Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Lezen voor de lijst

Mijn zoon moet voor school boeken lezen uit lezen voor de lijst van de bibliotheek. Hij heeft zelf gezocht en gedaan en kwam vorig jaar weg met een boek van Harry Potter maar verder een boek dat leuk leek maar bleek over echtscheidingen te gaan en later nog een boek over de tweede wereldoorlog. 

We proberen mee te zoeken naar boeken zonder al te veel ellende, gewoon een boek met een leuk thema. We hebben er een paar gevonden maar hebben ook een idee dat er misschien toch een addertje onder het gras vandaan komt want het kan toch niet zo zijn dat er toch een paar positieve leuke boeken tussen in de lijst staan met bijna alleen maar boeken over ellende. De volgende thema's komen echt vaak voor op de lijst, oorlog, vluchten, mishandeling, dood, ernstige ziekte, lbhq en nog een heleboel letters. 

Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.

Welke schoolsoort? Welke taal? Misschien heeft er hier iemand tips

Ik heb die niet, mijn kind gaat de verplichte boeken niet lezen. Heeft hij geen zin in. Hij heeft de Muppet Christmas Carol gekeken en zegt dat hij het originele Engelse boek gelezen heeft.

Ik lees zelf graag maar de boeken waar ze uit mogen kiezen vind ik ook verschrikkelijk.  De level drie boeken zijn soms wel leuk hoor maar dochter moet verplicht level 4 maar beter nog 5 lezen en echt, niet te doen zo saai vind ik voor haar. (En zij helaas ook)

Welk niveau moet hij lezen?

En misschien accepteren dat op de middelbare school je blik op de wereld wat verbreed mag worden en er dus ook over wat zwaarder dingen gelezen mag worden? 

Decembermamma

Decembermamma

09-10-2025 om 22:00 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 09-10-2025 om 21:40:

Welk niveau moet hij lezen?

En misschien accepteren dat op de middelbare school je blik op de wereld wat verbreed mag worden en er dus ook over wat zwaarder dingen gelezen mag worden?

Niveau  2 en hoger 12-15 jaar.

Kinderen krijgen al zoveel van de zwaardere dingen in het leven mee. 

Decembermamma

Decembermamma

09-10-2025 om 22:01 Topicstarter

absor schreef op 09-10-2025 om 21:37:

Ik lees zelf graag maar de boeken waar ze uit mogen kiezen vind ik ook verschrikkelijk. De level drie boeken zijn soms wel leuk hoor maar dochter moet verplicht level 4 maar beter nog 5 lezen en echt, niet te doen zo saai vind ik voor haar. (En zij helaas ook)

Nou dat dus. We hebben nu een level 2 boek gevonden die wel oke lijkt. Gaat wel over een weeskind dus er zal wel de nodige ellende ook bij komen maar er lijkt een beetje leuk verhaal aan te hangen.

Ik zie Kruistocht in spijkerbroek en Hasse Simonsdochter van Thea Beckman er tussen staan. Zou dat iets zijn?

’Gewoon een boek met een leuk thema.’ Tja. Wat heb je in gedachten dan? Zelfs de meeste computerspellen hebben geen ‘leuk’ thema, als je er kritisch naar kijkt. 
Ik snap wel dat je wat zonnigs zoekt in een tijd vol donkere wolken, maar ja, wat. Misschien een reisverhaal? Iets over dieren? Over vriendschap? 

Als het dezelfde lijst is die ik zie, staat daar van alles op dat geschikt is voor die leeftijd. En ook echt leuk. Ja, soms oorlog etc., maar dat hoort toch ook wel een beetje bij de ontwikkeling in die levensfase? Hoe oud is hij? Vindt hij het zelf vervelend of zijn jullie vooral beschermend naar hem?

Zomaar een greep uit de lijst met auteurs van boeken die echt wel de moeite waard zijn: Evert Hartman, Thea Beckman, John Marsden, Rick Riordan, Veronica Roth, Mirjam Mous.

Percy Jackson en de Bliksemdief is dan misschien nog het makkelijkst en luchtigst. Daar gebeurt ook van alles in, maar het is fantasy, Griekse Mythologie, gaat over kinderen van die leeftijd en ik heb er geregeld om gelachen.

Decembermamma schreef op 09-10-2025 om 22:01:

[..]

Nou dat dus. We hebben nu een level 2 boek gevonden die wel oke lijkt. Gaat wel over een weeskind dus er zal wel de nodige ellende ook bij komen maar er lijkt een beetje leuk verhaal aan te hangen.

Vallen de boeken van Mirjam Mous onder niveau 2? Die vinden jongens vaak leuk. Dat zijn wel spannende boeken, maar niet zo heftig als oorlogsverhalen. Boeken van Anna Woltz (Alaska! Gaat over een hulphond) worden ook vaak goed ontvangen, maar let op, zij schrijft ook voor jongere doelgroepen. Het Eos-project is misschien ook een aanrader (auteursnaam even vergeten) of het boek Deadline van Rachel Ward (deel 1 van een driedelige serie). 

