Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld en kleding kopen

Ik las in het topic over zakgeld dat veel pubers kleedgeld krijgen 
Wat bij mij dan weer de vraag oproept, Hoeveel krijgt je kind?
En tot wanneer koop je kleding voor je kind?


Ysenda schreef op 27-09-2023 om 14:49:

[..]

houd er rekening mee dat het meer een percentage van het inkomen is dat aan kinderen besteed wordt dan een vast bedrag.

bij 1 kind gemiddeld 17%, bij 2 kinderen 25% en bij 3 kinderen zo'n 30%.

25% van een bijstandsniveau is nogal anders dan 25% bij 4* modaal of meer.

Ik denk dat je eerder moet zien dat bij bijstandsniveau het percentage anders ligt, dan het bedrag. 

Kimdekim schreef op 28-09-2023 om 15:39:

Dan zal dat wel het verschil zijn. Ook in hoeveelheid kleding die nodig is. Hier gaat bij dochter elke dag alles in de was , zoon wil zijn spijkerbroek nog wel eens 2x dragen. Maar shirts, truien etc elke dag.

Ik haalde de lange broek van de jongste er gewoon weer uit als hij dat deed (om onnavolgbare redenen deed hij dat dan weer wel iedere keer in de was). Zolang je er niet in geplast hebt, op geknoeid hebt, of in de modder mee hebt gezeten is dat niet nodig na 1 dag. Geen idee of het is blijven hangen; hij is momenteel nog in korte broek.

Decembermamma schreef op 28-09-2023 om 15:51:

[..]

Ik denk dat je eerder moet zien dat bij bijstandsniveau het percentage anders ligt, dan het bedrag.

nee, dit is echt onderzocht door het Nibud en dit waren de percentages die er uit kwamen. En de conclusie dat het niet met inkomen te maken heeft. Wat er niet is kan ook niet aan kinderen uitgegeven worden.

Fenyw schreef op 27-09-2023 om 22:52:

[..]

Dochter zat op H en heeft zelfs even I aangetikt. Met een lengte van 1.60 meter. De Hema verkoopt die maat niet en een bralette had echt niet gewerkt met de intensieve sporten die ze beoefende. Maar goed het probleem is opgelost, ze is zodra het kon voor een verkleining gegaan.

Ok, dat is idd flink en dan snap ik wel dat je meer nodig hebt. 
Maar blijft natuurlijk wel staan dat er ontzettend veel mensen zijn die zo’n bedrag nooit kunnen betalen dus ‘nodig’ blijft behoorlijk rekbaar. 
Mijn bh’s waren ook echt nooit drijfnat van sporten dus ik herken het totaal niet, vond toch wel dat ik vroeger intensief sportte..
Hier echt makkelijke kinderen die weinig wilden en zo goedkoop mogelijk shopten. 

Valeria schreef op 28-09-2023 om 15:56:

[..]

Ik haalde de lange broek van de jongste er gewoon weer uit als hij dat deed (om onnavolgbare redenen deed hij dat dan weer wel iedere keer in de was). Zolang je er niet in geplast hebt, op geknoeid hebt, of in de modder mee hebt gezeten is dat niet nodig na 1 dag. Geen idee of het is blijven hangen; hij is momenteel nog in korte broek.

Bij mij dus net andersom.  Ik heb de kleding ook toen ze klein waren altijd maar 1 dag laten dragen.  Dat zal er ook nog wel inzitten. Ik vind het zelf ook prettig om elke dag schone kleding aan te doen.  

Kimdekim schreef op 28-09-2023 om 18:13:

[..]

Bij mij dus net andersom. Ik heb de kleding ook toen ze klein waren altijd maar 1 dag laten dragen. Dat zal er ook nog wel inzitten. Ik vind het zelf ook prettig om elke dag schone kleding aan te doen.

Vind je dat niet zonde dan, iedere dag schoon is toch echt niet nodig maar het kost wel enorm veel energie. 

Pinokkio schreef op 28-09-2023 om 18:24:

[..]

Vind je dat niet zonde dan, iedere dag schoon is toch echt niet nodig maar het kost wel enorm veel energie.

Nee ik vind dat niet zonde.  Ik vind het dus wel nodig om schone kleding aan te doen. 

