Carla Gerwen
29-12-2012 om 21:13
Mijn dochter heeft dyscalculie, dit betekent geen diploma!
Beste lezer,
Deze topic heb ik toegevoegd om aandacht te vragen voor mijn dochter. Zij heeft dyscalculie en zal daardoor geen diploma kunnen halen. Zij is niet de enige, er zijn op dit moment 25.000 studenten op het MBO met rekenproblemen!
Voormalige minister van onderwijs, Marja van Bijsterveldt heeft besloten dat studenten op MBO een centraal rekenexamen moeten afleggen. Deze moet met een voldoende afgerond worden, anders krijgen zij geen diploma. Dit noemt zij een "inhaalslag"!
Mijn dochter is een van de vele studenten met dyscalculie. Een voldoende halen is voor haar onmogelijk. Haar rekenniveau is basisschool groep 6.
We hebben een gesprek gehad op school. Haar lerares rekenen heeft verteld dat ze geen diploma kan halen, als er niks verandert aan de regeling. Zij heeft ons geadviseert om het groter aan te pakken, om het onder de aandacht te brengen.
Daarom zijn wij een petitie gestart, om zoveel mogelijk handtekeningen in te zamelen. Deze petitie kunt u vinden en onderteken op : http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/
Het ondertekenen van de petitie duurt maar 1 minuutje en het kan anoniem! Alleen kunnen wij het niet..
Let op! Na het ondertekenen van de petitie, krijgt u een mail. In deze mail moet u klikken op de link, dan kom je op de site en moet je nogmaals op de bevestigingsknop drukken. Dan pas staat je handtekening erbij!
Het doel van de petitie: "Bij het behalen van een diploma, moet wiskunde niet bepalend zijn voor de studenten die voor een beroep aan het leren zijn, waarbij rekenen niet van belang is."
We hebben ook een eigen site waarop u meer informatie kunt vinden.
www.everyoneweb.com/petitierekenen
En ze heeft in de krant gestaan met haar persoonlijk verhaal.
http://www.prepresskelpen.nl/epaper/5112_eindhoven/index.html
Mijn dochter heeft al die jaren geknokt om te komen waar ze nu is! Ze wilde al van kleins af aan de gehandicaptenzorg in. Ze volgt nu de opleiding gehandicaptenzorg en ze heeft het zo naar haar zin. Dit is wat ik wil, zegt ze! Maar nu kan ze geen diploma halen. Ze zegt: "Is dit nu allemaal voor niks geweest? Waar doe ik het nog voor?". Wil je mijn dochter en vele anderen studenten helpen? Teken de petitie!
Ik heb een brief geschreven , deze kunt u hieronder lezen
Veel mensen weten niet wat inhoud en hoeveel impact het heeft een rekenstoornis. Dat is ook te begrijpen. Wij hebben van dichtbij ervaren hoe het is om je voor 100 procent in te zetten voor rekenen, maar het niet voor elkaar krijgt. Onze jongste dochter heeft hier tot op de dag van vandaag mee te maken. Vanaf groep 3 lagere school heeft ze geworsteld met rekenen. Op 8-jarige leeftijd ontwikkelde ze daardoor ook nog eens faalangst. Dit kwam ook er ook nog eens bij. Mijn dochter heeft deze angst overwonnen. We zagen een heel ander meisje, een meisje die weer zin had om naar school te gaan en groep 8 met veel plezier heeft afgerond. Op aanraden van haar leraar en lerares, en wij als ouders, is ze naar het Were Di 3 gegaan. Ze bloeide in deze tijd helemaal op. Ze heeft kunnen ervaren dat ze zeker niet dom is en dat ze over vele verschillende capaciteiten beschikt. Doordat het haar enorm goed afging op basisniveau, is ze overgestapt op kaderniveau. Wij als ouders waren hier een beetje huiverig voor omdat we bang waren dat ze een terugslag zou krijgen. Maar Tessa wilde bewijzen dat ze dit aankon en dat heeft ze gedaan. Ze heeft haar diploma behaald met geweldige punten. Wij waren natuurlijk super trots als ouders zijnde. Tessa wilde graag de opleiding gehandicapten zorg op het ROC gaan volgen. Omdat ze graag alleen met deze doelgroep wilde werken, moest ze MBO-3-4 gaan doen. Weer hadden wij onze twijfels of dit de juiste oplossing zou zijn. Ze heeft het geprobeerd en het is haar enorm goed afgegaan. Ze heeft goede cijfers gehaald en haar stage heeft ze met veel plezier gedaan tot tevredenheid van het team. Maar nu herhaald het probleem zich opnieuw: ‘Rekenen!’. Ze heeft een periode gehad dat ze het weer niet zag zitten zoals ze zelf zegt: ‘Ik kan mijn diploma toch niet halen, wat heeft al dat studeren dan nog voor zin?’. Rekenen staat wederom in de weg. Om haar weer wat zelfvertrouwen terug te geven hebben we besloten om haar te laten testen op dyscalculie, om de onzekerheid weg te nemen. Wij weten ook pas sinds een jaar dat dit bestaat. Na wat onderzoek te hebben gedaan op het internet hebben we een instantie gevonden, die haar binnen een enkele weken konden testen op dyscalculie. Na de test te hebben gedaan werd de diagnose ‘dyscalculie’ gesteld. En hoe gek het ook klinkt, wij waren hier enorm blij mee. Eindelijk een bevestiging. Wij, maar vooral Tessa, zijn blij dat het nu een naam heeft. Vooral voor haar was het een hele opluchting. Maar dat neemt het probleem met het behalen van een diploma niet weg. Ze moet voor het examen rekenen minimaal een 5 scoren, maar dit kan ze niet waarmaken. Door alle frustraties die er op dit moment spelen, hebben we een petitie opgestart. Wij willen niet afwachten maar actie ondernemen. Lukt het niet, dan hebben wij er alles aan gedaan wat binnen onze mogelijkheden ligt. Wij doen het niet alleen voor onze dochter, maar ook voor alle andere studenten die hier mee te maken hebben, of nog zullen krijgen. De achterstand die ze hebben opgelopen haal je niet zo maar in. Ook zij hebben het recht om in de toekomst te kunnen doen wat ze zelf willen. Nu kunnen de studenten geen kant op en staan ze met hun rug tegen de muur.
Het zou mooi zijn als hier in Nederlands dezelfde regeling word gehanteerd, als in België. In België is het zo dat je toch je diploma kunt behalen, met uitzondering van wiskunde.

