Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn zoon van 16 blowt

Peiling

Laten blowen of niet?
46 stemmen
33%
67%

Valeria schreef op 09-05-2022 om 19:55:

ik zou het niet goed vinden als mijn zoon volgend jaar ging blowen. Echt niet. Waarom zou ik mijn kind al met 16 een kansloze loser willen laten worden?

TO vindt het ook niet goed maar is op zoek naar de meest constructieve manier dit op te lossen

absor schreef op 09-05-2022 om 21:06:

[..]

TO vindt het ook niet goed maar is op zoek naar de meest constructieve manier dit op te lossen

Van TO en vrouw mag zoon wel blowen, staat er.

Maar goed, hij vroeg hoe wij er mee zouden omgaan en ik ben dus niet zo tolerant. Wat niet wil zeggen dat hij dan ook streng moet zijn hoor; dat moet hij zelf weten. 

Valeria schreef op 09-05-2022 om 21:14:

[..]

Van TO en vrouw mag zoon wel blowen, staat er.

Maar goed, hij vroeg hoe wij er mee zouden omgaan en ik ben dus niet zo tolerant. Wat niet wil zeggen dat hij dan ook streng moet zijn hoor; dat moet hij zelf weten.

En hoe ziet dat er dan uit?

Berlin2098

Berlin2098

10-05-2022 om 18:59 Topicstarter


Wij gaan met zoon aanstaande zaterdag een dagje uit (bij voorbaat van mooi weer en anders bedenken we weer iets anders) en we gaan proberen, zoals reeds eerder aangekondigd, zo veel mogelijk informatie van hem uithalen, zodat wij verder met hem kunnen... Ik houd jullie op de hoogte!

Berlin2098

Berlin2098

10-05-2022 om 19:08 Topicstarter

Valeria schreef op 09-05-2022 om 19:55:

ik zou het niet goed vinden als mijn zoon volgend jaar ging blowen. Echt niet. Waarom zou ik mijn kind al met 16 een kansloze loser willen laten worden?

Ik vraag mij bij deze het volgende af:

1. Waarom een kansloze loser?

2. Waarom zou mijn zoon een loser worden doordat hij met blowen begonnen is? Op dit moment heeft hij niets te verliezen, lijkt mij in ieder geval, dus het woord “loser” is in deze context, wat mij betreft, toch de plank volledig misgeslagen...





Berlin2098 schreef op 10-05-2022 om 19:08:

[..]

Ik vraag mij bij deze het volgende af:

1. Waarom een kansloze loser?

2. Waarom zou mijn zoon een loser worden doordat hij met blowen begonnen is? Op dit moment heeft hij niets te verliezen, lijkt mij in ieder geval, dus het woord “loser” in deze context lijkt mij toch de plank misgeslagen...




Structurele blowers staan er niet bepaald om bekend actief midden in het leven te staan. Blowen is wat dat betreft net als alcohol; af en toe een drankje is lekker en heeft geen invloed op je dagelijks leven. Zelfs een weekendje helemaal los gaan kan prima zonder al te veel problemen. Maar gebruik je het dagelijks dan gaat het invloed hebben op je lichaam. Bij alcohol zijn die effecten vaak wat meer fysiek gericht (lever, gewicht, verhoogde kanker-risico's), bij blowen gebeurt er meer in je hoofd (geheugen, concentratie, somberheid). Vooral als je hersenen nog in ontwikkeling zijn kan het flinke impact hebben

Loser is nogal sterk uitgedrukt, maar als hij dagelijks blijft blowen op deze jonge leeftijd is de kans reëel dat hij er over een tijdje minder goed voor staat

Hier staan wel goede tips mbt het gesprek. Persoonlijk zou ik niet zeggen dat hij een x aantal keer per week mag blowen. Eerder zou ik zeggen dat ik het zorgwekkend vind en dat ik hem een gezond lijf en brein gun, en dat blowen dat in de weg staat. Zonder daarbij te zeggen of hij het wel of niet mag. En als hij specifiek vraagt of je het hem dan verbiedt, zou ik zeggen dat hem het liefst inderdaad helemaal ziet stoppen, maar dat je ook weet dat die keuze helemaal bij je zoon ligt.

