yelle
22-08-2009 om 14:38
Meisjes en relaties...steeds jonger...
Ligt het nu aan mij,ben ik van de oude stempel?
Ik krijg de indruk dat meisjes meer en meer op jongere leeftijd (13-14)aan een relatie beginnen.Vaak zijn de jongens wel een paar jaren ouder ook.Heb zelf een dochter van 13,5 en ik mag er niet aan denken dat die morgen doodleuk zou komen vertellen dat ze een vriendje heeft van 17-18 jaar.
Ligt dit aan de maatschappij waarin we leven of worden jongeren steeds meer en vroeger vrijgelaten?Hebben ouders dan geen gezag meer?

Kaaskopje
22-08-2009 om 15:39
Hier niet aan de orde
Beide dochters hebben nog geen relatie gehad. De een is ruim 18 en de ander ruim 16. De oudste taalt er nog niet naar en de jongste is volgens mij niet ongeïnteresseerd, maar blijkbaar is er nog nooit een jongen voorbijgekomen die boeiend genoeg was.
Wat ik bij 12/13-jarige meisjes vooral gezien heb is dat ze beginnen met uitdagen. Ze zoeken 'de jongens' op, doen daar niet altijd even aardig tegen, stel je voor!, en hebben het vervolgens druk door dat met hun vriendinnen te bespreken. Ze leggen voor die hobby graag heel wat meters af op de fiets heb ik het idee.
Ik vind wel, zeg ik heel voorzichtig, dat er meisjes bij zijn die op die jonge leeftijd al ver gaan met dat uitdagen. Ze meten zich een volwassen uitrusting aan (make up en kleding) en hebben een taalgebruik die gewoon lachwekkend is. Ik heb daar altijd duidelijk van laten merken wat ik daarvan vond, dus ook dat ik het niet op prijs had gesteld als mijn dochters zo gedaan zouden hebben op die leeftijd.

Parel80
22-08-2009 om 16:15
Och, valt wel mee toch?
Lang gelee was het erger. Margaretha van Oostenrijk verloofde zich op tweejarige leeftijd en was weduwe op haar dertiende.
Als ik binnen mijn familie kijk, grootmoeders volgend, wordt het juist steeds later. Per generatie komt er minstens twee jaar bij.

ijsvogeltje
22-08-2009 om 16:41
Je zit nu in een andere rol
...namelijk die van ouder, en dan zie je de dingen héél anders dan je vroeger zelf deed. Tenminste, dat herken ik bij mij zelf.
Ook in onze jeugd waren er meiden van dertien die al flink in de make-up liepen en vriendjes hadden waar ze meer mee deden dan wat zoenen.
Maar er is ook goed nieuws: roken blijkt vreselijk 'uit' te zijn bij de hedendaagse jeugd, dus dat is weer een zorg minder!

Kaaskopje
22-08-2009 om 19:13
Mijn hemel
zou die Margaretha begrepen hebben dat ze getrouwd is geweest?
En wat die meisjes betreft, dat is inderdaad van alle tijden. Maar die meisjes hebben toch ook moeders die misschien toch iets opvoedkundigs zouden kunnen zeggen? (dat klinkt vrij truttig geloof ik)

Bastet
23-08-2009 om 07:54
Kaaskopje
Tuurlijk kan een moeder iets opvoedkundigs zeggen.Of het aanslaat,is een tweede.
Bastet

sus-anne
23-08-2009 om 11:28
Yelle
dit is iets van alle tijden hoor,ook ik had op mijn 13e verkering,net zoals de helft van de brugklas waar ik in zat.
en dat is al heeeeeel lang geleden.en ja,als je dochter thuis komt met een 18 jarige knul zal je daar toch mee moeten dealen.
verbieden gaat niet lukken,want er zijn altijd mogelijkheden om elkaar stiekem te zien,wel is het slim om te praten met het verliefde stel en vooral de jongen bij je thuis uit nodigen,zodat je weet met wie ze om gaat.
overigens zijn heel veel 18 jarige jongens nog lang geen volwassen man,en heel veel 13 jarige meisjes zijn al wat *ouder* in hun doen en laten,dus zo extreem
hoeft dat leeftijd verschil niet te zijn.
Dus om je vraag te beantwoorden: het ligt niet aan deze tijd,en ouders zijn niet minder betrokken bij hun kinderen dan vroegr,het is er gewoon altijd geweest.

