Carla Gerwen
29-12-2012 om 21:13
Mijn dochter heeft dyscalculie, dit betekent geen diploma!
Beste lezer,
Deze topic heb ik toegevoegd om aandacht te vragen voor mijn dochter. Zij heeft dyscalculie en zal daardoor geen diploma kunnen halen. Zij is niet de enige, er zijn op dit moment 25.000 studenten op het MBO met rekenproblemen!
Voormalige minister van onderwijs, Marja van Bijsterveldt heeft besloten dat studenten op MBO een centraal rekenexamen moeten afleggen. Deze moet met een voldoende afgerond worden, anders krijgen zij geen diploma. Dit noemt zij een "inhaalslag"!
Mijn dochter is een van de vele studenten met dyscalculie. Een voldoende halen is voor haar onmogelijk. Haar rekenniveau is basisschool groep 6.
We hebben een gesprek gehad op school. Haar lerares rekenen heeft verteld dat ze geen diploma kan halen, als er niks verandert aan de regeling. Zij heeft ons geadviseert om het groter aan te pakken, om het onder de aandacht te brengen.
Daarom zijn wij een petitie gestart, om zoveel mogelijk handtekeningen in te zamelen. Deze petitie kunt u vinden en onderteken op : http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/
Het ondertekenen van de petitie duurt maar 1 minuutje en het kan anoniem! Alleen kunnen wij het niet..
Let op! Na het ondertekenen van de petitie, krijgt u een mail. In deze mail moet u klikken op de link, dan kom je op de site en moet je nogmaals op de bevestigingsknop drukken. Dan pas staat je handtekening erbij!
Het doel van de petitie: "Bij het behalen van een diploma, moet wiskunde niet bepalend zijn voor de studenten die voor een beroep aan het leren zijn, waarbij rekenen niet van belang is."
We hebben ook een eigen site waarop u meer informatie kunt vinden.
www.everyoneweb.com/petitierekenen
En ze heeft in de krant gestaan met haar persoonlijk verhaal.
http://www.prepresskelpen.nl/epaper/5112_eindhoven/index.html
Mijn dochter heeft al die jaren geknokt om te komen waar ze nu is! Ze wilde al van kleins af aan de gehandicaptenzorg in. Ze volgt nu de opleiding gehandicaptenzorg en ze heeft het zo naar haar zin. Dit is wat ik wil, zegt ze! Maar nu kan ze geen diploma halen. Ze zegt: "Is dit nu allemaal voor niks geweest? Waar doe ik het nog voor?". Wil je mijn dochter en vele anderen studenten helpen? Teken de petitie!
Ik heb een brief geschreven , deze kunt u hieronder lezen
Veel mensen weten niet wat inhoud en hoeveel impact het heeft een rekenstoornis. Dat is ook te begrijpen. Wij hebben van dichtbij ervaren hoe het is om je voor 100 procent in te zetten voor rekenen, maar het niet voor elkaar krijgt. Onze jongste dochter heeft hier tot op de dag van vandaag mee te maken. Vanaf groep 3 lagere school heeft ze geworsteld met rekenen. Op 8-jarige leeftijd ontwikkelde ze daardoor ook nog eens faalangst. Dit kwam ook er ook nog eens bij. Mijn dochter heeft deze angst overwonnen. We zagen een heel ander meisje, een meisje die weer zin had om naar school te gaan en groep 8 met veel plezier heeft afgerond. Op aanraden van haar leraar en lerares, en wij als ouders, is ze naar het Were Di 3 gegaan. Ze bloeide in deze tijd helemaal op. Ze heeft kunnen ervaren dat ze zeker niet dom is en dat ze over vele verschillende capaciteiten beschikt. Doordat het haar enorm goed afging op basisniveau, is ze overgestapt op kaderniveau. Wij als ouders waren hier een beetje huiverig voor omdat we bang waren dat ze een terugslag zou krijgen. Maar Tessa wilde bewijzen dat ze dit aankon en dat heeft ze gedaan. Ze heeft haar diploma behaald met geweldige punten. Wij waren natuurlijk super trots als ouders zijnde. Tessa wilde graag de opleiding gehandicapten zorg op het ROC gaan volgen. Omdat ze graag alleen met deze doelgroep wilde werken, moest ze MBO-3-4 gaan doen. Weer hadden wij onze twijfels of dit de juiste oplossing zou zijn. Ze heeft het geprobeerd en het is haar enorm goed afgegaan. Ze heeft goede cijfers gehaald en haar stage heeft ze met veel plezier gedaan tot tevredenheid van het team. Maar nu herhaald het probleem zich opnieuw: ‘Rekenen!’. Ze heeft een periode gehad dat ze het weer niet zag zitten zoals ze zelf zegt: ‘Ik kan mijn diploma toch niet halen, wat heeft al dat studeren dan nog voor zin?’. Rekenen staat wederom in de weg. Om haar weer wat zelfvertrouwen terug te geven hebben we besloten om haar te laten testen op dyscalculie, om de onzekerheid weg te nemen. Wij weten ook pas sinds een jaar dat dit bestaat. Na wat onderzoek te hebben gedaan op het internet hebben we een instantie gevonden, die haar binnen een enkele weken konden testen op dyscalculie. Na de test te hebben gedaan werd de diagnose ‘dyscalculie’ gesteld. En hoe gek het ook klinkt, wij waren hier enorm blij mee. Eindelijk een bevestiging. Wij, maar vooral Tessa, zijn blij dat het nu een naam heeft. Vooral voor haar was het een hele opluchting. Maar dat neemt het probleem met het behalen van een diploma niet weg. Ze moet voor het examen rekenen minimaal een 5 scoren, maar dit kan ze niet waarmaken. Door alle frustraties die er op dit moment spelen, hebben we een petitie opgestart. Wij willen niet afwachten maar actie ondernemen. Lukt het niet, dan hebben wij er alles aan gedaan wat binnen onze mogelijkheden ligt. Wij doen het niet alleen voor onze dochter, maar ook voor alle andere studenten die hier mee te maken hebben, of nog zullen krijgen. De achterstand die ze hebben opgelopen haal je niet zo maar in. Ook zij hebben het recht om in de toekomst te kunnen doen wat ze zelf willen. Nu kunnen de studenten geen kant op en staan ze met hun rug tegen de muur.
Het zou mooi zijn als hier in Nederlands dezelfde regeling word gehanteerd, als in België. In België is het zo dat je toch je diploma kunt behalen, met uitzondering van wiskunde.

