Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Longchamp schooltas

Mijn dochter van 13 wil heel graag een longchamp tas voor school. Mijn man en ik zijn helemaal tegen om meerdere redenen. Ze heeft nog eeen goede eastpack rugzak, de tas is veel te duur (120 euro), wij vinden het niet geschikt voor veel boeken en waarschijnlijk wil ze over een jaar weer wat anders. 

Mij vraag is nu wat voor tas gebruiken jullie pupermeiden en zouden jullie het toestaan dat jullie dochter zo'n zelf koopt van haar gespaarde geld.


Moeten er dagelijks veel boeken heen en weer? Dan zou ik eigenlijk willen dat mijn kind een rugzak gebruikt. (al zie ik in de praktijk dat veel rugzakken maar over 1 schouder gedragen worden, dus of dat echt helpt om de rug te beschermen kun je je  afvragen).
Mijn kinderen mochten zelf besluiten wat ze met hun zakgeld/verjaardagsgeld etc. deden ook als ik dat onverstandige uitgaven vond.

Heb zelf zo‘n Longchamp tas gehad toen ik studeerde en weet uit ervaring dat hij niet geschikt is voor veel zware boeken - dan breken de hengsels. Dus ik zou het afraden.

Mijn dochter was nog van de generatie Cowboy’s bag en die voldeed uitstekend. In sit geval zou ik het sterk afraden, maar haar niet verbieden het van haar eigen geld te doen. Ook van onverstandige uitgaves leer je iets. 

Ik vind zo'n tas niet geschikt om veel zware boeken in mee te nemen. Zowel niet in lichamelijk opzicht, maar ook niet qua belasting en levensduur van de tas zelf. Dus ik zou zo'n tas nooit voor school kopen voor mijn kind. Sowieso ben ik niet van plan meer dan één schooltas te kopen voor de middelbare school. Een eastpack is echt prima en die kan als het goed is prima de hele schooltijd (en daarna nog) mee. Dus na anderhalf jaar alweer een andere tas kopen terwijl er nog een prima exemplaar ligt...nee, dat niet.

Maar ik zou mijn kind ook niet verbieden om zelf zo'n tas te kopen. Het is behoorlijk wat geld voor een tas, zeker voor een dertienjarige. Dat betekent dat er waarschijnlijk best wat 'bedenktijd' is voordat ze dat bedrag bij elkaar heeft gespaard en zich ook nog kan bedenken dat ze misschien nog andere dingen wil hebben of het toch te duur vindt, of te onhandig voor schoolboeken.
Wat ze er daarna mee doet moet ze zelf weten. Als de tas snel kapot gaat vanwege het gewicht van de boeken is het jammer voor haar en hoop ik dat ze er van leert.

Als ik naar de indeling van een longchamp (met organiser) kijk, lijkt mij dat niet prettig als schooltas want de diverse vakjes voor bv flesjes etc. maken de opbergruimte voor boeken kleiner. Of je haalt de organiser eruit wanneer de tas gebruikt wordt voor naar school.

De tas is wel mooi om mee te shoppen, maar niet praktisch voor een leerling op VO. Grote kans dat de tas van binnen en van buiten mooier blijft als ze hem puur gebruikt om mee te shoppen.

Deze tassen zijn inderdaad een rage; op mijn school lopen zeer veel meiden ermee. Ik weet niet of je dochter elke dag veel boeken mee moet nemen?

In de leerjaren waar ze veel boeken mee moeten nemen, nemen veel meiden het mee in een rugtas van huis naar school en doen een gedeelte van de boeken in hun Longchamptas op school en de rest in hun kluisje en na de grote pauze wisselen ze. Zo lopen ze overdag ook niet zo te sjouwen. Die meiden vinden dat wisselen geen probleem.

Als je dochter er zelf voor gespaard heeft, lijkt het me prima als ze het zelf betaald. Gelijk een goede les als het snel kapot gaat.

Caroline80

Caroline80

06-11-2023 om 19:10 Topicstarter

Het geld heeft ze inmiddels al bij elkaar. Ik zit er nu aan te denken een tweedehandse via vinted te laten kopen en dan alleen te gebruiken tijdens shoppen of korte schooldag.

Maar ook even blackfriday af te wachten.

Caroline80 schreef op 06-11-2023 om 19:10:

Het geld heeft ze inmiddels al bij elkaar. Ik zit er nu aan te denken een tweedehandse via vinted te laten kopen en dan alleen te gebruiken tijdens shoppen of korte schooldag.

Maar ook even blackfriday af te wachten.

Geef je kind de ruimte om zelf ervaringen op te doen. Als ze de tas niet handig vindt voor een lange schooldag met veel boeken, dan merkt ze dat vanzelf wel. Gun je kind zelf ervaringen op te doen. Daar leren ze meer dan dat mams en paps ze vertellen hoe ze alles moet doen want kans dat ze het niet van je aanneemt.

ik weet niet of deze link is toegestaan maar het betreft een longchamp outlet winkel met 50 % korting. Kan ze wel even twee verschillende kleuren kopen.
https://www.longchampnetherlands.com/

Caroline80

Caroline80

06-11-2023 om 19:35 Topicstarter

Flanagan schreef op 06-11-2023 om 19:27:

ik weet niet of deze link is toegestaan maar het betreft een longchamp outlet winkel met 50 % korting. Kan ze wel even twee verschillende kleuren kopen.
https://www.longchampnetherlands.com/

Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Ik zie op trustpilot ook hele slechte reviews over deze website.

https://nl.trustpilot.com/review/longchampnetherlands.com

Mijn dochter had ook een onmogelijk soort tas, iets met rare hengsels,  maar ja, het moest en zou he.....  
Ze is oud genoeg om er zelf voor te zorgen dat ze al haar spullen meeneemt naar school, met of zonder dure tas. Heb je een budget voor een tas/schoolspullen? Wat er overheen gaat kan ze zelf bijlappen toch?

Oh ja, en koop niks wat te mooi lijkt om waar te zijn, dat is pas echt duur.

Het zijn mooie tassen maar niet om zware dingen mee te verplaatsen. Ik snap echter ook dat je dochter erbij wil horen.

Caroline80 schreef op 06-11-2023 om 19:35:

[..]

Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Ik zie op trustpilot ook hele slechte reviews over deze website.

https://nl.trustpilot.com/review/longchampnetherlands.com

Bedankt voor je reactie; gewaarschuwd mens telt voor twee.

Mijn kinderen hadden ook zoiets (een onverstandige én dure koop) en ik heb gevraagd of kind het echt wilde (want zus en zo) en dat was zo dus ik heb gedacht laat maar ontdekken of (en waarom) het geen verstandige koop is aan de hand van de praktijk. Beter nu bij zoiets dan later als er meer geld mee gemoeid is of als de gevolgen groter zijn. Als ik als moeder ervoor was gaan liggen, was het niet gezien als het voorkomen van een onverstandige koop maar als een lastige moeder. En dat is niet de les die ze moeten leren. 

OT ik vind het maar oubollige boodschappentassen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.