Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
yelle

yelle

22-08-2009 om 14:38

Meisjes en relaties...steeds jonger...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Yelle

*Wat ga je doen als die 13-jarige morgen met de vraag komt of ze de pil mag?Of wat als die 13-jarige met een vriendje thuiskomt die misschien wel 20 en ouder is? *

Dan ga ik wederom ernstig in gesprek met dochter,praten praten praten.een 13 jarige is geen peuter die je domweg dingen kan verbieden,dat gaat in overleg.

*Het gaat er hier om dat een kind van 13 nog altijd gezag nodig heeft en zich daar toch zal moeten aan houden. *

jij voedt jouw 13 jarig kind niet op: jij bepaalt wat goed is voor je kind ,je speelt de baas.

Daar kan ik mij geheel niet in vinden,voor mij betekend opvoeden van een puber: praten,begeleiden en sturen.
en sommige dingen verbied ik echt nog wel: mijn 12 jarige mag s,avonds niet uitgaan ,dat is ook simpel te verbieden,ze komt gewoon de deur niet uit.
Maar als een 13 jarige verliefd is op een 18 jarige of aan de pil wil,is het niet realistisch om dat te verbieden,het gebeurt dan waarschijnlijk stiekem.
en om dat te voorkomen,om mijn kind op te voeden in een open vertrouwelijke sfeer,ga ik in zo,n geval praten met mijn kind,uren lang indien nodig.
en zo probeer ik mijn kind inzicht te geven in waar mijn zorg ligt,probeer dat aan haar over te brengen,maar laat de keus uiteindelijk bij haar.

ps een vrienin van me had een 17 jarige dochter die thuiskwam met een 32 jarige vriend.
mijn vriendin weigerde dat te accepteren,haar dochter met zo,n *pedofiel*.( haar woorden)
gevolg,dochter is al 11 jaar verdwenen uit het leven van haar moeder,ze is inmiddels met de man getrouwd,heeft 2 kindjes en het gaat goed met haar.
mijn vriendin heeft spijt als haren op haar hoofd,zij is haar kind kwijt.

Iets om over na te denken

ik denk( of weet wel zeker)dat elke ouder uiteindelijk maar 1 ding wil,en dat is dat je kind gelukkig is en blijft.
en ik vermoed dat jij,Yelle hierbij de denkfout maakt,dat als jij je kind maar genoeg verbiedt en beschermt voor alles wat op zijn pad komt,dat jij er dan voor kan zorgen dan het altijd goed gaat met je kind.
maar zo werkt het niet,je kind opvoeden is niet je kind overbeschermen,maar je kind juist los kunnen laten en zelf keuzes te laten maken,je kind de ruimte geven om ook fouten te maken.en daarvan te leren.
er zijn voor je kind als het je nodig heeft,en begeleiden als je ziet dat het niet goed gaat.
en vooral,en naar de realiteit kijken in je beslissingen naar je kind toe.

ik heb nog wel 1 vraag aan je Yelle.
als jouw 13 jarige met een knul van 18 thuis komt,denk je dan echt dat jij dat kan verbieden?dat kan alleen als je je dochter op gaat sluiten,dat besef je toch wel hoop ik?

xEmx

xEmx

09-09-2009 om 16:52

Wij stonden...

..ook niet te juichen toen onze dochter aan kwam met een (toen) 16-jarige knul. Maar we hebben het lang aan zien komen. Ze draaiden al een aantal maanden om elkaar heen en afraden is aanraden. Dat is 1 ding wat zeker is. We hebben er voor gekozen om hem bij ons thuis te laten komen zodat wij hem leerden kennen en hij ons. We hebben ook vrij snel contact opgenomen met zijn ouders en onze zorgen ook naar hen toe uit gesproken. Het contact was direct heel goed en daardoor werd alles besproken. Wat mogen ze wel? Wat laten we absoluut niet toe? Alles ging in overleg met zijn ouders. En ja, het is heel moeilijk om te zien dat ze steeds vertrouwder met elkaar raken, dat ze steeds een stapje verder gaan. Wij zijn er nog steeds van overtuigd dat in gesprek blijven het allerbelangrijkste is. Als je het gaat verbieden, wordt het stiekem gedaan en dat wil je helemaal niet. Het klinkt heel raar, maar als ze dan echt verder willen gaan, dan liever in ons of hun huis dan ergens in de bosjes. Dat hou je op een gegeven moment toch niet tegen, hoe je je er ook tegen verzet. Dat heeft geen enkele zin.

yelle

yelle

09-09-2009 om 19:32

Opvoeden...

