Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kind geeft VWO 4 op


Michiel_D

Michiel_D

05-04-2023 om 09:12 Topicstarter

alhambra schreef op 04-04-2023 om 13:24:

Eerst informatie verzamelen daarna analyseren en dan pas beslissingen nemen.

Wat is er precies misgegaan in de toetsweek?
Wat zijn de oorzaken?
Hoe ziet de mentor de situatie?
Zien de docenten perspectief voor hem op het vwo?
Etc.

Tja, dat is ook mijn idee, maar daar loop ik tegen het volgende aan:

- Hij snapt nauwelijks wat er fout gegaan is, maar hij heeft wel degelijk voor alle vakken behoorlijk geleerd. Er is dus iets in de uitvoering fout gegaan.

- De mentor is pas medio mei te spreken, idem de docenten

half mei pas? dat is wel extreem, 6 weken wachten op een afspraak... nu zit er vast een meivakantie tussen, maar als hij niet weet waar het is misgegaan, zou hij dat ook vast met zijn docenten kunnen bespreken. En ik zou wat harder aan de bel gaan hangen; als kind vanuit het niets ineens op het punt van doubleren is aangekomen en wel zijn best doet, lijkt me dat best reden voor een gesprek. In ieder geval voor zoon en docenten/mentor.

Michiel_D

Michiel_D

05-04-2023 om 11:15 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 05-04-2023 om 09:58:

half mei pas? dat is wel extreem, 6 weken wachten op een afspraak... nu zit er vast een meivakantie tussen, maar als hij niet weet waar het is misgegaan, zou hij dat ook vast met zijn docenten kunnen bespreken. En ik zou wat harder aan de bel gaan hangen; als kind vanuit het niets ineens op het punt van doubleren is aangekomen en wel zijn best doet, lijkt me dat best reden voor een gesprek. In ieder geval voor zoon en docenten/mentor.

Dat is echt wel een zwak punt van hem: hij is 1,90 lang maar extreem verlegen en heeft echt moeite om contact te leggen.

Ik vermoed overigens ook dat vereenzaming door COVID daar een rol speelt: tot 2020 was hij juist extreem extravert.

Het lijkt een beetje alsof zoon zijn best doet maar er iets niet lukt, terwijl de kans bestaat dat hij door het onderwijzend personeel als ongeïnteresseerde puber wordt weggeschreven.  Als zijn verlegenheid hem belemmert om hier zelf achteraan te gaan zou ik geloof ik nu als ouder vriendelijk, beleefd, maar wel met klem om spoedig overleg met de mentor vragen (en uitleggen waarom het niet kan wachten). Aandringen op zelfstandigheid/eigen initiatief bij zoon komt dan later wel weer een keer. 

Eens met Temet, niet alles hoeft tegelijk een leerproces te zijn. 1 ding tegelijk. Als ik van mezelf uit ga; ik ben/was ook verlegen, maar als ik eerst contact kan leggen via mail of app, is die drempel weg. Dat kun je evt. ook nog voorstellen/overwegen. (overigens ben ik nog geen 1.60, ik wist niet dat lengte daar iets mee te maken had )

Ik vind ook dat ouders over het algemeen te snel zeuren en bij leerkrachten op de stoep staan om uitleg te eisen, maar in dit geval niet. Als zoon zijn best doet en ineens niet meer mee komt en vanuit het niets op doubleren staat én niet begrijpt waar het is misgegaan... eigenlijk gek dat school daar zelf het voortouw niet in neemt. 

Afspraak maken hoeft toch niet zo formeel? In de les de docent/mentor aanspreken en/of vragen stellen tijdens de bespreking van de toets. Dat is moeilijk als je verlegen bent maar wel belangrijk om te oefenen.

Gezien wat je vandaag hebt getypt lijkt afstromen naar havo meer een vlucht dan noodzaak.

Doubluren lijkt me beter, dan kan hij ook nog een jaartje langer rijpen voordat hij naar het hoger onderwijs gaat.

Ik zou sowieso niet na één mislukte toetsweek inzetten op afstromen. Dat lijkt me te makkelijk. Ook vind ik de bereikbaarheid van mentor/school zwaar onder de maat. Het kan niet zo zijn dat de mentor pas over zes weken tijd heeft voor een afspraak als er nu iets speelt. Daarover zou ik zeker over aan de bel trekken op school, en als de mentor geen gehoor geeft bij de conrector, (onder)directeur, weet ik het wie.

