Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mee bemoeien of niet....?


Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:14:

Hier is dat overigens best normaal. Als ze hier zitten zijn er ook wel eens vrienden van vrienden bij. Wordt wel altijd netjes gevraagd. Dan vraagt ze, kunnen we vanavond bij ons ziiten? Piet, Jan en Ans komen en Ans vroeg of haar vriend klaas ook mee mocht komen. Ik vraag dan meestal een beetje wie het is een dan is het gewoon goed.

Ja, als je het vraagt wel ja. Maar laatst was ze dus op een feestje waar ongenode gasten meekwamen. En nu was het bij jongen drie waar jongen één haar uitnodigde. Blijkbaar dus wel in overleg, maar alsnog totaal niet over nagedacht.
Als zij afspreekt met Piet, Jan en Ans en die komen opeens allemaal met nog twee andere vrienden aanzetten die jouw dochter niet of slechts vaag kent, wat dan?

De vrienden van je dochter komen niet over als gasten waar we de oorlog mee gaan winnen. Ik vind het ronduit ondoordacht en asociaal hoe ze met mensen hun veiligheid, spullen en tijd omgaan. 

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:23 Topicstarter

Pief schreef op 24-04-2023 om 23:18:

[..]

Plus: hij flirt met haar terwijl zijn vriend een beginnende verkering met haar wil. Er zijn best wat rode vlaggen, maar als Ts ze ook niet ziet dan wordt het lastig. Wat vindt de vader dan van dit alles?

Nou hetzelfde.  Maar jongens van 16/17 flirten toch wel vaker? Het was allemaal onschuldig hoor.  Gewoon zeggen: jij bent een pittige dame of toen dochter aan het leren was voor een toets: joh maak je geen zorgen je bent het slimste meisje wat ik ken.  Niks heel raars.  

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:26 Topicstarter

MamaE schreef op 24-04-2023 om 23:22:

[..]

Ja, als je het vraagt wel ja. Maar laatst was ze dus op een feestje waar ongenode gasten meekwamen. En nu was het bij jongen drie waar jongen één haar uitnodigde. Blijkbaar dus wel in overleg, maar alsnog totaal niet over nagedacht.
Als zij afspreekt met Piet, Jan en Ans en die komen opeens allemaal met nog twee andere vrienden aanzetten die jouw dochter niet of slechts vaag kent, wat dan?

De vrienden van je dochter komen niet over als gasten waar we de oorlog mee gaan winnen. Ik vind het ronduit ondoordacht en asociaal hoe ze met mensen hun veiligheid, spullen en tijd omgaan.

Dat was ik echt vervelend en nooit eerder gebeurd.  Je neemt niet zonder te vragen mensen mee,  maar soms worden zo wel nieuwe mensen geintroduceerd. 

En nee, ze moest er dus zo achter komen.  

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:23:

[..]

Nou hetzelfde. Maar jongens van 16/17 flirten toch wel vaker? Het was allemaal onschuldig hoor. Gewoon zeggen: jij bent een pittige dame of toen dochter aan het leren was voor een toets: joh maak je geen zorgen je bent het slimste meisje wat ik ken. Niks heel raars.

Natuurlijk, maar niet met de nieuwe liefde van hun vrienden. Dan gaan ze op de vuist. Testosteron en zo. Dus: het is raar dat jongen 2 weg ging terwijl jouw dochter bij jongen 1 bleef. Een verliefde jongen heeft liever een woedende moeder dan dat hij het meisje waar hij verliefd op is achterlaat bij iemand die met haar flirt. Dus ik zou me ook wel even achter de oren krabben of jongen 2 wel zo leuk is. 

Praat daarover met je dochter, zorg dat ze haar ogen open houdt. 

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:26:

[..]

Dat was ik echt vervelend en nooit eerder gebeurd. Je neemt niet zonder te vragen mensen mee, maar soms worden zo wel nieuwe mensen geintroduceerd.

En nee, ze moest er dus zo achter komen.

Blijkbaar dus wel. Kijk, ik ken het ook wel dat mensen bijvoorbeeld vragen of hun nieuwe partner mee mag naar een feestje. Maar dat wordt doorgaans wel vooraf gevraagd of de organisator meldt dat aanhang welkom is. Dat is dan de relatie van iemand, niet zes random vrienden. Desgevraagd kan het misschien ook wel iemand anders zijn, die toevallig bij jou logeert of waar je al mee had afgesproken of zo. En dan gedraag je je ook behoorlijk.