...ja,je hebt gelijk wanneer je zegt dat je met je kind moet praten,begeleiden en sturen en dat ben ik ook wel van plan.De vraag is alleen hoever je hier in gaat en wanneer!
Hoeveel verschil zit er tussen een 12 en 13 jarige?
Niet veel hé en toch mag die 12 jarige de deur niet uit 's avonds?Dat is makkelijk te verbieden?
Komaan,komt dat niet op hetzelfde neer?Wanneer je zegt dat het verbieden van een relatie het stiekem doen in de hand werkt,kan het dan niet dat die 12 jarige stiekem wegsluipt,spijbelt op school om toch dingen te kunnen doen die ze graag doet en waar jij niet mee akkoord gaat?
Laat de keuze bij een meisje van 13?
Waarom...waarom zou iemand van 13 die keuze moeten maken.
De vergelijking met jou vriendin wiens 17-jarige dochter met een veel oudere man omging,doet hier niet ter zake.Het gaat hier om pubers van 13!

Yelle

ik kan nog maar 1 ding zeggen: ZUCHT............je snapt het gewoon niet............

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2009 om 21:58

Yelle

Ik lees nog maar zo hap snap mee, maar deze zin haal ik er even uit

Toch ken ik best wel een aantal ouders die ook van mening zijn dat een kind van 13 niet de ideale leeftijd heeft om vaste verkering te krijgen... ===
Vaste verkering op je 13de of vaste verkering op je 13de met een jongen van 5 jaar of meer ouder zijn twee verschillende onderwerpen. De eerste is mijns inziens geen probleem, zolang (en dat zal wel wat ouderwets van me zijn) ze het maar bij handje vasthouden en zoenen houden. De tweede is wat mij betreft helemaal afhankelijk van de jongen en de situatie. Als het een zwaar bierdrinkende, kettingrokende, blowende jongen met vage vrienden is zou ik het er niet mee eens zijn. Als het allemaal heel braaf is en de jongen heeft merkbaar eerlijke bedoelingen zou het zomaar kunnen dat ik het gewoon aankijk. Ik zou het wérkelijk niet zeker weten wat ik zou doen. Ik ben blij dat ik daar niet meer over hoef na te denken.
Dus, dat heel veel ouders verkering van een 13 jarige zouden verbieden durf ik zeer te betwijfelen. Maar misschien is het wel erg Nederlands om hier wat losser mee om te gaan dan bij onze zuiderburen?

emma43

emma43

10-09-2009 om 09:52

Erge lange uitleg,voor yelle

Toen ik nog geen kinderen had zat ik een keer bij de huisarts in de wachtkamer,daar zat ook een jonge moeder met een klein kindje.Dat kindje wilde niet zitten,was druk bezig,hard aan het lachen en aan het praten,liep steeds de wachtkamer uit.Ik irriteerde me vreselijk aan dat kleine kindje,kon het op dat moment niet hebben en dacht echt:mens voed je kind op,mijn kind zal zich later niet zo gedragen.Ik heb dit te vaak gedacht,iemnad moet het gehoord hebben en heeft me hard gestraft.Een paar jaar later zat ik met een klein kindje in de wachtkamer en in de spreekkamer van een kinderarts(in Belgie).Mijn dochter wilde niet op de stoel,onderzocht alles wat op het bureau stond en klom zelf alvast maar op de onderzoekstafel,ik schaamde me enorm.De conclusie van de kinderarts was dat ik een zeer nieuwsgierige en ondernemende dochter had,waarvan ik niet moest verlangen dat ze stil naast me op een stoeltje zou zitten,want dan zou ze een gefrusteerd kind worden.Mijn dochter wilde toen ze vier jaar was stekeltjeshaar,daar bleef ze het maar over hebben,maar ik maakte me er geen zorgen om,wat kon er nu fout gaan,dat had ik zelf toch in de hand,zolang ik de kapper geen toestemming gaf om het haar kort te knippen,tot ik mijn dochter van school ging halen en een zenuwachtige juf aan de deur trof,mijn dochter had mogen knippen en had dus zelf voor stekeltjes gezorgd.
Zo een kind kun je als ze 13,14 is wel dingen verbieden,maar dat lukt niet.Ik roep absoluut niet van de daken dat mijn dochter verkering heeft met een jongen die al 18 is,ik heb er nachte nvan wakker gelegen.We hebben het een jaar tegen gehouden,maar zo een ondernement kind verzint wel dingen om het contact te houden,zonder te spijbelen of het huis uit te glippen.Mijn dochter mag 's avonds niet opstraat,zelfs overdag niet hangen op het dorp,ze mag niet uit.Ik heb haar zelfs naar school gebracht en opgehaald,ben 's nachts me bed uitgekomen om haar gsm te controleren.Ondertussen hadden we een dochter die alleen maar opstanig was,niet sprak tegen ons,alleen boos keek,zich opsloot in haar kamer,alleen maar spanning in huis,ze ging haar ogen zwart kalken,haar haar zwart verven.niet fijn.Toen toch maar weer in gesprek,haar duidelijk laten vertellen waarom hij zo belangrijk voor haar was.Haar duidelijk onze bezorgdheid uitgelegd.Dat speelde ze weer door naar hem,waarop hij reageerde dat hij wel met ons wilde praten als dat zou helpen.Dat hij wist dat ze nog jong was en dat hij absoluut nog geen sex met haar wilde.
En langzaam hebben we ze meer vrijheid gegeven.En zien we dat het goed gaat.Onze dochter is weer terug haarzelf.
En eerlijk gezegd snap ik hetzelf soms nog niet,kan ik mezelf nog niet zien als ouder die deze verkering toelaat,maar het is zo.Een paar jaar terug is in ons dorp een 15 jarig meisje verongelukt,ze zat bij haar vriend in de auto,dat snapte ik toen ook niet,nog maar 15 en dan bij een jongen in de aato.Nu wordt mijn dochter met de auto opgehaald.Het overkomt je.Ondertussen zien we dat deze jongen lief en bezorgd met onze dochter omgaat.Afgelopen vakantie is hij niet meer met zijn ouders op vakantie geweest,topen had ik het weer even benauwd,heel het huis voor hunzelf,ik denk dat wordt weer een strijd om onze dochter hier thuis te houden,maar juist hij voelt dat prima aan en ze zijn 2 weken hier geweest.
Net wat kaaskopje zegt,als het om een flink stappende, blowende, vage knul was geweest,dan was hij hier nooit binnengekomen.