Kaaskopje
23-08-2009 om 11:58
Bastet en tops
Terwijl ik het schreef had ik ook al door dat het wat tuttig overkwam
Wij wonen op een plek waar je een aardig overzicht hebt op wat er in de vrije tijd van jongeren gebeurt. Niet alles, maar we vangen er zeker een glimpje van op. En dan verbazen wij ons soms toch. Meisjes die verliefd worden op hun 13de en verkering krijgen snap ik, ik was op die leeftijd en ook jonger in een constante waas van verliefdheid geloof ik. Dus als de betreffende jongen erop ingegaan zou zijn dan had ik ook op die leeftijd verkering gehad. Okee, daar gaat dit draadje over, dus vreemd is dat niet Maar was het in die tijd ook al normaal dat zo'n verkering serieuze vormen aannam met volwassen kenmerken? Was een jongen van 17 jaar toen geïnteresseerd in een meisje van 13? Is die combinatie nu niet 'makkelijker' omdat meisjes van 13 het soms ook al normaal vinden om er volwassen mee om te gaan? En kan het toch ook niet schelen hoe je er binnen het gezin over praat?

Nausicaa
23-08-2009 om 13:44
Mijn dochter
was 14 toen ze verkering kreeg met een jongen van 17. Leeftijd wil inderdaad niet alles zeggen. Zij oogt en gedraagt zich ouder dan haar leeftijd doet vermoeden en hij jonger. Ik ken deze jongen (type "ideale schoonzoon", haha) en heb geen moeite met het leeftijdsverschil of deze relatie.

Kaaskopje
23-08-2009 om 15:19
Tops
Ik dacht laat ik het eens voorzichtig neerzetten. Volwassen kenmerken zijn voor mij alles erop en eraan. Dus ook seks. Neemt een jongen van 17 nog genoegen met alleen maar zoenen?

Mari-Anne
23-08-2009 om 17:25
Niets nieuws onder de zon
Volgens mij heeft het echt niets met het "nu" te maken, ook ik had toen ik 14 was verkering met een jongen van 17 en ik herinner me niet dat dat zo vreselijk bijzonder was.
Het is inderdaad zoals iemand al zei: je rol is veranderd, als ouder heb je er toch een andere kijk op.
En ik geloof dírect dat de jongens van 17 van nu niet gelijk van alles verwachten van meisjes van 13, 14 jaar. Niet de 16, 17-jarigen die ik ken in ieder geval.

Tirza G.
23-08-2009 om 21:53
Mijn ervaring
Dochter heeft vanaf de tweede klas stevige verkering (gehad) met leeftijdsgenoot (ze waren dus 13/14, zoiets). Ze hebben er nog jaren over gedaan voordat het echt volwassen werd, om Kaaskopje's terminologie maar even te gebruiken. Ze zijn nu 19 en het is sinds kort uit, maar ze zien elkaar nog vrijwel dagelijks.
Tirza

Maylise
23-08-2009 om 21:57
Gelukkig niet
Ik heb een dochter van 13 en gelukkig gaat haar belangstelling voor jongens niet verder op dit moment dan af en toe wat giechelen. Vriendjes van 17.... ik moet er niet aan denken. Hopelijk doet ze dat niet. Geen zin in al die drama's die dat op gaat leveren.
Mijn oudste dochter was ook vrij rustig op dat gebied maar de tweede kondigde op haar 12de al aan dat ze een boyfriend wilde (ja dat was het woord dat ze gebruikte). Zij was toen al reuze geïnteresseerd in jongens. Het duurde nog wel even voordat er ook echt een boyfriend was.Gelukkig viel het verder wel mee uiteindelijk. Ze heeft geen hele wilde dingen gedaan voor zover ik weet. Op haar 14/15de was ze zeker nog niet met sex bezig.
Maylise

Jujube
24-08-2009 om 00:10
Hier
Mijn dochter van 13 bleek op vakantie erg in de smaak te vallen bij de franse jongens. Ze heeft alleen maar met ze getafeltennist . Ze vond 't nogal sneu allemaal, maar wel grappig.
Groet,
Jujube

Kaaskopje
24-08-2009 om 00:50
Haha jujube
Bij ons was dat vorig jaar ook zo in Slovenië. Mijn jongste dochter is met haar voetbal op het speelveld gaan staan en zat de rest van de eerste week niet meer om gezelschap verlegen Ze had de week van haar leven geloof ik.

Kaaskopje
24-08-2009 om 00:56
Nou
spreekt oma, blij om te horen dat jongens van 17 dus best meevallen

Nausicaa
24-08-2009 om 12:36
Maylise
"Vriendjes van 17.... ik moet er niet aan denken. Hopelijk doet ze dat niet. Geen zin in al die drama's die dat op gaat leveren".
Als je de eerdere berichten hebt gelezen is het niet altijd zo dramatisch als gedacht wordt. Laten we alsjeblieft niet alle 17-jarige jongens over één kam scheren.