skik
31-12-2012 om 12:32
Vic
Het verschil tussen iemand met dyscalculie en iemand die gewoon niet zo goed kan rekenen is dat de eerste het misschien nooit zal leren door die beperking en de tweede misschien wel. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Mensen met dyscalculie (en het geldt net zo goed voor dyslecten) kunnen geen enkele moeite hebben met vaardigheden waar hun leerstoornis geen betrekking op heeft en compleet niks bakken van rekenen (of lezen/spellen). Harder werken en meer oefenen hebben vaak totaal geen effect, want ze zijn gewoon niet hardwired om dat te kunnen. Vergelijk het (niet qua ergheid maar qua (on)mogelijkheid) met iemand die spastisch is en daarom niet kan lopen en zijn diploma niet zou halen omdat hij niks bakt van de piepjestest bij gym. Ook niet als hij er een kwartier langer over mag doen.
Ik vind dus best dat er een uitzondering gemaakt moet worden voor mensen met dyscalculie of dyslexie voor wat betreft de reken- of taaltoets als dat de enige reden zou zijn dat ze hun diploma niet zouden halen.
skik

P
31-12-2012 om 12:50
Mix
Vroeger was er op de opleiding van doktersassistente al een groot deel rekenen, ik zie totaal niet in waarom een mbo4 opleiding geen rekentoets zou hoeven hebben terwijl rekenen vroeger dus al gegeven werd.

P
31-12-2012 om 12:52
Albana
Wil je wiskunde en rekenen niet door elkaar halen? Dat houdt de discussie zuiver.
Waarom zou een bloemist niet hoeven te kunnen rekenen? Die moet bestellingen doen, betalingen verrichten, afrekenen etc.
Ik ken serieus weinig beroepen waar je totaal niet voor hoeft te kunnen rekenen op groep 6/7 niveau.

mix
31-12-2012 om 13:01
Ja p
dat zeg ik toch ook? Het wordt/werd gegeven.
Het enige dat ik toevoeg is: dat je het in de praktijk niet of nauwelijks nodig hebt en dat het daarom zonder rekentoets zou mogen van mij. In mijn tijd was er geen rekentoets, wel een vage vorm van wiskunde/schei/natuurkunde en bij verpleegkunde- en laboratoriumvakken vage lastige rekensommen die ik nooit en te nimmer heb hoeven gebruiken.