- Ongevraagd mensen mee uitnodigen bij iemand thuis; niet oké
- Slopen, stelen en vechten; überhaupt nooit oké
- Mensen uitnodigen terwijl je vrij snel weer weg moet; niet oké
- Mensen expres het verkeerde adres doorgeven; niet oké

Genoeg rode vlaggen om niet meer met deze jongens om te willen gaan.
Je weet pas of iemand echt leuk is als diegene ook op de mindere momenten loyaal is aan jou en aan jouw veiligheid en waardigheid. Dat is nu niet gebleken.

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:26:

[..]

Dat was ik echt vervelend en nooit eerder gebeurd. Je neemt niet zonder te vragen mensen mee, maar soms worden zo wel nieuwe mensen geintroduceerd.

En nee, ze moest er dus zo achter komen.

Dat vrienden vrienden meenemen gebeurt hier ook. Dus ik zorgde altijd dat ik thuis was als dat gebeurde (zijn inmiddels volwassen). Ze zaten achterin de tuin dus ik zag ze niet, maar ik was er als het nodig was. En dat was echt wel eens nodig. Ook niet zo'n braaf clubje hier. Maar door daarover te praten en samen te bekijken wat ze de volgende keer anders zouden kunnen doen, werden ze langzaam wijzer. 

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:36 Topicstarter

Dochter heeft dat niet tegen jongen 2 gezegd.  Omdat ze niet wilde dat het op ruzie uit zou lopen.  Ze wil gewoon niet dat jongen 2 ruzie met zijn vrienden krijgt om haar. Het was natuurlijk al een rot situatie omdat ze wist dat jongen 1 gek op haar was, maar ze uiteindelijk met jongen 2 klikte. En dat jongen 1 en 2 vrienden blijken te zijn.  Ze heeft dus besloten niet meer met jongen 1 over jongen 2 te praten en andersom.  En het is nog niet officieel.  Ze zijn nog "bezig" zodat ze het zelf noemt. Maar geen verkering. 

Maar goed of dat nu verder iets wordt is ook de vraag.  Dochter is ff klaar met jongens.  

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:37 Topicstarter

MamaE schreef op 24-04-2023 om 23:35:

[..]

Blijkbaar dus wel. Kijk, ik ken het ook wel dat mensen bijvoorbeeld vragen of hun nieuwe partner mee mag naar een feestje. Maar dat wordt doorgaans wel vooraf gevraagd of de organisator meldt dat aanhang welkom is. Dat is dan de relatie van iemand, niet zes random vrienden. Desgevraagd kan het misschien ook wel iemand anders zijn, die toevallig bij jou logeert of waar je al mee had afgesproken of zo. En dan gedraag je je ook behoorlijk.

- Ongevraagd mensen mee uitnodigen bij iemand thuis; niet oké
- Slopen, stelen en vechten; überhaupt nooit oké
- Mensen uitnodigen terwijl je vrij snel weer weg moet; niet oké
- Mensen expres het verkeerde adres doorgeven; niet oké

Genoeg rode vlaggen om niet meer met deze jongens om te willen gaan.
Je weet pas of iemand echt leuk is als diegene ook op de mindere momenten loyaal is aan jou en aan jouw veiligheid en waardigheid. Dat is nu niet gebleken.

Ben ik met je eens.  

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:40 Topicstarter

Pief schreef op 24-04-2023 om 23:36:

[..]

Dat vrienden vrienden meenemen gebeurt hier ook. Dus ik zorgde altijd dat ik thuis was als dat gebeurde (zijn inmiddels volwassen). Ze zaten achterin de tuin dus ik zag ze niet, maar ik was er als het nodig was. En dat was echt wel eens nodig. Ook niet zo'n braaf clubje hier. Maar door daarover te praten en samen te bekijken wat ze de volgende keer anders zouden kunnen doen, werden ze langzaam wijzer.

Ik ben ook thuis.  We laten nu een serre zetten zodat ze daar kunnen zitten. Ben ik in de buurt maar hebben ze toch privacy. 

