nelly3
22-10-2009 om 16:37
Maatschappelijke stage
Volgend schooljaar is de maatschappelijke stage verplicht, dit jaar doen al veel scholen mee als een soort proef.
Er is zoveel verschil in de stage's dat het weer heerlijk onduidelijk is allemaal.
Oudste (5 atheneum) moet 40 (70 in 2010-2011) uur stage lopen in zijn vrij tijd.
Middelste (3 vmbo-t) mag nu zelf invullen hoelang (40 uur 2010-2011) en heeft daarvoor een week vrij van school.
Af gezien van het nut van de stage wat, ik nog niet echt zie, vind ik 70 uur buiten school om nogal veel.
Stel mijn oudste moest dit jaar die 70 uur 'maken'
Door de weeks werkt hij 2à3 avonden in een restaurant en in de weekenden dat hij bij mij is vaak ook nog 1à2 avonden. Het andere weekend is hij naar zijn vader die ruim 100km weg woont.
Dan zou hij dus 10 zaterdagen van 7 uur moeten werken om aan zijn uren te komen en daar 20 weken mee bezig zijn.
Dan moet hij ook nog iets zien te vinden waar ze het goed vinden dat hij om de zaterdag komt en kan hij zijn bijbaantje 20 weken op zaterdagavond niet doen, ben bang dat hij zijn bijbaantje dan wel zou kunnen vergeten.
Dan heb ik het nog niet over zijn huiswerk en studeren gehad. De avonden dat hij niet werkt zit hij te studeren. Ik vind het allemaal leuk en aardig ,maar snap niet waarom dit buiten schooltijden om moet en al helemaal niet waarom er zo'n verschil in scholen zit.
Hoe is dit bij jullie geregeld? Vinden jullie het nuttig? Ik snap de achterliggende gedachten wel om te leren iets voor een ander te doen enz, maar dat hoeft de school niet te doen dat leer ik hem zelf wel.
Ben benieuwd naar jullie meningen
Nelly
Even voor de duidelijkheid, mijn zoons hoeven niet volgend jaar weer hoor, die hebben het gehad en het probleem van 70 uur is ook maar een voorbeeld.
Annet
23-10-2009 om 23:35
Basisschool is favoriet
Op de basisschool lopen geregeld kinderen rond die nu op het VO zitten maar daar vroeger op school gezeten hebben. Leuke stages dus.
De school heeft wel de regel dat alleen oud-leerlingen hun maatschappelijke stage mogen komen volgen. Dit zijn denk ik alleen leerlingen die het onder schooltijd mogen doen, anders past het nooit in de basisschooltijd.
Ik dacht dat leerlingen ook nog een verslag moeten schrijven. Dat kan weer van de die 70 uur af.
nelly3
23-10-2009 om 23:59
Tijd genoeg
Idd niet te snappen jongeren hebben tijd genoeg.
Weekindeling van mijn zoon
Maandag 17 uur thuis, 17.30 eten 18.00-18.30 muziek spelen 18.30 tot 21.00 studeren
Dinsdag 17 uur thuis 17.10 eten 17.30 werken tot 22.00
Woensdag 16 uur thuis ( hé hier hebben we uur over) 16.15 aankomst bejaardenhuis o daar hoef je niet aan te komen voor je maatschappelijke stage....snel naar de buurvrouw en boodschappen doen...ja ik heb een uurtje te pakken.(wouw wat nuttig, ja daar leer je nog eens iets van) 17.30 eten 18.30 uurtje muziek daarna studeren tot 22.00
Donderdag alweer 17 uur uit school, 17.10 eten 17.30 werken tot 22/22.30
Vrijdag 15.30 uur uit school naar vader.
andere vrijdag 15.30 uit school even ontspannen met mijn accordeon zo een uur verder....o dom had natuurlijk iets heel nuttigs voor de maatschappij moeten doen.
Morgen maar dan
Gelukkig iets gevonden over wilgen knotten een dorp 25km verderop.....Mam...ik kan met de bus daar nooit om 9 uur zijn op zaterdagochtend.
Ik trek het nu natuurlijk in het belachelijke voordat er mensen in hun toetsenbord springen om veel commentaar te leveren. Dit is grappig bedoelt, mijn gevoel voor humor, misschien niet de jouwe.