Mach
31-12-2012 om 13:57
Maar p
Er wordt wel meer van de mbo-ers verwacht dan groep 6 of 7 nivo.
Aan het eind van basisschool wordt nivo 1f verwacht. Aan het eind van het mbo nivo 2 en 3 wordt 2 f geeist en eind mbo4 of havo 3f. Zoek maar eens op via google. Eind vwo 4f.
Het is echt niet heel simpel. Ik weet zeker dat een heleboel mboers dit niet gaan halen. En dat zijn kinderen die wel 1f kunnen halen, eind basisschool. Of ze halen alle vakken van het mbo nivo 4 , maar halen op reken niet 3f. Blijven dus hangen op nivo 3, terwijl ze alle vakken varder gewoon prima doen.
Ik denk dat er heeeeeel veel omgewenste effecten zijn van deze maatregel. Lagere diploma's of leerlingen zonder diploma's.
Eigenlijk verwacht ik dat er een hele grote aanpassing komt.

Merel
31-12-2012 om 14:06
Slecht in rekenen
Ik ben slecht in rekenen (heb geen dyscalculie) maar de beroepen die ik tot nu toe gedaan heb, daar hoefde ik niet echt voor te kunnen rekenen. Ik heb in een winkel gewerkt aan een kassa en daar hoefde ik eigenlijk alleen maar terug te rekenen met het wisselgeld. Dat is niet eens echt rekenen maar gewoon terugtellen (dat kon ik wel als slechte rekenaar) de kassa gaf niet zoals nu het bedrag aan. En verder had ik bij de kassa een rekenmachientje liggen. Dus meer dan optellen aftrekken hoefde ik niet te kennen. Het beroep wat ik daarna deed, daar zat helemaal geen rekenen bij. Wat administratie invoeren in een computer, tekst, soms een geboortedatum (dat kan misschien lastig zijn voor iemand met dyscalculie? of niet?) En het beroep wat ik nu doe, (kleine zelfstandige, dus alles doe ik zelf) daarvoor schrijf ik rekeningen in excel (het ding telt zelf op en trekt af als ik er een - voor zet) btw rekent ie ook voor me uit. Ik hoef ook alleen maar op tellen en af te trekken, dat is echt niet meer dan groep 6 niveau denk ik, tevens kan ik de tijd ervoor nemen, en het door iemand na laten lezen, desnoods.
Dus er zijn voldoende mogelijkheden voor mensen met dyscalculie lijkt me. Of ze moeten aanpassingen in die toets doen, (gebruik rekenmachine, of extra tijd) En ik ben het wel eens met de uitleg van Skik, iemand die dyscalculie heeft gaat echt niet op een accountantskantoor werken lijkt me zo, net zoals je als je hoogtevrees hebt geen piloot gaat worden.

MarSy
31-12-2012 om 15:04
Merel,
Alleen moet iemand met dyscqlculie nu wel een rekentoets op 3f niveau halen bij ALLE mbo opleidingen, ook voor die opleidingen waarbij je niet of nauwelijks hoeft te rekenen.

merel
31-12-2012 om 16:25
Daarom
Ja daarom, dat lijkt mij helemaal niet nodig dus, dus of uitsluiting bij bepaalde opleidingen of aanpassingen voor dyscalculie kinderen. Andere vragen, of sommige delen helemaal niet, andere puntentelling, zoiets...

Vic
31-12-2012 om 16:55
Off-topic: staat die toets ook ergens?
Een paar maanden geleden stond in Werk, recht en geld een taaltoets die kinderopvangmedewerkers in een bepaalde gemeente moesten doen. Die viel nog helemaal niet mee. Kan ik die rekentoets ook ergens vinden?
En moet mijn vwo'er straks ook een rekentoets doen, of is het 'voldoende' als je wiskunde in je pakket hebt (dat is verplicht).

anna van noniemen
31-12-2012 om 17:15
Vic
mijn zoon heeft naast wiskunde ook rekenen, ik heb begrepen dat hij die toets ook gewoon moet doen, VMBO-basis, dus ik zie niet in waarom dat voor VWO anders zou zijn? Maar goed, ik weet het niet zeker....

Vic
31-12-2012 om 17:35
Anna
Ik heb er nog niets over gehoord. Wel over aanscherping van de overgangs- en examennormen, maar niet over rekenen.

