Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

11-09-2021 om 13:14

Mee op vakantie of niet

Naar aanleiding van het lezen van een ander topic vroeg ik mezelf af wat nou een redelijke leeftijd is om niet meer mee te gaan met ouders. Wat is jullie ervaring? Kan me goed voorstellen dat het ook aan het kind zelf ligt qua zelfwerkzaamheid en verantwoordelijkh gedrag. 


ik ging vanaf mijn 16e zelfstandig op vakantie. Soms ook nog met mijn ouders mee. 
Denk dat mijn zoon ook zo iets zal doen. Als je ouders een verre reis gaan maken en voor jou betalen willen ze meestal wel mee. Weekje camping in Limburg doen ze dan liever met vrienden.

Consequentie van niet meegaan is dat ze alleen thuis zijn.

Ik ging vanaf mijn 14e niet meer mee, was wel heel zelfstandig. Mijn jongere broer ging tot zijn 22e nog wel mee. Stuk minder zelfstandig.

Ik heb ze zelf graag mee, dus kies voor vakanties die zij leuk vinden. 17 jaar zou ik een redelijke leeftijd vinden om een week of langer alleen thuis te blijven.

De oudste twee hadden het met hun zestiende, zeventiende wel bekeken. De jongste twee zijn langer meegegaan. Met hen hebben we nog een paar fietsvakanties gemaakt. In ons geval had het meer met  gemeenschappelijke interesses te maken dan met zelfstandigheid.  Toen we oudste zoon thuis was gebleven rook het hele huis naar een ranzig frietkot.

Met veertien voor het laatst mee geweest. Was geen succes. Het jaar daarop thuis gebleven maar wel met toezicht van oma. Wij vonden het nog niet verantwoord om een week ècht alleen in huis te blijven.
Daarna op vakantie met vrienden.

Hangt van het kind af. Dochter was er met een jaar of 16 wel aan toe, kon ook best een weekje alleen zijn. Zoon van bijna 17 nog absoluut niet. Overigens gaan ze allebei nog graag mee, ook al is het gewoon kamperen in Europa. Het is ook altijd erg gezellig. 

Mijn dochter van 20 gaat het liefst met vrienden op vakantie én met ons. Dat mag en we vinden het leuk. Alleen deze zomer verliep het voor het eerst iets minder goed. We hadden er ook al een intensief jaar opzitten, met quarantaines en thuiswerken, waardoor we voor mijn gevoel al véél te lang op elkaars lip hadden gezeten. Die vakantie, nóg drie weken dicht op elkaar, was achteraf gezien wat veel van het goede. Het verbaasde me ook al dat ze nog mee wilde. We gingen gewoon kamperen in Frankrijk, niets bijzonders. Ik vermoed dat dit de laatste keer was.

ik denk dat er drie aspecten zijn: Gaan ze mee op vakantie, blijven ze alleen thuis en/of gaan ze met vrienden op vakantie. Die van mij zijn veel te jong, maar als ik aan mezelf denk, ging het eigenlijk heel geleidelijk. Met 13 jaar voor het eerst een weekendje met vriendinnen op een camping in de buurt (veel toezicht), daarna al snel een weekje kamperen in Nederland met vriendengroep (en ook nog met ouders mee). OP een gegeven moment werd de vakantie met de ouders ook korter, bijv 1 week op de camping in frankrijk met ouders, en daarna nog een weekje met vrienden. 

Eigenlijk ben ik nooit gestopt met vakantie met ouders, als student ging ik graag nog af en toe ‘gratis’ op vakantie, en nu ik kinderen heb heet dat: opa en oma een weekje mee als oppas Je moet dan natuurlijk wel goed rekening met elkaar houden.

Vanaf mijn 18de ging ik zelf op vakantie. Tussen mijn 20ste en 30ste nog een keer meegeweest met mijn ouders maar dat was geen succes. Vanaf mijn 30ste ga ik wel weer graag met ze weg

Mijn kinderen gaan tot nog toe mee. De oudsten zijn 16. Ze hebben nog niet het idee gehad om niet mee te gaan. We overleggen wel met elkaar over de bestemming en wat ze willen doen.  We hebben ook nog twee kleine kinderen waar we rekening mee moeten houden.

