Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Longchamp schooltas


Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 16:41:

[..]

Wij zouden het prima vinden als kind eigen geld daar aan wil besteden. Het is immers eigen geld en ze wil het heel graag hebben. En heeft er zelf voor gespaard. Jullie bezwaren uit de openingspost snap ik als het om een aanschaf voor jezelf gaat maar waarom zou jij moeten bepalen .waar ze haar elgen geld aan uitgeeft ( mits geen gevaar voor haar gezondheid)? Dan ga je denk ik nog heel wat discussies krijgen de komende jaren.

Wij gaven onze kinderen in de vakanties losgeld als zakgeld, stiekem in de hoop dat ze dat meteen zouden besteden aan iets duurs of een hebbeding waar niet over nagedacht is. Daarvan leren ze dat je geld maar 1x kan uitgeven en dat het zo op is. als ze klein zijn, kost je dat €2,50 of zeg €5,-. Hoe later ze dat doorkrijgen, hoe groter de bedragen zijn. Ik heb er daarom minder een probleem mee als ze hun eigen miskoop doen van hun eigen geld. Daarnaast gaan de verhoudingen anders liggen verder in de puberteit en heb je kans dat er helemaal niet meer gedeeld wordt waar geld aan wordt uitgegeven als je er voor gaat liggen hoe ze hun eigen geld uitgeven. Je kan het erover hebben, de voors en tegens naar voren brengen en daarna is het hun eigen keuze. Je kan eventueel voorstellen om er twee weken over na te denken of ze ´m wel echt wil. 

En welke andere tassen nu bij andere meiden populair zijn, daar zou ik mee oppassen want een puber iets door de strot duwen, dat is iets dat niet licht vergeten wordt, in mijn ervaring. Bovendien weten die andere meiden niet wat op jouw dochters school, in haar sociale groep (wat op die leeftijd echt belangrijk is) in is of echt uit. Het is niet hetzelfde als een game of een film. 

En daarbij, stel jij ziet een leuk jurk/jas/boek, moet jij dan een andere, de 2 na leukste nemen want die is goedkoper en meer verantwoord (volgens anderen). 

Maar als dat niet je opvoedstijl is, zit er dan iets voor je bij de andere reacties? Of is je vraag nog niet beantwoord? 

Philou schreef op 08-11-2023 om 18:03:

[..]

Wij gaven onze kinderen in de vakanties losgeld als zakgeld, stiekem in de hoop dat ze dat meteen zouden besteden aan iets duurs of een hebbeding waar niet over nagedacht is. Daarvan leren ze dat je geld maar 1x kan uitgeven en dat het zo op is. als ze klein zijn, kost je dat €2,50 of zeg €5,-. Hoe later ze dat doorkrijgen, hoe groter de bedragen zijn. Ik heb er daarom minder een probleem mee als ze hun eigen miskoop doen van hun eigen geld. Daarnaast gaan de verhoudingen anders liggen verder in de puberteit en heb je kans dat er helemaal niet meer gedeeld wordt waar geld aan wordt uitgegeven als je er voor gaat liggen hoe ze hun eigen geld uitgeven. Je kan het erover hebben, de voors en tegens naar voren brengen en daarna is het hun eigen keuze. Je kan eventueel voorstellen om er twee weken over na te denken of ze ´m wel echt wil.

En welke andere tassen nu bij andere meiden populair zijn, daar zou ik mee oppassen want een puber iets door de strot duwen, dat is iets dat niet licht vergeten wordt, in mijn ervaring. Bovendien weten die andere meiden niet wat op jouw dochters school, in haar sociale groep (wat op die leeftijd echt belangrijk is) in is of echt uit. Het is niet hetzelfde als een game of een film.

En daarbij, stel jij ziet een leuk jurk/jas/boek, moet jij dan een andere, de 2 na leukste nemen want die is goedkoper en meer verantwoord (volgens anderen).

Maar als dat niet je opvoedstijl is, zit er dan iets voor je bij de andere reacties? Of is je vraag nog niet beantwoord?

Volgens mij reageer je op de verkeerde post🤣

ik vul je aan en reageer op to.. beetje verwarrend misschien, sorry 🫣

Philou schreef op 08-11-2023 om 18:03:

[..]

Wij gaven onze kinderen in de vakanties losgeld als zakgeld, stiekem in de hoop dat ze dat meteen zouden besteden aan iets duurs of een hebbeding waar niet over nagedacht is. Daarvan leren ze dat je geld maar 1x kan uitgeven en dat het zo op is. als ze klein zijn, kost je dat €2,50 of zeg €5,-. Hoe later ze dat doorkrijgen, hoe groter de bedragen zijn. Ik heb er daarom minder een probleem mee als ze hun eigen miskoop doen van hun eigen geld. Daarnaast gaan de verhoudingen anders liggen verder in de puberteit en heb je kans dat er helemaal niet meer gedeeld wordt waar geld aan wordt uitgegeven als je er voor gaat liggen hoe ze hun eigen geld uitgeven. Je kan het erover hebben, de voors en tegens naar voren brengen en daarna is het hun eigen keuze. Je kan eventueel voorstellen om er twee weken over na te denken of ze ´m wel echt wil.

En welke andere tassen nu bij andere meiden populair zijn, daar zou ik mee oppassen want een puber iets door de strot duwen, dat is iets dat niet licht vergeten wordt, in mijn ervaring. Bovendien weten die andere meiden niet wat op jouw dochters school, in haar sociale groep (wat op die leeftijd echt belangrijk is) in is of echt uit. Het is niet hetzelfde als een game of een film.

En daarbij, stel jij ziet een leuk jurk/jas/boek, moet jij dan een andere, de 2 na leukste nemen want die is goedkoper en meer verantwoord (volgens anderen).

Maar als dat niet je opvoedstijl is, zit er dan iets voor je bij de andere reacties? Of is je vraag nog niet beantwoord?

Mijn ouders gaven ons als pubers op een gegeven moment ook vakantiegeld. Daar konden we dan uitjes met vriendinnen van betalen, als we een ijsje gingen halen, dingen die we wilden hebben die niet per se noodzakelijk waren. 

Nu is 120 euro best veel geld voor een miskoop als je 13 bent, maar het is en blijft wel een tas die ze mooi vindt, dus echt een miskoop zal het niet zo snel zijn. Ze kan nu wel vooraf afwegen of ze voor deze tas gaat of voor een goedkopere die er op lijkt en dan ook nog geld heeft voor andere dingen. Dat is aan de puber zelf. Maar keuzes hebben consequenties. Dat geldt als volwassene nog steeds, alleen heb je dan doorgaans meer geld te besteden dan wanneer je 13 bent. Maar ook meer verantwoordelijkheden zoals huur/hypotheek, boodschappen, zorgverzekering, gwl, belastingen etc.

Caroline80

Caroline80

10-11-2023 om 15:59 Topicstarter

Er inmiddels een goedkopere tas besteld. Waar ze ook heel blij mee is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.