Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Noname

Noname

18-11-2013 om 15:01

met e-bike naar school suf?

Dalarna

Dalarna

20-11-2013 om 15:02

Mach

Dat is mijn instelling niet, ik probeer jullie een spiegel voor te houden maar daar willen jullie niet in kijken blijkbaar. Het gaat er mij om dat je niet kunt volhouden dat 12 of meer km zo verschrikkelijk gezond is en dat je het een kind niet aan mag doen het een ebike te geven omdat je het blijkbaar wat ontneemt. Het buiten zijn, het bezig zijn, het gezellig sociaal samen op fietsen (herken ik ook niet van mijn tijd vroeger) etc.

Waarom roep je zoiets als meer dan de helft van de kinderen nooit verder fietst dan 5 km? Waarom is het geen probleem dat die kinderen zo'n kippe-eindje moeten fietsen maar is het wel een probleem als iemand genoeg geld heeft om een ebike te kopen voor zijn/haar kind? Daarbij: wat dan met de scooters? Ook maar afschaffen? Waarom mag iemand van 15 die 12 km alleen op een gewone fiets fietsen en mag iemand van 16 opeens wel een scooter of vinden jullie dat ook raar? Waarom is een scooter niet raar naar school en een ebike wel?

Ik vind gewoon dat jullie zo kortzichtig allemaal nee roepen en blijkbaar de vooruitgang tegen werken (en nogmaals mijn kind krijgt niet zo'n fiets omdat ik dat voor 5/7 km wel onzin vind en omdat ik daar het geld niet voor over heb).

Oja: Ik heb mij nooit afgevraagd waarom jullie een school kiezen op 12 km, beetje dom als ik mijn kinderen een school laat kiezen op meer dan 5 km terwijl ze het ook lopend af kunnen. Denken jullie nu echt werkelijk dat ik geen idee heb van het platteland en de keuzemogelijkheden daar? Bizar!

vooruitgang

Echt waar? Een e-bike voor kinderen een vooruitgang? Bizar...
En nee, natuurlijk, een puber MOET EN ZAL niet >20km op een dag fietsen. Maar als het wel zo uitkomt, is dat ook geen punt. Doen alsof dat wel een punt is en het normaal gaan vinden dat een puber daar echt een bejaarden-hulpmiddel voor nodig heeft, dat lijkt mij pas een zeer zorgwekkende ontwikkeling.

jippox

Amen

abc

abc

20-11-2013 om 16:54

Dalarna

Ik ben het helemaal met je eens! Een e-bike een bejaarden-hulpmiddel??
Ik woon vrij afgelegen, zonder ov, in een heuvelachtig gebied waar de afstanden ook best te fietsen zijn. Maar wat ben ik blij dat ik een tweedehandse e-bike heb aangeschaft! Ik fiets nu meer dan ooit. Ik heb echt een broertje dood aan fietsen en herinner me de lange afstanden vroeger naar school als een kwelling. Als mijn dochter voor school 12 km of meer moest fietsen destijds zou ik er haar zo een (tweedehands ook) gegeven hebben. Je moet echt wel trappen dus beweging krijg je heus wel, even als de frisse lucht maar het fietst zo ontzettend fijn!

Mijn vriendin doet zwaar lichamelijk werk en moet 8 km heen voor en na haar werk,op een gewone fiets trekt ze het gewoon niet. Milieubewust als ze is pakt ze dus liever de e-bike dan de auto. En zo kan ik nog een aantal voorbeelden geven van niet bejaarden die hem gebruiken. Het bestaat dus waarom niet je voordeel ermee doen? Ik vind sommige reacties echt een beetje antiek

Dalarna

Dalarna

20-11-2013 om 18:39

Jippox

Ja en over 15 jaar heb jij ook geen zelfrijdende auto en toen jaren geleden de versnellingen kwamen op de fiets vond jij dat ook maar een onzinvooruitgang natuurlijk. Een scooter als je kunt fietsen? Onzin. Een auto als je kunt fietsen? Onzin.... allemaal maar onnodige vooruitgang.

Ik geloof best dat het suf gevonden wordt als je nu naar de meeste scholen op een ebike gaat maar ik denk dat dat ook door de ouders komt die allemaal zo stoer vinden dat ZIJ VROEGER OOK..... blablabla (met veel sneeuw, ijs en andere extreme weersomstandigheden en natuurlijk 20 km op houten wielen enzo....). Ik denk dat er veel pubers jaloers zijn, die pubers die nog geen scooter mogen en van wie de ouders zo stoer praten over vroeger.