Conclusie van de discussie is dat er voor en tegenstanders zijn dat de meningen verschillen over het nut en over het feit of je je bijbaantje moet opzeggen voor je maatschappelijke stage. Als dat al mogelijk is zonder je baantje voorgoed kwijt te zijn enz
Weet in ieder geval wat meer, daar ging het om. De niet gevraagde comentaren neem ik er maar bij, blijkbaar is het voor sommige mensen nodig om je ongevraagd tips te geven en je op dingen te wijzen, als, je kind leren hoe het leven in elkaar zit en dat het niet altijd vanzelf komt, blijkbaar kunnen ze uit een paar regels van een wildvreemde opmaken dat het nodig is mij hierop te wijzen.Heel intelligent, paranormaal begaafd (humor
Ook is er een verschil in hoe de scholen ermee omgaan wat ik heel vreemd vind dat maakt het allemaal niet duidelijker.
Voor mijn zoon heb ik de oplossing gevonden, hij gaat als hij zaterdags bij zijn vader is bij zijn opa en oma die daar in de buurt wonen kijken of hij wat kan beteken in de bejaardenflat daar.
Wat mij bedreft discussie gesloten en zal er niet snel meer eentje openen als ik comentaar op mijn opvoeding wil ga ik wel naar mensen die me kennen en me daardoor een goed onderbouwt advies kunnen geven.
Nelly
nelly3
24-10-2009 om 00:11
Mijn financiën
Ik heb eigenlijk geen behoefte om mijn hele financiele situatie hier op het forum te bespreken, maar blijkbaar heb je het nodig om te snappen.
Maar 45 euro per week overhouden voor boodschappen heb ik me jaren mee moeten redden met drie opgroeiende kinderen.(gelukkig sprongen mijn ouders regelmatig bij met boodschappen)Dan heb je geen geld over voor zakgeld voor je kinderen echt niet.
En nee niet omdat ik zomaar eens een lening had genomen voor een nieuwe auto enzo. Pure pech omdat we een eigen zaak hadden toen mijn man overleed.
Verder details zal ik je besparen.
Ik heb er 5 jaar over gedaan om mijn schulden af te betalen en ben er sinds 3 maanden vanaf.
Als jij denkt dat er niet meer mensen in Nederland zijn zoals ik de afgelopen 5 jaar dan zou ik toch eens wat meer om me heen gaan kijken en niet alleen in je eigen kennissenkring, maar vooral daarbuiten, maatschappelijkestage bij een voedselbank een idee voor jezelf misschie, sorry ook flauw.
Kijk alsjeblieft eens verder want er zitten zoveel mensen met hun handen in het haar, waar jij blijkbaar geen idee van hebt.
Nelly
Kaaskopje
24-10-2009 om 00:47
Tirza
Mijn oudste dochter zou er geen minuut extra voor hoeven te werken, ze doet dat soort dingen allemaal al![]()
Kaaskopje
24-10-2009 om 00:53
Annet
Weet je zeker dat die basisscholen plaatsen beschikbaar hebben voor maatschappelijke stages? Basisscholen zijn namelijk zeer gewild voor de 'normale' stages en daarmee vaak al zo overvraagd dat er naar mijn gevoel weinig plaats is voor nog meer stagevormen. Bij ons in de stad hebben een aantal scholen de regel dat leerlingen die in onze stad naar school gaan voorrang hebben op leerlingen die in een andere gemeente naar school gaan.
Kaaskopje
24-10-2009 om 00:57
Sus-anne
Ik lees niet letterlijk dat sommigen dat vinden, maar in de reactie naar Nelly3 toe komt het toch wel een beetje zo over. In gezinnen als van Nelly3 is het alleen maar toe te juichen dat een kind die kan werken dat ook doet, zolang het normale schoolwerk er niet onder lijdt. Ik ben voor maatschappelijke stages, laat ik daar niet onduidelijk over zijn. Maar ik vind het aantal uren wat buiten proportie.