P
01-01-2013 om 20:48
Fio
Echte dyscalculie gaat samen met het constant omdraaien van cijfers, met het niet kunnen plaatsen van getallen op de getallenlijn en het niet kunnen rekenen. Daarmee krijg je geen havoadvies hoor.

P
01-01-2013 om 20:51
Kenmerken
Ik heb even de kenmerken opgezocht:
De volgende kenmerken kun je vaak terugvinden bij kinderen en volwassenen met dyscalculie:
Problemen met tellen (cijferreeksen)
Problemen met het kortetermijngeheugen.
Problemen bij het begrijpen van de basis van de rekenkunde, zoals: breuken, waarde van de getallen, verbanden tussen getallen.
Problemen met inzicht: hoofdrekenen en schatten.
Problemen met volgorden: recepten lezen, klokkijken.
Problemen met ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht: links-rechts oriëntatie, problemen met het lezen of onthouden van cijferreeksen, lezen en interpreteren van kaarten, tabellen en afmetingen.
Problemen met teamsporten op een groot veld (hockey, voetbal).
Problemen met het interpreteren van codes, patronen (muzieknoten), steno en talen.
Afkeer voor strategie spelletjes en speelgoed.
Afkeer voor rekenen.
Traagheid
---------------------------------
Ik denk dat je met deze problemen nooit een B op rekenen haalt voor een HAVO advies en ik vind een C al apart. Ik denk ook dat je dyscalculie niet goed kan compenseren met een hoog IQ, niet zoals bij dyslexie.

anna van noniemen
01-01-2013 om 21:45
Als ik die lijst bekijk
dan heb ik volgens mij ook dyscalculie.....geen wonder dat ik mijn rekentoets ook niet haalde op mijn MBO opleiding...
Ik heb het gevoel dat het toch wel dieper ligt dan alleen deze opsomming.