Mijn belangrijkste punt hier is dat het gewoon niet eerlijk is dat er zoveel pubers maar 5 km of minder hoeven en dat de pubers die veel verder moeten dat gewoon maar moeten doen want het is zo sportief en zo gezond en vooral gezellig en zo goed voor je sociale contacten. Ik was stikjaloers op mijn vriendinnen die op een km van school woonden! Ik ken geen enkele volwassene die met veel plezier terugdenkt aan alle jaren die hij of zij naar de middelbare school moest fietsen als het meer dan een km of 8 was.

dalarna

Je overdrijft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-11-2013 om 19:08

Dalarna

Je hebt gelijk.

patrica1966

patrica1966

20-11-2013 om 19:11

niet alleen de afstand bepalend

Voor ons is niet alleen de afstand (15 km) bepalend of kind wel of niet fietst. De route is in de winter best gevaarlijk. 80 km weg waar vaak harder gereden wordt. Omdat we buitenaf wonen moet kind zo wie zo een aantal km alleen fietsen voordat zij aan kan sluiten bij een groep.Het aansluiten verloopt niet altijd vlekkeloos zodat het regelmatig voorkomt dat ze de hele weg alleen fietst. Gemaakte afspraken worden niet altijd goed nagekomen. Een jaar geleden is er op de route die kind fietst , een scholier dodelijk verongelukt
Daarom hebben wij er voor gekozen om kind in de wintermaanden met de bus telaten gaan. Voor haar veiligheid en mijn gemoedsrust.

Brianna F

Brianna F

20-11-2013 om 19:22

Jippox

Ik ben het zo eens met je!

abc

abc

20-11-2013 om 19:35

Dalarna

"blablabla (met veel sneeuw, ijs en andere extreme weersomstandigheden en natuurlijk 20 km op houten wielen enzo....)"

de tranen rollen over m'n wangen whahaha

Angela67

Angela67

20-11-2013 om 19:50

Dalarna

Dalarna,

Even over dit stukje:
"Mijn belangrijkste punt hier is dat het gewoon niet eerlijk is dat er zoveel pubers maar 5 km of minder hoeven en dat de pubers die veel verder moeten dat gewoon maar moeten doen want het is zo sportief en zo gezond en vooral gezellig en zo goed voor je sociale contacten. Ik was stikjaloers op mijn vriendinnen die op een km van school woonden! Ik ken geen enkele volwassene die met veel plezier terugdenkt aan alle jaren die hij of zij naar de middelbare school moest fietsen als het meer dan een km of 8 was."

Voor mijn gevoel probeer je coute que coute exact op het scherpst van de snede op jouw deeltje gelijk te krijgen omdat jij geen mensen kent die <...> en omdat jij het niet leuk vond <...> etc.
In mijn beleving haalt jouw methode een beetje de nunances en mogelijkheden eruit, terwijl jij misschien het idee hebt dat het juist nuances aanbrengt? Ik vraag me af of je op een gegeven moment niet aanvoelt dat de waarheid in het midden ligt en dat er een dosis jeugd-ervaring bij komt kijken en wat je belangrijk vindt in opvoeding? Het is niet altijd zo scherp te formuleren als jij wilt/doet. Beetje geven en nemen aan beide kanten zou een interessantere discussie opleveren dan hakke-takken omdat je jouw ervaringen zo graag maatgevend wilt laten zijn. Het lijkt wel alsof het een jeugdtrauma van je is en van de weersomstuit worden de reacties van de anderen dan ook weer harder en dat is volgens mij niet echt iedereens bedoeling.
groet,
Angela

Marieke

Marieke

20-11-2013 om 22:00

als het mag, heel graag!

Hier zou de e-bike met gejuich worden binnen gehaald!
Dochter moet een kilometertje of 6 naar school fietsen. En het maakt haar niet uit dat ze dan de enige is, zo'n hekel aan fietsen heeft ze wel. De bus is geen optie want die doet er ruim anderhalf uur over; er gaat namelijk geen rechtstreekse bus. Eerst met de bus naar het station, daar overstappen op de buurtbus die vervolgens tig-dorpen aandoet om vervolgens 1 km van school te stoppen, dat werkt dus niet. Maar ze krijgt geen e-bike, gewoon lekker 6 kilometer fietsen. Als ze 12 kilometer of meer zou moeten fietsen, ja, dan zou ik het zeker gaan overwegen, al was het alleen maar de tijdwinst.

Jesse_1

Jesse_1

20-11-2013 om 23:27

Huh?

