Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn zoon van 16 blowt

Peiling

Laten blowen of niet?
46 stemmen
33%
67%

Het is zeker fijn dat hij jullie vertrouwt en dat jullie goed met elkaar kunnen praten.
Dat hij weinig vrienden heeft is heel vervelend, maar drugs zijn daarvoor geen oplossing, eerder een probleem erbij. 
Drie keer per week blowen is gewoon veel, zeker op die leeftijd. Als je daar als ouders mee akkoord gaat omdat hij het anders elke dag doet, is geen oplossing.
Vooral de gevolgen op de lange termijn overziet hij als puber nog niet goed. En daar heeft hij jullie als ouders dan voor nodig. 
Het lijkt me zinniger om in te zetten op het op een andere, gezonde manier invullen van de leegte in zijn leven dan met middelengebruik.

Berlin2098,  wat een zorgelijke situatie met jullie zoon. Ik kan me voorstellen dat het jullie hard geraakt heeft dat je zoon blowt en ook nog zoveel. Net als veel andere reageerders vind ik dat jullie het goed aanpakken. Hopelijk helpt het.

Als het niet verbetert  heb je misschien iets aan deze twee tips:
Toen ik in hetzelfde schuitje zat, heb ik een oudergesprek gehad met iemand van verslavingszorg. Ik kreeg tips en adviezen hoe er ee om te gaan en ze hielp me in kaart te brengen hoe riskant het middelengebruik van mijn kind was.

Verder is er ook een medewerkster speciaal voor mijn dochter langsgekomen. Wat zij bespraken, bleef privé. Ze hebben een soort werkmap/cursus doorlopen, waarbij allerlei dingen aan bod kwamen over drugsgebruik, vriendschappen, hobbies en of ze wel/niet goed in haar vel zat. (Bij voorbeeld: heb je ook vrienden die niet blowen?)

Is dit misschien ook iets voor je zoon? Mogelijk is er dan ook hulp beschikbaar w.b.t het sluiten van vriendschappen als dat voor je zoon het lastigste dilemma is. Of hulp als blijkt dat het hem niet lukt te stoppen of te minderen terwijl hij dat wel wil.

Verder een confronterende vraag: vertrouw je je zoon volledig? Of kan het zijn dat hij een 'sociaal gewenst' antwoord geeft en met jullie naar de mond praat? Dit is iets wat een (wiet)verslaving met iemand kan doen.

En gaat het lukken om een feestje te houden zonder dat er geblowt wordt? Dat wordt misschien lastig als de meeste van zijn (nieuwe) vrienden blowen. Mijn ervaring is dat dit soort vriendschappen grotendeels om het blowen draaien en er een hele cultus omheen geschapen wordt. Dus als er niet geblowt mag worden, heeft het hele feestje geen zin voor hen.

Op zich vind ik het erg zorgelijk dat je zoon al bijna dagelijks blowt. Weet je hoe lang dat al zo is? Hou er rekening mee dat wietgebruik een zeer hardnekkige verslaving kan zijn.

Heeft je zoon mogelijk al schulden gemaakt hierdoor? Heeft hij verplichtingen aan dealers, moet hij bij voorbeeld koeriersklusjes doen om wiet te verdienen? Dat zou ik bij een goede gelegenheid ook met hem bespreken. En zo ja, heeft hij zelf een idee om dit op te lossen?

Wat ik positief vind, is dat je zoon een goede uitgangssituatie had voor hij met blowen begon. School, voetbal, bijbaantje, contact met de ouders, allemaal best oké zo te horen. Dat maakt het denk ik makkelijker voor hem om weer op het goede spoor te komen. Misschien heeft hij gewoon, als een echte puber, wat meer spanning en avontuur nodig in zijn leven en is dat een beetje uit de hand gelopen?