Maar zoals Khaled Hosseini mooi zei in: De vliegeraar,"kinderen zijn geen kleurboeken,je kunt ze niet met je lievelingskleuren inkleuren."
Toen ik een dochter kreeg had ik dit ook allemaal niet kunne verzinnen.Mijn vriendin heeft een dochter van dezelfde leeftijd,dat meisje is serieus met school bezig,maakt zich niet druk om haar uiterlijk,kijkt nog niet naar jongens.Zo een makkelijk kind nog.We proberen deze meisjes met elkaar om te laten gaan,mijn dochter spreekt ook netjes met dit meisje regelmatig af om iets te doen,maar het verschil tussen de 2 meisjes is te groot.Je kunt als ouder het karakter van je kind niet veranderen.Alleen zo goed mogelijk sturen ,een vinger aan de pols houden,weten wat je kind doet en met wie.
En hopen en duimen dat het goed gaat.
Zoals ik eerder al zei,mijn dochter gaat liever met meisjes om die net zo ondernemend en nieuwsgierig zijn als zijzelf en dat geeft meer problemen.Twee 14-jarige pittige pubers kan echt een hele foute gevaarlijke combinatie zijn.Dan is een verstandige 18 -jarige jongen in de buurt een hele geruststelling.

emma43

emma43

10-09-2009 om 10:18

Xemx

Ik vind het erg fijn om jouw ervaringen met jullie dochter te lezen.Ik merk heel veel overeenkomsten.Het contact met de ouders,dat jullie dochter ook zoveel lol en plezier heeft met haar vriend.
Jammer dat ze zoveel nare opmerkingen hebben gekregen uit hun omgeving.Dat de vriendschap dan toch blijft,zegt eigenlijk genoeg.
Wij waren ook best wel bang en bezorgd over reakties,maar gelukkig gaat het goed.We wonen in een dorp en mensen kunnen hier nog vrij bekrompen reageren.Ik was b.v bang dat ouders van haar vriendin ,hun dochter zouden verbieden nog met mijn dochter om te gaan.Maar die mensen hebben het ook aangekeken,hebben de jongen ook een paar keer gezien,kennen mijn dochter natuurlijk ook al jaren en snappen juist dat deze knul ons een hoop rust geeft.
Ik was juist ook bezorgd om hem,hoe zijn sportvienden zouden reageren op zijn jonge vriendinnetje,maar dat gaat ook prima.
Alleen op school krijgt ze weleens vervelende opmerkingen.Door de jongens uit de klas.Deze 14 jarige knullen krijgen natuurlijk last van hun hormonen en denken dat mijn dochter al alles doet.Ze wordt dan zo boos en is dan ook heel erg duidelijk naar de jongens toe.Ze verteld gelukkig alles,beseft ook dat dit erg belangrijk is voor ons en dat ze met open en eerlijk zijn het meest bereikt.
En het klinkt niet raar hoor,wij denken er precies zo ver dan jullie.We beseffen ook wel dat als dit blijft onze dochter geen maagd blijft tot haar 18de,maar dan liever thuis dan in de bosjes of in een donker steegje.
Laatst had ik een leuk gesprek met kennis die zelf verkering kreeg op haar 14de met een knul van 18,ze zijn nu al 20 jaar getrouwd hebben 2 kinderen en nog steeds veel lol samen.Ze zegt ,"ik moet me nog steeds verdedigen,er zijn mensen die vinden dat ik een jeugd gemist heb.....ik vraag ze dan uit te leggen wat ik precies gemist heb,want ,zegt ze,dat is helemaal niets hoor!!!!!!!"Grappig toch!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2009 om 11:20