mix
01-01-2013 om 22:11
Toch had ik havo-advies
ondanks dat ik aardig wat van je rijtje kenmerken heb. Mijn IQ is rond de 125 en toch kan ik geen chocola maken van rekenen en had ik een 5 of lager voor rekenen op de basisschool in groep 8.(klas 6)
Mijn moeder heeft bv een klok gemaakt van karton met een urencirkel, half urencirkel, kwartieren- en minutencirkel.Ook maakte ze voor het meten en omrekenen naar bv dl of m3 4 verschillende meetlatten die ik dan over elkaar legde en stomweg uit mijn hoofd leerde en dan nog een onvoldoende wist te halen.
Toch ben ik door VO heengerold, evenals dyslecten dat soms kunnen en analfabeten soms jaren hun probleem kunnen verbergen. Je wordt nl heel goed in truukjes.(zal niet voor een ieder gelden)
Voor wiskunde haalde ik altijd vieren of lager, maar kregen we een toets worteltrekken op de rekenmachine dan kon ik dat ophalen door de rekenmachine het werk te laten doen en een 10 te halen.
Economie/boekhouden, ik snap nog maar nét het debet en credit verhaal, maar toepassen ho maar. Maar op andere delen, bv theorie van zo'n vak, scoorde ik weer heel hoog omdat ik in staat was in mijn gedachten naar een pagina te gaan en de tekst bijna letterlijk voor me te zien met plaatje en al. Zo compenseer je en rol je door een vak heen.

Fiorucci
01-01-2013 om 22:14
Je hoeft niet exact aan alle kenmerken te voldoen voor de diagnose dyscalculie. Geen twee kinderen met bijv. ADD zijn hetzelfde, dat geldt met deze problemen ook. Mijn zoon kreeg geen havo-advies door bijv. zijn werkhouding, wat ondermeer kwam door zijn grote afkeer voor rekenen omdat het zo enorm moeizaam ging allemaal. Op zijn school zijn er ook kinderen die de havo halen ondanks dyscalculie en dyslexie.

albana
02-01-2013 om 09:57
Dyscalculie en kenmerken
Niet alle kinderen met dyscalculie hebben alle kenmerken. En er zijn echt kinderen die wel dyscalculie hebben die vmboT of hoger doen. De jongste dochter van mijn vriendin heeft dyscalculie, getest en al en heeft VWO advies gehad, 4de afgezakt naar HAVO en na de HAVO zit ze nu succescvol op het HBO. En dat afzakken had niks met die dyscalculie te maken...Dat had vooral te maken met 'puberkunsten',waarvan ze zelf nu (19)ook erkend dat dat nogal zonde was....
Jongste heeft ook niet alle kenmerken. Die heeft vooral moeite met cijfers lezen en kan prima uit haar hoofd rekenen, maar niet op papier, haar ruimtelijk inzicht is ook oke, maar kaarten of grafieken kan ze niet lezen. Ook teamsporten of stategiespelletjes kan ze dus prima. Zolang het maar niet geschreven staat is er dus niks aan de hand. Een digitale klok is voor haar een wirwar, een gewone klok met wijzers snapt ze prima. Haar taalnivau is veel te hoog in vergelijking met haar rekenniveau. En traagheid is wel het laatste wat je je bij haar voor kan stellen...zelfs op school hebben ze nog nooit daarover geklaagd. En noten lezen is ook een eitje voor haar. Er was een vmbo T advies,maar wij hebben haar laten beginnen in een combi vmboG-T. Nu toch gekozen voor vmbo G, niet i.v.m. haar cijfers want die zijn prima en hoewel vakken waar haar handicap enizgins meespeelt wat minder zijn compenseert de boel zich prima met 8-en voor Engels,Ned en Frans, maar omdat het gewoon beter bij haar past, ze er zich goed voelt en het leuk vind.
Hoe dochter het heeft vergelijkt zich grotendeels met wat dyslecten hebben....Het is een 'leesprobleem'. Maar met cijfers heb je nog het probleem dat het op een gegeven moment onmogelijk wordt om dat uit het hoofd te doen of hardop te zeggen omdat de getallen te lang zijn/worden. Op de basisschool hebben ze haar wel eens rekentoetsen laten doen die voorgelezen werden. Haar eindresultaat was toen i.v.m. geschreven tekst enorm veel beter.
Bij de kassa heeft ze dan ook geen enkel probleem...dat doe je uit het hoofd.
Maar een rekentoets op 2F niveau wat de staatsecretaris wil gaat ze echt nooit kunnen doen.
En 2f niveau geld voor álle vmbo-ers! Dus ook al je niveau 1 of 2 doet. Dus er veranderd helemaal niets als ze lager niveau zou gaan doen (ja zich vervelen in de les).
groeten albana

