Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld en kleding kopen

Ik las in het topic over zakgeld dat veel pubers kleedgeld krijgen 
Wat bij mij dan weer de vraag oproept, Hoeveel krijgt je kind?
En tot wanneer koop je kleding voor je kind?


troelahoep schreef op 27-09-2023 om 14:34:

Ik vind de verschillen in kleedgeld trouwens best wel groot in dit topic! Hier nooit kleedgeld gegeven, want alleen jongens met een zeer beperkte interesse in kleding en winkelen. Ik geloof dat er ca. 500 euro per kind per jaar wordt uitgegeven aan schoenen, ondergoed en (sport)kleding. Nu krijgen ze niet heel vaak iets en ze groeide ook nooit hard dus dan ook niet zo nodig. Niet elk jaar een nieuwe winterjas bijvoorbeeld en jongste krijgt ook kleding van zijn broer.
Voor het eerst begint de oudste geinteresseerd te raken in mooie kleren en hem onlangs wel een keer zelf een deel van de kleding laten betalen, omdat hij al ruim in de nieuwe kleren zat en graag wat duurs wilde hebben. Dus wie weet beginnen we alsnog aan kleedgeld.

houd er rekening mee dat het meer een percentage van het inkomen is dat aan kinderen besteed wordt dan een vast bedrag.

bij 1 kind gemiddeld 17%, bij 2 kinderen 25% en bij 3 kinderen zo'n 30%.

25% van een bijstandsniveau is nogal anders dan 25% bij 4* modaal of meer. 

Valeria schreef op 27-09-2023 om 14:30:

[..]

Daar moet ik wel veel moeite voor doen hoor! Hij draagt longsleeves in de winter, die neem ik niet boven de 15 euro en hij draagt er altijd maar 3, al liggen er 6.Ik
Ik denk dat die van voor de zomer nog wel passen, en anders is het 7-15 euro voor eentje extra in de komende maanden.

Hmmmm hier is dat meestal 1 trui of 1 spijkerbroek en dan nog een topje dan is het echt wel op.  Voor mijn zoon trouwens ook hoor.  1 trui is meestal toch wel zeker 50 euro

Ik vind 90 euro voor alleen broeken/shirts/truien wel veel per maand. Sowieso hoef je niet elke maand nieuwe dingen aan te schaffen, maar een trui/shirt/broek hoeft echt niet meteen 50 euro te kosten, dat kan echt wel goedkoper. Tenzij je dure merken koopt, maar dat is een keuze.

MamaE schreef op 27-09-2023 om 16:01:

Ik vind 90 euro voor alleen broeken/shirts/truien wel veel per maand. Sowieso hoef je niet elke maand nieuwe dingen aan te schaffen, maar een trui/shirt/broek hoeft echt niet meteen 50 euro te kosten, dat kan echt wel goedkoper. Tenzij je dure merken koopt, maar dat is een keuze.

Ja inderdaad,  dat is inderdaad een keuze.  Mijn dochter koopt niet perse dure merken maar ook geen C&A of zeeman.  Een trui bij de veromoda kost ook al rond de 40 euro. Spijkerbroek includief korter maken ( want 1,58 m) ook al rond de 50.  Nou koopt mijn dochter sporadisch wel eens een echt dure trui maar dat is dan van haar salaris.  

Kind krijgt 100,- per maand. Ze krijgt van ons 3 paar schoenen per jaar ( met max van 125,- pp), een winterjas, wat ondergoed en als we samen shoppen regelmatig wat leuke dingen. Ze heeft heel veel.. maar goed ik ook dus ik kan daar niets van zeggen. 

Fenyw schreef op 27-09-2023 om 09:18:

[..]

Je hebt sport en sport hè 😉. Haar bh was doornat van het zweet, die gaat echt geen tweede keer aan. Een complete set bh's van een 'echte' winkel is toch wel €300, dan doe je niets geks.

Alleen bleef ze dus groeien dus vandaar dat het bedrag zo hoog werd omdat zemeerdere keren een set bh's nodig had. Op een gegeven moment durfde ze niet te zeggen dat ze er weer was uitgegroeid. Echt zielig. Ze had een moord gedaan voor cup E, had al veel groter dan dat.

