Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
yelle

yelle

22-08-2009 om 14:38

Meisjes en relaties...steeds jonger...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

27-08-2009 om 13:00

Yelle

In het geval dat een meisje een relatie heeft met een oudere knul, heb je dus ook met die knul te maken. Of althans: met zijn leefstijl. Als hij een baantje heeft of een vervolgopleiding doet, heeft-ie veel meer de gelegenheid om zelf te beslissen wat hij doet. Een uurtje of middagje spijbelen is voor een 13-jarige zo te regelen. Als hij op zichzelf woont, of zijn ouders zijn vaak/veel niet thuis (tenslotte gaat een 18jarige niet meer naar de BSO en heb je er ook geen oppas voor nodig) - dan is er plaats en tijd genoeg voor gezellige onderonsjes.
En zolang dochterlief dan maar thuiskomt op de tijd dat ze ongeveer uit school zou komen........kan het lang goed gaan. Of goed, dat is natuurlijk een discussiepunt

Tirza

Yelle

betekend dat dat je dochterlief naar school gaat brengen en halen?dat ze niet meer alleen een boodschap mag doen? dat je elke stap van haar buiten de deur gaat volgen?
poeh ,dan krijg je het druk ,als Bodyguard van je dochter!

Maylise

Maylise

27-08-2009 om 15:42

Eens met yelle

Mijn dochter is ook 13 jaar en ik denk dat ze het moeilijk zou vinden om een relatie er op na te houden zonder dat wij er van weten. Niet omdat wij er nu zo bovenop zitten, dat valt wel mee. Ze mag alleen van en naar school, ze mag alleen de stad in, naar het zwembad, de bibliotheek...
Maar het is nog zo'n kind, heel naiëf en alles, vertelt ons nog alles en zou zich na een of twee dagen al voorbij praten.
En ik vraag me ook oprecht af hoeveel jongens van 17 geïnteresseerd zijn in een relatie met een meisje van 13 dat ze alleen maar af en toe een uurtje in het geheim kunnen zien, die niet mee kan naar feesten of uitjes... Dan moet het wel echte ware liefde zijn En serieus als het dat is dan begrijpt die jongen ook dat hij nog maar een paar jaar moet wachten voor er sprake kan zijn van een relatie.
Daarnaast is mijn dochter niet alleen op de wereld en via het roddelcircuit kom ik toch alles te weten. Maar goed dat voordeel hebben veel mensen niet. Er wonen hier toch wat redelijk wat mensen in de stad die mijn man kennen en uit zijn gemeenschap komen dus dan kom je wel wat te weten. Zoals een paar jaar geleden kreeg ik een telefoontje. Mijn middelste dochter (toen misschien 19) was in de stad gesignaleerd met een jongen. Wie was dat en wist ik daar van? Nog voor mijn dochter thuis was wist ik dus al met wie en waar ze was gesignaleerd (het ging overigens gewoon om een studie genoot die ze wel leuk vond). Maar niet iedereen beschikt natuurlijk over de arabische telefoon wat naast irritant ook erg efficiënt is.

Maylise

Maylise

*En serieus als het dat is dan begrijpt die jongen ook dat hij nog maar een paar jaar moet wachten voor er sprake kan zijn van een relatie.*

Maar hoe zie jij dat dan?een paar jaar wachten? mag de jongen in kwestie je dochter dan nooit ontmoeten voor ze wat ouder is?,Mogen ze nooit eens samen winkelen of een keer naar het zwembad of de bioscoop?moet hij echt helemaal uit haar leven verdwijnen tot dochter oud genoeg is?

en als ze elkaar dan stiekenm zien ,wat voor maatregelen neem je dan?

of bedoel je eigenlijk dat ze wel met elkaar om mogen omgaan ,maar nog geen seks mogen hebben tot een bepaalde leeftijd?

je dochter is nog heel naief en verteld nog alles,maar besef wel dat dit zomaar opeens kan veranderen,pubers blijven natuurlijk niet tot hun 20e naief en alles aan je vertellen.
zeker dingen waarvan ze weet dat jij ze afkeurt,en die ze eventueel stiekem doet,zal ze je echt niet gaan vertellen.

