Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld en kleding kopen

Ik las in het topic over zakgeld dat veel pubers kleedgeld krijgen 
Wat bij mij dan weer de vraag oproept, Hoeveel krijgt je kind?
En tot wanneer koop je kleding voor je kind?


zoon, 20 studeert nog (kwam niet in aanmerking voor stufi). Werkt 1 dag per week.
Krijgt €60 zakgeld en geen kleedgeld. Wij betalen, zo lang hij nog studeert, zijn kleding en schoenen.  Kleedgeld had hij alleen maar zitten oppotten en nooit iets nieuws gekocht.

Te lang geleden om bedrag te noemen maar wij gaven het kleed geld per 3 maanden. Voordat ze kleedgeld kregen kochten we ook niet elke maand nieuwe kledingstukken maar aan het begin van het schooljaar was er dan van alles nodig. Eerste kind kreeg in het begin van de tweede klas per september kleed geld had gewoon veel nodig dus in één keer voor drie maanden gegeven en dat werkte zo goed dat we dat zo gelaten hebben.

Mijn zoon heeft ook nooit kleedgeld gehad. Wij betaalden alles voor hem. Meestal bestelde hij via internet want hij houdt niet van winkelen.

Pinokkio schreef op 27-09-2023 om 01:22:

Van

[..]

Van mij mag je hoor! Maar no way dus dat ik dat uit zou geven en het gros van de mensheid zou dan niet meer kunnen eten haha.
Ik heb zelf (ook wel grotere cup dan E ) nog nooit meer dan 1 sport bh gehad, ook niet in periodes dat ik veel sportte. Ze zijn echt niet vies na 1 x sporten, ook niet na 2 of 3 x en uithangen doet veel.
Ik ben aan het denken maar geloof dat dochter zelfs nooit een echte sport bh heeft gehad, wilde ze niet of kwam er niet van. Het is echt zeker geen must.

Je hebt sport en sport hè 😉. Haar bh was doornat van het zweet, die gaat echt geen tweede keer aan. Een complete set bh's van een 'echte' winkel is toch wel €300, dan doe je niets geks.

Alleen bleef ze dus groeien dus vandaar dat het bedrag zo hoog werd omdat zemeerdere keren een set bh's nodig had. Op een gegeven moment durfde ze niet te zeggen dat ze er weer was uitgegroeid. Echt zielig. Ze had een moord gedaan voor cup E, had al veel groter dan dat.

Fourtyfour schreef op 27-09-2023 om 08:42:

zoon, 20 studeert nog (kwam niet in aanmerking voor stufi). Werkt 1 dag per week.
Krijgt €60 zakgeld en geen kleedgeld. Wij betalen, zo lang hij nog studeert, zijn kleding en schoenen. Kleedgeld had hij alleen maar zitten oppotten en nooit iets nieuws gekocht.

Ook niet voor de basisbeurs die per 1 september 2023 weer ingevoerd is?

De basisbeurs geldt voor de studenten die vanaf september 2023: Een opleiding aan een hogeschool of universiteit volgen en. Nog recht op studiefinanciering in de vorm van prestatiebeurs hebben en. Op 1 september 2023 niet langer studiefinanciering hebben gehad dan de officiële ('nominale') studieduur van hun opleiding.

Kleedgeld is hier nog niet aan de orde, maar wil ik op de middelbare school wel gaan doen voor dochter. Wij kregen dat vroeger niet, want mijn ouders dachten dat ik dan in versleten en kapotte kleding rond zou blijven lopen en mijn zus had een grotere behoefte aan kleding dan ik, dus ze konden geen 'eerlijk bedrag' bedenken. Wel moesten we zelf dingen voorschieten als we met vriendinnen gingen winkelen en daarbij dus ook nadenken over de waarschijnlijkheid van 'ga ik dit terugkrijgen?' Op een gegeven moment vonden ze het namelijk wel welletjes en was de rest 'eigen rekening'.

Ik zou dan wel voor een all-in bedrag kiezen en het bedrag daar ook op aanpassen. Want schoenen, jassen, sokken, ondergoed, bh's etc. horen wel gewoon bij de kosten van het leven. En je hoeft ook niet maandelijks nieuwe kleding te kopen, maar bijvoorbeeld wat geld achter de hand houden voor als je schoenen kapot gaan is wel zo handig. 