Maylise
24-08-2009 om 14:22
Nausicaa
Nou ik zeg niet dat die jongen van 17 zelf een drama is of hoeft te zijn maar alleen dat het wel drama's op gaat leveren hier thuis als een dochter van 13 met een jongen van 17 thuis komt.
Maylise

Nausicaa
24-08-2009 om 14:48
Maar
leg me eens uit waarom dan... Toch niet elke jongen van 17 (of het leeftijdsverschil) betekent per definitie een drama?

Maylise
24-08-2009 om 15:30
Nausicaa
Ik denk dat in de meeste gevallen het leeftijdsverschil van 17 en 13 wel te groot is. Op die leeftijd maakt vier jaar nog een enorm verschil uit. 23 en 27 vind ik een heel ander verhaal. Ik zou daarom zelf al niet blij worden van zo'n relatie omdat ik wel degelijk denk dat een jongen van 17 vaak al veel verder is dan een 13jarige. Zowel met betrekking tot sex als ook het hele relatie concept. Ik vind het voor een 13jarige nog niet nodig om zich al in een echte relatie te storten.
Echter ik besef dat er uitzonderingen zijn en dat er inderdaad jongens van 17 zijn die nog wat kinderlijker zijn en nog niet bezig zijn met sex en hele serieuze relaties. Voor mezelf zou ik de situatie dus individueel beoordelen al sta ik er niet om te springen.
Met drama bedoel ik meer dat mijn man (de vader dus) het zeker niet zou accepteren en de spanningen en ruzies die zoiets op zou leveren schaar ik onder de drama's waar ik geen zin in heb.
Maylise

Kaaskopje
24-08-2009 om 16:55
Maylise
Ik ben het dus met je eens, maar ik heb toch een vraag:
Je schrijft dat het drama vooral te verwachten is uit de hoek van je man. Heb jij je daarbij neergelegd? Ik bedoel... is vaders wil wet bij jullie? Kan er niet toch soms een compromis gevonden worden waar jij én hij achter kan staan? En dan heb ik het niet over een 13 jarige dochter, maar wie weet speelt het zich op 15 jarige leeftijd af. Een vraag uit nieuwsgierigheid dus

Maylise
24-08-2009 om 17:31
Kaaskopje
Ja, ik heb me er bij neergelegd dat mijn man anders denkt over sommige dingen als ik. Het is niet dat hij meer in te brengen heeft thuis dan ik. Wat mij betreft hebben we allebei even veel in te brengen. Maar in de praktijk controleer ik zijn reacties op situaties natuurlijk niet. Dus als er een situatie is waar hij veel moeite mee heeft dan moet ik bepalen hoe ik daar op reageer. Ik kan de confrontatie aangaan en dat doe ik ook wel als dat zo uitkomt. Of ik kan me er bij neerleggen en dat doe ik soms ook.
En dit zou sowieso drama's veroorzaken of ik nou wel of niet de confrontatie zou zoeken. En ik hou niet van ruzie of drama dus vind het prettig dat wij dit drama tot nog toe redelijk hebben vermeden. Ik moet wel zeggen dat ik door mijn afkeer aan drama's vaker niet de confrontatie zoek maar het de kinderen zelf met hun vader laat uitvechten.
Natuurlijk sluiten we wel eens een compromis maar zonder dit aan hem te vragen denk ik dat hij in dit geval geen compromis zou willen sluiten. Maar als de parameters veranderen en het meisje in kwestie is ouder dan 13 is de situatie al wat anders. Het blijft lastig omdat er natuurlijk geen one size fits all antwoord mogelijk is op dit soort situaties.
Maylise

Kaaskopje
24-08-2009 om 17:53
Maylise
Dank je wel voor je antwoord. Ik vroeg het ook een beetje omdat bij ons thuis mijn vader vooral uitmaakte wat wel of niet kon en ik kan maar van 2 keer herinneren dat mijn moeder er tegen is gegaan. Nu met manlief laten we toch redelijk merken of we het met elkaar eens zijn of niet, dus de kinderen weten dat de een het met ze eens is en de ander niet. Ik vind dat wel prettig. Zo zijn we allebei wel eens de boeman of allebei wel eens degene die het voor de kinderen opneemt.