Maylise

Maylise

27-08-2009 om 17:08

Sus-anne

Ik ben natuurlijk niet alwetend of alziend dus als mijn dochter echt wil kan ze vast wel een manier vinden om hypothetische vriend af en toe te zien. Echter ik zou ook met deze wetenschap alsnog geen toestemming geven.

Met een paar jaar wachten bedoel ik gewoon elkaar niet zien en geen relatie in zoverre dat houdbaar is. Nogmaals ik kan natuurlijk nooit voorkomen dat ze achter mijn rug om wel een relatie hebben tenzij ik het dreigement van mijn man ten uitvoer breng en haar naar een strenge kloosterschool stuur

Maar ondanks dat ik die controle niet heb zou ik alsnog die relatie niet toe staan zoals ik er nu over denk. En al dacht ik er anders over dan weet ik zeker dat mijn man het niet toe zou staan.

Ik denk trouwens oprecht dat ik er wel achter zou komen uiteindelijk. Ze worden dan vast wel ergens samen gezien of zo.

Maar omdat ik het niet kan voorkomen betekend niet dat ik alsnog maar mijn zegen moet geven.

Maylise

Maylise

Waar ik dan benieuwd naar ben is: wat gebeurt er als je erachter komt?krijgt dochter dan straf?ga je het dan echt verbieden,of laat je het zo onder het mom van *wat niet weet wat niet deert?

Maylise

Maylise

27-08-2009 om 17:29

Sus-anne

Het is natuurlijk theorie aangezien het gelukkig nog niet is voorgekomen maar ik zou het wel verbieden dan. Ik zou haar uitleggen waarom ik dit geen goed idee vind (te jong en zo) en het dan verbieden.
Natuurlijk kan ze vervolgens wel verder gaan met die jongen stiekem zien. Als ik er dan achter zou komen weet ik niet wat ik zou doen. Nogmaals praten in eerste instantie.
Misschien toch maar die kloosterschool
Nee serieus het zou wat mij betreft ook wel afhangen van de jongen in kwestie. Ik wil best die jongen een keer ontmoeten dan en gewoon de situatie individueel beoordelen. Maar ik ben niet de enige hier in huis.

Maylise

yelle

yelle

27-08-2009 om 18:25

Beetje controle toch wel...

Inderdaad,iemand van 18 die misschien al gaat werken,heeft geen oppas meer nodig en kan vaker zelf zijn vrije tijd en uitstapjes regelen.
Een uurtje of een middagje spijbelen is voor een 13-jarige zo te regelen?
Dat betwijfel is sterk.In ieder geval zou dit in de school waar mijn dochter les volgt,niet zo maar vanzelfsprekend zijn.Alle afwezigheden worden bijgehouden,zelfs als ze 's avonds in de studie moeten blijven,wordt eerst hun agende afgetekend als bewijs dat ze er inderdaad ook geweest zijn.Kunnen wij als ouders meteen controleren.Dit zou ze dus één keertje wel kunnen proberen,maar daar zou het dan ook ophouden hoor.
Thuiskomen doet ze met de bus,die aansluit na de studie en waar ze door een leerkracht naar begeleidt worden.Ik denk dat er voor haar weinige kansen zullen klaarliggen om eventjes een gezellig onderonsje te hebben met haar bink van 18.
Wat mij een beetje stoort is het feit dat velen er zo losjes overheen lopen he.De tijden zijn veranderd,hoor je vaak zeggen,maar is het niet zo dat de tijden helemaal niet veranderd zijn,maar dat wij als volwassen ervoor zorgen dat het lijkt alsof de tijden veranderd zijn?
Vroeger werden pubers ook verliefd.Dat is iets van alle tijden.Het enige verschil met toen en nu is,dat we der nu veel losser mee omgaan en meer toestaan.