"Mijn belangrijkste punt hier is dat het gewoon niet eerlijk is dat er zoveel pubers maar 5 km of minder hoeven en dat de pubers die veel verder moeten dat gewoon maar moeten doen..."

Als dat je belangrijkste punt is??
Sinds wanneer is het leven eerlijk? Kijk niet teveel naar wat een ander heeft, maar heb vrede met wat je zelf hebt (dus niet: het is niet eerlijk dat ik 12 km moet fietsen terwijl een ander dat niet hoeft).

Brianna F

Brianna F

21-11-2013 om 10:34

Eerlijk

Het leven is niet eerlijk. tel je zegeningen zou ik zeggen en kijk niet naar wat de ander wel heeft/kan. Een mooie levensles voor kinderen. Willen we het ze niet al te gemakkelijk maken?

Puck

Puck

21-11-2013 om 11:11

ZsaSza

"Onze zoon kreeg zijn e-bike juist om niet met de bus te hoeven reizen..."
En kun je me dat dan eens uitleggen? Want dat is nu juist wat ik niet snap. Een e-bike vind ik een alternatief voor een fiets, niet voor een bus.
Wat zijn je redenen dan om een kind met de bus naar school te laten gaan? Bij mij is dat vooral slecht weer. Maar dan schiet je met een e-bike dus niets op want je kind wordt dan net zo nat en net zo koud als op een gewone fiets. Als het te slecht weer is voor een fiets dan is het dat ook voor een e-bike.
Behalve altijd wind mee voegt een e-bike volgens mij niets toe aan een gewone fiets en ik snap dus echt niet waarom je de vergelijking trekt met een bus.

geen goed idee

Hm, even bij mezelf te rade gegaan. Mijn kinderen deden iedere dag 15 km heen + dat nog eens weer. Storm wind en regen, want de bus was eigenlijk geen optie.
e-bike, hmm.
Ik denk dat ik ook wel met die gedachte had gespeeld. Dat is niet verboden, toch?
Sterker nog: ik heb er een gehad. Een bakfiets om precies te zijn. Ik heb er mijn auto voor weggedaan. Op de bakfiets naar de super (was toen 5 km fietsen), naar het station om een of zelfs visite van de trein te halen. Ja, vond ik best een hit.
Als ebikes er waren geweest toen mijn kinderen naar de brugklas gingen, had ik er beslist over nagedacht. Nadenken is goed, toch?
Hoewel ik toen dolgelukkig was met het toeval dat in onze omgeving alles verscheen (tot en met een Music Hall) maar geen middelbare school, waardoor mijn kinderen een eind moesten fietsen (bewegen zul je), denk ik toch niet dat dat beweeg argument mij de doorslag had gegeven om het niet te doen.
Hmm, nee. Een ebike is daar wat mij betreft toch te praktisch voor.
Maar ze zijn duur, diefstal gevoelig en - dat zou de doorslag geven - ze zijn gevaarlijk.
Je kan er harder mee dan de meeste ongetrainde beentjes wegtrappen. Harder dan de meeste weggebruikers verwachten. Als je valt, val je harder. Als je botst, bots je harder.
En juist dat, die snelheid onder alle weersomstandigheden, is precies wat dat ding zo aantrekkelijk maakt voor jongeren op weg naar school. Die snelheid zal tot het uiterste gebruikt worden.
Nee, geen goed idee.

berekenbaar

Puck, omdat een ebike altijd wind mee heeft, is de reistijd voorspelbaar en betrouwbaarder dan de bus.

zsazsa2

zsazsa2

21-11-2013 om 14:38

puck,

veel wind in de polder.
Regen e.d. heb je niet zo vaak, wind wel.

Dalarna

Dalarna

21-11-2013 om 18:40

zucht

Toch jammer, ik wilde de discussie wat helderder krijgen dus ik begon met mijn posting van 5 km. Dat er dan meteen tig mensen overheen gaan en van het spoor afwijken door te denken dat ik niets weet van buiten de stad bracht ons inderdaad van het spoor af. Vervolgens krijgen we te horen dat het niets te maken heeft met vooruitgang en dat ik overdrijf. Als ik dan weer moeite doe om de goegemeente naar het spoor te trekken valt iedereen weer over het volgende punt (eerlijk of niet eerlijk).

Hallo, dit is toch gewoon een discussie?