Emma43

Ik moest erg lachen om je doortastende dochter met haar stekeltjes haar. Wat kan ik me goed voorstellen dat haar juf bang was voor jouw reactie!

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2009 om 16:02

Al eerder gevraagd

Wat houdt serieus verkering voor jou in, Yelle? Wat is jouw definitie van serieus verkering?

Tirza

yelle

yelle

10-09-2009 om 19:19

Serieuze verkering...

Moet ik er een tekeningetje bij maken misschien?

Oké,ik hoor het al aankomen.Wie zegt dat een kind van 13-14 al toe is aan sex?
Misschien niet,misschien wel!Zal ook afhangen van hoever dat meisje staat in haar ontwikkeling.
Maar wanneer er een oudere knul aan te pas komt,lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze jaren gaat wachten.We moeten nu toch ook niet naief zijn hé.
In hoeverre is een meisje van die leeftijd in staat om juist te oordelen over wat ze echt wil?
Verliefd zijn oké,maar om dan zelf een stapje verder te gaan is toch weer wat anders.Wat als die verliefdheid haar zo heeft ingepakt en de angst om haar vriend te verliezen wanneer ze niet intiem wil zijn met hem?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2009 om 21:21

Yelle

Je weigert gewoon op de vraag van Tirza in te gaan lijkt wel. Wat versta jij onder verkering? Als ik jou bijdragen lees staat verkering voor jou synoniem aan 'dus is er seks'. Geloof me, er zijn meisjes van 16, 18, 20 jaar die nog nooit seks hebben gehad. Gewoon omdat ze daar niet mee bezig zijn of omdat ze dat niet zomaar met Jan en alleman doen. Het gaat jou zo te lezen maar heel beperkt om het leeftijdsverschil, een meisje van 13 mag gewoon nog geen verkering hebben. Ik zeg eerlijk dat ik verkering met alles erop en eraan voor een 13 jarige ook te jong vind, maar verkering in de zin van dat ze graag bij elkaar zijn en een beetje met elkaar zoenen... ik zie het gevaar niet meteen.

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2009 om 22:33

Precies kaaskopje

Dat vermóedde ik al, maar als ik de postings van Yelle lees, dan lijkt het wel of ze naar elkaar glimlachen, voorzichtig samen spannend naar huis fietsen en hóp het bed in duiken.
Serieuze verkering kun je 3, 4, 5 jaar hebben zónder sex, écht waar. En met sex bedoel ik dan: geslachtsgemeenschap (ik heb vorige week in een ander draadje geleerd dat sommige mensen zoenen ook al sex noemen). Juist dat eerste stuk, het om elkaar heen draaien, briefjes sturen, bij elkaar op de bank zitten, de eerste zoen, afspreken dat je "met elkaar gaat", niet meer met andere j/m afspraken enzovoort - dát is serieuze verkering. En echt, dat gaat niet meteen over tot sex. Oók niet als de heer in kwestie 18 is. Er zijn jongens van 18 (je zal het niet geloven) die rustig en liefdevol zijn. En niet meteen bovenop alles duiken wat meisje is.

Tirza

yelle

yelle

11-09-2009 om 08:43

Naief...