Maylise

dn zijn we het eens,dat zei ik namelijk ook, de jongen ontmoeten ,de situatie beoordelen en praten met dochter.

Yelle?

woon jij in het buitenland? od zit je dochter op het bijzonder onderwijs?
hier wordt namelijk geen enkel kind op het VO begeleid naar de bus door de leerkracht.
enne...als die jongen nu bij haar op school zou zitten? dan zien ze elkaar toch?(en kunnen ze stiekem zoenen in het fietsenhok,net als ik vroeger deed
en gaat jou dochter nooit alleen naar de bieb?of de stad in?of naar een vriendin?
ik vind het zo naief van je om te denken dat je alles wat je 13 jarige doet onder controle kan houden,dat is namelijk niet zo.

yelle

yelle

27-08-2009 om 19:08

Neen...

Woon niet in Nederland maar Belgie,maar zal dit dan zo'n verschil maken?
En neen,mijn dochter zit niet in het bijzonder onderwijs maar gaat nu naar het tweede middelbaar.
Voor velen misschien raar,maar hier wordt er wel nog streng toegezien op de leerlingen en ik vind dat best zo.De eerste twee jaren zitten trouwens in een aparte school.Ze komen dus nauwelijks op school in contact met ouderen,want die zitten een eindje verderop.
Ik ben niet zo naiief om te denken dat ik alles kan controleren,verre van,maar ze gaat ook niet zo maar alleen op stap.Wel eens met vriendinnetje naar de bioscoop,maar dit gebeurt ook niet alle dagen.Meestal worden ze dan ook gebracht op gehaald door één van de ouders.
Ik blijf erbij dat een 13-jarig meisje nog niet aan een serieuse relatie moet beginnen.Ze zijn nog zo jong en hebben nog een heel leven voor zich.Belangrijk is toch wel dat ze zich op die leeftijd toeleggen op hun studies.Wat niet wil zeggen dat mijn dochter nonneke gaat worden he.Ze heeft ook haar vriendenkring op
school,vrije tijd en hobby's...wat echter niet wil zeggen dat wij als ouders moeten toestaan dat ze een vriendje van 18 mee naar huis brengt.

Ik denk ,yelle

*Wat mij een beetje stoort is het feit dat velen er zo losjes overheen lopen he*

ik denk dat je dat verkeerd ziet,ik ben juist bewust bezig met dit soort dingen,( en ik denk alle ouders die hier reageren ook)ik zou het niet klakkeloos verbieden,ik zou dochter ook niet thuis houden zodat ze hem niet zou kunnen zien,ik zou juist samen met dochter een oplossing zoeken om hier mee om te gaan,en haar ook een stuk eigen verantwoording hierin geven.

dat is het verschil in mening wat wij hebben Yelle,jij zou je dochter gewoon*beschermen *tegen het feit dat ze met een 18 jarige omgaat,jij neemt de verantwoording van je verliefde puber zelf.
ik leg die verantwoording gedeeltelijk bij mijn kind,dat is ook een kwestie van je 13 jarige een stukje durven vertrouwen,durven loslaten.

Waar ik benieuwd naar ben

wat zou jullie reactie zijn als je 18 jarige zoon met een 13 jarig meisje verkering zou hebben?

Kiki

Kiki

27-08-2009 om 22:00

Maar dat is toch zeker niet specifiek van deze tijd

overigens waarom niet 'relaties en jongens' is het dan minder erg.

Toen ik op de middelbare school zat had ik ook een vriendje van 17, ik geloof dat ik op dat punt 14 was.

Mijn vriendin had zelfs een vriendje van 21 en haar moeder verbood het (uiteraard)
Ze dreigde zelfs met aangifte, maar het had niet echt veel zin. Stiekem deden ze het toch wel.