Mach
31-12-2012 om 17:35
Vic
Ja hoor, de vwo ers meten hem ook doen. Nivo 4f. Is dit jaar ook al gedaan. Met zo'n slecht resultaat ( slechts 15 procent haalde het!) dat alles nu is uitgesteld. Komend examen telt het nog niet mee, maar ergens in de komende jaren dus wel. Weet niet precies wanneer. Maar ook op het vwo is het dus een drama.

Vic
31-12-2012 om 17:44
Ik heb even gegoogeld en op de website van Cito staat de informatie en proefopgaven. Er staat volgens mij dat vwo'ers niveau 3F moeten doen. Volgens mij heeft mijn dochter op de basisschool niet alles gehad wat in die proeftoets F3 wordt gevraagd.
Ik mag het (hier) natuurlijk niet zeggen, maar ik vind het eigenlijk wel een goede zaak. Het rekenniveau van kinderen die nu op school zitten is zoveel slechter dan dat van onze generatie!

Mach
31-12-2012 om 18:02
Vic
Vwo ers moet bij het eindexamen 4f halen.
Ik vind het ook niet erg dat er gerekend mioet worden. Maar nietnop deze manier. Zeker voor de mboers, wat een beroepsopleiding is, gaan er klappen vallen. Jaaaaaaaren geen rekenen gehad, sinds groep 8 niet meer. En dan nu een toets doen die voor je BEROEP geen enkele meerwaarde heeft. Rekenen is voor een hele groep mbo-ers erg moeilijk en niet relevant voor hun beroep. Alles gaat op rekenmachines en computers. Hoe de minister wil zorgen dat er toch nog voldoende gediplomeerden komen is mij een raadsel.

Auwereel
31-12-2012 om 19:04
Veel verhaaltjessommen
Met veel verhaaltjessommen in een rekentoets heb je ook nog het probleem dat jongeren met dyslexie die prima kunnen rekenen ook nog in de problemen raken...
Dat vertelde de wiskundedocent van mijn zoon ook, dat wiskundeopgaven tegenwoordig worden ingekleed in een heel verhaal waar je zelf de opgave uit moet halen. Misschien ook realistisch om rekenen zo naar de "praktijk" toe te brengen maar als je niet snel leest is dat toch wel lastig.

albana
01-01-2013 om 10:46
Door elkaar (p)
De opleiding tot doktersassistente en ook verpleegkunde heeft al jaren een reken en wiskunde gedeelte. Dat rekenonderdeel en wiskundeonderdeel was er vorig jaar ook al en 5 jaar geleden ook al en 10 jaar geleden ook al.
Dat ze nu die rekentoets erbij moeten doen, zal voor diegene die dat ambieren niet veel uitmaken. Er komt gewoon iets bij wat er al inzat.
En dat weet ik héél zeker, ik heb zelf die opleiding gehad en het ook gehad en zeker elke 2,3 jaar wel een stagaire en ook die hebben rekenen en wiskunde. Al die jaren al.
Het gaat ook niet om die opleidingen. Het gaat om de opleidingen waar tot nu toe én geen wiskunde én geen rekenen in zat, niet voor nodig was. Nooit gemist werd. Blijkbaar nooit een onoverkomelijk probleem was.En ja daar hoort bloemist bij. Ook dat weet ik zeker want jongste is wezen kijken bij die opleiding. Woonbegeleider is al net zoiets. Kinderopvang...allemaal opleidingen waar zowel rekenen als wiskunde nooit onderdeel van het lespakket was....
Als je weet dat je dyscalculie hebt ga je geen opleiding kiezen waarvan je vantevoren al weet dat je dat niet gaat halen omdat het onmogelijk is. Dus jongste wil geen verpleegster worden en geen doktersassistente, die weet zelf wel dat ze die maten op die injectiespuit nooit zal kunnen lezen. En ze zou er om die handicap w.s. ook niet worden aangenomen, of ze zouden ernstig hun twijfels hebben en w.s. uitspreken. Maar bloemist kon tot nu toe wel. Woonbegeleider ook dus en zo zijn er nog tig opleidingen. Altijd al zonder wiskunde en rekenen en prima functionerende mensen anders had het bedrijfsleven allang de noodklok geluiden.
En al die opleidingen die nooit wiskunde of rekenen hebben gehad, nog nooit tot in het verre verleden niet, ook die moeten nu de verplichte rekentoets afnemen.
Dat betekent dus ongeveer nooit een diploma in geen enkel beroep.
Prachtig plan hoor.
Echt geweldig! Vooral omdat er zo enorm word rekening gehouden met kinderen met een door het ministerie 'erkende handicap'. Nogal tegenstrijdig.
Overigens waren de cijfers als ze het oorspronkelijke plan hadden laten doorgaan ze enorm schrikbarend, uit mijn hoofd dacht ik 78% van de VWO-ers die niet zouden slagen....Daarom hebben ze het een jaartje uitgesteld. Niemand toch die gelooft dat ze 78% in 1 jaar zover kunnen bijspijkeren dat ze opeens wel slagen wel?
Ook de onderwijsraad en HBO raad zijn enorm tegen het plan, mede omdat er maar 1 mogelijke herkansing is. Ze spreken van een 'doorgeslagen toetscultuur' en hebben vooral problemen met de 'zwaarte' die gegeven wordt aan de toets. Je kan cum laude afstuderen in alle vakken en voor rekenen zakken en dan dus toch zonder diploma staan.
Ik denk dat de gevolgen velen ook niet duidelijk zijn:
"Die vrees wordt mede ingegeven door de resultaten bij proeven met de rekentoets. Voor de toets op havo/vwo-niveau zakte bijna drie kwart van de havisten. Ook op het lagere niveau dat straks op het vmbo vereist is, dreigen veel slachtoffers te vallen. Van de leerlingen in de laagste leerweg, vmbo-basis, wist 86 procent geen voldoende te halen."
En dit was dus afgelopen jaar............
En nee ik haal geen wiskunde en rekenen door elkaar. Dat zijn 2 apparte onderdelen. Maar nu is rekenen nog geen 'onderdeel' na de basisschool. Behalve bij enkele specefieke opleidingen (al genoemd).
groeten albana

