Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kind verplichten te sparen?

Mijn dochter krijgt behoorlijk wat geld binnen met haar bijbaantje. Ik vind persoonlijk dat ze daar ook wel een klein deel (zo'n 20%) van kan sparen. Maar dat wil ze niet. Ze koopt van het geld kleding, make-up en skincare.  Moeten jullie pubers verplicht een deel van hun inkomen sparen?

Lisabette schreef op 09-07-2026 om 17:24:

Als mijn kinderen hun klusjes niet doen, krijgen ze geen zakgeld. Dat weten ze ook. Die keuze mogen ze dan zelf maken. En met nieuwe spullen bedoel ik dat we alle kleding en meubels enzo tweedehands kopen. Natuurlijk koop ik ook gewoon ‘nieuwe’ spullen in een supermarkt om te kunnen eten. Zo extreem is het hier echt niet hoor.

Hoe rijm je dat met die autonome opvoeding? 

Als ze zelf keuzes mogen maken kunnen ze kiezen om geen klusjes te doen en dan krijgen ze geen zakgeld maar ze hebben wel zelf keuzes te maken op financieel gebied. Als ze na school met vriendinnen de stad in willen om ijs te halen mag dat van jou, want ze zijn autonoom

Door ze hun zakgeld te onthouden als ze geen klusjes doen dwing je ze tot het doen van de klusjes die jij nodig vindt. Dan hebben ze dus geen autonomie. 

Het zijn kinderen! Ze hebben geen arbeidsovereenkomst waar ze iets moeten doen om hun geld te verdienen. 

Lisabette schreef op 09-07-2026 om 16:45:

Wat is er mis met je kinderen financieel bewust opvoeden? Pubers verdienen genoeg om zelf kleren en kleine spulletjes te kopen. Ik vind duurzaamheid heel belangrijk en daar hoort bewustwording van geld bij. Ik koop zelf ook nooit nieuwe spullen! Ook niet voor de jongere kinderen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen als puber door omstandigheden niet kan werken.

Er is niks mis met je kinderen financieel bewust opvoeden.

Maar dat is niet wat jij doet; jij gebruikt ze als goedkope dienstknechtjes. Dat is niet financieel opvoeden, maar misbruik maken van je kinderen door ze niks te geven als ze de klusjes niet doen. Heb je nooit begrepen dat je als ouders ook gewoon zorgplicht hebt en dat o.a. kleding daarbij hoort? Ik zou als ik jou was dit nog eens overdenken want de kans is groot dat je kinderen je dit kwalijk gaan nemen.

En hoeveel denk je dat een 16 jarige met een bijbaantje verdiend? Dat is echt niet veel hoor. Zelf nooit een bijbaantje gehad? Of zak-/kleedgeld? Ook al heb je ASS, je bent wel heel wereldvreemd. Ik vind het heel bijzonder dat je man hier mee akkoord gaat.

Wij hebben op een gegeven moment het zakgeld bedrag niet meer verhoogd, toen ze zelf geld gingen verdienen. Ik heb het niet afgeschaft als 'straf' omdat ze zijn gaan werken. Wel kregen de kinderen maandelijks geld om een boek te kopen (in de hoop het lezen te stimuleren) bij dochter heeft dat effect gehad, bij zoon niet. (maar hij leest wel dingen op de computer natuurlijk en is breed geïnteresseerd) 
Toen ze 18 werden kregen ze zorgtoeslag en daar moesten ze dan zelf hun zorgverzekering van betalen en zij hadden altijd een simkaartje met een bedrag erop en uiteindelijk zijn ze zelfstandig een mobiel abonnement gaan nemen en dat zelf gaan betalen. Dus langzaam leren dat het leven geld kost.

Lisabette schreef op 09-07-2026 om 17:24:

Als mijn kinderen hun klusjes niet doen, krijgen ze geen zakgeld. Dat weten ze ook. Die keuze mogen ze dan zelf maken. En met nieuwe spullen bedoel ik dat we alle kleding en meubels enzo tweedehands kopen. Natuurlijk koop ik ook gewoon ‘nieuwe’ spullen in een supermarkt om te kunnen eten. Zo extreem is het hier echt niet hoor.

Dit snap ik niet.  Je verwacht namelijk zelf wèl betaald te worden als je je klusjes niet doet.  In het kader van herinneringen maken.  Waarom gun je je kinderen dan niet hetzelfde? 

Ik vind overigens echt ontzettend kwalijk om je kinderen te dwingen om klusjes te doen / werken omdat ze anders niks kunnen kopen.  Het minimum jeugdloon van een 16 jarige is 5,17 per uur.  Daar kan je echt niet al je benodigdheden voor kopen.  En aangezien kinderen van je afhankelijk zijn is er ook een ongelijkheid hierin.  Ze hebben geen keuze.  Bah bah ik vind het zielig.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.