Dat geloof ik wel hoor,dat er jongens zijn die niet meteen aan sex denken.
Maar daarom moet men nog niet naief zijn te denken dat het allemaal geen kwaad kan.
Hoeveel jonge meisjes tss 13 en 18 raken er niet ongewild zwanger?
Maar liefst 6% tss de 13 en 19 krijgen een kind.De laatste jaren waren dit er maar liefst 4000-4500 in Nederland alleen al die zwanger werden.En geloof me,daar zaten ook stelletjes bij waarvan de ouders op de hoogte waren van de situatie en liefdevol alles in de gaten hielden en een beetje in goede banen probeerden te sturen.Heel veel van die meisjes hun vriendje haakt af wanneer ze er achter komen dat hun vriendinnetje zwanger is.En ja,er zullen wel jongens zijn die hun verantwoordelijkheid wél opnemen.
Je hebt dit helemaal niet in de hand,zelfs al zie je er als ouder streng op toe.Zelfs met een voorbehoedsmiddel kan het grondig fout gaan.
Feit is dat heel wat 13-14 jarigen helemaal nog niet toe zijn aan een relatie en dit enkel leuk vinden om te kunnen opscheppen over hun oudere vriendje,want dat is cool toch?Verliefd zijn ze misschien wel en daarom zijn ze vaak bang hun vriendje kwijt te raken wanneer ze niet op zijn eisen ingaan.Intiem zijn terwijl ze daar eigenlijk nog niet klaar voor zijn gebeurd dus wél!
En daar sta je dan als liefhebbende,bezorgde,luisternde en ondersteunende ouder he.

yelle

yelle

11-09-2009 om 10:11

Weerbaar maken...

Mijn dochter van 13 weet dat ze gerust met mij kan komen praten als er haar iets dwars zit.Ook als het over jongens gaat trouwens.Daar ben ik heel open in naar haar toe.
Je kind weerbaar maken houdt niet alleen in...praten,luisteren en dingen overleggen.Het gaat hier ook niet om dingen verbieden die mij niet aanstaan en zelf alle beslissingen nemen.Ik ga niet zomaar domweg verbieden.Er zal zeker een gesprek aan vooraf gaan met mijn dochter met de uitleg waarom we niet achter een relatie staan met een meerderjarige.En ja,de kans dat ze zich zal afzetten zit er dik in,maar wij als ouder blijven nog altijd verantwoordelijk en hebben het recht dit te verbieden.
Trouwens..."alles verbieden wat jou niet aanstaat" is wel breed genomen he.Dan kan ik er vanuit gaan dat dochterlief van 13 dus gewoon haar gangetje kan gaan?
Ze zal natuurlijk graag tot een gat in de nacht met vriendinnen op stap gaan,drugs...laat ze dat dan ook maar eens proberen zeker?
Wat ik wil bedoelen is,dat een kind van 13 niet zomaar alles kan doen waar het zin in heeft.Er zijn immers zoveel dingen die een ouder niet aanstaan.Het zijn echter de ouders zelf die beslissen hoever ze hun kind hierin volgen.Ruimte bieden en ze zelf laten nadenken moet kunnen,maar in hoeverre?

Grijs

Het probleem van Yelle is dat ze het heel erg zwart/wit ziet.
en daarbij vergeet dat er ook nog een groot stuk grijs daartussen ligt.

Statistieken en weerbaarheid.

Eerst eens de cijfers
(Statistiek is toch zo iets moois, je kunt ze altijd zo gebruiken e/o interpreteren dat ze goed bij jouw argumenten passen

Inderdaad zijn er op dit moment jaarlijks rond de 4000-4500 meisjes in Nederland die zwanger worden. Met name in de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar. 3% van al deze zwangerschappen valt in de categorie meisjes jonger dan 15. In 60% van de zwangerschappen betreft het allochtone meisjes.
Als er dus al meides weerbaar gemaakt moeten worden, lijkt het er op dat dit met name bij de allochtone meisjes moet gaan gebeuren.

Maar dan kijkende naar de weerbaarheid van jouw eigen kind Yelle. Als jij denkt dat jouw dochter zonder jouw 'ingrijpen' uit zichzelf persé tot 's ochtends vroeg wil stappen en drugs wil uitproberen (en jongens van 18 en sex etc) dan zou er voor haar 13e al heel veel mis zijn gegaan. Daar geloof ik dus niks van.
En jammer dat je schijnbaar vind dat als 'overtuigen' niet werkt jij het 'recht hebt' om iets te verbieden. Dan ga je in mijn beleving wel heel hard over andermans gevoelens heen.

Geen van mijn kinderen had/heeft op 13-jarige (of jongere of oudere) leeftijd behoefte (gehad) aan ruige feesten, lekker beesten, drugs, drank en wilde sex hoor. En ik ben dan blijkbaar toch zo'n ouder die 'alles maar goed vindt'.