Dat is ondertussen al 13 jaar geleden. Ik geloof dus niet dat meisjes eerder aan relaties beginnen.

Kiki

Yelle heeft in een later bericht gezegd dat het niet van deze tijd is,maar van alle tijden,maar dat ouders van tegenwoordig het nu veel meer toestaan dan vroeger.
dus de relaties van de jeugd zijn niet veranderd,de mate van bezorgdheid van ouders wél.

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2009 om 22:28

Mwah

Dat weet ik niet hoor, Yelle. Ik geloof niet dat ouders vandaag de dag alles maar toestaan. Er wordt misschien meer en vrijer over gesproken, maar dat is wat anders.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2009 om 00:19

Dat denk ik ook

Bij mij thuis werd verboden. Als later werd uitgelegd waarom een verbod opgelegd was kwam wel naar voren dat ze dat uit zorg hadden gedaan, maar op het moment van het verbod zag ik dat niet natuurlijk en ik werd er alleen maar kwaad om. Ik denk dat de situatie bij ons, in mijn gezin dus, eerder omgedraaid is. Ik leg uit wat onze zorg is en als na een poosje blijkt dat de boodschap niet aankomt kan er altijd nog verboden worden.

emma43

emma43

29-08-2009 om 10:34

Reactie

eigenlijk ben ik alleen een lezer op het forum,maar wil nu wel graag even reageren.
Mijn 14 jarige dochter heeft een oudere vriend.
Natuurlijk waren wij het hier niet mee eens en hebben we dit verboden.Maar niet iedere puber reageerd hetzelfde.
Het is dan ook makkelijk om als je zelf een makkelijke meegaande puber hebt te zeggen dat jouw kind dit niet zou mogen.
Ik heb een ondernemende nieuwsgierige puber die in verzet gaat als haar teveel verboden wordt.
Ze heeft altijd al een hele sterk karakter gehad.
Het enige wat wij kunnen doen is heel veel praten uitleggen en proberen haar de juiste kant op te sturen.
Buiten haar vriend heeft ze ook ondernemende nieuwsgierige vriendinnen,waar ik meer problemen mee heb.Als deze meisjes bij elkaar zijn gebeuren er foute dingen.
Dit zijn klasgenoten,dus ik heb hier geen vat op,heb al heel vaak gesprekken met haar gehad en uitgelegd dat ze beter is met andere vriendinnen,maar ze is meer op school met deze meisjes dan thuis.

Haar vriend is een serieuze,sociale jongen.Gaat in het week-end weleens naar een feest,maar gaat verder niet uit,zit op een sportvereniging,waar hij een paar avonden druk mee is.
Ze hebben beide veel lol,doen leuke dingen,bioscoop,uit eten,samen naar de stad.
Ze kennen elkaar al heel lang.Ik denk dat dat voor mij wel een verschil is,dit is heel langzaam gegroeid,ze weten beide dat het eigenlijk niet kan,maar ze vinden elkaar zo leuk............en dat zien we ook.
En achteraf vallen de problemen wel mee,het geeft ons een hoop rust.

Ik was eerst bezorgd ook om hem,dat hij problemen zou krijgen met zijn vrienden en om de reaktie van de ouders van mijn dochter haar vriendinnen,maar iedereen die hun samen zien,snapt het.

14 en 16

Onze dochter van 14 jaar heeft een vriendje van 16jaar. Ze kennen mekaar van de jeugdbeweging. Onze meid is altijd heel open tegen ons en vertelt heel veel. Ik moest wel even slikken toen ze vertelde dat ze zo verliefd was en samen was met een jongen van 16. Ik heb het met mijn man besproken en we hebben gezegd dat we het haar zeker niet zullen verbieden. Als we zouden zeggen dat we tegen de relatie zijn, gaan ze mekaar stiekem opzoeken. Ook zijn we bang dat ze dan steeds minder zal vertellen.
Wij kennen wel de ouders van die jongen en weten dat het een leuk gezin is, met dezelfde normen en waarden als waar wij achter staan. Dit maakt het wel gemakkelijker. Tijdens de vakantie zijn ze zo'n 4x bij elkaar op bezoek geweest, maar steeds was er iemand in de buurt. We maken daar wel duidelijke afspraken rond. Ik wil niet dat zij zich met hun twee afzonderen van de andere gezinsleden. Zij weet ook dat wij haar eigenlijk te jong vinden voor zo'n relatie en legt zich dan ook neer bij de afspraken die wij daarrond hebben...

Groetjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 16:00

14 en 16

Een verschil van 2 jaar vind ik ook alweer beter te overzien dan 4 of 5 jaar. 2 Jaar verschil zou bij elkaar in de klas kunnen zitten.

Minet

Minet

30-08-2009 om 10:30

Lhena

Wat is precies jullie probleem met het feit dat deze 2 verliefde pubers niet zonder toezicht samen mogen zijn? De gemiddelde jongen van 16 is in ontwikkeling nauwelijks verder dan een meisje van 14. Waar ben je bang voor?

In mijn ogen ontneem je hen hiermee veel plezier.
Hier hoor ik regelmatig veel lol van boven komen, ze computeren samen wat, ze maken samen muziek, er wordt een film gekeken, een spel gedaan, of gewoon samen gepraat over zaken waar je soms geen anderen bij wilt hebben. Ik ga echt niet bij hen kijken, roep ze wel eens naar beneden om even iets te komen drinken of eten.
Het is echt niet zo dat ze altijd naar boven vertrekken met hun vrienden/vriendinnen. Het puberspul is ook vaak beneden bij ons op de banken te vinden.
Ik ben benieuwd naar jullie beweegredenen om het verliefde stel steeds onder toezicht bij elkaar te laten verblijven.

yelle

yelle

30-08-2009 om 10:55

Beetje toezicht mag wel...

Wanneer het gaat om een meisje van 13 en 18,dan mag een beetje toezicht wel,denk ik.Hoe ouders hiermee omgaan is ieder voor zich.Wanneer je toelaat dat je 13-jarig kind een relatie begint met iemand van 18 blijf je naar je kind toe nog altijd een zekere verantwoordelijkheid houden.

Minet

Minet

30-08-2009 om 11:02

Yelle

Het gaat nu over een stel van 14 en 16, dat is wezenlijk anders dan een stel van 13 en 18 in mijn ogen.
En inderdaad is elke ouder vrij om naar eigen idee hiermee om te gaan, ik ben alleen benieuwd naar die van Lhena.

Minet

Hoi,
Ik bedoel niet dat ze helemaal niet met z'n tweetjes mogen zijn. Maar er is altijd iemand in huis. Als zij buiten op het terras zitten, ga ik er heus niet naast zitten. Als er andere vrienden of zussen/broers thuis zijn vind ik dat het verliefde stel zich niet moet afzonderen. Ze gaan wel eens een keertje wandelen ofzo, het is dus echt niet zo dat er altijd iemand bij hen is! Ik vind dat ze hun andere vriendschappen moeten 'onderhouden', want als het een keertje gedaan geraakt, moet je ook nog kunnen terug vallen op je vrienden. Wat ze hier wel absoluut nog niet zou mogen, is met haar vriendje op haar kamer zitten. Voor alles is een tijd zeg maar.
Groetjes!

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2009 om 16:34

Minet - dat weet ik wel

Niemand durft het hier breeduit te zeggen en het wordt met allerlei andere motieven omgeven, maar waar men bang voor is, is voor........sex!

Ja ja ja ja ja! Jongelui zóuden zomaar ineens enorme aandrang kunnen krijgen om te sexen. Tsssssssss.

Tirza

yelle

yelle

30-08-2009 om 17:18

Tirza...grappig?