Ik vind het heel mooi en liefdevol hoe jullie het aan willen vliegen. Daarin zit denk ik al heel veel winst. De kunst zit hem, denk ik, in het bewaken van de grens tussen verbieden, goedkeuren, zorgen uiten en verantwoordelijkheid geven.

Ik heb overigens alleen nog hele kleine kindjes, dus geen ervaring hierin. Mijn advies is dus geheel op gevoel. 

Succes!

https://www.jellinek.nl/familie-en-omgeving/ouders-en-opvoeders/gesprekstips/gesprekstips-cannabis/

Berlin2098

Berlin2098

16-05-2022 om 22:59 Topicstarter

Afgelopen weekend hebben we met onze zoon uitgebreid gesproken. We hebben hem van alles ondervraagd en uiteindelijk kwamen wij te weten dat het dagelijks blowen door een gebrek aan vrienden komt. Zoon heeft aangegeven dat hij "misschien toch te ver gegaan is". Verder heeft hij toegegeven dat hij wil minderen, maar niet ermee stoppen, omdat hij zich gewoon beter voelt (zowel nuchter als loom) en helderder conclusies kan trekken. Uiteraard hebben we aangegeven dat wij zien dat hij toch blowt en verbieden averechts gaat werken, maar dat wij het liefst hem willen zien stoppen. Op den duur kan het wel negatief werken, maar goed... dit dilemma is al beslecht.  Zowel wij als zoon hadden begrip voor elkaars visies. Dit is wel mooi.

We hebben hem tevens voorgesteld dat hij een feestje mag geven, omdat wij hem actief aan het werk willen zetten en een beetje willen weten welke mensen hij mogelijk als kennissen/vrienden ziet. Uiteraard zal het feestje zonder drugs plaatsvinden en wij zullen wel thuis op de achtergrond aanwezig zijn. Zoon was er positief over en gaat erover nadenken. Dit is een goed signaal, vind ik. Wat wij heel erg bijzonder vinden is dat onze zoon gisteren en vandaag niet heeft geblowd. Hij heeft gepland dat hij nu naar drie weken per week wil gaan. Zoon wil dus vanzelf wat minderen waardoor ik toch ook iets gerustgesteld ben. We horen deze week van hem hoe het met het idee over een feestje gaat... en of het hem gelukt is dat er leeftijdsgenootjes zullen komen. 

Wij zijn benieuwd of onze zoon binnenkort minder gaat blowen. En blowen alleen om het, zoals het jeugd het zegt: "gezellig en leuk te houden, omdat ik dan beter en levenslustiger kan genieten". 

Is dit in eerste instantie een goede aanpak? Ik ben benieuwd hoe jullie, als andere ouders, hierover denken / wat jullie hiervan vinden?

ief

ief

16-05-2022 om 23:19

Ik ben helemaal niet alcohol- en drugstolerant. Ik verbied het. Niet dat zoon zich daaraan helemaal houdt, maar van alcohol is bekend dat hoe toleranter je bent als ouders, hoe meer de kinderen drinken. Ik denk dat het ook zo met blowen werkt.
Inmiddels weet ik precies wanneer zoon geblowd heeft. Dat is nu ongeveer eens per twee/drie weken, veel en veel te vaak naar mijn idee. En elke keer houd ik ook een donderpreek. Als ik dat niet zou doen zou de drempel om te blowen misschien toch lager zijn. Het is onder zijn vrienden zo ontzettend normaal om te blowen. 
Toen zoon nog zestien was deed ik trouwens drugstesten bij hem. Toen liet hij het blowen wel uit z’n hoofd. Maar ja, het was natuurlijk al heel wat dat hij dat toeliet, en dat heb ik helaas niet eeuwig kunnen volhouden. 
Overigens: wat voor uitje doen jullie als gezin wat de puber nog leuk vindt? Hier zou ik niet weten wat we nog als gezin zouden kunnen doen. Dus ben wel benieuwd. Klinkt wel heel leuk dat hij dat nog wil. 