Berlin2098

Berlin2098

18-05-2022 om 22:41 Topicstarter

ief schreef op 16-05-2022 om 23:19:

Ik ben helemaal niet alcohol- en drugstolerant. Ik verbied het. Niet dat zoon zich daaraan helemaal houdt, maar van alcohol is bekend dat hoe toleranter je bent als ouders, hoe meer de kinderen drinken. Ik denk dat het ook zo met blowen werkt.
Inmiddels weet ik precies wanneer zoon geblowd heeft. Dat is nu ongeveer eens per twee/drie weken, veel en veel te vaak naar mijn idee. En elke keer houd ik ook een donderpreek. Als ik dat niet zou doen zou de drempel om te blowen misschien toch lager zijn. Het is onder zijn vrienden zo ontzettend normaal om te blowen.
Toen zoon nog zestien was deed ik trouwens drugstesten bij hem. Toen liet hij het blowen wel uit z’n hoofd. Maar ja, het was natuurlijk al heel wat dat hij dat toeliet, en dat heb ik helaas niet eeuwig kunnen volhouden.
Overigens: wat voor uitje doen jullie als gezin wat de puber nog leuk vindt? Hier zou ik niet weten wat we nog als gezin zouden kunnen doen. Dus ben wel benieuwd. Klinkt wel heel leuk dat hij dat nog wil.

Wij zijn een dagje naar Walibi gegaan. Puber vindt achtbanen e.d. nog steeds leuk en elke zomer wil hij erheen, dus ja.. dit jaar mag die er twee keer heen.

Berlin2098

Berlin2098

18-05-2022 om 22:54 Topicstarter

MevrouwKrul schreef op 16-05-2022 om 23:21:

[..]

Jeetje, ik vind echt dat jullie ontzettend liefdevol met jullie kind omgaan. En ik heb de indruk dat het ook een hele lieve, integere jongen is. Wat verdrietig dat hij vrienden mist. En wat fijn dat hij bij jullie een veilige plek heeft om daarover te praten.

Wat het op de lange termijn gaat opleveren, dat weet niemand. Maar ik denk echt dat jullie een hele belangrijke basis hebben gelegd met dit gesprek. Het aller belangrijkste nu is dat hij zich veilig blijft voelen om zijn dingen met jullie te delen. En ik denk dat dat wel goed zit bij jullie.

Veel sterkte en ik duim op een goede afloop, als in: een paar fijne vrienden (kwaliteit boven quantiteit) en een leven zonder weed. Maar eerlijk, ik heb daar wel vertrouwen in .

Het is inderdaad een lieve en aardige jongen. Wij vonden het wel degelijk verdrietig en zorgelijk dat hij geen vrienden had, maar het ging goed met hem, en gaat nog steeds. De ene puber zal zich in zijn eentje ontwikkelen, terwijl de andere elke dag erop uitgaat om met heel veel vrienden (die trouwens elk half jaar veranderen) de kanjer in gekke dingen te zijn...

Ik hoop inderdaad dat onze zoon ons blijft vertellen hoe de stand van zaken is. Ik denk dat hij het ook spannend gaat vinden wie hem ook als vriend zal zien en hoe zo'n proces werkt. Ik heb uiteraard alle vertrouwen in hem dat het het lukt om zowel voor het eerst echte vrienden te krijgen als om zo weinig mogelijk te blowen. Het enige waar ik wel op voorbereid ben, is dat hij een vriend of twee, drie krijgt die ook blowen... en dat ik toch een keer de vraag krijg of hij één keer met zijn vrienden thuis kan blowen (of andere wietproducten kan nuttigen, zoals spacecake), omdat hij een leuk feestje wil geven. in deze kwestie vind ik het moeilijk om te beslissen, maar dit komt pas als het erop aankomt. Nu ga ik hem erin ondersteunen dat hij kwalitatieve vrienden vindt en dat hij, het liefst, stopt met blowen. Maar nogmaals, ik vind het behoorlijk knap dat hij van bijna dagelijks naar max. drie keer per week gaat. Dit laat zien dat hij wel gemotiveerd is en dat hij gewoon verveling tegen wilde gaan. We hopen dat hij binnenkort naar max. één keer per weer gaan waarbij het niet gewoon is om elke week te blowen, maar bv. elke twee/drie weken. Deze keuze is echter aan hem. Zoon wordt in juni overigens 17, vandaar dat wij niet alle remmen los wil maken wat verbod e.d. betreft. 