Voetbalbestuurder
24-10-2009 om 09:38
Stageplaatser
Wij hebben als voetbalvereniging vorig schooljaar al ervaring opgedaan met maatschappelijke stagiaires. Dit schooljaar hebben zich ook al een aantal gemeld. Wat ons ook opviel als stageverlener is dat elke school het anders doet. Dat is voor ons best lastig, want je weet inderdaad helemaal niet meer waar je aantoe bent. Het wettelijke aantal uren dat het vanaf volgend jaar ook wordt is in ieder geval 70 uur, maar dat mag wel over de hele schooltijd verspreid worden. Mij lijkt 70 in een jaar ook nogal veel. Wij zijn er als vereniging in ieder geval hardstikke blij mee. Ze gaan oa fluiten bij F-jes en E-tjes op zaterdag. Veelal zijn het ook kinderen die bij ons zelf voetballen, dus die werken dan neem ik aan niet op zaterdag. Het fluiten bouwen we om hun eigen speeltijd heen. Ze staan ook wel eens achter de bar of in de keuken. Sommige helpen ook door de week bij de trainingen van de kleintjes. Maar ze kunnen ook helpen bij activiteiten zoals kamp et. Toen wij infobijeenkomsten hebben bezocht van de gemeenten, waren daar ook de middelbare scholen bij. Er was er ook eentje die de kinderen een week vrij gaf. Wij hebben ze wel gevraagd hoe ze nou dachten dat ingevuld te krijgen. Welke stageverlener krijgt het nou voor elkaar om een kind een week bezig te houden. Bedenk dat je vaak bij vrijwilligers-organisaties terecht komt en al die vrijwilligers doen het ook in hun vrije tijd en dus niet doordeweek overdag.
M Lavell
24-10-2009 om 10:14
Ik ben het met je eens
Deze draad gaat inmiddels nergens meer over, lijkt het wel.
Nelly, kennelijk zijn een aantal zaken niet duidelijk geworden.
Dit:"Af gezien van het nut van de stage wat, ik nog niet echt zie, vind ik 70 uur buiten school om nogal veel. "
Klopt niet. De stage-uren zijn onderdeel van het lesurenprogramma en gaan af van het jaartotaal. Er is 1000 uur les, waarvan 70 uur stage (voor vwo, voor vmbo 48, havo 60).
Jij vindt het veel, maar je argument daarvoor is vooral dat je niet zo heel goed ziet hoe het naast de schoolweek er nog bij moet. Dat ligt er maar aan. Er zijn 40 lesweken, als je elke week twee uur doet, dan heb je ruimschoots aan de tijd voldaan.
De vraag is hoe de school de stagetijd gaat organiseren. De meeste scholen plannen het in en geven tijdens de stageperiode minder les.
Dat betekent niet dat die stage dan eenvoudig te combineren is met andere activiteiten en weekendverblijf bij pa. Ga naar school en vraag of zij een stageperiode in gedachte hebben (welke weken). Overleg met man of de stage wellicht in zijn omgeving beter te doen is. Of, dat kan ook, overleg met pa dat zoon gedurende zijn stagetijd niet bij hem op bezoek komt.
Dan nu je onderliggende punt: die stage is een aanslag op je bestaan.
Het antwoord is ja. Je hebt gelijk. De urenlast als last op je bestaan (je moet er alles voor omgooien) zie je bij werkstraffen. Het is zelfs in hoge mate hetzelfde soort werk. De vergelijking met betaald werk gaat ook op en dan wordt het helemaal raar. Decennia lang worden er wetten gemaakt die ervoor moeten zorgen dat kinderen steeds ouder moeten zijn voordat ze gaan werken, maar nu ineens moeten ze aan de slag als onderdeel van het onderwijs. Het stagewerk voldoet daardoor zelfs aan de omschrijving van kinderarbeid.
Ik snap je aversie, ik snap ook dat je het weinig zinvol vindt. Ik ben het in hoge mate met je eens.
Maar de argumenten die jij aandraagt zijn nu juist wel overkomelijk, al is het mogelijk dat je met ex een regeling moet treffen. Als daar een probleem ligt, dan ligt dat niet aan de stageverplichting, maar aan je ex. Je kunt dat overleggen met school.