albana
02-01-2013 om 10:02
En meer info :
Meer informatie kun je vinden op het steunpunt taal en rekenen. Daar kan je ook een proeftoets doen.
http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/helpdesk/veelgestelde-vragen#rekenperioden
En zie je ook op welke niveau's er gerekend moet worden.
Ik denk trouwens dat de resultaten van dit jaar, van de proeftoetsen wel aantonen hoe bizar het plan en de eis is.
En ben ervan overtuigd dat het grootste gedeelte, ook de kinderen met geen enkel leerprobleem dus ook zullen zakken. Dat werd door die proef ook bevestigd. 78% van de VWO-ers! Dat is niet 'een beetje' en mag ook de naam 'bijlesgroepje' niet hebben. Dat is gewoon de overgrote meerderheid!
groeten albana

Mach
02-01-2013 om 12:40
Ben het helemaal met je eens albana
en als je mbo nivo 4 wil doen moet je 3f halen. Onzinnig.

Marjolein
02-01-2013 om 18:04
Albana
dank voor je link naar de site!
Ik vind daar veel interessante informatie, maar weet jij misschien ook aan welk taal niveau moet worden voldaan?
Ik lees over het uitstellen van de taal- en rekentoets, maar verder gaat het alleen over rekenen.
Weet jij of iemand anders hoe het zit met de taaltoets?

albana
03-01-2013 om 09:07
Taaltoets schijnt geen onoverkomelijk probleem te zijn
Ik heb me niet erg verdiept in de taaltoets, logisch daar zou mijn kind met vlag en wimpel zeker voor slagen. De meeste info over zowel de rekentoets alsook de taaltoets heb ik via de landelijke ouderverining balans, waar zowel info over dyscalculie alsook dyslexie te vinden is. De oproer romdom de taaltoetsen in minder omdat de eisen voor de taaltoetsen ook niet zo bizar zijn gesteld. En de schoolexamens ook meetellen erbij. Ook zijn er voor dyslecten meer aanpassingen mogelijk (wettelijk) tijdens de examens.
Dit staat er:
Taaltoets
Voor Nederlands krijgen de studenten één cijfer voor de taaltoets: voor de onderdelen leesvaardigheid en luistervaardigheid. Dit cijfer telt voor de helft mee voor het eindcijfer. Daarnaast krijgen de studenten cijfers voor de instellingsexamens. De school bepaalt zelf hoe de onderdelen van het instellingsexamen zich tot elkaar verhouden. Uiteindelijk krijgen studenten voor Nederlands één cijfer. De uitslag van de taaltoets telt hierin voor 0,5 mee en het gemiddelde instellingsexamen cijfer telt hier ook voor 0,5 mee.
Ik heb vernomen (weet niet of het er van komt en wie dat dan gaat doen) dat er misschien voor deze invoering een stokje kan worden gestoken door het op de spits te drijven door een beroep te doen op de 'wet gelijke behandeling op grond van handicap'. Want dat is nu net wat er aan ontbreekt.
Er is geen enkele voorziening (behalve dat half uurtje extra tijd waar de meeste dysclaculie studenten geen fluit aan hebben) getroffen voor de studenten die het betreft. En het rare is dat de staatsecretaris en het ministerie wél dyscalculie erkennen als handicap. Een handicap zoals ADHD, zoals dyslectie, zoals een visuele of lichamelijke handicap.
Dus e.a. is nogal in tegenspraak.
groeten albana

Marjolein
03-01-2013 om 13:27
Een probleem
is het. Nou en of. De eerste dyslectische MBO'ers hebben zich al gemeld na doemgesprekken met mentoren.
Maar ik zal het rekentoets draadje er niet mee vervuilen. Dank voor je reactie, ik zoek verder naar informatie.
Iedereen succes met de strijd, ik heb ook ondertekend voor de rekenpetitie.