Mijn dochter heeft een E-cup maar met omvang 65/70 dus het is niet enorm. Als sportbh heeft ze een soort bralette van dikke stof, volgens mij gewoon van de Hema dus dat kostte geen fortuin. Normale bh’s 40-70 euro.

MMcGonagall schreef op 27-09-2023 om 22:09:

[..]

Mijn dochter heeft een E-cup maar met omvang 65/70 dus het is niet enorm. Als sportbh heeft ze een soort bralette van dikke stof, volgens mij gewoon van de Hema dus dat kostte geen fortuin. Normale bh’s 40-70 euro.

Dochter zat op H en heeft zelfs even I aangetikt. Met een lengte van 1.60 meter. De Hema verkoopt die maat niet en een bralette had echt niet gewerkt met de intensieve sporten die ze beoefende. Maar goed het probleem is opgelost, ze is zodra het kon voor een verkleining gegaan.

Valeria schreef op 27-09-2023 om 14:30:

[..]

Daar moet ik wel veel moeite voor doen hoor! Hij draagt longsleeves in de winter, die neem ik niet boven de 15 euro en hij draagt er altijd maar 3, al liggen er 6.Ik
Ik denk dat die van voor de zomer nog wel passen, en anders is het 7-15 euro voor eentje extra in de komende maanden.

Maar als hij er maar 3 draagt, hoe doe je dat dan met wassen? Dan moet je constant wassen, omdat hij anders geen schoon shirt meer heeft?

Ik moet eerlijk zeggen dat 90 euro bij mij ook zo weg is doorgaans. 

Notsocool schreef op 28-09-2023 om 02:34:

[..]

Maar als hij er maar 3 draagt, hoe doe je dat dan met wassen? Dan moet je constant wassen, omdat hij anders geen schoon shirt meer heeft?

Ik moet eerlijk zeggen dat 90 euro bij mij ook zo weg is doorgaans.

Volgens mij doen ze 2-3 dagen met een T-shirt. Dan ligt er altijd 1 klaar.

De wasmand met gekleurde was is denk ik om de 3 dagen vol? Vooral handdoeken van zwemmen, maar de T-shirts zijn in ieder geval altijd weer gewassen als ze de laatste de was in doen. (En ik was niet omdat 1 van die 3 shirts klaar moet liggen -- er ligt namelijk nog een stapel onder -- maar het komt blijkbaar zo uit dat ze allebei alleen maar de bovenste pakken en zo rouleren ze er dus maar 3). 

Hier moeten pubers echt elke dag schoon shirt aan hoor. Puberzweet is niet mals

grasspriet1980 schreef op 28-09-2023 om 12:06:

Hier moeten pubers echt elke dag schoon shirt aan hoor. Puberzweet is niet mals

Hier ook.  Elke dag.  

Mama-Inge

Mama-Inge

28-09-2023 om 14:54 Topicstarter

grasspriet1980 schreef op 28-09-2023 om 12:06:

Hier moeten pubers echt elke dag schoon shirt aan hoor. Puberzweet is niet mals

Hier ook

Hier lag het weleens aan de activiteiten.  2 x 10 km gefietst van een naar school?  Dan een schoon shirt de volgende dag.  En regenachtige dag in de vakantie waarop alleen netflix is gekeken dan hoefde het niet. 
Eind vorig studiejaar had dochter een hele periode practicum 5 dagen per week op een lab waar speciale voorschriften waren qua kleding.  Niet alles in haar kast voldeed aan de specificatie > 80% katoen dus moest er een shirt weleens 2 dagen aan, omdat ik het niet op tijd gewassen kreeg.  Even luchten aan de waslijn de dag na het dragen en dan de derde dag het shirt van dag 1 weer aan. 

Het valt hier nog wel mee qua zweet. Echt maar zelden dat ik moet zeggen dat ze hun shirt in de was moeten doen. Nou fietsen ze wel alleen in een T-shirt en liggen ze minstens een keer per dag in het water. Als de vesten weer aan moeten zal het wat harder gaan.

Dan zal dat wel het verschil zijn. Ook in hoeveelheid kleding die nodig is.    Hier gaat bij dochter elke dag alles in de was ,  zoon wil zijn spijkerbroek nog wel eens 2x dragen.  Maar shirts, truien etc elke dag.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.