Ysenda schreef op 27-09-2023 om 14:49:

[..]

houd er rekening mee dat het meer een percentage van het inkomen is dat aan kinderen besteed wordt dan een vast bedrag.

bij 1 kind gemiddeld 17%, bij 2 kinderen 25% en bij 3 kinderen zo'n 30%.

25% van een bijstandsniveau is nogal anders dan 25% bij 4* modaal of meer.

Op zich interessant.... maar dan gaat toch niet automatisch een vast percentage naar kleding? Ik lees hier ook dat sommige mensen 3 paar schoenen per persoon per jaar kopen, of het nodig vinden dat er elke dag schone kleren gedragen worden (dan heb je er ook veel nodig). Afgezien van duurzame overwegingen kopen wij sowieso niet veel kleding, maar geven het misschien wel uit aan andere dingen. 

troelahoep schreef op 29-09-2023 om 08:39:

[..]

Op zich interessant.... maar dan gaat toch niet automatisch een vast percentage naar kleding? Ik lees hier ook dat sommige mensen 3 paar schoenen per persoon per jaar kopen, of het nodig vinden dat er elke dag schone kleren gedragen worden (dan heb je er ook veel nodig). Afgezien van duurzame overwegingen kopen wij sowieso niet veel kleding, maar geven het misschien wel uit aan andere dingen.

Nee. Het percentage van je inkomen dat je aan je kind besteedt gaat niet alleen naar kleding, maar ook naar eten, sportclubjes, speelgoed, uitjes die je voor je kind doet etc. En dat is ook afhankelijk van wat je als ouders belangrijk vindt.

Ik vind elke dag schone kleren aan overdreven en ook niet duurzaam. Als het vies is wel, maar niet standaard voor alles. Het begrip 'nodig' is ook nogal discutabel. De een vindt veel meer nodig dan de ander. En de een kan ook veel meer betalen dan de ander. 

Wij hebben bijvoorbeeld maar één kind. Omdat ze thuis dus geen contact heeft met leeftijdsgenootjes, zit ze wel op meerdere clubjes. Als we, zeg, drie kinderen zouden hebben gehad, was dat misschien niet haalbaar geweest, vooral in logistiek opzicht. Maar dan hadden ze wel elkaar. Wij vinden het belangrijk om te investeren in sociale contacten voor dochter. Maar bergen speelgoed of heel veel kleding, dat vinden we dan weer niet nodig. Ze heeft echt genoeg, maar we vinden het ook belangrijk om aan duurzaamheid te denken en dat niet alles wat je wil/mooi vindt/leuk vindt ook altijd kan.
We doen dan wel weer relatief veel uitjes, omdat dat ook leerzaam kan zijn.

MamaE schreef op 29-09-2023 om 10:44:

[..]

Nee. Het percentage van je inkomen dat je aan je kind besteedt gaat niet alleen naar kleding, maar ook naar eten, sportclubjes, speelgoed, uitjes die je voor je kind doet etc. En dat is ook afhankelijk van wat je als ouders belangrijk vindt.

Ik vind elke dag schone kleren aan overdreven en ook niet duurzaam. Als het vies is wel, maar niet standaard voor alles. Het begrip 'nodig' is ook nogal discutabel. De een vindt veel meer nodig dan de ander. En de een kan ook veel meer betalen dan de ander.

Wij hebben bijvoorbeeld maar één kind. Omdat ze thuis dus geen contact heeft met leeftijdsgenootjes, zit ze wel op meerdere clubjes. Als we, zeg, drie kinderen zouden hebben gehad, was dat misschien niet haalbaar geweest, vooral in logistiek opzicht. Maar dan hadden ze wel elkaar. Wij vinden het belangrijk om te investeren in sociale contacten voor dochter. Maar bergen speelgoed of heel veel kleding, dat vinden we dan weer niet nodig. Ze heeft echt genoeg, maar we vinden het ook belangrijk om aan duurzaamheid te denken en dat niet alles wat je wil/mooi vindt/leuk vindt ook altijd kan.
We doen dan wel weer relatief veel uitjes, omdat dat ook leerzaam kan zijn.

Maar dat is dan ook het voordeel van kleedgeld.  Als ze alles kon kopen wat ze wilde of zag zou ze het 10 voudige nodig hebben.  Nu moet ze keuzes maken.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.