Paal
25-08-2009 om 13:16
Ik weet het niet
Dag, ik weet het niet of ik het erg zou vinden. Hier had dochter met 13 jaar een vriendje, ook 13, met wie er gezoend werd. Na 14 maanden; einde verkering. Nu, bijna 15 jaar, een nieuw vriendje, hij ook bijna 15. En na 4 maanden wordt er nog steeds niet gezoend. Ze doen waar ze zich zelf prettig bij voelen. Stiekum ben ik wel blij dat de jongens van haar keuze even oud zijn. Daarnaast zijn het gewoon heel leuke jongens, want ook ik ken Wim Sonneveld: allemaal maar mee-eten
Ik denk dat ik dat het belangrijkst vind, hoe gaan ze met elkaar om? Dus wil ik heel graag de liefde van het moment ontmoeten.

yelle
26-08-2009 om 08:47
Zonde...
Eigenlijk vind ik het zonde om zich zo jong al op een serieuse relatie te storten.Ik hoor hier velen zeggen dat wanneer dochterlief van 13 met iemand van 17-18 zou thuiskomen,het beter is om er geen drama van te maken,maar alles goed in de gaten te houden.
Ik ben van het standpunt dat jongeren tegenwoordig hun gangetje maar gaan en dat ouders blijkbaar weinig inspraak meer hebben.Meisjes van 13 zijn op vele vlakken nog kinderen,onervaren en naief...sommigen lijken er ouder uit,gedragen zich vaak ook zo,maar meestal om erbij te horen,op te vallen,stoer doen...ik ben natuurlijk niet blind en achterlijk.Mijn dochter had vorig jaar ook,tss haakjes,een vriendje op school uit haar klas,maar dit alles bleef heel onschuldig hoor.Hun zogezegde relatie,reikte niet verder dan een babbeltje slaan op de speelplaats,een knipoogje...heb hem hier nooit op de drempel van mijn voordeur weten staan.
Maar wanneer ze hier morgen zou komen aankloppen met een bink van 18...sorry,maar daar zou ik als moeder geen genoegen mee nemen.Een meisje van 13 heeft nog wat gezag nodig en als ouder heb je ook een zekere verantwoordelijkheid te dragen.

Kaaskopje
26-08-2009 om 11:14
Besproken
Ik had het er met manlief over. Wij zouden het ook absoluut niet de bedoeling vinden als een dochter met een veel oudere jongen thuis was gekomen op 13 jarige leeftijd, want zoals wel meer gezegd, 5 jaar is in deze fase een véél groter verschil dan 10 jaar later. We leven nu eenmaal niet meer in de oertijd waarin je op je 13de maar volwassen moest zijn, dat bén je nog niet. Iemand van 17-18 jaar zit daar al dichter bij. Wat ik gedaan zou hebben weet ik gewoon niet. Als je het verbiedt zijn er genoeg mogelijkheden om er toch mee door te gaan.
Gelukkig zijn wij inmiddels een paar jaar verder en er is nog niets op jongensgebied gepasseerd. We zien wel wat we gaan beleven.

sus-anne
26-08-2009 om 15:39
Yelle
je zegt:Maar wanneer ze hier morgen zou komen aankloppen met een bink van 18...sorry,maar daar zou ik als moeder geen genoegen mee nemen.
wat ik me dan afvraag,hoe ga je dat aanpakken?ga je het verbieden?hoe ga je voorkomen dat dochter haar verkering niet ziet? ga je haar opsluiten?en als je met haar praat en ze luistert niet? hoe ver ga je dan met dit in de kiem te smoren?ga je er een drama van maken?
in mijn tijd( lees 35 jaar geleden)mocht ik ook als 13 jarige absoluut geen ouder vriendje van mijn ouders,maar ik was verliefd en heb hem gewoon stiekem opgezocht,na schooltijd zoenen in het fiestenhok,niet naar muziekles maar stiekem naar Hem toe.Mijn ouders dachten ook dat zij mij op deze manier beschermden,
maar ik deed gewoon wat ik wilde.
je hebt als ouders zeker verantwoordelijkheid naar je kinderen toe,toch zie ik het niet als verkeerd dat ik in zo,n geval de verantwoording bij je kind zou leggen,veel praten over grenzen stellen,over geen dingen tegen je zin doen,en voor de rest,gewoon binnenhalen die jongen.Dan weet je met wie ze omgaat en hoeft het niet stiekem.Bovendien wordt de sfeer in huis op deze manier ook niet verpest,want ik bedank voor een bokkende pruilende verliefde tiener die haar vriendje niet mag zien.

tonny
27-08-2009 om 11:43
Nou, ik weet niet,...
ik heb weleens een vriendje teveel binnengehaald 'alsof hij Sinterklaaaas was' maar dat hielp niet, hij bleef daardoor juist extra lang langskomen.
tonnyu

yelle
27-08-2009 om 12:02
Makkelijk...
Het lijkt alsof het allemaal zo simpel is,maar dat is het niet.Kerel van 18 gewoon binnenhalen is het makkelijkst inderdaad,geen zeurende en koppige tiener van 13 en iedereen is gelukkig?
Neen dus,ik ga der vanuit dat meisjes van 13 nog moeten gehoorzamen.Mijn dochter gaat niet vaak alleen het huis uit,dus ik denk ook niet wanneer ik haar een relatie zou verbieden,het zo eenvoudig zou zijn hem te zien.