De boeken van Thea Beckman en Evert Hartman die hier werden geopperd, zou ik juist afraden. De kinderen vinden die (inmiddels verouderde) taal en het trage verteltempo heel lastig. 

Er staat tegenwoordig  al veel meer leuks op de lijst dan toen ik 35 jaar geleden op de middelbare school zat maar omdat het moet vinden veel scholieren het sowieso al ruk wat je ook aandraagt.
Maar ik las ook over ellende, Christiane F oa niet leuk, wel interessant.  

afrodite05 schreef op 09-10-2025 om 22:27:

[..]

De boeken van Thea Beckman en Evert Hartman die hier werden geopperd, zou ik juist afraden. De kinderen vinden die (inmiddels verouderde) taal en het trage verteltempo heel lastig.

Eens. Vinden ze niks aan. Ik werk in een bieb en altijd ouders die zulke boeken uitzoeken voor hun kinderen omdat ze die zelf 20-30 jaar geleden hebben gelezen.

Sorry hoor, maar als je over deze selectie al gaat klagen  Staan hartstikke leuke boeken tussen, en er mag vast nog wel meer in die trant. 

Harry Potter is trouwens ook een bak ellende, als je erover nadenkt. Kind verliest zijn ouders op jonge leeftijd, groeit compleet getraumatiseerd op bij een abusive oom en tante, en heeft dan zijn hele puberteit een of andere moordzuchtige maniak achter zich aan terwijl de wijde wereld zich aan zijn ellende verlekkert. Luchtig boekje hoor. 

En tja, literatuuronderwijs gaat ook grotendeels over empathie. Dus de personen in het boek moeten wel wat meemaken. 

Naast de boeken die Fiorah noemt, vooral Percy Jackson wat eigenlijk ook een soort Harry Potterachtige-serie is, is Hotel de Grote L is ook wel een aanrader. Oke, gaat ook over een overleden moeder en ernstig zieke vader, maar vooral ook veel luchtigheid want Kos is toch meer bezig met voetballen, z'n onmogelijke zussen en het meisje waar hij verliefd op is. Veel humor. En Boy 7 van Mirjam Mous is razend spannend; dat gaat hij vast ook leuk vinden, ook al heeft het een donker randje. 

Ophouden met zeuren, en lekker zelf mee gaan lezen.  

Mag hij Baantjer lezen? Schoolkameraad en ik lazen beiden een Baantjes-cluster van vier boeken (acht verschillende titels).

Eenvoudige taal, een beetje spannend.

Wat ook kan helpen is Luisterlezen. Met de online bibliotheek kan je veel boeken luisteren, terwijl je meeleest in het papieren boek.

Als je kind een leesbeperking heeft, dan kan het tot 18 jaar GRATIS lid worden bij www.passendlezen.nl

Ontelbaar veel boeken, ingesproken door mensen i.p.v. blikken voorleesrobots. 

De middelbare school wees niemeand op deze mogelijkheid, die wilde liever SprintPlus verkopen voor 80 euro per jaar.

De gratis Daisyreader-app heeft mijn zoon echt door de boekenlijsten gesleept. Boek op schoot, luisteren op anderhalve snelheid.

Oh, en Thea Beckman is supertof. 
😊

wolkewitje schreef op 09-10-2025 om 21:29:

Welke schoolsoort? Welke taal? Misschien heeft er hier iemand tips

Ik heb die niet, mijn kind gaat de verplichte boeken niet lezen. Heeft hij geen zin in. Hij heeft de Muppet Christmas Carol gekeken en zegt dat hij het originele Engelse boek gelezen heeft.

Vooral doen, en denken dat n leraar daar intrapt. Die is er met een paar goede vragen al achter dat hij het boek niet gelezen heeft. Films en boeken zijn nooit synchroon.

citaat:

Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.

Ik word (zonder t) er verdrietig van als ik zoals vandaag op facebook zoveel posts zie waar gesproken wordt over de week van het verboden boek. Een week waarin tegen de verboden boeken geprotesteerd wordt. Boeken over oorlog, Anne Frank schijnt op veel scholen niet te mogen. Maar ook boeken waar vrouwen voor hun rechten opkomen zoals Handmaids Tale, en boeken over lhbt en het halve alfabet. Of boeken waarin meisjes en jongetjes niet rolbevestigend een roze of groen shirt aan hebben, of boeken waarin heksen en magiërs voorkomen.

Onze jeugd wordt echt niet slechter van n boek over een weesjongentje. Hele generaties  zijn zonder trauma door Alleen op de wereld gegaan. Of over n meisje in de oorlog. Of kinderen met 2 papa's of mama's.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.