Berlin2098 schreef op 16-05-2022 om 22:59:

Afgelopen weekend hebben we met onze zoon uitgebreid gesproken. We hebben hem van alles ondervraagd en uiteindelijk kwamen wij te weten dat het dagelijks blowen door een gebrek aan vrienden komt. Zoon heeft aangegeven dat hij "misschien toch te ver gegaan is". Verder heeft hij toegegeven dat hij wil minderen, maar niet ermee stoppen, omdat hij zich gewoon beter voelt (zowel nuchter als loom) en helderder conclusies kan trekken. Uiteraard hebben we aangegeven dat wij zien dat hij toch blowt en verbieden averechts gaat werken, maar dat wij het liefst hem willen zien stoppen. Op den duur kan het wel negatief werken, maar goed... dit dilemma is al beslecht. Zowel wij als zoon hadden begrip voor elkaars visies. Dit is wel mooi.

We hebben hem tevens voorgesteld dat hij een feestje mag geven, omdat wij hem actief aan het werk willen zetten en een beetje willen weten welke mensen hij mogelijk als kennissen/vrienden ziet. Uiteraard zal het feestje zonder drugs plaatsvinden en wij zullen wel thuis op de achtergrond aanwezig zijn. Zoon was er positief over en gaat erover nadenken. Dit is een goed signaal, vind ik. Wat wij heel erg bijzonder vinden is dat onze zoon gisteren en vandaag niet heeft geblowd. Hij heeft gepland dat hij nu naar drie weken per week wil gaan. Zoon wil dus vanzelf wat minderen waardoor ik toch ook iets gerustgesteld ben. We horen deze week van hem hoe het met het idee over een feestje gaat... en of het hem gelukt is dat er leeftijdsgenootjes zullen komen.

Wij zijn benieuwd of onze zoon binnenkort minder gaat blowen. En blowen alleen om het, zoals het jeugd het zegt: "gezellig en leuk te houden, omdat ik dan beter en levenslustiger kan genieten".

Is dit in eerste instantie een goede aanpak? Ik ben benieuwd hoe jullie, als andere ouders, hierover denken / wat jullie hiervan vinden?

Jeetje, ik vind echt dat jullie ontzettend liefdevol met jullie kind omgaan. En ik heb de indruk dat het ook een hele lieve, integere jongen is. Wat verdrietig dat hij vrienden mist. En wat fijn dat hij bij jullie een veilige plek heeft om daarover te praten.

Wat het op de lange termijn gaat opleveren, dat weet niemand. Maar ik denk echt dat jullie een hele belangrijke basis hebben gelegd met dit gesprek. Het aller belangrijkste nu is dat hij zich veilig blijft voelen om zijn dingen met jullie te delen. En ik denk dat dat wel goed zit bij jullie.

Veel sterkte en ik duim op een goede afloop, als in: een paar fijne vrienden (kwaliteit boven quantiteit) en een leven zonder weed. Maar eerlijk, ik heb daar wel vertrouwen in .

Ik vind drie keer in de week blowen nog steeds veel. Zeker voor iemand van zestien. Dat hij dan helderder na kan denken is naar mijn idee vooral iets dat hij zichzelf dan voorhoudt. 
Ik zou het toch vrij bijzonder vinden als ouders het openlijk 'goed' vinden dat hun zestienjarige zoon meerdere keren per week blowt met als reden dat dat tenminste niet dagelijks is.
Hij is nog maar kort geleden begonnen. Nu is stoppen nog makkelijker dan wanneer hij al een paar jaar gewend is aan blowen.
Hoe komt hij aan het spul? En wie betaalt het? Want met zestien verdien je meestal ook geen bakken met geld. Een gesprek over geld, waar je het wel en niet aan uit wil geven en ook over sparen zou niet verkeerd zijn. Dat ze een keer iets kopen waar ze later spijt van hebben, dat hoort erbij. 
Daarnaast kunnen jullie ook best grenzen stellen aan wat je accepteert in jouw huis.
Binnen blowen, überhaupt thuis blowen. 

Dat feestje vind ik wel een goed idee. Dan kan hij ook eens ervaren dat je het ook gezellig en leuk kunt hebben zonder drugs.