Melleke75
03-01-2013 om 16:29
Een 7 had ze.
Dochter blijkt een 7 op de rekentoets gehaald te hebben. Het cijfer telt mee bij wiskunde. iedereen met een onvoldoende moet naar steunles en later dit jaar de toets nog eens maken. Dochter is er nu klaar mee, maar moet in de 4e geloof ik nog eens. Verder snap ik er niet heel veel van. Sowieso snap ik niet goed waarom dit cijfer meetelt terwijl ze helemaal niet geoefend hebben van te voren of de toets besproken hebben. Er zijn veel onvoldoendes gehaald en deze staan gewoon in het PTA vermeld.

albana
04-01-2013 om 07:51
Taaltoets (marjolein)
Ik weet niet meer over de taaltoets dan de info die balans en andere ouderverenigingen van ouders van dyslecten geven. En daarvan heb ik begrepen dat de gevolgen van de taaltoets minder ernstig zijn....Ook omdat er meer aanpassingen mogelijk zijn en omdat er eventueel gecompenceerd kan worden. Dat kan met de rekentoets niet. Misschien kan je daar 's op googelen en zo wijzer worden?
groeten albana

Marjolein
05-01-2013 om 13:37
Dankjewel, albana
ik ben al aan het zoeken.
Het is fijn dat ervan uit wordt gegaan dat er "eventueel gecompenseerd kan worden". De meeste dyslecten zullen daar misschien iets aan hebben. Enzo zal het dus een minder massaal probleem worden dan de rekentoets.
Helaas helpt dat hier niet: Zonen hebben dermate hinder van hun dyslexie, dat alle rapportcijfers Nederlands al net op het randje (van een 5!)zijn door alle zware onvoldoendes te compenseren met een 7tje voor iets wat wel lukt met heel veel oefenen, bijv. het voordragen van een gedicht.
Een extra 1 erbij voor zo'n taaltoets wordt dus zeker wel een struikelblok. Maar ik maak me nog even geen echte zorgen voor de verre toekomst, we nemen hier stap voor stap.

Carla Gerwen
05-01-2013 om 17:46
Stap voor stap reactie marjolein
Dat moet je ook zeker doen Marjolein, er kan nog zoveel veranderen! Wie weet wat er nog gaat gebeuren!

Carla Gerwen
05-01-2013 om 17:48
Taaltoets (albana)
Er zijn voor studenten met dyslectie veel meer hulpmiddelen beschikbaar dan voor iemand met dyscalculie. Dit komt omdat dyscalculie pas een jaar erkend is in Nederland als een bestaande stoornis!! In de toekomst zullen er denk ik ook voor deze studenten hulpmiddelen zijn, maar dit kan nog wel even duren..

P
06-01-2013 om 10:59
Carla
Volgens mij valt dat met die 'hulpmiddelen' ook wel mee. Wat versta jij daaronder behalve wat meer tijd?

albana
07-01-2013 om 07:39
Erkend en hulpmiddelen
Volgens mij is dyscalculie deze zomer sinds 3 jaar erkend in het onderwijs. Al heel veel langer in medische/psychologische kringen/verzekeringen etc.
En als er andere hulpmiddelen zouden worden toegestaan zou het voor b.v. mijn dochter al een stuk 'mogelijker' worden om de toets te halen.
Hulpmiddelen zijn: Een z.g. cijferkaart (overzicht waarop alle cijfers staan geschreven in volgorde), de toets in grootletterformaat op A3 of mondeling en met meer ruimte tussen de cijfers, een kladblaadje erbij en een rekenmachine.
Dat meer tijd is geen hulpmiddel dat 'helpt'. Het zit 'm niet in tijd, het zit 'm in het lezen van getallen...en daar kan ze wel 10 uur naar kijken, maar dan kan ze ze nog steeds niet lezen.
Nu is het door haar handicap een onmogelijkheid.
Ook op het laagste niveau(praktijknveau). Terwijl ze voor de rest gewoon TL niveau kan, met talen zelfs HAVO niveau zou moeten aankunnen.
Ik weet dat dit een heel groot probleem gaat worden met die verplichte rekentoets, niet alleen op deze niveau's, ook op hogere niveau's.
groeten albana

