Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Longchamp schooltas


Mijn dochter heeft ook zoiets. Maar dan een goedkope versie. Ze doet maar want zelf betaald. Voordeel: ik heb nu haar cowboybag ingepikt, wat een fijn ding!

Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen leren omgaan met geld en dat ze zelf keuzes kunnen maken. Als je dochter een Longchamp tas wil kopen, dan is dat haar keuze. Het is dan ook haar verantwoordelijkheid om het geld ervoor te sparen. Als ze er echt moeite voor doet en het geld ergens anders op heeft ingeleverd, dan vind ik dat ze het verdient om de tas te kopen.

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 09:09:

[..]

Herkenbaar. Hier op school ook weleens leerlingen met de boeken in een boodschappentasje.

Pijnlijk vind ik dat. Er waren ook klasgenootjes van mijn kinderen die elk jaar op schoolreis thuisgehouden werden. Naar mijn idee vanwege de kosten ervan. Ik heb de juf wel eens benaderd dat wij wel anoniem wilden doneren maar nooit meer wat op gehoord. Ik vind dat dus heel naar omdat kinderen daar niet de dupe van horen te worden. Net als er kinderen zijn die ˋs ochtends niet ontbijten, uitgenodigd worden op een kinderfeestje maar nooit kunnen. En dat in een land als Nederland. 

Philou schreef op 08-11-2023 om 13:57:

[..]

Pijnlijk vind ik dat. Er waren ook klasgenootjes van mijn kinderen die elk jaar op schoolreis thuisgehouden werden. Naar mijn idee vanwege de kosten ervan. Ik heb de juf wel eens benaderd dat wij wel anoniem wilden doneren maar nooit meer wat op gehoord. Ik vind dat dus heel naar omdat kinderen daar niet de dupe van horen te worden. Net als er kinderen zijn die ˋs ochtends niet ontbijten, uitgenodigd worden op een kinderfeestje maar nooit kunnen. En dat in een land als Nederland.

Dat van die schoolreisjes mag dus niet meer. Ieder kind mag mee, of er nou betaald is of niet. Als teveel ouders wel kunnen, maar niet willen betalen (“Als het niet hoeft, waarom zou ik dan?”) moet de school teveel bijpassen en gaat het hele feest niet door.
Verder met je eens. Ik ben afdelingsleider op een grote VO-school en de ellende die er voorbij trekt…. Ik realiseer me dat leerlingen met wie het goed gaat niet bij mij komen, maar toch.

Caroline80

Caroline80

08-11-2023 om 15:06 Topicstarter

We dwalen af van de oorspronkelijke vraag.

Caroline80 schreef op 08-11-2023 om 15:06:

We dwalen af van de oorspronkelijke vraag.

Dat is waar maar is die niet ondertussen opgelost? Jouw dochter koopt een tas die jullie goedkeuren? Of id het nog niet opgelost? 

Dat kinderen geen schooltas hebben is natuurlijk heel schrijnend, maar dat is bij TS niet het probleem. Dit kind heeft een goede schooltas, alleen is die niet meer hip genoeg. Op zich is het dan niet erg om te leren dat je ouders niet onbeperkt tassen kopen, maar dat je wel zelf kunt sparen voor een hip exemplaar. En dat je dan ook genoegen kunt nemen met een iets minder hip exemplaar dat wel stukken goedkoper is waardoor je ook nog andere dingen kunt kopen van je gespaarde geld. 

MamaE schreef op 08-11-2023 om 15:20:

Dat kinderen geen schooltas hebben is natuurlijk heel schrijnend, maar dat is bij TS niet het probleem. Dit kind heeft een goede schooltas, alleen is die niet meer hip genoeg. Op zich is het dan niet erg om te leren dat je ouders niet onbeperkt tassen kopen, maar dat je wel zelf kunt sparen voor een hip exemplaar. En dat je dan ook genoegen kunt nemen met een iets minder hip exemplaar dat wel stukken goedkoper is waardoor je ook nog andere dingen kunt kopen van je gespaarde geld.