Dingen als gymkleding vind ik dan weer onder schoolspullen vallen. Net als tekenspullen of een rekenmachine, dus dat zou er niet onder vallen. 

MamaE schreef op 27-09-2023 om 10:17:

Kleedgeld is hier nog niet aan de orde, maar wil ik op de middelbare school wel gaan doen voor dochter. Wij kregen dat vroeger niet, want mijn ouders dachten dat ik dan in versleten en kapotte kleding rond zou blijven lopen en mijn zus had een grotere behoefte aan kleding dan ik, dus ze konden geen 'eerlijk bedrag' bedenken. Wel moesten we zelf dingen voorschieten als we met vriendinnen gingen winkelen en daarbij dus ook nadenken over de waarschijnlijkheid van 'ga ik dit terugkrijgen?' Op een gegeven moment vonden ze het namelijk wel welletjes en was de rest 'eigen rekening'.

Ik zou dan wel voor een all-in bedrag kiezen en het bedrag daar ook op aanpassen. Want schoenen, jassen, sokken, ondergoed, bh's etc. horen wel gewoon bij de kosten van het leven. En je hoeft ook niet maandelijks nieuwe kleding te kopen, maar bijvoorbeeld wat geld achter de hand houden voor als je schoenen kapot gaan is wel zo handig.

Dingen als gymkleding vind ik dan weer onder schoolspullen vallen. Net als tekenspullen of een rekenmachine, dus dat zou er niet onder vallen.

Wij hebben ook bijna een all-in bedrag. Sokken en ondergoed koop ik nog voor mijn dochter. Hoeft niet zo veel te kosten. Koop ik gewoon op voorraad als het in de aanbieding is bij de Hema. Spullen benodigd voor school (dus ook gymkleding) betalen we ook. En 1 keer per jaar betalen we de helft mee aan schoenen, omdat dat anders 1 in keer zo'n grote uitgave is. 

Pinokkio schreef op 27-09-2023 om 01:22:

Van

[..]

Van mij mag je hoor! Maar no way dus dat ik dat uit zou geven en het gros van de mensheid zou dan niet meer kunnen eten haha.
Ik heb zelf (ook wel grotere cup dan E ) nog nooit meer dan 1 sport bh gehad, ook niet in periodes dat ik veel sportte. Ze zijn echt niet vies na 1 x sporten, ook niet na 2 of 3 x en uithangen doet veel.
Ik ben aan het denken maar geloof dat dochter zelfs nooit een echte sport bh heeft gehad, wilde ze niet of kwam er niet van. Het is echt zeker geen must.

Hangt er denk ik sterk van af hoe intensief je sport want ik zie onze dames per competitie wedstrijd meestal al 2 bh's gebruiken en tijdens een toernooi ook meerdere per dag gewoon omdat je tussen de partijen anders in dat natte ding moet zitten. 

Zoon gebruikt aan shirts bij de competitie er ook ongeveer 1 per wedstrijd, en bij een toernooi dag gaan er ook 4 of 5 shirts op een dag door.

Mijn 15 jarige dochter krijgt 90 euro.  Daarvan koopt ze geen sportkleding,  geen ondergoed,  geen schoenen en geen jassen. Dus echt alleen truien, broeken en stapkleding. Min zoon van 17 krijgt geen kleedgeld.  Hij koopt geen kleding,  dus dat koop ik voor hem als ik vind dat hij dat nodig heeft.  Dat is denk ik iets minder als 90 per maand naar ik probeer het een beetje gelijk te houden. 

Bloem75 schreef op 27-09-2023 om 09:35:

[..]

Ook niet voor de basisbeurs die per 1 september 2023 weer ingevoerd is?

De basisbeurs geldt voor de studenten die vanaf september 2023: Een opleiding aan een hogeschool of universiteit volgen en. Nog recht op studiefinanciering in de vorm van prestatiebeurs hebben en. Op 1 september 2023 niet langer studiefinanciering hebben gehad dan de officiële ('nominale') studieduur van hun opleiding.

Nee bloem, hij komt er niet voor in aanmerking, hebben we al bericht van. 