albana
01-01-2013 om 11:05
Invoering 2015/2016
Door de nogal spectaculaire resulaten van het pilotproject afgelopen jaar is besloten dat het wordt uitgesteld tot schooljaar 2015/2016. Wel wordt het cijfer voor afgestudeerden vermeld op het diploma van 2014/2015. Dat betekend dat ook een erg groot gedeelte van de VWOers w.s. zal worden afgerekend op dat slechte cijfer voor hun vervolgstudie.....
(p.s. de vwo-ers hebben het er het slechtste afgebracht van álle opleidingen bij het pilotproject.)
Daarbij is ook het enorme gebrek aan leraren die de rekenlessen kunnen geven een groot probleem op dit moment.
groeten albana

Vic
01-01-2013 om 15:30
Bijlessen
Dochter vertelde dat ze (dit jaar of vorig jaar?) een rekentoets had gehad en dat degenen die die niet hadden gehaald, best wel een clubje, bijlessen rekenen kregen. Dat gaat dan om een vwo waar een stevige minimum cito-eis wordt gehanteerd voor toelating. Maar er wordt dus aan gewerkt, begrijp ik.

Mach
01-01-2013 om 15:37
Vic
Landelijk gezien heeft ongeveer driekwart van de 6 klas VWO ers de rekentoets niet gehaald. Daarom wordt dit jaar de rekentoets dit jaar nog niet meegeteld. Recente beslissing van de minister. Maar het blijft natuurlijk belachelijk dat er een toets wordt ingevoerd waarvoor zoveel mensen zakken. Je praat bij de vwo ers wel over een groep die al behoorlijk streng geselecteerd is bij toelating EN die ondertussen gewoon in Vwo 6 zitten!!
En bijles organiseren voor driekwart van de leerlingen is natuurlijk waanzin.

Vic
01-01-2013 om 16:23
Ja, nou, ik weet het niet
Die proeftoetsen die ik op cito.nl heb gevonden zijn niet heel erg moeilijk, en dan ben ik geen enorm rekenwonder. Je mag toch wel van een vwo'er verwachten dat die minstens op hetzelfde niveau kan rekenen als de meeste volwassenen.
Wat me dan ook verbaast is dat die jongeren het met hun beperkte rekenvaardigheden blijkbaar wel redden op (pittige) vervolgopleidingen in de bétahoek.

P
01-01-2013 om 17:08
Albana
Ik snap niets van je hele verhaal. Mix kwam met het voorbeeld van doktersassistente en je hoeft mij niet te vertellen hoe die opleiding er 20 jaar geleden uit zag, ik heb ook het diploma.
Ik weet wel dat het een beetje apart is om na een havo eindexamen wiskunde te beginnen met de som 1+2 (werkelijk waar, het was nog net geen 1+1).
Ook vertelde ik mix al dat een kind met dyscalculie echt niet zomaar vmboT kan halen en daarna dus voor een mbo4 opleiding kiest.