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:36:

Dochter heeft dat niet tegen jongen 2 gezegd. Omdat ze niet wilde dat het op ruzie uit zou lopen. Ze wil gewoon niet dat jongen 2 ruzie met zijn vrienden krijgt om haar. Het was natuurlijk al een rot situatie omdat ze wist dat jongen 1 gek op haar was, maar ze uiteindelijk met jongen 2 klikte. En dat jongen 1 en 2 vrienden blijken te zijn. Ze heeft dus besloten niet meer met jongen 1 over jongen 2 te praten en andersom.

Maar goed of dat nu verder iets wordt is ook de vraag. Dochter is ff klaar met jongens.

Oké en wat zeg jij dan tegen haar als ze dit vertelt? En dan toch afspreekt met jongen 1 zonder dat jongen 2 er is? 

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:40:

[..]

Ik ben ook thuis. We laten nu een serre zetten zodat ze daar kunnen zitten. Ben ik in de buurt maar hebben ze toch privacy.

Ja maar andere mensen dus niet. En dan ben je niet zo veilig als thuis, waar je ouders in de buurt zijn. Als je vreemde jongens uitnodigt terwijl je ouders in de buurt zijn is dat heel wat anders dan jongens uitnodigen bij een vriendin thuis waar geen ouders thuis zijn. Of naar een vriend gaan die gek op je is maar jij niet op hem,  terwijl je ouders op een half uur rij afstand zijn. 

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:46 Topicstarter

Jongen 2 was er wel.  Hij had overigens wel aangeven dat hij het vervelend vond dat de communicatie via jongen 1 was gegaan en niet via hem.  Nou ja dat snap ik wel dus daar  hebben we het over.  

Dat ze niet met de jongens over elkaar praat vind ik wel netjes toch? Als jongen 1 iets zei over jongen 2 zei ze ik wil het daar niet over hebben. Jongen 2 zegt nooit iets over jongen 1 dus daar hoef ze niks tegen te zeggen.  

MamaE schreef op 24-04-2023 om 23:35:

[..]

Blijkbaar dus wel. Kijk, ik ken het ook wel dat mensen bijvoorbeeld vragen of hun nieuwe partner mee mag naar een feestje. Maar dat wordt doorgaans wel vooraf gevraagd of de organisator meldt dat aanhang welkom is. Dat is dan de relatie van iemand, niet zes random vrienden. Desgevraagd kan het misschien ook wel iemand anders zijn, die toevallig bij jou logeert of waar je al mee had afgesproken of zo. En dan gedraag je je ook behoorlijk.

- Ongevraagd mensen mee uitnodigen bij iemand thuis; niet oké
- Slopen, stelen en vechten; überhaupt nooit oké
- Mensen uitnodigen terwijl je vrij snel weer weg moet; niet oké
- Mensen expres het verkeerde adres doorgeven; niet oké

Genoeg rode vlaggen om niet meer met deze jongens om te willen gaan.
Je weet pas of iemand echt leuk is als diegene ook op de mindere momenten loyaal is aan jou en aan jouw veiligheid en waardigheid. Dat is nu niet gebleken.

MamaE, zo loop je wel achter de feiten aan. 
Zoals voorgangers al schetsten: dat kan flink verkeerd aflopen voor dochter. 

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:48 Topicstarter

Pief schreef op 24-04-2023 om 23:44:

[..]

Ja maar andere mensen dus niet. En dan ben je niet zo veilig als thuis, waar je ouders in de buurt zijn. Als je vreemde jongens uitnodigt terwijl je ouders in de buurt zijn is dat heel wat anders dan jongens uitnodigen bij een vriendin thuis waar geen ouders thuis zijn. Of naar een vriend gaan die gek op je is maar jij niet op hem, terwijl je ouders op een half uur rij afstand zijn.

Klopt. 

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:46:

Jongen 2 was er wel. Hij had overigens wel aangeven dat hij het vervelend vond dat de communicatie via jongen 1 was gegaan en niet via hem. Nou ja dat snap ik wel dus daar hebben we het over.

Dat ze niet met de jongens over elkaar praat vind ik wel netjes toch? Als jongen 1 iets zei over jongen 2 zei ze ik wil het daar niet over hebben. Jongen 2 zegt nooit iets over jongen 1 dus daar hoef ze niks tegen te zeggen.

Nee dat is niet netjes. Dat betekent dat er iets niet in de haak is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.