Ik vind het jammer dat jullie niet serieus op mijn punt in zijn gegaan. Het gaat niet om eerlijk, het gaat niet om 5 km of 15, om vooruitgang of niet maar gewoon om het feit dat ik het zo bizar vind dat jullie het allemaal zo gezond, fijn en sociaal is om een eind te fietsen en dat je de vooruitgang dan maar moet tegenhouden om willen van dat gezonde en sportieve en sociale. ALS je dat al wil volhouden is mijn vraag (voor de zoveelste keer): als het zo belangrijk is waarom fietsen dan de meeste kinderen 5 km of minder? Zijn die dan niet gelukkig, sociaal, sportief en weet ik veel? Zouden jullie je kind verplichten naar een school op meer dan 10 km afstand te gaan als kind naar een school dichtbij wil alleen omdat het zo sportief, sociaal en lekker buiten is om 15 km te fietsen?

Jullie kunnen er dan wel weer om heen gaan draaien maar dat vind ik behoorlijk flauw.

Oja en nee het is geen jeugdtrauma maar het is behoorlijk ergerlijk als er over dat fietsen gepraat wordt als zijnde leuk en sociaal en gezellig en weet ik veel. Dat herken ik niet. Gelukkig had ik een vader die buschauffeur was, toen ik het echt zat werd ging ik gewoon gratis met de bus (en ja dat was ook met een enorme omweg).

Tja

Het is voor alle kinderen en ook pubers belangrijk dat ze bewegen. En dan heb je mazzel dat je dat kan doen terwijl je naar school gaat. De afstand tot je school is een feit. Je kan met de afstand en tijd doen wat je wilt. En omdat er meestal keus is hoe op school te komen gaat mijn voorkeur uit naar een bewegende puber. En niet 1 die met een bus of e bike gaat.
Dat het vaak gezellig is, is mooi meegenomen.
Je spaart een sportschoolabonnement uit, je hoeft niet op een hometrainer, crosstrainer of ander beweegding in een zaal. In de sportschool kan het ook heel gezellig en sociaal zijn. Maar het is wel veel duurder.
Je stelling is flauw en niet reeel. Nee, natuurlijk ga je niet expres naar een school die verder dan 5 km is. Maar als het dan toch 10 kilometer weg is, is dat een feit. En dan kan je de tijd en afstand gebruiken naar eigen goeddunken. En ik ben inderdaad heel blij met de lichaamsbeweging die mijn kinderen standaard hebben. Daarnaast sporten ze nog een paar keer per week. De basisconditie halen ze uit fietsen.

Jayden

Jayden

21-11-2013 om 19:06

Dalarna

Je redeneert als een puber: "het is niet eerlijk dat sommigen veel moeten fietsen en anderen minder."
Ja klopt, en? Het leven is zo vaak niet eerlijk.
De één kan te voet naar z'n werk of werkt thuis, de ander staat uren in de file
De één heeft zwaar en saai werk dat weinig verdient, de ander leuk werk met een geweldig salaris.
De éeén heeft een prachtig groot huis met tuin in een leuke buurt, de ander woont 3-hoog achter.
enz enz enz
Neemt niet weg dat een gezonde normale puber gewoon 20 km per dag kan fietsen, leuk of niet leuk. Niet omdat het zo gezond en sociaal is, en dat het daarom een must is, maar gewoon omdat het moet, zo is het nu eenmaal in sommige gevallen. En is je school dichterbij dan heb je geluk. En anders pech.

Vooruitgang in 55 jaar

Sommigen hadden een auto, sommigen een telefoon, een enkeling een TV (de hele straat keek mee), sommigen hadden een mobiel, sommigen een spelcomputer, sommigen hadden een tablet en sommigen een E-bike.....

Over 25 jaar gaat iedereen op de e-bike naar de sportschool.

Jayden

Dalarna keert het juist om. Het is niet eerlijk dat er kinderen zijn die maar 5 km hoeven te fietsen. Want ik en een aantal anderen beweren hier op het forum dat fietsenzo gezond, sociaal en gezellig is. En dat wordt haat kinderen onthouden, omdag zij helaas een school op korte afstand hebben.
De omkering is grappig. Maar het doet niets af aan het feit dat ik heel anders denk over fietsen en bewegende pubers dan dalarna. Geeft niet.
Feit blijft dat iedereen dikker wordt door te veel aan voedsel en te weinig beweging, door verplicht fietsen is dat bewegen in elk geval op orde .

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2013 om 19:38

beste

Dalarna, ik neem aan dat de meeste ouders de 'beste' school kiezen, passend bij hun kind, ongeacht of het nou 1, 5 of 12 km ver is. Liever dichtbij zelfs.
Gelukkig, sociaal en sportief zijn haal je niet alleen uit het fietsen, dat is een prettige bijkomstigheid als de school wat verder weg is.

