Noname
18-11-2013 om 15:01
met e-bike naar school suf?
Mijn dochter van 14 jaar moet naar een andere locatie van haar school fietsen en dat is 12 km. Nu is ze niet erg sportief dus 24 km op een dag zal op een koude winterdag best zwaar zijn. Ik dacht erover om t.z.t. een tweedehands e-bike voor haar aan te schaffen. Op haar huidige school gebruikt niemand zo'n fiets (maar misschien zie je dat niet altijd). Is het gebruik van zo'n e-bike niet suf (en zeer on-stoer) of zijn er meer en welk type/model is dan aan te raden?

Triva
14-11-2016 om 10:25
flauw hoor halfatwin
Echt heel flauw dit wat je vertelt over die jongen. Dat zou mijn jongste precies zo hebben maar hij kan weer andere dingen die jouw zoon niet kan.
Verder: het wereldrecord op de 2000 meter is MEER dan het dubbele van het wereldrecord op de 1000 meter dus denken dat als jouw kinderen binnen een half uur 10 km kunnen fietsen wil dat niet zeggen dat ze ook binnen het uur 20 km kunnen fietsen. Verder noem je het belangrijkste punt zelf al: ze moeten ruim op tijd weg. Tel je die extra tijd er ook nog bij loop je de kans dat je met 18 km 2,5 uur bezig bent voor en na school. Wat moet dat moet maar echt fijn is het niet. Je hoofd leegmaken na school door een stukje in de buitenlucht te fietsen kan ook in 15 min, de rest is alleen maar vervelend en saai.

Triva
14-11-2016 om 10:30
overigens
Om 18 km in 40 min af te leggen heb je wel een racefiets nodig, dat is 24 km per uur!
Overigens met een paar verkeerslichten haal je dat bij lange na niet.
Je onderschat ook echt de gemiddelde fietssnelheid: http://www.startpagina.nl/v/vervoer/vraag/192512/gemiddelde-fiets-snelheid

Tuinstoel
14-11-2016 om 10:52
ach joh Triva
De gemiddelde fietssnelheid is 18 km per uur maar het is toch stoer om te zeggen dat je zoon dat in 40 minuten kan. Volgens mij hebben ze werkelijk geen idee...

Vesper Lynd
14-11-2016 om 10:56
Snelheid
Mijn dochter doet ongeveer een half uur over 8,6 kilometer naar school. Als het regent of als ze laat is redt ze het sneller. Zelf fiets ik een keer per jaar naar mijn vader. Op een windstille zonnige dag. Dat is 12 km en ik doe er zeker drie kwartier over. Na een kilometer of 8 ben ik het dan al zat en vraag ik me af waarom ik in 's hemelsnaam niet de auto heb gepakt Elke dag 2 x 18 km lijkt me echt een hel. Als het moet dan moet het, maar ik zou niet in zo'n dorp zijn gaan wonen waar alles zo ver vandaan is.

Triva
14-11-2016 om 10:58
Tuinstoel
ja dat zal het zijn, heel stoer en het dan ook nog lachwekkend vinden als een vriendje van je zoon zijn speed niet kan bijhouden. Overigens denk ik dat die anderhalf uur ook weer overdrijving was, je loopt potdorie in anderhalf uur al snel 7 km!

Half a twin
14-11-2016 om 11:02
Gierend van de lach
Zoon kwam met vriendje gierend van de lach de tuin binnen. Hij en vriendje hadden allebei hun best gedaan om aan te passen aan het tempo van de ander. Zoon kan niet langzaam fietsen en vriendje niet hard.
Overigens heb je echt geen racefiets nodig om 18 km binnen een uur te doen. Dochter heeft een kilometerteller op haar fiets met 7 versnellingen waar ze iedere dag op fietst, ze meld regelmatig haar gemiddelde afstand per rit en gemiddelde snelheid over alle ritten en die ligt zo rond de 20 km per uur. Op rechte stukken zonder al teveel andere fietsers is een gemiddelde snelheid van 25 echt haalbaar hoor met goede conditie.
17 Jaar geleden fietste ik iedere dag naar mijn werk op 11,9 km afstand. Veel verkeer, stoplichten steeds opnieuw vaart maken en dat redde ik ook in 35 minuten.