P
07-01-2013 om 18:20
Albana
Ik vroeg Carla welke hulpmiddelen bij DYSLEXIE mogen, zij denkt dat er van alles mogelijk is maar het wordt steeds minder volgens mij (maar woensdag hoor ik hier het laatste nieuws over).

anna van noniemen
07-01-2013 om 23:19
Schokkende ontdekking zojuist...
zoon staat voor rekenen nu een 4,4. Op het VMBO-Basis. Nee, geen dyscalculie voorzover ik weet, maar gewoon geen rekeninzicht, net als zijn moeder. Dat belooft dus wat....

albana
08-01-2013 om 08:48
En en waar...........
En waar maak je dat duidelijk dan? Er staat namelijk geen dyslectie en ook geen dyscalculie.
Maar om kort te zijn, de regels mbt hulpmiddelen bij dyslectie zijn veel 'flexibeler' buiten eigen tijd, zijn er nog meer hulpmiddelen waarvan de school zélf mag bepalen of ze ze inzetten of niet. Die komen ongeveer overeen met die voor dyscalculie. Denk aan op groter formaat afdrukken van de toetsen en meer ruimte tussen de letters/woorden. E.a. zal w.s. afhangen van wat voor wie effect/hulp is. Wat voor betreffend kind geschikt is. Maar de school bepaald binnen de mogelijkheden.
Voor dyscalculie mág er buiten die extra tijd niks worden aangereikt als hulpmiddel.
Niks dus. Niemendal. Dat heeft de staatsecretaris bepaald.
groeten albana

Karly
08-01-2013 om 15:02
Schrijnend
Min dochter heeft door een hersenbloeding beperkte motorische problemen en de diagnose acalculie (niet aangeboren dyscalculie) gekregen. Ze scoorde op de CITO van de basisschool op VWO-niveau (548), omdat ze bij rekenen gebruik mocht maken van rekenhulpmiddelen. Haar rekenkundig en ruimtelijk inzicht is echter beperkt en daarom is ze naar de HAVO gegaan.Ze werkt hard en heeft het derde leerjaar af kunnen sluiten met allemaal voldoendes, waarna ze wiskunde, natuur en scheikunde heeft laten vallen.
Zoals het er nu uitziet zal ze op al haar HAVO-vakken kunnen slagen met hele mooie cijfers, maar.. toch haalt ze haar HAVO-diploma mogelijk niet. De rekentoest, waarbij ze op onderdelen geen rekenmachine mag gebruiken, is voor haar het grote struikelblok. Daarop scoorde ze een 3. En zonder een 5 op de rekentoets geen HAVO-diploma. En dus ook geen mogelijkheid om op HBO niveau een juridische, sociaal-maatschappelijke of leraren opleiding voor het voortgezet onderwijs, waarbij ze met haar enorme doorzettingsvermogen mogelijk ook zou kunnen kiezen voor een studievoortzetting op universitair niveau, want op een studie zonder rekenvakken zit dit er zeker in. Ze zou in ieder geval een baan kunnen krijgen die redelijk op haar eigen cognitieve niveau is en die aansluit bij haar ontegenzeglijke talenten. En waarbij ze eventueel fluitend de weinig voorkomende rekenaspecten zonder meer met rekenmachine of excelsheet zou ondervangen.
Nu moet ze misschien afzakken naar een lager niveau, waarbij haar motorische problemen een veel groter probleem zullen opleveren.
Ik pleit dan ook voor de mogelijkheid om een HAVO diploma te kunnen halen met de aantekening dat op de rekentoets niet voldoende gescoord is.