Maar het is alleen dit jaar nog, daarna mag hij alles zelf betalen 🙃

Kimdekim schreef op 27-09-2023 om 12:49:

Mijn 15 jarige dochter krijgt 90 euro. Daarvan koopt ze geen sportkleding, geen ondergoed, geen schoenen en geen jassen. Dus echt alleen truien, broeken en stapkleding. Min zoon van 17 krijgt geen kleedgeld. Hij koopt geen kleding, dus dat koop ik voor hem als ik vind dat hij dat nodig heeft. Dat is denk ik iets minder als 90 per maand naar ik probeer het een beetje gelijk te houden.

Dan moet je dochter toch 3 kasten vol hebben?

Als ik schoenen en eventueel een jas (maar die gaat meer dan een jaar mee) eraf haal, dan haal ik die 90 euro voor mijn zoon in bijna  een jaar. Vorige week toevallig 90 euro voor 2 spijkerbroeken en een riem, maar shirts zijn er nog volop, dus de komende maanden gaat er nauwelijks iets uitgegeven worden.

Valeria schreef op 27-09-2023 om 13:54:

[..]

Dan moet je dochter toch 3 kasten vol hebben?

Als ik schoenen en eventueel een jas (maar die gaat meer dan een jaar mee) eraf haal, dan haal ik die 90 euro voor mijn zoon in bijna een jaar. Vorige week toevallig 90 euro voor 2 spijkerbroeken en een riem, maar shirts zijn er nog volop, dus de komende maanden gaat er nauwelijks iets uitgegeven worden.

Nee hoor,  1 kast, 90 euro is toch  zo op?

Fenyw schreef op 27-09-2023 om 09:18:

[..]

Je hebt sport en sport hè 😉. Haar bh was doornat van het zweet, die gaat echt geen tweede keer aan. Een complete set bh's van een 'echte' winkel is toch wel €300, dan doe je niets geks.

Alleen bleef ze dus groeien dus vandaar dat het bedrag zo hoog werd omdat zemeerdere keren een set bh's nodig had. Op een gegeven moment durfde ze niet te zeggen dat ze er weer was uitgegroeid. Echt zielig. Ze had een moord gedaan voor cup E, had al veel groter dan dat.

Off topic en ik zal geen reclame maken, maar ik heb zelf ook een zeer grote cupmaat met kleine omvang en was ook gigantische bedragen kwijt in Nederlandse winkels. Mijn maat is zodanig zeldzaam dat winkels met grote maten het doorgaans niet hebben, of heel misschien één monsterlijk oma-exemplaar met teveel kant. Een keer de tip gehad om in Engeland bh's te kopen omdat daar de keuze reuze zou zijn en veel goedkoper. Zelfs nu met invoerrechten enzo is het de moeite waard om online (sport)bh's en badkleding te bestellen bij mijn favoriete Britse lingerieketen (prijzen voor een bh tussen de 30 en 50 pond, in plaats van 100 tot 130 euro voor een bh hier. Misschien de moeite waard voor je dochter, mijn borsten zijn na mijn 20e nog wel 2-3 cupmaten gegroeid door het krijgen van kinderen en algemene gewichtstoename. 

Kimdekim schreef op 27-09-2023 om 14:02:

[..]

Nee hoor, 1 kast, 90 euro is toch zo op?

Daar moet ik wel veel moeite voor doen hoor!  Hij draagt longsleeves in de winter, die neem ik niet boven de 15 euro en hij draagt er altijd maar 3, al liggen er 6.Ik 
Ik denk dat die van voor de zomer nog wel passen, en anders is het 7-15 euro voor eentje extra in de komende maanden. 

Ik vind de verschillen in kleedgeld trouwens best wel groot in dit topic! Hier nooit kleedgeld gegeven, want alleen jongens met een zeer beperkte interesse in kleding en winkelen. Ik geloof dat er ca. 500 euro per kind per jaar wordt uitgegeven aan schoenen, ondergoed en (sport)kleding. Nu krijgen ze niet heel vaak iets en ze groeide ook nooit hard dus dan ook niet zo nodig. Niet elk jaar een nieuwe winterjas bijvoorbeeld en jongste krijgt ook kleding van zijn broer. 
Voor het eerst begint de oudste geinteresseerd te raken in mooie kleren en hem onlangs wel een keer zelf een deel van de kleding laten betalen, omdat hij al ruim in de nieuwe kleren zat en graag wat duurs wilde hebben. Dus wie weet beginnen we alsnog aan kleedgeld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.