst informatie verzamelen daarna analyseren en dan pas beslissingen nemen.

Wat is er precies misgegaan in de toetsweek?
Wat zijn de oorzaken?
Hoe ziet de mentor de situatie?
Zien de docenten perspectief voor hem op het vwo?
Etc.

Dit.

Maar als er niets aan de hand is: schop onder z'n kont. Mijn jongste wilde ongeveer in datzelfde leerjaar ook naar de havo, maar hij kon de leerstof van het VWO zo makkelijk aan dat het superstom zou zijn als hij dat niet zou afmaken.

In 4havo worden bepaalde vakken afgerond voor het examen, dat kan je niet zomaar overslaan. Waar je in een lager leerjaar wel een niveau lager kan en naar de volgende klas, kan dat niet naar een pré-examenjaar. Alsof je gaat afrijden terwijl je je theorie nog niet hebt.

Ik lees even mee wat de reacties zijn want wij hebben een zoon die dreigt te blijven zitten in 5vwo maar al eens is blijven zitten in de 2e (dan mag je op zich nog een keer blijven zitten, maar toch). 

Ik heb wel van iemand anders de ervaring dat de overstap van 4vwo naar 4havo goed beviel. Ook een heel intelligent kind, maar die is nu erg gelukkig op de havo blijkbaar.  

ik ging zelf ook van 4 vwo naar 4 havo.  En was ook altijd ruim overgegaan. Had een schoolswitch gehad   Had echt zeker vwo wel gekund.  Vind het achteraf wel zonde eigenlijk dat ik niet gedoubleerd heb maar meteen afgestroomd.  Maar toen wilde ik gewoon nog maar 2 jaar school ipv 3. En wilde ook niet naar de uni dus maar had een hbo opleiding in mijn hoofd die ik wilde dus ach. 

Ik zou hem zeker niet zo maar op laten geven. Onze zoon heeft, in een vergelijkbare situatie, 4VWO gedoubleerd. Daarna vrij probleemloos zijn diploma gehaald en een universitaire studie gedaan. Op deze leeftijd hebben ze al snel geen zin meer is mijn ervaring.

Op basis van 1 examen-week zou ik niet zomaar laten opgeven.
En toch zeker niet begin april. (Er komen nog 2 à 3 maanden.)
Als het al een heel jaar slecht gaat of hij zichzelf werkelijk nooit unief ziet doen eventueel wel.

Is kind bereid zelf in onderhandeling te gaan met school wat de normen zijn om naar 5 HAVO te mogen? Op sommige scholen kan het met een hele stapel mitsen en maren.
Of om naar 4 HAVO te gaan?

Wat zegt zijn mentor?

bij ons op school kan het wel. Van v4 naar h5. Maar wel met de laatste maanden vh schooljaar een bult inhaalwerk. Wordt dus dan rond deze tijd  besloten. Niet pas bij de overgangsvergadering.

mochten er twijfels zijn over niveau, of is doubleren onvermijdelijk door bv gebrekkige werkhouding/ puberhormonen/ whatever dan is dit een heel fijne optie. Je kunt nl gewoon in 5 jaar een Havo diploma halen en er dan  via v5 en v6 evt een vwo diploma aan vast plakken. Je hebt dan in 7 jaar een vwo diploma ( net zo snel als na doubleren in v4) met wel na 5 jaar een havo diploma op zak., dus als vwo alsnog  hoog gegrepen lijkt, of kind echt geen zin  heeft in  harder werken/ liever een wat praktischere hbo opleiding doet.,.dan kun  je gewoon met je havo diploma  de wijde wereld in. 

Maar als school deze optie niet biedt dan houdt  op, en is de keuze lastiger. 

aanvulling: veel van de dingen die in H4 worden afgerond (ckv, maatschappijleer) worden bij ons ook al in V4 afgerond. Die cijfers kunnen gewoon worden meegenomen

Je kunt heel veel willen, maar als je kind geen motivatie heeft, houdt het snel op. Weet hij al wat hij na de middelbare school wil?

of een leuke mbo4 opleiding zoeken die bij zijn interesses past.
Die dan in 2 jaar afronden en door naar Hbo als hij dat wil.

Wil school hem eventueel detacheren op de Vavo zodat hij daar volgend jaar havo examen kan doen?

Michiel_D

Michiel_D

05-04-2023 om 09:07 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 04-04-2023 om 19:56:

Je kunt heel veel willen, maar als je kind geen motivatie heeft, houdt het snel op. Weet hij al wat hij na de middelbare school wil?

Ja hij wil naar de technische universiteit om planologie of civiele techniek te studeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.