Als hij tot nu toe altijd goed mee kon komen, zou vwo in principe moeten lukken. Dan is het zaak om te kijken waar het mis gaat. Het jaar is ook nog niet voorbij. Misschien valt er nog één en ander te redden. 

"In de les de docent/mentor aanspreken en/of vragen stellen tijdens de bespreking van de toets. Dat is moeilijk als je verlegen bent maar wel belangrijk om te oefenen."

Helemaal mee eens, maar je kan het een doen en het ander niet laten. Het zou ontzettend zonde zijn als deze jongen afstroomt omdat er nu niet wordt ingegrepen, en dat ingrijpen nu niet gebeurt omdat deze jongen te verlegen is en daarom zelf geen initiatieven neemt. 
Dus moeder moet, vind ik, nu bij de school aandringen op snel overleg met (oa?) de mentor, en dan kan ondertussen met zoon gewerkt worden aan zijn functioneren met/ondanks zijn verlegenheid. 

En wat betreft die lengte: ik denk dat TS bedoelt (althans, zo vat ik het op) dat hij vanwege zijn lengte wordt gezien als een grote vent die al heel wat zelf kan, terwijl hij dat eigenlijk vanwege zijn verlegenheid niet kan waarmaken. 
Het zou mij niet verbazen als deze jongen onder andere vanwege zijn postuur (en omdat hij een jongen en geen meisje is) inderdaad snel wordt weggestopt in het hokje "ongeïnteresseerde puber", terwijl er iets heel anders aan de hand lijkt. En omdat men hem verkeerd inschat, denk ik, maakt die mentor ook geen haast.  

ik lees toch wel heel vaak dat van 4vwo naar 5 havo niet kan. Het kan wel. Mijn dochter heeft dat gedaan. Het klopt dat je dingen moet inhalen maar school had daarvoor een programma gemaakt. Mijn dochter is vorig jaar van 4 vwo naar 5 havo gegaan en met prima cijfers geslaagd. Het is zeker niet onmogelijk. Het ligt helemaal aan de school of ze er moeite voor willen doen. Op de school van mijn kinderen doen ze dat nu aangezien deze overstap een succesvol blijkt te zijn. 

Of van 4vwo naar 5havo kan, verschilt dus per school. Hier kan dat vrijwel overal wel.
Maar als de school van deze specifieke zoon het niet doet, lijkt de kans me klein dat ze het speciaal voor hem gaan aanpassen.

Daarbij wil de jongeman graag naar de universiteit. Daar kom je met een havo-diploma al niet binnen. Dus dan lijkt de havo-route me niet de eerste voorkeur hebben.

Even voor mijn beeld, is hij na die ene toetsweek van krappe zesjes naar vijven gegaan? Want dan valt er nog wel wat op te halen misschien. Dat een heel schooljaar afhangt van 1 toetsweek lijkt me niet logisch. 

Michiel_D

Michiel_D

05-04-2023 om 13:06 Topicstarter

Netherfield schreef op 05-04-2023 om 12:13:

Even voor mijn beeld, is hij na die ene toetsweek van krappe zesjes naar vijven gegaan? Want dan valt er nog wel wat op te halen misschien. Dat een heel schooljaar afhangt van 1 toetsweek lijkt me niet logisch.

Hij is van krappe zesjes en zevens naar vijven en vieren gegaan. Reden: de cijfers van deze toetsweek telden dubbel tov de eerste twee toetsweken

heeft hij faalangst? had hij het idee dat hij het goed gemaakt had?

is hij misschien verliefd geworden?

Michiel_D schreef op 05-04-2023 om 09:12:

[..]

Tja, dat is ook mijn idee, maar daar loop ik tegen het volgende aan:

- Hij snapt nauwelijks wat er fout gegaan is, maar hij heeft wel degelijk voor alle vakken behoorlijk geleerd. Er is dus iets in de uitvoering fout gegaan.

- De mentor is pas medio mei te spreken, idem de docenten

Dus tot die tijd is er niks mogelijk? Zijn mentor en docenten al op de hoogte? Het is namelijk geen onwil of onverschilligheid dus van belang daar snel mee aan het werk te gaan. Afstromen zou niet mijn eerste keuze zijn ivm de studie die hij na vwo wil doen, doubleren zou eerder een optie zijn als hij dit jaar toch niet meer zou halen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.