Groet,
Miriam Lavell
nelly3
24-10-2009 om 12:06
Miriam
Dat dit draadje helemaal nergens meer over ging ben ik met je eens, vandaar dat ik gister een soort samenvatting heb geplaatst omdat ik er het nut niet meer van zag.Af gezien van de wel duidelijke aanvullingen.
Heb veel duidelijke antwoorden gekregen en natuurlijk gaat mijn zoon wel stage lopen en is dit ook te regelen, het gaat mij meer om het principe, maar voelde me door sommige zo persoonlijk aangevallen dat ik waarschijnlijk verkeerd en nogal fel gereageerd heb.
Vind het fijn dat je even meedenkt over de mogelijkheden. Het niet hebben van tijd is idd geen argument.
Deze maatschappelijke stage is iets nieuws en zoals bij alle nieuwe dingen zal er nog veel mis gaan. En de onduidelijkheid en verschillen in aanpak van de scholen maakt het allemaal nog onoverzichtelijker.Maar ik kom er zeker uit met mijn zoon.
Nelly
M Lavell
24-10-2009 om 12:18
Principe
Nelly, ik vind het wat lastig om uit je reacties een principieel punt te halen.
Ik heb er wel een, maar dat gaat over alle urenlast die officieel bij het onderwijs hoort. Formeel hoort de school de leerlingen 40 uur per week bezig te houden. 25 uur les (dat is excl. pauzes) en de rest huiswerk.
Die maatschappelijke stage is onderdeel van deze uren.
Ja, ik vind dat veel en ja ik vind dat principieel onjuist. Het is te veel ophokplicht (als de kinderen maar van de straat zijn) zonder duidelijke meerwaarde voor de kinderen zelf. Het laat weinig ruimte voor zelfstandige ontwikkeling buiten school. Werk bijvoorbeeld.
Dat laatste is expres. Goedkope jonge arbeidskrachten worden tamelijk moedwillig geweerd van de arbeidsmarkt, ook voor eenvoudige klusjes.
En in dat licht begrijp ik die maatschappelijke stage helemaal niet. Tweehonderdduizend lln die, pak 'm beet een uur of 50 stage moeten lopen. Dat staat gelijk aan bijna 5000 full time banen. Of aan een veelvoud van stageplaatsen voor het MBO waar ook een heftig tekort aan is.
Ik begrijp de boodschap van al die maatregelen bij elkaar niet. Het lijkt erop dat er alles aan gedaan wordt om te voorkomen dat jongeren een zelfstandig bestaan beginnen. Niet omdat ze niet mogen werken (dat moet juist, zie die stage), maar omdat in alles voorkomen moet worden dat ze dat zelf en naar eigen goeddunken organiseren.
Ik vind het raar.
Groet,
Miriam Lavell
nelly3
24-10-2009 om 13:17
Principe
Ben het helemaal met je eens, zeker voor het mbo zijn er moeilijk goede stageplaatsten te vinden.
Ook opvallend vond ik het dat bv een bejaardenhuis niet meer gebeld wilde worden omdat het overstroomd werd met aanvragen voor een stage plaats. Natuurlijk zijn er dingen genoeg te doen in een bejaardenhuis, maar voor kinderen van die leeftijd zal daar wel begeleiding bij nodig zijn, voor een bejaardenhuis is het niet mogelijk om daar iemand voor 'vrij'te maken.
Wat mijn principe betreft. Het doel van de stage die ik gevonden heb op de website maatschappelijkestages.nl is:
Waarom is het belangrijk?
Met maatschappelijke stage doe je iets voor iemand anders zonder daar geld voor te krijgen. Nederland kan niet zonder vrijwilligers, zoals trainers bij sportclubs. Door kennis te maken met vrijwilligerswerk leer je tijdens schooltijd meer over de samenleving en je rol hierin. What’s in it for me?
Een maatschappelijke stage is leuk, leerzaam, nuttig, uitdagend en gezellig. Je levert een belangrijke bijdrage aan de samenleving en daar steek je zelf veel van op. Je leert nieuwe mensen kennen, je wereld wordt groter en je ontdekt waar je goed in bent.
