Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleine lengte zoon


Sammy70 schreef op 27-05-2021 om 10:22:

[..]

Ja het maakt jou niks uit, maar jij blijft maar praten als vrouw. Het is voor de meeste mannen heel erg moeilijk als je in Nederland 173 of korter bent. Let wel TS heeft het over een vermoedelijke eindlengte. Deze jongen zit daar nog 24 cm vanaf. Ik vind dat je heel erg praat als vrouw. Het maakt jou allemaal niet uit. Prima. Denk nu eens als jongen van 149 die bang is dat er geen enkele vrouw naar hem gaat kijken.

Maar in het bericht van femh lees ik helemaal niet dat haar zoon van 1.49m ermee zit. Ze schrijft juist dat dit niet het geval lijkt te zijn. Dit was overigens onze ervaring ook. Zoon zat er in de brugklas ook niet mee dat hij zo klein was, hij kreeg er namelijk best veel aandacht door en vooral in positieve zin van met name meisjes die hem schattig vonden Wij, en dan met name mijn man zaten er meer mee. 

Sammy70

Sammy70

28-05-2021 om 21:00

MMcGonagall schreef op 28-05-2021 om 17:29:

Misschien moeten we de aandoening die Roel van Velzen dus niet heeft, maar gewoon bij de naam noemen: achondroplasie. Al die andere termen zijn zo vreselijk beledigend.

De term is 'kleine mensen' achondroplasie is de aandoening die ongeveer 70% van de 'kleine mensen' hebben. Ik probeerde juist van het dwerggroei af te gaan. 

Eerlijk, ik vind dus wel dat hij de bouw en kenmerken heeft van iemand met dwerg groei. Maar ik vind het ook heel tof dat hij gewoon een goede carrière kan hebben, zegt toch weer wat over onze inclusieve sameNleving

tot op het moment dat ik dit las heb ik nooit, maar dan ook werkelijk nooit één moment nagedacht over dat mijn 'kleine' kinderen NIET een goede carrière zouden kunnen hebben. 

Sinds wanneer hangt dat af van je lengte dan? 

Echt bizar deze opmerking... 😳

Jippox schreef op 28-05-2021 om 21:29:

[..]

tot op het moment dat ik dit las heb ik nooit, maar dan ook werkelijk nooit één moment nagedacht over dat mijn 'kleine' kinderen NIET een goede carrière zouden kunnen hebben.

Sinds wanneer hangt dat af van je lengte dan?

Echt bizar deze opmerking... 😳

Jouw kleine kinderen zijn waarschijnlijk geen ‘kleine mensen’ in de zin van achondroplasie, of wel? Overigens denk ik ook dat kleine mensen een prima loopbaan kunnen hebben. Maar ik deel Sammy’s positieve verrassing, in die zin dat een knap, mainstream uiterlijk in de showbizz toch heus belangrijk lijkt. Voor vrouwen nog veel meer dan voor mannen overigens. Nou is Roel van Velden ook gewoon een knappe vent. Hij heeft alleen toch echt geen ‘normaal’ lichaam. Hij is niet ‘gewoon klein’, de verhoudingen van zijn lichaam zijn niet standaard. Het is fijn dat zijn ongewone uiterlijk hem niet in de weg heeft gestaan om te shinen op het podium! 

Wat ‘gewone’ kleine mensen betreft (waarbij de verhoudingen dus wel ongeveer’ standaard zijn): Het valt mij heel erg op dat veel hele beroemde acteurs (en actrices) behoorlijk kleine mensen zijn. Ik google vaak even de acteurs als ik naar iets zit te kijken en de lengte staat vaak op de Wikipedia. Zeker omdat ikzelf zo’n lang eind ben, valt het me op dat acteurs vaak kleiner zijn. Dat ik niet de enige ben met die observatie blijkt bijvoorbeeld hieruit: https://renevanmaarsseveen.nl/8242/youp-en-kleine-mannen

Ik denk dat de ‘gewone’ kleine mensen over het algemeen een heel gewoon leven leiden, ook al hadden ze zichzelf misschien best wat meer centimeters gegund. Maar ik denk dat dat voor de ‘kleine mensen’ met achondroplasie anders ligt. Die zullen veel vaker als ‘echt anders’ worden bekeken, ben ik bang. Ook omdat het zo zeldzaam is. Maar ik hoop natuurlijk dat ik dat mis heb. 