Weerbaar maken is in mijn beleving niet 'iets verbieden' maar:
Zorgen dat ze geïnformeerd zijn (over alles wat te maken heeft met kind/tiener/volwassen worden/zijn, hoe de wereld draait en wat relaties inhouden, waardoor ze
zelfstandig kunnen zijn (zelf iets beoordelen en keuzes kunnen maken) en dat ze met zelfvertrouwen in de wereld staan (zodat ze uit zichzelf NEE kunnen zeggen als het nodig is).

By the way: Verboden vruchten smaken het lekkerst!

xEmx

xEmx

11-09-2009 om 11:27

Emma43

De opmerkingen die wij naar ons hoofd geslingerd kregen zijn meestal niet voor herhaling vatbaar. Een "vriendin" verweet ons 'onverantwoordelijke' ouders te zijn. Nou ik kan je verzekeren dat er over niets zoveel nagedacht wordt als over beslissingen die onze dochter en haar vriendje aangaan.
Wat wij ook merken is dat andere jongens denken dat onze dochter wel voor van alles in is. Allemaal heel vervelend, maar gelukkig kan ze daar zelf heel goed mee omgaan. Vrienden van haar vriendje hadden aanvankelijk ook veel commentaar. "Wat moet je met zo'n kleuter?" "Die kan nog niets eens mee uit" "Moet je om 7 uur mee naar Sesamstraat kijken?" etc. etc. Maar het maakte hem allemaal niets uit en inmiddels heeft iedereen het geaccepteerd. Bij hem thuis werd zij direct voor vol aangezien. Hij komt uit een groot gezin en is de jongste. Nooit heeft ook maar iemand vervelend gedaan over haar leeftijd. Dat komt voornamelijk van onze vrienden en familie.
Ze mag soms mee naar feesten en ik lig daar geen seconde van wakker. Liever met hem mee naar een feest dan met vriendinnetjes op straat hangen. Als ze met hem is weet ik dat ze veilig is.

emma43

emma43

11-09-2009 om 12:07

Xemx

Ik heb met een glimlach je berichtje gelezen.Inderdaad,juist omdat de jongen wat ouder is,wordt over iedere beslissing,over ieder stukje vrijheid goed nagedacht en gepraat.
Mijn dochter mocht laatst met haar vriend mee naar een feest hier op het dorp,wij waren er zelf ook,was op een groot veld,hij liet haar geen minuut alleen,hij liep zelfs mee naar de w.c.Zo bezorgd.Ik zie dan haar vriendinnen stiekem aan het bier,zij niet,wat dan heeft ze ruzie met hem.
Mijn familie is wel bezorgd,maar vinden de jongen ook wel erg leuk.Ze doen niet vervelend.En vrienden doen niet moeilijk.Maar iedereen weet,hoe langzaam dit gegroeid is en hoelang we geprobeerd hebben dit tegen te houden.
Ze hebben wel een periode gehad dat ze geen minuut zonder elkaar konden,dat werd me een beetje te gek,dat hebben we terug gedraaid.Ze moet wel serieus met huiswerk omgaan en tijd voor vriendinnen maken.
Zijn moeder heeft er best wel veel moeite mee gehad.Maar accepteerd het nu.Mijn dochter mag daar nu gewoon komen ,gaat mee naar familie enz.
Ik heb liever dat ze bij hem is,dan bij haar pittige vriendinnen.Net wat jij zegt,bij hem is ze veilig.

Xemx

Jammer hoor dat er altijd mensen zijn die vol met vooroordelen en vanuit hun eigen (vaak zeer starre) denkraam cq. wereldbeeld vinden dat ze het recht hebben om anderen te kwetsen en op hun 'onverantwoordelijkheden' te wijzen.

Nou, zo te merken gaat het onwijs goed met jullie dochter en hebben ze het met zijn tweetjes heel leuk en fijn. Houden zo zou ik zeggen.

Groetjes,
Fonne

yelle

yelle

11-09-2009 om 20:27

Nou ja zeg...

...ik wil hier zeker niemand kwetsen en op zijn verantwoordelijkheden wijzen,verre van.Zoals ik eerder al zei doet ieder ouder wat ze zelf willen en goed vinden als het om hun kind gaat.Maar...kunnen begrijpen dat niet iedereen hetzelfde denkt over dit onderwerp moet ook kunnen he.

Maylise

Maylise

11-09-2009 om 21:56

Emma43

Om eerlijk te zijn vind ik jouw berichtje nou juist absoluut niet bemoedigend betreffende relaties met een groot leeftijdsverschil. Een overbezorgd ouder vriendje die haar verbied om bier te drinken en anders krijgt ze ruzie met hem en daarom drinkt ze dus geen bier.
Ik zeg niet dat ik het goed vind dat een 13jarige bier drinkt maar geen bier drinken omdat je dan ruzie met je vriendje krijgt vind ik zo'n beetje de slechtste motivatie om geen bier te drinken.