Li
14-11-2016 om 11:02
wat ik raar vind
is dat een e-bike suf wordt gevonden, maar een scooter juist ehel stoer. Terwijl je op een scooter helemáál niet meer meetrapt.

Half a twin
14-11-2016 om 11:11
Tuinstoel
De gemiddelde fietssnelheid is 18 km per uur. Daarin zijn dus mensen meegerekend die maar 12 km per uur rijden en mensen die 20 km of meer halen per uur.
Als gezin hebben wij allemaal een dagelijkse fiets en een sportfiets. Wat fietsen aangaat zijn wij dus getraind en dat laat zich ook zien in dw dagelijkse ritten naar school en werk.
Echtgenoot reist iedere dag naar een stad 11 km van hier (centum tot centrum) voor zijn werk. De fietsroute van kantoor tot huis is bijna 14 km. Hij heeft daar een fiets staan om van station naar kantoor te komen, (het hele stuk fietsen in een net pak verdient niet zijn voorkeur). Die fiets heeft hij in de herstvakantie nasr huis gefietst voor groot onderhoud. Binnen 45 minuten was hij thuis, had wel zijn nette pak uitgedaan en netjes opgevouwen in zijn rugtas gedaan.

Thursday Next
14-11-2016 om 11:15
nou
18 km in 40 minuten is prima haalbaar hoor. Ligt ook een beetje aan de weg, met veel stoplichten en/of bochten lukt dat niet maar met mooie fietspaden kan je al snel flink doorfietsen.
Naar mijn vorige werkplek fietste ik ook 18 km en van bank tot bureau kon dat in 45 minuten.
Mijn fiets-snelheid op de rechte stukken ligt tussen de 25 en 28 km/u, en daar doe ik echt niet veel moeite voor. Ik fiets nu 26 km in gemiddeld 70 minuten.

Vesper Lynd
14-11-2016 om 11:23
Irritant
Aanpassen aan elkaars snelheid werkt niet. Ik ben van de zomer een paar keer met de kinderen naar het strand gefietst (ja, dat is hier een dingetje, ik fiets gemiddeld 10 km per jaar). Ik kan toch echt niet sneller dan ik kan/wil, en kan me voorstellen dat langzamer dan je kunt ook irritant is. We hebben dus maar bij het strand afgesproken, want ik was het gemopper wel zat.

Half a twin
14-11-2016 om 11:23
Thursday
Gelukkig heb ik een medestander! Ik durfde bijna niet op te schrijven dat wij met de kinderen wel eens naar opa en oma zijn gefietst tussen de bollenvelden door, Keukenhof ruim omzeilt,17 km en de kinderen nog niet op volwassen fietsen en dan toch binnen een uur aan de koffie en thee. Ze waren toen 7 en 10.

Half a twin
14-11-2016 om 11:31
Vesper irritant ja
Ik heb hier, door omstandigheden, de minst goede conditie. Even naar de Action halverwege het volgende dorp in zuidelijke richting dan blijf ik wel bij. Helaas kom ik op langere stukken wat conditie tekort. Vorig jaar 2015 namen we deel aan de fietstocht op Koningsdag, gedurende de 30 km lange tocht ging het steeds harder waaien. Eindelijk kwam de brug naar ons dorp in zicht maar de route ging nog even noordelijk verder en toen ben ik afgehaakt. Ik was dat ma a a am kom je no o o o ch! Helemaal zat.

kenfan
14-11-2016 om 12:12
Ook niet zo gek
Ik woonde als middelbare scholier in een provinciestad. En bijna iedereen uit de verder gelegen dorpen ging destijds met zestien aan de brommer. Vrienden van ons wonen in Berg en Dal (de naam zegt het al) en als ik op hen af moet gaan, heeft het overgrote deel van de scholieren daar ook een e-bike.
Wij hebben het hier in de stad voor het uitkiezen. Een paar jaar terug reed als begeleider maandelijks naar een plusklas op de middelbare school. Zo'n school probeert daarmee ook nieuwe leerlingen te trekken. Die vlieger ging niet op. Unaniem waren ze het er overeens dat die school hem niet ging worden. Veeeeeel te ver. Tsja, waarom zou je 4 km gaan fietsen als je uit drie scholengemeenschappen kunt kiezen binnen een straal van 2km.