Bedoel je dit nu grappig of wat?
Is het niet een beetje normaal dat je een kind van 13 toch nog eventjes tracht te beschermen?Zeker als ze een relatie beginnen met iemand die vijf jaar ouder is en meer.Denk je daar als ouder dan niet automatisch aan?
Een jongen van 18 is op dat vlak (niet allemaal misschien oké) al wel wat verder dan een kind van 13.En je zult nu misschien denken...als dat kind van 13 er nog niet klaar voor is,dan zal der ook niks gebeuren!Pas op,velen denken er zo over,maar is dat wel zo?
Een meisje van 13 zit nog in een heel andere fase van haar leven,denkt anders over bepaalde dingen en ik weet niet of ze soms wel tegen de drang van een oudere vriend kunnen of durven ingaan.
En...aan de andere kant zijn er misschien wel 13-jarigen die wél die drang krijgen.We moeten niet naief zijn op dat vlak.Moeten we die kinderen dan niet tegen zichzelf beschermen?
Ik vind het zeker geen onderwerp om losjes overheen te gaan.

Maylise

Maylise

30-08-2009 om 18:07

Normaal

Mijn dochter van 13 zou ook echt nog niet met een vriendje alleen op haar kamer mogen zitten. Dat vind ik vrij normaal. Mijn oudste dochter had toen ze een jaar of 14, 15 was ook vrij veel mannelijke vrienden met wie ze geen relatie had. Daar zat ze wel mee op haar kamer (hoewel dat eigenlijk niet mocht van mijn man) maar met haar echte vriendje bleef ze wel beneden.

Maylise

Minet

Minet

30-08-2009 om 18:21

Opvoeding

Ik merk dat ouders ineens vergeten dat ze hun kind al die jaren hebben opgevoedt met hun normen en waarden. Zodra er verkering is zijn al die kinderen hun opvoeding ineens vergeten?
Dan moeten er ineens maatregelen worden genomen ter bescherming van het meisje?
In het geval van Lhena snap ik het echt niet, de betreffende jongen komt uit hun eigen gemeenschap, is opgevoedt met dezelfde normen en waarden, Lhena kent het gezin zelfs en is blij dat hij uit dat gezin komt, wat is nu het probleem???
Zijn beide pubers ineens hun verstand/normen/waarden verloren zodra ze samen op een kamer zijn zonder direct toezicht??
Ik geloof er helemaal niets van. Ik zie dat nl. niet bij mijn eigen kinderen, ook niet bij hun grote vriendenkring met jongens/meisjes die zowel gelovig als niet gelovig zijn opgevoedt. Ik zie daar weldenkende pubers, die zelfs bij elkaar slapen zonder dat men elkaar met een vinger aanraakt. Gewoon, omdat het gezellig is, en omdat het in hun ogen heel gewoon is.
Men leert hiermee respect voor elkaar normen/waarden te hebben, niemand haalt het in zijn/haar hoofd om respectloos met elkaar om te gaan.
In mijn ogen draait daar alles om.........respect.
En dat staat volgens mij geheel los van leeftijd en toezicht.
Groetjes, Minet

Minet

Minet

30-08-2009 om 19:51

Nog wat vragen voor lhena

Lhena, je schrijft: Ze gaan wel eens een keertje wandelen ofzo, het is dus echt niet zo dat er altijd iemand bij hen is!
Ik ging vroeger ook wandelen met mijn vriendje, tot we achter de kerk waren.........daar kon je zo heerlijk liggen in het zachte gras.......

Dan schrijf je:
Wat ze hier wel absoluut nog niet zou mogen, is met haar vriendje op haar kamer zitten. Voor alles is een tijd zeg maar.
Wat is er zo gevaarlijk op haar kamer dat ze daar niet zonder toezicht mogen zijn?
En wanneer is 'het tijd'? en voor wat dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2009 om 20:41

Misschien ben ik ouderwets

Maar een meisje van 13 of 14 vind ik nog te jong voor alles erop en eraan seks. Ik zou daar dus zeker niet luchtig over doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.