P
01-01-2013 om 17:10
Vic
Als er zoveel mensen de paborekentoets op het niveau van groep 8 niet halen verbaasd het mij niets dat vwo'ers moeite hebben met de bedoelde rekentoets want dat niveau ligt dus veel hoger dan groep 8.

Vic
01-01-2013 om 17:20
Ik weet niet hoe die pabotoets zich qua niveau verhoudt tot groep 8, maar de conclusie blijft hetzelfde. De huidige jeugd kan gewoon niet goed rekenen omdat ze dat op school niet heeft geleerd. De gemiddelde 35+'er zal die rekentoets echt wel halen.

mix
01-01-2013 om 17:52
P (ot)
waarom kwam ik met het voorbeeld:
"Carla: "Bij het behalen van een diploma, moet wiskunde niet bepalend zijn voor de studenten die voor een beroep aan het leren zijn, waarbij rekenen niet van belang is."
Tinus:Welke beroepen zijn dat bijvoorbeeld? "
Ik kwam toen met da-assistente.
Wiskunde zou hier niet bepalend moeten zijn (in mijn ogen) voor de da-studenten die voor da-assistente leren, omdat rekenen in de praktijk voor dat vak zo goed als totaal niet van toepassing is.
Dus wat dat betreft mag van mij daar niet alleen de rekentoets foetsie, maar ook de vage vorm van wiskunde.
In geval van zware dyscalculie zal iemand er niet eens aan beginnen omdat je deels wel met getallen werkt (waar bijna niet zou je zeggen). Maar rekenen/wiskunde? Wat mij betreft is dat op die opleiding niet nodig.
En mocht dat wél het geval zijn/blijven: dan zou ik met liefde 4 uur huishoudkunde opgeven aan bijspijkeren van rekenen in de week.
Alsof ik voor een arts zou koken of door 4 uur gymnastiek een vogelnestje op de balie zou doen

P
01-01-2013 om 18:01
Hmm
Ik weet het niet hoor maar een doktersassistente die niet kan rekenen? Hmmm nee. Wiskunde is iets anders.
Nogmaals: ik vind dat je geen mbo4 opleiding kan doen met dyscalculie, dan heb je toch eerst een mavo opleiding gedaan en dat vind ik enorm knap met dyscalculie waar je vaak niet veel verder komt dan het niveau groep 6!
Ik realiseer mij nu dat ik vooral de combinatie dyscalculie en een mbo4 opleiding gebruik en niet eens noodzakelijkerwijs een opleiding tot doktersassistente. Iemand die rekenen lastig vindt daar heb ik het dus niet over maar ik geloof gewoon niet dat iemand met echte dyscalculie zover kan komen.

mix
01-01-2013 om 18:18
Eens
alleen kom ik uit een stenen tijdperk waar je die vakken op het VO al kon laten vallen; wiskunde na jaar 2 en ik meen, maar ben dat even kwijt, scheikunde, natuurkunde en economie na jaar 3. Ik weet niet meer hoe ik het heb gered, maar elke keer met bijles en hakken over de sloot.
Ik ben een ramp met rekenen en verdenk mezelf van (lichte?)dyscalculie, ben er alleen nooit op getest.
Bij de opleiding zou ik zonder die vakken net zo goed hebben gefunctioneerd als met die vakken. Dat is eigenlijk alles wat ik bedoel. Men loopt grandioze krachten mis door een test en overbodige vakken.

Fiorucci
01-01-2013 om 18:22
Dyscalculie zorgt bij mijn zoon alleen voor wat moeite met economie, verder echt niet. Havo zou geen probleem zijn hoor.

Mach
01-01-2013 om 20:06
Vic
er zijn verschillende toetsen. Heb jij 4f rekenen gedaan? Ik weet dat een hele groep universitair geschoolden die al jaren in aan het werk waren in verschillende beroepen deze toetsen hebben gedaan. Ze maakten ze heel slecht. Het overgrote deel haalde het niet.
Jij weet natuurlijk ook niet hoe de berekening is van de toets die jij hebt bekeken.

Vic
01-01-2013 om 20:27
Mach
Nee, op die site stond 3F. Ik ben wel benieuwd naar die andere toets en de normering hoor. Als ik hem niet haal, neem ik alles terug wat ik gezegd heb over het nut ervan