Maar een duur, diefstalgevoelig en gevaarlijk ding komt er hier niet in als er ook nog normale fietsen bestaan.

ach ja

Ik moet ook weleens lachen hoe fanatiek en hypocriet ouders kunnen vinden dat hun kind naar het voortgezet onderwijs MOET fietsen. Ik had zo'n collega met zo'n fietsend kind die zelf de vijf minuten naar zijn werk met de auto aflegde.
En soms is het ook echt niet handig. Mijn kinderen waren voor die afstand niet geschikt. Slechte ogen, onhandig, het kostte veel energie om de weg te vinden en ze waren niet geschikt om om te gaan, op zo'n afstand, met lekke banden of andere incidenten. En dan zat ik toch echt niet lekker op mijn werk.
Inmiddels gaat het een stuk beter en dochter fietst en zoon legt ook weleens hele afstanden af maar die gaat toch meestal met ov om te voorkomen dat er geen energie meer over is voor zijn eindexamen jaar.

voor dalarna

Generaliseren is gewoon weg niet handig,als je dat doet, kan je wat terug verwachten.
By the way
Ik werk in de stad,
heb gestudeerd in de stad,
heb gewoond in de stad
en mijn dochter studeert in de stad.
En vind het generaliseren in de stad stukken erger dan op het platteland.
groeten albana

en wat betreft tijd

Hier hadden ze ook moeite met het bussen omdat er in minder bewoonde gebieden gewoonweg minder o.v. is. Er gaat niet elke 10 minuten een bus/trein. Maar 1 keer per half uur (en dat is op spitstijden, anders is het 1 keer per uur). Mis je die bus/trein nét dan kan je dus een half uur wachten. En dan komt de vervoerstijd er nog bij, met een bus/trein die overal stopt en enorm omrijd. Uur dus zeker, minimaal.
Was je met de fiets...dan was je in de tijd allang thuis
groeten albana

Dalarna

Dalarna

22-11-2013 om 16:22

Grappig albana

Ik viel vooral over jouw 'kom eens uit de stad', mijn hemel, ik kom nooit in een stad en ik heb zelf jaren gefietst naar school. Het leek er vooral op dat jij niet weet dat er in de randstad ook wel eens meer dan 10 km gefietst wordt Hoezo generaliseren? Ik generaliseerde niet over die 5 km, dat was gewoon onderzocht en de waarheid!

Dalarna

Dalarna

22-11-2013 om 16:25

Nog een vraag

Als de Ebikes straks nog goedkoper worden en steeds meer kinderen gaan op een ebike naar school, mogen jullie kinderen dan geen ebike? Waarom niet? Omdat het duurder is (stel dat ze zelf sparen voor het meerbedrag)? Omdat het vandalisme gevoelig is (valt wel mee, nog steeds gaan vooral de handremmen stuk en het gelzadel van mijn zoon door de handremmen/stuur van iemand anders) of omdat jullie werkelijk vinden dat je je kind wat ontneemt als het niet gewoon zelf fietst (nog los van het feit dat ik nog steeds moet trappen als ik wind mee heb maar jullie blijkbaar niet..._

Dalarna

Dalarna

22-11-2013 om 16:29

Mach

"Het is niet eerlijk dat er kinderen zijn die maar 5 km hoeven te fietsen. Want ik en een aantal anderen beweren hier op het forum dat fietsenzo gezond, sociaal en gezellig is. En dat wordt haat kinderen onthouden, omdag zij helaas een school op korte afstand hebben."

Ja, ik keerde het om en helemaal niet omdat ik het zelf 'niet eerlijk' zou vinden (ja konden jullie daar ook lekker op door: dalarna denkt als een puber) maar om jullie te laten zien waar jullie argumenten vreselijk mank gaan. Denken jullie dat als vraagstellersdochter maar 1 km van school zou wonen dat ze dan wel extra gaat hardlopen, fietsen of sporten om maar aan je sporttijd te komen? Natuurlijk niet. De dochter van mijn vriendin is het meest asportieve meisje dat ik ken (plus lichamelijk ook gewoon zwak en veel moe, had haar moeder ook) en zij fietst bijna 5 km per dag. Dat was voor haar echt heel zwaar in het begin maar nu na ruim 2 jaar wel te doen maar nog steeds zwaar. Zij had het werkelijk waar niet aangekund die 12 km dus dan heb ik liever zo'n kind op een ebike dan met de bus. Is ze toch buiten.

Oja, noem het maar een korte afstand die mijn zonen moeten en gaan fietsen: bijna 7 en bijna 6 vind ik toch echt de moeite waard hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.