Wat ik hierop tegen heb is dat dit via school moet. Als het onderwijs nu optimaal was...maar door de vele veranderingen de afgelopen jaren wordt het onderwijs er niet beter op. Mijns inziens is bovenstaande iets wat ik mijn kinderen zelf kan bijbrengen en door het hebben van een bijbaantje wordt de werkervaring ed opgedaan.
Het maatschappelijk aspect van iets over hebben voor een ander zonder daar iets voor terug te krijgen is een onderdeel van de opvoeding, wat niet wil zeggen dat daar op school niets mee gedaan hoeft te worden maar niet via deze stage die zowel op scholen als ook in de maatschappij nog helemaal niet goed geregeld is.
Sprak laatst een leraar die vertelde: "was ik vroeger 70% bezig met lesgeven en 30% met andere schoolzaken, nu is het andersom" En dan komt er ook nog eens zoiets als die maatschappelijke stage bij.
Nelly
Tirza G.
24-10-2009 om 14:44
Nelly3
Het is iets nieuws voor jullie school begrijp ik. De school waar mijn dochter vorig jaar van af kwam heeft het uitgevonden, dus (ze heeft 7 jr op die school gezeten) ik ben er al 7 jr mee vertrouwd. Dat scheelt.
Ik ben niet geinteresseerd in jouw financien, je hoeft je aan mij niet te verantwoorden, maar ik geloof dat je mijn uitleg niet begrijpt. Jij koppelde in je eerste posting het werken van je zoon aan jouw alleenstaand ouderschap. Ik zie die link niet per definitie, niet elke alleenstaand ouder heeft per definitie geldgebrek. En dáár reageerde ik op, je schrijft iets op wat voor jezelf heel logisch en vanzelfsprekend is, maar voor een buitenstaander helemaal niet.
Tirza
Tirza G.
24-10-2009 om 14:46
Iets doen voor een ander
Wat ik wel weer grappig vind, is dat er in dit draadje toch wel mensen neigen naar: wat een onzin, die maatschappelijke stage. Wat ik me afvraag, is of dat dezelfde mensen zijn die op de basisschool hun kinderen met kinderpostzegels laten lopen en schoenendozen met speelgoed vullen. Iets doen voor een ander kan er blijkbaar (in die redenering) niet vroeg genoeg ingestampt worden en volwássen vrijwilligerswerk is ook heel nobel (vooral bij de voetbal, heb ik begrepen) maar ergens tussen de 12 en de 18 jaar is het ineens flauwekul.
Tirza
Annet
24-10-2009 om 15:12
Kaaskopje
Ik weet niets van andere basisscholen. Op de basisschool van mijn kinderen loopt geregeld iemand een maatschappelijke stage.
M Lavell
24-10-2009 om 15:47
Onzin
Tirza, de vraag is of je 'iets doen voor een ander' moet organiseren via school met een vooraf vastgestelde urenlast. Vooral ook omdat dit georganiseer veronderstelt dat jongeren nooit iets doen voor een ander en het daarom maar eens georganiseerd moet worden.
Volgens mij is dat niet waar.
Je kunt je wel afvragen of al dat 'doen voor een ander' wat er al die tijd spontaan geweest is, nog wel overeind blijft nu het door school en binnen de leerplicht georganiseerd wordt.
Ik denk het niet.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
24-10-2009 om 20:08
O ja miriam
Ik ben het helemaal met je eens dat je het nut van maatschappelijke stages tegen het licht kunt houden, zoals je zo veél binnen het onderwijs tegen het licht kunt houden.
Ik vond het alleen wel grappig een soort kentering te merken in het mooie en goeie van "iets doen voor een ander". Nog geen maand geleden werd dat argument weer als vanzelfsprekend naar voren geschoven toen basisschoolkinderen langs de deur moesten met kinderpostzegels. Buíten schooltijd. Ze kunnen best eens wat voor een ander doen, daar leren ze van. Volgende maand loopt hier de jaarlijkse discussie over het vullen van de schoenendozen via school voor de arme kindjes. Kinderen worden dan aangemoedigd iets van henzelf te schenken, zo leren ze om ook eens wat voor een ander te doen.