Klinkt of er nog een goede connectie is tussen jullie en jullie zoon, fijn, daar kan je op bouwen. Het belangrijkste wat er is denk ik.
Blowen kan concentratie problemen geven enzo, ook op langere termijn. Maar wat nog veel zorgelijker is, is dat de kans op psychoses groter is . Of in ieder geval getriggerd kunnen worden, een psychose kan een keer gebeuren door blowen, maar het kan zich ontwikkelen tot schizofrenie en dat is echt wel heel ernstig.
Schizofrenie openbaart zich meestal bij jongens rond de 18. Een psychiater (ik werkte in de psychiatrie) drukte ons altijd op het hart, dat als we jongens hadden, we ze rond de 18 heel goed in de gaten moesten houden.
Meestal gebeurt dit niet natuurlijk, maar ik wil het toch even gezegd hebben. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

17-05-2022 om 09:19

Het gevoel dat je als kind alles tegen je ouders kan zeggen is de basis . Fijn zo’n gesprek.
Is er nog gekeken naar het geen vrienden hebben . Voelt zoon zich eenzaam depressief.

ief schreef op 16-05-2022 om 23:19:

Ik ben helemaal niet alcohol- en drugstolerant. Ik verbied het. Niet dat zoon zich daaraan helemaal houdt, maar van alcohol is bekend dat hoe toleranter je bent als ouders, hoe meer de kinderen drinken. Ik denk dat het ook zo met blowen werkt.
Inmiddels weet ik precies wanneer zoon geblowd heeft. Dat is nu ongeveer eens per twee/drie weken, veel en veel te vaak naar mijn idee. En elke keer houd ik ook een donderpreek. Als ik dat niet zou doen zou de drempel om te blowen misschien toch lager zijn. Het is onder zijn vrienden zo ontzettend normaal om te blowen.
Toen zoon nog zestien was deed ik trouwens drugstesten bij hem. Toen liet hij het blowen wel uit z’n hoofd. Maar ja, het was natuurlijk al heel wat dat hij dat toeliet, en dat heb ik helaas niet eeuwig kunnen volhouden.
Overigens: wat voor uitje doen jullie als gezin wat de puber nog leuk vindt? Hier zou ik niet weten wat we nog als gezin zouden kunnen doen. Dus ben wel benieuwd. Klinkt wel heel leuk dat hij dat nog wil.

Oh ja? Ik heb juist het idee dat verbieden niet werkt. En drugstesten zouden al helemaal niet in mijn hoofd opkomen! Wat een wantrouwen spreekt daaruit naar je kind...

Wij hebben altijd veel gesproken met de kinderen over de risico's van roken, drinken en drugs. En de verantwoordelijkheid bij henzelf gelegd, want ik vertrouw ze. En ik wil en kan ze toch niet doorlopend controleren. Dat heeft bij ons prima uitgepakt. Inmiddels zijn ze allebei volwassen. Drinken doen ze allebei wel maar zeker verstandig (als in, niet ladderzat raken en niet drinken als je nog moet rijden), roken en drugs moeten ze allebei niks van hebben. Ik weet dat ze allebei wel eens een stickie geprobeerd hebben, maar ook dat ze het allebei niet voor herhaling vatbaar vonden. Helemaal goed.

TO, wat mooi dat jullie zoon zo open met jullie kan praten. Vriendschappen zijn ook lastig voor deze generatie, die zo beperkt is geweest in hun sociale ontwikkeling door Corona. Triest hoor. Maar het komt vast goed. Dat feestje is een goed idee. Verder vraag ik me af of hij hobby's of een sport heeft waar hij vriendschappen op kan doen, of een baantje. Daar kunnen jullie misschien nog winst boeken. Ik vind zelf dat meerdere dagen per week blowen nog best veel is. Hebben jullie je al ingelezen op de risico's van blowen op deze leeftijd? Want die zijn er zeker wel. En dat hij zich beter kan focussen lijkt mij eerlijk gezegd ook wensdenken van zoon. Verdiep jezelf in de effecten van blowen en bespreek dan op een later moment nog eens of het nou echt wel nodig is. Maar het begin is er, en dat hij zelf minder wil blowen is natuurlijk hartstikke goed, daar zou ik hem zeker mee complimenteren.

Fijn om de buitenkant op orde te hebben, zoals de goede cijfers, maar een verslaving of in elk geval drugsgebruik of andere middelen gaat om een innerlijke leegte opvullen. Komt ook voor onder mensen met een hoge functie die de buitenkant prima op orde hebben. Gaat dan vaak over over sterkere middelen. Denk dat het daar over zou moeten gaan. Misschien ervaart ie ook teveel stress m.b.t. presteren. Dan zijn er andere manieren om te ontspannen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.