Dat is voor mij een van de redenen waarom ik niet blij zo zijn met een relatie tussen een 13jarige en een 18jarige. De kans is namelijk zeker aanwezig dat de 18jarige die toch een heel stuk ouder is de overhand zou krijgen en dan is geestelijke manipulatie niet uitgesloten. Een nog veel engere consequentie dan dat ze misschien sex kunnen hebben.

Maylise

Maylise

11-09-2009 om 22:04

Deels wel met yelle eens

Ik ben het deels wel met Yelle eens. Ik vind het feit dat de relatie stiekem toch doorgang zal vinden geen reden om het niet te verbieden.

Als ik zou weten dat een van mijn kinderen jointjes rookt dan zou ik het ook verbieden. Dat betekent niet dat het kind vervolgens stopt met jointjes roken maar om het maar toe te staan omdat ik het toch niet kan voorkomen vind ik echt onzin. Ik zou zeker niet de asbak klaar zetten en na mijn werk even langs de koffie shop lopen om weed in te slaan onder het argument dat als ze dan toch joints willen roken ze dat maar beter thuis kunnen doen met weed van goede kwaliteit dan stiekem in het park met goedkope rotzooi.

Ik ben wel zo principieel dat als ik het ergens niet mee eens ben ik het gewoon verbied.

Mijn dochter is 13 en ik zou er echt niet aan moeten denken dat ze een relatie zou krijgen met een jongen van 18. Andersom zou ik het ook niet zin zitten dat mijn zoon van 19 een relatie zou hebben met een meisje van 14.

In elk geval zullen we die jongen hier niet in huis halen om de redenen die ik al eerder in dit draadje schreef. Mijn man zou het gewoonweg niet willen. Bovendien zou het de reputatie van mijn dochter binnen zijn gemeenschap kapot maken. Dus het kan hier gewoon niet.

Maylise

Maylise:*Als ik zou weten dat een van mijn kinderen jointjes rookt dan zou ik het ook verbieden.*

Dit begrijp ik dus niet,een jointje roken is iets heel anders dan verkering op je 13e.
het is slecht voor de gezondheid,het is verslavend.

die twee dingen kan je toch niet met elkaar vergelijken??
en verder zei je in een eerder berichtje:
Maylise:*Nee serieus het zou wat mij betreft ook wel afhangen van de jongen in kwestie. Ik wil best die jongen een keer ontmoeten dan en gewoon de situatie individueel beoordelen.*

Bovenstaande uitspraak klinkt heel anders als wat je nu zegt,nu zeg je dat je het gewoon zou verbieden.
of ben je intussen van mening veranderd?

Maylise

Maylise

11-09-2009 om 23:04

Sus-anne

Nee, ik ben zelf niet van mening veranderd.

Ik bedoelde meer dat hier veel mensen schrijven dat je het toch niet kan voorkomen en dus niet moet verbieden maar juist moet zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn (dus wel thuis ontvangen, jongen leren kennen...) en daar ben ik het dus niet mee eens. Als je ergens principieel op tegen bent (roken, drinken, drugsgebruik, bioscoop bezoek...) dan vind ik niet dat je het eigen principe moet laten varen alleen omdat je het toch niet kan voorkomen.

In het geval van een dusdanige verkering zou ik voor mezelf in eerste instantie wel de beslissing maken om die jongen in kwestie te ontmoeten en vervolgens verder mijn strategie te bepalen.

Maar of ik de relatie wel of niet kan voorkomen zou geen of maar een kleine rol spelen in of ik het zou verbieden.

Hopelijk staat het zo wat duidelijker want inderdaad lijkt het een beetje in tegenspraak verder.

yelle

yelle

12-09-2009 om 11:08

Ouders en kinderen

De maatschappij is veranderd,dat is meer dan duidelijk.Jongeren worden meer vrijgelaten,kunnen vaker zelf bepalen wat ze willen en waar ze hun vrije tijd doorbrengen.Het is juist wanneer er wordt gezegd dat je jongens en meisjes niet meer gescheiden kunt houden en dat hoeft ook niet.
Maar dat wil niet zeggen dat ouders die er inderdaad bepaalde principes op na houden,hun kinderen maar moeten laten begaan omdat de meerderheid blijkbaar wel wat losser omgaat met relaties tss jonge meisjes en meerderjarigen.Onze dochter is net 13 geworden en geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om hier een jongen van 18 binnen te halen.En dat heeft niets te maken met weerbaar maken.Feit is dat een meisje van 13 té jong is.(in onze ogen althans)maar,het is dan ook onze dochter.