En dan wíllen ze het eens een keer goed regelen, lekker institutionaliseren en gewoon voor iedereen verplicht maken - op de VO-school - is het weer niet goed. < grijns>
Tirza
Kaaskopje
24-10-2009 om 21:44
Vrijwillig
Tirza, er is een verschil tussen je een paar uurtjes inzetten voor een ander, of er een compleet schooljaar mee moeten vullen. Vrijwilligerswerk wordt zoals het woord zegt vrijwillig gedaan. Ik vind het helemaal niet erg om dat voor pubers iets minder vrijwillig te houden, maar 35! weken lang, als je van 2 uurtjes per week uitgaat? Bij vrijwilligerswerk zou het prettig zijn als er een minimale vorm van 'bezieling' aanwezig is. Mijn oudste is leidster van een scoutinggroep, heel erg vrijwillig en heel erg met hart en ziel. Ze staat iedere zaterdag blij op, joepie... we mogen weer. Met die geestdrift hou je het makkelijk vol. 40 weken lang 'vrijwillig' iets doen waar je dat enthousiasme niet bij voelt duur lang hoor. Ik zou het al lovenswaardig vinden als iedere leerling 1 kwartaal 2 uur per week ergens moet helpen.
Tirza G.
24-10-2009 om 22:02
Het gaat niet om
35 weken lang twee uurtjes. Als je maar aan 70 komt en dat is, als ik het zo inschat, inclusief verslaglegging. Een week weg met scoutingkamp en je bent er ook. Je mag zelf weten hoe je die uren in-opvult.
Tirza
Annet
24-10-2009 om 22:09
Zo komen die verplichtingen bij de sportclub toch nog goed
De jeugd moet hier vanaf de C-tjes verplicht fluiten bij jongere teams. Dat tikt lekker aan bij die 70 uur, zeker als de instructieavond ook nog meetelt.
Vanaf ongeveer 14 jaar trainen veel leden ook nog andere teams. Dan wordt het nog makkelijker. (overigens is dat trainen wel vrijwillig).
Jammer dat de bardienst van de ouders niet meetelt.
M Lavell
24-10-2009 om 22:27
Het loopt alwwer uit de hand
Als we die 70 uur nemen voor het vwo, dan gaat dat om 70 uur in zes jaar! Het is alleen anders (binnen een jaar bij voorbeeld) als de school heet zo organiseert.
Het gaat dus om 'iets doen voor een ander' groot 70 uur in zes jaar (of 48 in 5 of 40 in 4 jaar).
Dat is niet zo bar veel. Ik meen dat de meeste jongeren voordat deze stage verplicht werd, uit zichzelf meer uren aan dit soort werk besteedde (inderdaad, instructie aan brugklassers hoort er ook toe).
Scholen zijn ermee accoord gegaan omdat het in feite een verkorting van de lestijd betekent. Er gaan uren die informeel al gemaakt werden (klassenvertegenwoordiger, MR deelnemer) geformaliseerd worden.
Kijk mij eens 'iets voor een ander' doen. Iets wat je voorheen gewoondeed zonder er ook maar een uurtje voor te schrijven.
Tirza:"Je mag zelf weten hoe je die uren in-opvult."
Dat is niet waar. De school bepaalt het. Het is inderdaad mogelijk dat de school je verplicht deze uren in een bepaald jaar, of zelfs in bepaalde maanden, in te vullen.
Groet,
Miriam Lavell
sus-anne
24-10-2009 om 23:11
Miriam?
Miriam
at is niet waar. De school bepaalt het.
bedoel je hiermee dat school mag verbieden dat de stage in een vakantie week gedaan wordt?
nelly3
24-10-2009 om 23:16
Kosten
Heb even gekeken op de site van het ministerie van OCW.
Behalve allemaal jubel berichten over hoe geweldig alles al gaat ?!? kwam ik ook de kosten tegen
Beginnend in 2004 met 800.000 euro oplopend tot 100 miljoen in de begroting voor schooljaar 2011/2012
Per leerling die een maatschappelijke stage doet gaat het om 136 euro.
Nou maar hopen dat uiteindelijk blijkt dat deze miljoenen goed besteed zijn.
tsjor
25-10-2009 om 01:25
Doelgroep
Ik denk dat het goed is als men de doelgroep voor de maatschappelijke stage eerst formuleert: jongeren die geen doorzettingsvermogen hebben, niets voor een ander kunnen doen, geen bijdrage leveren aan de maatschappij en niet weten wat er in de maatschappij speelt.