Berlin2098

Berlin2098

18-05-2022 om 23:04 Topicstarter

MamaE schreef op 16-05-2022 om 23:25:

Ik vind drie keer in de week blowen nog steeds veel. Zeker voor iemand van zestien. Dat hij dan helderder na kan denken is naar mijn idee vooral iets dat hij zichzelf dan voorhoudt.
Ik zou het toch vrij bijzonder vinden als ouders het openlijk 'goed' vinden dat hun zestienjarige zoon meerdere keren per week blowt met als reden dat dat tenminste niet dagelijks is.
Hij is nog maar kort geleden begonnen. Nu is stoppen nog makkelijker dan wanneer hij al een paar jaar gewend is aan blowen.
Hoe komt hij aan het spul? En wie betaalt het? Want met zestien verdien je meestal ook geen bakken met geld. Een gesprek over geld, waar je het wel en niet aan uit wil geven en ook over sparen zou niet verkeerd zijn. Dat ze een keer iets kopen waar ze later spijt van hebben, dat hoort erbij.
Daarnaast kunnen jullie ook best grenzen stellen aan wat je accepteert in jouw huis.
Binnen blowen, überhaupt thuis blowen.

Dat feestje vind ik wel een goed idee. Dan kan hij ook eens ervaren dat je het ook gezellig en leuk kunt hebben zonder drugs.

Hij is niet lang geleden begonnen. Dat klopt zeker, maar we willen met hem snel afbouwen. In één keer stoppen zal niet veel effect hebben naar mijn mening. En juist, omdat hij nog niet-ervaren stoner is, is het makkelijk om efficiënt en snel af te bouwen.

Wat zoon ons vertelde, is het volgende: "Een 18-jarige schoolkennis die bij hetzelfde voetbalclub sport. Geen dealer, maar voor twee, drie jongens regelt hij wiet." Ze kennen dus elkaar van sport op één of een andere manier. Zoon vertelde bovendien dat hij ook een keer met die jongen voor voetballen wil afspreken. Ik twijfel, maar als zij niet zullen blowen, vind ik het toch positief dat ze door hetzelfde onderwerp een mogelijke klik gevonden hebben. 

Wat zoon ook vertelde, was dat hij met zijn vapepen veel geld bespaart, het blowen gezonder houdt en niet ineens bijna elke avond zo'n joint rookt, dus qua stoned- of highniveau valt het mee. 1.0g doet hij over vijf dagen, dus heel veel geld is die nou niet kwijt. 

En inderdaad, ik kan stiekem niet wachten tot zoon nou eens ervaart hoe het is om zonder drugs ook een leuke bijeenkomst te organiseren.

  

Berlin2098

Berlin2098

18-05-2022 om 23:09 Topicstarter

Evaluna schreef op 17-05-2022 om 07:13:

Klinkt of er nog een goede connectie is tussen jullie en jullie zoon, fijn, daar kan je op bouwen. Het belangrijkste wat er is denk ik.
Blowen kan concentratie problemen geven enzo, ook op langere termijn. Maar wat nog veel zorgelijker is, is dat de kans op psychoses groter is . Of in ieder geval getriggerd kunnen worden, een psychose kan een keer gebeuren door blowen, maar het kan zich ontwikkelen tot schizofrenie en dat is echt wel heel ernstig.
Schizofrenie openbaart zich meestal bij jongens rond de 18. Een psychiater (ik werkte in de psychiatrie) drukte ons altijd op het hart, dat als we jongens hadden, we ze rond de 18 heel goed in de gaten moesten houden.
Meestal gebeurt dit niet natuurlijk, maar ik wil het toch even gezegd hebben.

Zowel aan mijn kant als aan vrouw haar kant (beperkt tot grootouders en broers en zussen) zijn er geen psychoses geweest. Ik weet dat er een kans bestaat, maar er bestaat ook een kans dat ik als een ervaren chauffeur morgen toch tegen een vrachtwagen aanrijdt of dat iemand na dertig jaar ervaring een stroomshock krijgt. Van alcohol kan een aantal ook Korsakov krijgen, dus ja... ik snap uw zorgen volledig en ik deel ze ook; toch vind ik dat, gezien tot op zekere hoogte alcoholisme in mijn familie, blowen bij hem aanzienlijk minder schadelijk kan zijn. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening. Wellicht dat meerderheid hier iets anders van vindt... 