Nancy
08-01-2013 om 15:27
Karly
Hetgeen je schrijft over jouw dochter geldt precies ook voor mijn dochter. Ze heeft dus ook een NAH en o.a. DCD beperkte motorische problemen. Ze heeft echter mede als gevolg van NAH een laag IQ. Ik vroeg me af wie bij jullie de diagnose acalculie heeft gesteld aangezien ik hiervan nog niet eerder heb gehoord. Mijn dochter is onder behandeling (geweest) van meerdere specialisten en deze term is nooit gebruikt. Kun je me er meer over vertellen hoe tot de diagnose gekomen is?

Karly
08-01-2013 om 16:47
Nancy
Hoi Nancy,
de diagnose a-calculie is destijds vastgesteld door de kinderneuropsycholoog van een academisch kinderziekenhuis. Zij gebruikte deze term ter onderscheid met de aangeboren variant van dyscalculie. Overigens zie je ook wel dat de term a-calculie soms gebruikt wordt als een zwaardere variant van dyscalculie (verwarrrend dus). Overigens heeft mijn dochter voor school een dyscalculieverklaring, omdat dit de gangbare term is die recht biedt op tijdverlenging en gebruik van de rekenmachine.
Even terzijde: de kinderneuropsychologe heeft ons destijds ook geattendeerd op de mogelijkheid van ambulante begeleiding vanuit de mytylschool. Dit had veel meerwaarde voor mijn dochter gedurende de basisschool en het eerste jaar van de middelbare school. Zit je dochter op het reguliere onderwijs en heeft ze daar extra faciliteiten of zit ze op het speciaal onderwijs?
Ik begrijp dat er bij je dochter door NAH sprake is van een laag IQ. Komt dit in de praktijk altijd breed tot uiting of zijn er ook onderdelen waar ze hoger op scoort? IQ-testen kunnen soms een vertekend beeld kunnen geven van de werkelijke capaciteiten bij specifieke rekenproblematiek; in de loop van de jaren zijn er bij mijn dochter meerdere testen afgenomen, waarbij de IQ-totaalscores varieerden van 76 (zwakbegaafd) tot 135 (hoogbegaafd). Zonder de reken- en ruimtelijke component scoort ze altijd goed tot hoog.
Karly
Karly

Karly
08-01-2013 om 16:59
Succes?
Zou er dan toch een oplossing zijn die recht doet aan de specifieke problematiek? Ik durf het nog niet te geloven. Is dit officieel?
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9651921.ece/Uitstel-taal--en-rekentoets
Karly

Karly
08-01-2013 om 17:29
Uitstel van de verplichte rekentoets!
voor HAVO en VWO geldt dus dat er dit en komend jaar wel een cijfer voor de rekentoets op het diploma vermeld wordt, maar dat dit geen deel uitmaakt van de slaag-zak regeling!
HAVO, VWO en MBO scholen krijgen meer tijd om e.e.a. voor te bereiden en er wordt gekeken naar de specifieke problematiek by kinderen met dyscalculie.

P
08-01-2013 om 18:20
Albana
Lijkt mij duidelijk dat ik reageer op Carla's: "Er zijn voor studenten met dyslectie veel meer hulpmiddelen beschikbaar dan voor iemand met dyscalculie."

Nancy
10-01-2013 om 19:52
Karly
Hoi Karly,
Mijn dochter is onder behandelng geweest bij o.a. div. kinderneurologen. Ze is naar een een cluster 3 school gegaan (langdurig lichamelijk ziek). Haar IQ is 1e instantie getest op 76, en daarna op resp. 80 en 81, net genoeg om aangenomen te worden op haar huidige VO school. Haar zus met IQ 76 doet een MAVO opleiding..... Laatstgenoemde heeft eveneens een rekenprobleem, bij haar werd ons verteld dat als er sprake is van een laag IQ, en een rekenprobleem, de diagnose dyscalcie niet kan worden vaststeld.
Mijn dochter zit nu op een speciale VMBO met ambulante begeleiding vanuit cluster 3.
Overigens mag wel gebruik gemaakt worden van extra facilteiten zoals tijdverlenging en gebruik van de rekenmachine dus in die zin zou een verklaring niet veel toevoegen toch?
Ik ga het toch eens hebben met de kinderarts over wat je me hebt geschreven over acalculie. Bedankt voor je toelichting