emma43

emma43

12-09-2009 om 14:36

Maylise

Maylise,

Kleine uitleg,vriendje is bezorgd meteen goede reden,niet overborgd.
Zoals ik eerder al uitgelegd heb is mijn dochter,sinds 2 jaar,ze is nu 14 ,enorm gaan puberen en heeft 3 pittige vriendinnen.4 leuke meiden ,maar als ze bij elkaar zijn ,hebben ze totaal geen grens en gaat het fout.Ze mag nu ook niet meer met deze meisjes omgaan,omdat er teveel nare dingen gebeurt zijn.Ze zitten nog steeds bij elkaar in de klas,maar omdat mijn dochter geen contact meer met de andere heeft valt ze uit het groepje en gaat ze er in de klas ook steeds minder mee om.Ze gaat nu zelf ook wel merken ,dat als ze op deze manier doorgaat het echt niet goed komt,met school niet en thuis niet.Tijdens een logeerpartij bij 1 van deze meisjes thuis is er flink gedronken.Meiden hadden alcohol van huis meegenomen.Mijn dochter had zelf gelukkig niets durven pakken van thuis en heeft wel gedronken,maar is op tijd gestopt.De meisjes die de alcohol mee hadden genomen niet en 1 van die 2 is in het ziekenhuis terecht gekomen.De ouders van het meisje waar de logeerpartij was hadden eerst niets in de gaten.Geen van de ouders had dit verwacht,dat ze zoiets zouden doen.Het zou een gezellig meidenavondje worden,make-uppen,meidenfilm kijken,op de slaapkamer van het meisje.Moet kunnen,toch? en je gaat geen logeertassen controleren.En dit is 1 voorbeeld.Ze verteld alles eerlijk tegen haar vriend en ik vind het dan eigenlijk normaal dat hij boos reageert als ze toch weer probeert te drinken.Ik zie dat niet als overbezorgd,hij wil alleen niet dat het echt de foute kant opgaat met haar ,net als ons.Ik ben blij dat ze ook nog mensen,kinderen,vrienden om zich heen heeft die net als ons proberen haar te beschermen en haar niet te laten gaan.Mijn dochter is een hele pittige puber,altijd al een pittig karakter gehad,we moeten haar echt in de gaten houden en zelfs dan gaat het nog fout.Als ze dan een keer op een feest is,wat hier op het dorp maar een paar keer per jaar is,is het voor mij een hele geruststelling dat er een jongen bij haar is ,die haar niet laat doen en zo verstandig is om niet mee te doen.En misschien juist omdat dit een dorp is en iedereen elkaar kent is heel de jeugd er dan,het is geen optie om haar te verbieden naar deze feesten te gaan.Deze jongen is absoluut niet dominant naar onze dochter toe.Ze doet gewoon waar ze zin in heeft,als hij langs wil komen en ze gaat liever naar een vriendin doet ze dat.Hij heeft echt de overhand niet.Dat houden we ook wel goed in de gaten.

Jakiro

Jakiro

12-09-2009 om 23:52

Vroegûh

Toen ik 14 was, had ik een vriend van 21.
Ik heb daar bijna een jaar verkering mee gehad en mijn ouders hebben het altijd geaccepteerd omdat ze mij vertrouwden.
Sex was overigens niet aan de orde, daar vond ik me te jong voor en hij accepteerde dat gewoon.
Ik ben overigens goed terecht gekomen
Jakiro

yelle

yelle

13-09-2009 om 13:13

Nou ja...

...14 en een vriend van 21.Heb er mijn bedenkingen bij,maar als de ouders het goedkeuren,niets aan de hand zeker.
Niet elke ouder staat echter te springen om een relatie tussen zo'n jong meisje en een 21-jarige goed te keuren.In principe is die jongen zelfs strafbaar.
Ken een aantal gevallen waarvan zo'n jonge meisjes hun hoofd op hol lieten brengen door kerels ouder dan 20.
Waar zitten die met hun verstand trouwens?Beseffen die dan niet dat ze met vuur spelen?
Ouders kunnen makkelijk een klacht tegen hen neerleggen en dan zullen ze ook worden vervolgd.De jongere minderjarige meisjes kunnen zelfs onder toezicht worden geplaatst wanneer ze niet gehoorzamen.
Ken een geval waar dit gebeurde.

Alex?

waarom moet ik nou opeens aan Alex denken?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.