Blijkbaar zijn er daar genoeg van als ik de reacties op nelly3 lees.
Persoonlijk vind ik dit meer onderwerpen voor opvoeding van ouders, het gaat meer om het karakter van iemand, normen en waarden etc. Zaken die je als ouders wil bepalen voor je kind. Bij heel veel andere onderwerpen van school wordt benadrukt dat het gaat om -samen- , ouders en school samen. Dus wellicht is het voor deze doelgroep ook verstandig als ouders en school -samen- dat gaan doen en ik denk dat het dan ook zinnig is dat ouders gedurende die tijd zo'n verplichte stage lopen, zodat zij ook weten wat er aan de hand is in de maatschappij, vrijwillig iets doen voor een ander, doorzettingsvermogen hebben etc.
Scholen werken comptentiegericht, steeds meer. Dat kan ook hier: formuleer welke competenties je wil zien en biedt kinderen de kans aan te tonen dat ze die competenties al beheersen. Dan selecteert de bedoelde doelgroep zich vanzelf uit en worden kinderen die al heel erg goed bezig zijn niet belast met onnutige dingen.
Tirza, dat mag wat mij betreft ook voor engels etc.: als je aan kunt tonen dat je het eindexamen al kunt maken hoef je de lessen niet meer te volgen en kun je vrijstelling krijgen.
Overigens was ik ook geschokt door je opmerkingen ten opzichte van Nely over 'je kinderen eten kunnen geven' en over 'ik vind dat je zoon wel veel werkt...'.
Tsjor
M Lavell
25-10-2009 om 08:02
Niet verbieden
susanne:"bedoel je hiermee dat school mag verbieden dat de stage in een vakantie week gedaan wordt?"
De school kan je niet verbieden om in de vakantie "iets voor een ander te doen". De school kan wel besluiten om dat wat jij doet niet tot de maatschappelijke stage-uren te rekenen.
De school kan bovendien beslissen om een bepaalde activiteit aan te wijzen in aard, datum en tijd, als verplicht te volgen maatschappelijke stage-uren.
Bijvoorbeeld: In de klassen 3, 4 en 5 in een van de laatste schoolweken (die meestal zonder les zijn), het begeleiden van brugklassers (die ook niks te doen hebben) of basisschool scholieren.
In alle gevallen ben je afhankelijk van het oordeel van de school of de door jou gekozen stage inderdaad tot de maatschappelijke stage-uren gerekend worden.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
25-10-2009 om 08:32
Oud geld met een nieuwe naam
Nelly:"Beginnend in 2004 met 800.000 euro oplopend tot 100 miljoen in de begroting voor schooljaar 2011/2012 "
Dat is niet per definitie extra geld. Het is meestal anders benoemd geld. Oud geld met een nieuwe naam.
Er gaat de komende jaren niet meer geld naar het onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
25-10-2009 om 09:27
Beetje nuffig
Tsjor:"Blijkbaar zijn er daar genoeg van als ik de reacties op nelly3 lees."
Dat vind ik een beetje een nuffige samenvatting van die reacties.
Jujube schrijft bijvoorbeeld:"Ik vind een maatschappelijke stage een goed iets. Als het goed is, komen de jongeren in aanraking met zaken waar ze gewoonlijk niet mee in aanraking komen."
En dat is een juiste constatering, want als het goed is worden jongeren onder de 16 niet toegelaten tot dit soort werk. Niet als arbeidskracht én niet als vrijwilliger. Het is arbeid in de zin van de arbowet en daarmee automatisch kinderarbeid als kinderen het doen. Ze mogen niet.
Tegelijkertijd denk ik dat de leerlingen die nu nog die stage moeten gaan doen er juist steeds minder op moeten rekenen dat ze toegang krijgen tot dit soort plekken. Het is echt werk, terwijl de werkloosheid toeneemt. Het is een echte stageplek, terwijl daarvan een tekort bestaat.