Sally MacLennane
14-11-2016 om 12:51
tja
De één fietst fluitend 18 km in 40 minuten. De ander kan trainen tot die blauw zit, maar blijft hijgend en puffend achterop hangen. Daar kun je een oordeel over hebben en gierend om lachen.
Maar dat is net zo dom als een vis verwijten dat die niet in een boom kan klimmen. Sommige mensen hebben het gewoon niet in zich, al dan niet wegens ziekte. Die mensen hebben vast weer andere kwaliteiten.
Ik kan er werkelijk met mijn pet niet bij dat iemand zijn kind toeslaat een fysiek minder sterk vriendje uit te lachen. Sommige mensen hebben nou eenmaal beperkingen of andere proriteiten dan trainen om snel te fietsen. Die lach je niet uit.
Liever uitlachen dan je even aanpassen, wat is er nou zo moeilijk aan langzamer fietsen? Bang dat je omvalt? Ik heb tegenwoordig wél zo'n verfoeide, suffe ebike en het is een zegen! Maar als ik samen met een ander fiets, hou ik me ook in. En ben ik zelfs in staat een fietstocht te maken, ook al vind ik het prettig er steviger op te trappen dan mijn fietsgenoot.
Ik heb als kind zelf te vaak meegemaakt dat ik altijd ergens achteraan hing tijdens tochtjes en uitstapjes, en kon janken van ellende omdat ik niet sneller kón. En dan vooral het onbegrip omdat ik niet "gewoon doortrapte".
Daar viel niet tegen op te trainen, en ik was echt geen couch potato, deed een fysiek inspannende hobby, maar "lekker doorfietsen" is fysiek toch een stap te ver. Tot ik mijn eerste ebike kocht.

Anoniem
14-11-2016 om 19:26
Suf
Dat zie je inderdaad niet vaak op een school. Ik denk dat je kind het aankan, dat het goed is voor haar conditie.
Wel heel lief van je, maar zou zonde zijn als je zo'n fiets aanschaft en dat vervolgens niet cool is en in de schuur verdwijnt.

Mam
24-01-2018 om 17:21
9 km geen probleem?
Ik ben zo iemand die gezegd zou hebben: lekker laten fietsen, heel gezond. Mijn oudste zoon fietst, ik heb zelf altijd gefietst, geen probleem. Maar mijn jongste in de brugklas heeft er dus wel een probleem mee. Terug heeft hij altijd wind tegen en hij komt doodmoe thuis met pijnlijke benen. Zelf nu nog, na elke maanden heen en weer. Het gekke is dat hij de beste conditie van de klas heeft en ook veel sport. Het lijkt wel of zijn spieren het niet kunnen bolwerken. Morgen mag hij op de fiets van zijn broer naar school, kijken of dat lichter fietst. Maar net opperde man ook al een e-bike.

Mijntje
24-01-2018 om 18:20
Ik was 12/13, fietste 12 km heen en 12 km terug over een dijkje, ook met regen en tegenwind. Ik was totaal niet sportief en klein van stuk. De eerste tijd was vermoeiend, maar daarna vond ik het gewoon.
Ik zou dus ook de fiets nakijken. Ik weet nog dat ik een keer 9 km moest fietsen en dat ik dit appeltje eitje vond.

Mam
24-01-2018 om 21:35
Vreemd
Ja, ik vind het ook vreemd. Eens kijken hoe het morgen met de fiets van zijn broer gaat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.