Dat is een keuze, mn als je je kind wilt leren tevreden te zijn met wat het heeft. Sommige kinderen hebben dat nodig, andere kinderen hebben een uitdaging nodig of moeten leren dat een keuze ook kanten heeft die andere keuzes uitsluiten of gewoonweg een domme keuze zijn. Ik snap goed dat dit bij jou past maar kijk ook wat je kind nodig heeft. 

Tuinfluiter schreef op 07-11-2023 om 22:23:

In de jaren 70 hadden we een koffertje als schooltas. Ik weet niet meer hoe ik mijn paarse exemplaar op mijn fiets mee naar school nam.

Oja, zo'n stewardessen koffertje?  Dat heb ik nooit gehad.  Wel een pukkel.

Caroline80 schreef op 08-11-2023 om 15:06:

We dwalen af van de oorspronkelijke vraag.

Waarom vind je het bezwaarlijk als zij haar eigen geld uitgeeft aan de tas die ze zo graag wil hebben?

Los van of het nodig/ handig is / heeft al een tas/ of jij het duur vindt etc.

Beterlaat2021! schreef op 08-11-2023 om 15:34:

[..]

Oja, zo'n stewardessen koffertje? Dat heb ik nooit gehad. Wel een pukkel.

Zo'n nu vintage jaren 70 model je had ze in heel veel kleuren op mijn school erg hip en niet zo duur dus ik kreeg er een voor Sinterklaas.

Ik vind dat er wel minachtend wordt gedaan over een jonge meid die een hippe tas wil. Ik ben geen tassenfan, maar ik kan het me best voorstellen. Genoeg volwassen vrouwen ook die veel geld stoppen in dure tassen. Ik heb dat niet met tassen, maar wel met sieraden. Kind houdt blijkbaar van leuke tassen. Beetje raar dat het door sommige wordt gezien als 'onzin' of 'geldverspilling'. Het hoeft toch niet jouw hobby te zijn? Misschien koop jij wel weer veel dure schoenen en dat vind ik dan weer onzin, maar waarom zou ik dat uitspreken. Lekker doen wat je leuk vindt. 

Caroline80

Caroline80

08-11-2023 om 16:27 Topicstarter

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 15:43:

[..]

Waarom vind je het bezwaarlijk als zij haar eigen geld uitgeeft aan de tas die ze zo graag wil hebben?

Los van of het nodig/ handig is / heeft al een tas/ of jij het duur vindt etc.

Zie mijn oorspronkelijke vraag.

Caroline80 schreef op 08-11-2023 om 16:27:

[..]

Zie mijn oorspronkelijke vraag.

Wij zouden het prima vinden als kind eigen geld daar aan wil besteden. Het is immers eigen geld en ze wil het heel graag hebben. En heeft er zelf voor gespaard.  Jullie bezwaren uit de openingspost snap ik als het om een aanschaf voor jezelf gaat maar waarom zou jij moeten bepalen .waar ze haar elgen geld aan uitgeeft ( mits geen gevaar voor haar gezondheid)? Dan ga je denk ik nog heel wat discussies krijgen de komende jaren.

Index224 schreef op 08-11-2023 om 16:17:

Ik vind dat er wel minachtend wordt gedaan over een jonge meid die een hippe tas wil. Ik ben geen tassenfan, maar ik kan het me best voorstellen. Genoeg volwassen vrouwen ook die veel geld stoppen in dure tassen. Ik heb dat niet met tassen, maar wel met sieraden. Kind houdt blijkbaar van leuke tassen. Beetje raar dat het door sommige wordt gezien als 'onzin' of 'geldverspilling'. Het hoeft toch niet jouw hobby te zijn? Misschien koop jij wel weer veel dure schoenen en dat vind ik dan weer onzin, maar waarom zou ik dat uitspreken. Lekker doen wat je leuk vindt.

Precies dit.  Wat de een onzin vindt is voor de ander belangrijk en leuk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.