Ik denk juist dat de maatschappelijke stage de leerlingen steeds vaker binnen het onderwijs en op al bekend terrein zullen houden. Ondersteuning bij activiteiten in het bo, of aan de onderbouw in het vo.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
25-10-2009 om 10:53
Oooh
Ik loop ook als een kip zonder kop achter degene aan die 70 uur noemde
Als het echt over meer schooljaren verspreid mag worden en een aangepast aantal uren per schoolniveau dan valt het mee. Dan komt het inderdaad neer op een paar weken een uurtje.
Kaaskopje
25-10-2009 om 11:26
Het doel
Ik vind al heel lang, sinds ik bij een sociale werkplaats (nu anders genoemd) op de administratie heb gewerkt, heb ik al geroepen dat het heel zinvol zou zijn als jongeren in een dergelijke omgeving vrijwilligerswerk zouden moeten doen met als doel dat ze meer begrip krijgen voor mensen die 'anders' zijn. Ik vind het mooi en prachtig hoor als jongeren verplicht worden om iets voor een ander te doen, maar alleen maar verplicht iets voor een ander doen levert naar mijn idee niet veel blijvends op. Een jongere die normaal op een bankje in het park zit te blowen met andere jongeren die niks anders doen dan blowen op dat bankje maak je heus niet maatschappelijk bewust als ze een uur knutselplaten moeten overtrekken op een basisschool, of moeten lezen met groep 3. Vrijwilligerswerk in het algemeen is vaak iets wat op je pad komt of waar je op een bepaald moment in je leven voor openstaat omdat je er de ruimte voor hebt qua tijd en in je hoofd. Ik vind het geen schande als mensen die ruimte gewoon niet (altijd) voelen of hebben. Het argument in de opsomming van Tsjor dat de maatschappelijke stage ook voor jongeren is die niets voor de maatschappij doen zou ik dan ook een onterechte reden vinden. Hoeveel volwassenen zijn er die niets voor de maatschappij doen? Ga je die ook verplichten? Voor mij zou het bij de maatschappelijk stage moeten gaan om 'wat de boer niet kent dat vreet hij niet'. Kennis laten maken met werelden waar ze nog niet zoveel van begrijpen en dat in hun gedrag soms laten zien bijvoorbeeld.
Tirza G.
25-10-2009 om 12:21
Tsjor
Ja, ik vind echt dat Nelly3's zoon veel werkt. Ze geeft zelf aan 2-3 avonden per week en in het weekend ook nog 1-2. Dat zijn er 5 in de week (als het tegenzit, of mee, hoe je het wilt noemen). Ik vind een baantje voor de jongelui (oma spreekt) een bíjbaantje. Bíj je schoolwerk, bíj je sport/hobby's. Als je 5 dagen in de week naar school gaat en óók nog eens 5 avonden werkt, vind ik dat je als jonge knul veel op je bordje hebt liggen.
Als moeder dat vervolgens naar voren schuift als strikt noodzakelijk gezien zijn hoge kosten en dat vervolgens ook als argument gebruikt om een schoolverplichting niet uit te kunnen voeren, tja, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij.
Ik werk zo veel, ik kan die stages niet doen. Ik werk zo veel, ik kan mijn huiswerk niet doen. Ik werk zo veel, ik heb geen tijd voor school.
Het "eten kunnen geven" heb ik al meermalen uitgelegd. Ik ging "af" op haar opmerking dat zoon wel moet werken omdát ze alleenstaand moeder is. Blijkbaar moeten kinderen van alleenstaande moeders per definitie werken. Tja, ik ken wel wat alleenstaande moeders van wie de kinderen helemaal niet of nauwelijks werken. Ik zie de link "alleenstaand=armoe" niet meteen per definitie.
Tirza
Tirza G.
25-10-2009 om 12:23
Dat klopt miriam
De school waar mijn dochter af is gekomen, heeft als pilotschool gediend voor dit gedoe. Ze waren hun tijd, voor de verandering, eens ver vooruit. Schóól beslist wat al dan niet als stage wordt aangemerkt, net zoals school ook beslist hoeveel uren daar voor worden "gegeven". Leerlingenraad, of schoolproject toneel, of op een infomarkt staan voor 8-ste-groepers: het telt allemaal mee.
Tirza