Sammy70

Sammy70

28-05-2021 om 22:45

Mija, die opmerking was niet van mij en Roel heeft helemaal geen achondroplasie.

Sammy70 schreef op 28-05-2021 om 22:45:

Mija, die opmerking was niet van mij en Roel heeft helemaal geen achondroplasie.

oh Sorry Sammy, dan zit ik niet goed op te letten. En ik wist idd dat Roel dat niet heeft maar ik zie wel dat de verhoudingen van zijn lichaam ‘anders’ zijn. De grap is: ik kende hem van gezicht maar wist tot dit draadje helemaal niet dat hij zo klein is. Pas toen ik foto’s googelde waar hij helemaal opstaat zag ik dat. Ik had dat tot nu toe weten te missen (kijk nooit TV, dat zal het zijn). Maar als je alleen zijn hoofd ziet, is dat van een man van pakweg 1.80. Alleen is ‘ie dat dus niet. De verwarring in mijn post ontstaat omdat je drie verschillende termen nodig hebt: gewone kleine mensen, de mensen met dat woord wat ik alsmaar niet kan onthouden die zichzelf (snap ik) liever ‘kleine mensen’ noemen en mensen met andere groeiafwijkingen die zich al dan niet ook ‘kleine mensen’ noemen.  Nou ja, het wordt een zooitje dus.

Mija

Voor het beantwoorden van vragen als "Is die Daniel Radcliffe nou klein of zijn zijn medespelers zo lang" kijk ik altijd op IMDB. Trouwens ook handig voor het beslechten van "speelde die nou ook niet in X ?" discussies.

Groeten,

Temet

Jippox schreef op 28-05-2021 om 21:29:

[..]

tot op het moment dat ik dit las heb ik nooit, maar dan ook werkelijk nooit één moment nagedacht over dat mijn 'kleine' kinderen NIET een goede carrière zouden kunnen hebben.

Sinds wanneer hangt dat af van je lengte dan?

Echt bizar deze opmerking... 😳


Natuurlijk niet en toch zijn deze mensen weinig zichtbaar. Dat kan je toch niet ontkennen? Daarom juist des te leuker dat hij een succesvolle carrière heeft en een voorbeeld kan zijn. Hoeveel mensen ken jij met deze aandoening? Ze zijn er wel en zouden prima alle banen kunnen doen en toch zie je ze niet.

Maar goed, we dwalen af. Van een jongen die 1.73 gaat worden naar achondroplasie.

Granola schreef op 29-05-2021 om 12:20:

[..]


Natuurlijk niet en toch zijn deze mensen weinig zichtbaar. Dat kan je toch niet ontkennen? Daarom juist des te leuker dat hij een succesvolle carrière heeft en een voorbeeld kan zijn. Hoeveel mensen ken jij met deze aandoening? Ze zijn er wel en zouden prima alle banen kunnen doen en toch zie je ze niet.

Maar goed, we dwalen af. Van een jongen die 1.73 gaat worden naar achondroplasie.

Deze groeistoornis komt nu eenmaal niet zo vaak voor. Ik had vroeger een vriendin die het had en zij had gewoon een normale baan. Mijn werkgever heeft gelukkig inclusiviteit als speerpunt, bij ons in het kantoor lopen ook minstens twee geleidehonden rond (nu even niet). Voor mannen van 1,70 m is dat natuurlijk niet nodig, die moeten het gewoon hebben van andere kwaliteiten dan een imponerende lengte.

Hemf

Hemf

29-05-2021 om 21:44 Topicstarter

Sammy, met 149 geeft de lijn nu idd 169cm aan. Echter verwachten ze dat hij wat later pubert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.