Volgend jaar lijkt het me leuk om ook een keer alleen met de oudsten op stap te gaan. Dat heb ik voor corona ook en keer gedaan. Dat beviel heel goed. Dan kunnen we iets doen wat voor de kleintjes niet zo geschikt is. Bijvoorbeeld een stedentrip of juist iets actiefs. Ik zou ook bijvoorbeeld heel graag op safari willen. Ik weet niet of dat volgend jaar mogelijk is qua corona maatregelen maar als dat kan dan wil ik dat doen en dan alleen met de oudste kinderen. Met de kleintjes kan vast wel maar dan is het wel meer aanpassen voor iedereen en dat vind ik ook wat zonde. Dan ga ik liever over 10 jaar nog een keer met hun. 

Ze zijn wel regelmatig op kamp geweest maar nog niet alleen met vrienden. Misschien volgend jaar een keer. Het zou best mogen, zeker als ze het in eigen land is.

Dochter denkt erover na om volgend jaar voor het eerst zonder ons op vakantie te gaan, dan is ze net achttien. 
We gingen om het jaar buiten Europa op vakantie, en ze heeft al aangegeven dat ze dan wel nog graag mee wil.
Tsja dat zal, slimmerd. 

Dat ligt helemaal aan het kind, de interesses van het kind en wat voor soort vakantie het is. 

Als kinderen 'n gezinsvakantie waarderen, dan leuk als ze meegaan. Ongeacht of ze nu 14, 16 of 18 zijn. Soms is het ook leuker als er een vriend of vriendin mee mag. Op campings is er vaak genoeg te doen voor kinderen, ook bv een kinder-/jongerendisco, waardoor ze ook hun eigen dingen kunnen doen.

Betekent meegaan met de ouders op vakantie de hele dag op de telefoon zitten, dan zou ik ze thuis laten. 

Omdat we nu twee kleine kinderen hebben naast de oudste kinderen zijn de vakanties wat minder spannend. De laatste gezinsvakanties hebben we een huis gehuurd. Wel in een omgeving waar veel te doen is, bijvoorbeeld waar de oudsten ook leuke activiteiten kunnen ondernemen zoals surfen en paardrijden. Verder ondernemen we veel uitstapjes en gaan ook regelmatig gescheiden op pad zodat we ook echt dingen kunnen doen die leuk voor de oudste kinderen zijn. 

Ik vind op zich iets avontuurlijkere vakanties leuker, ik hou erg van rondtrekken en van alles zien en ontdekken. Dat kan over een paar jaar wel weer makkelijker maar dan willen de oudsten misschien niet meer mee want die studeren/werken dan al en hebben dan natuurlijk meer hun eigen leven. Daarom lijkt het me leuk om nu ze nog willen een paar keer met alleen hun op stap te gaan terwijl mijn man en de jongste kinderen thuisblijven. Daarnaast gaan we dan ook nog wel een keer als gezin op vakantie met de kleintjes erbij.

zekere mate van  opportunisme is de kroost hier niet vreemd:begin 20, en zeker weten dat ze mee willen op wintersport   

gelukkig vinden we dat allemaal erg gezellig.

Wij hebben daar nu ook mee te maken. Dochter is 16 jaar en gaat niet meer mee met weekendjes weg. We hebben een camper en dat vindt ze dus totaal niet leuk. 
In een huisje of vliegvakantie vindt ze wel oké.

Ze is in de meivakantie 4 dagen alleen thuis gebleven, zomervakantie was ze wel mee. In eigen tent naast de camper. Zat heeeeeel vaak in haar tent of zonderde zich af om te appen, bellen enz.

Als zij volgend jaar niet meer mee wil zou ik het jammer vinden en wel even moeten slikken, maar ik was zelf 16 jaar toen ik alleen naar Spanje ging dus tja hoort erbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.