Ik merk dat ik er toch moeite mee heb om drie keer per week blowen oké te vinden als ouders. De langetermijngevolgen vind ik ook niet vergelijkbaar met de kans dat je als ervaren chauffeur een auto-ongeluk krijgt.
Hij is binnen een maand van helemaal niks naar dagelijks blowen gegaan. Juist dan kan hij ook snel weer stoppen. Maar dat wil hij blijkbaar niet want hij kwam zelf met het voorstel van drie keer per week. Als je daarmee akkoord gaat geef je het signaal dat je er geen probleem mee hebt. Gezien alcoholisme en dus verslavingsgevoeligheid in de familie zou ik juist ook met drugs opletten.
Heb je het ook al gehad over de locatie? Want blowen op de slaapkamer of überhaupt binnen zou ik dus echt niet willen hebben. Middelengebruik in je eentje is sowieso wel een risicofactor. 
En als die vrienden alleen vrienden willen zijn als hij gebruikt, dan zou ik daar toch nog eens over nadenken. Dat zijn niet de vrienden die je moet willen hebben.

Berlin2098

Berlin2098

18-05-2022 om 23:54 Topicstarter

Jonagold schreef op 17-05-2022 om 11:07:

[..]

Oh ja? Ik heb juist het idee dat verbieden niet werkt. En drugstesten zouden al helemaal niet in mijn hoofd opkomen! Wat een wantrouwen spreekt daaruit naar je kind...

Wij hebben altijd veel gesproken met de kinderen over de risico's van roken, drinken en drugs. En de verantwoordelijkheid bij henzelf gelegd, want ik vertrouw ze. En ik wil en kan ze toch niet doorlopend controleren. Dat heeft bij ons prima uitgepakt. Inmiddels zijn ze allebei volwassen. Drinken doen ze allebei wel maar zeker verstandig (als in, niet ladderzat raken en niet drinken als je nog moet rijden), roken en drugs moeten ze allebei niks van hebben. Ik weet dat ze allebei wel eens een stickie geprobeerd hebben, maar ook dat ze het allebei niet voor herhaling vatbaar vonden. Helemaal goed.

TO, wat mooi dat jullie zoon zo open met jullie kan praten. Vriendschappen zijn ook lastig voor deze generatie, die zo beperkt is geweest in hun sociale ontwikkeling door Corona. Triest hoor. Maar het komt vast goed. Dat feestje is een goed idee. Verder vraag ik me af of hij hobby's of een sport heeft waar hij vriendschappen op kan doen, of een baantje. Daar kunnen jullie misschien nog winst boeken. Ik vind zelf dat meerdere dagen per week blowen nog best veel is. Hebben jullie je al ingelezen op de risico's van blowen op deze leeftijd? Want die zijn er zeker wel. En dat hij zich beter kan focussen lijkt mij eerlijk gezegd ook wensdenken van zoon. Verdiep jezelf in de effecten van blowen en bespreek dan op een later moment nog eens of het nou echt wel nodig is. Maar het begin is er, en dat hij zelf minder wil blowen is natuurlijk hartstikke goed, daar zou ik hem zeker mee complimenteren.

Onze zoon is nog steeds tegen drugs en alcohol. Hij ziet wat alcohol met mensen doet en heeft beloofd geen drank te doen. Hij wil eens niet proberen, dus daar ben ik rustig over. 

Wat corona betreft... ja, het heeft flink wat beperkingen gehad. Voor jongeren was het inderdaad te lastig gemaakt, maar onze zoon kwam er goed doorheen. Echter, de meeste jongeren hebben te veel eronder geleden en nu het weer tijdelijk kan, gaan ze opbloeien. Dit kan een mooie kans voor onze zoon zijn, hoop ik. Van voetbal kent hij twee jongens die ook bij hem in de vierde zitten. Wellicht kan hij met hen opschieten. Dit weet hij het best natuurlijk. 

Van bijbaan wordt het een beetje lastig. Zoon vindt de types niet in zijn smaak en het klikt niet echt daar. Hij zegt dat hij daar komt werken. Vrienden wil hij het liefst buiten werk maken, want ja... stel dat er iets gebeurt dan moet hij met die mensen in een team blijven werken. Dit snap ik tot op zekere hoogte wel.

Bedankt voor je compliment! Fijn om te horen dat elke stap richting flinke mindering gewaardeerd wordt! Ik doe alleen maar mijn best.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

19-05-2022 om 07:53

Ik weet niet of je mij bewust negeert 
Maar is zoon depressief 
Is er meer aan de hand ?

Fijn dat jullie zo goed in gesprek zijn met zoon. Heb je ook informatie ingewonnen bij professionals? Wat ik lees hoor je nu vooral informatie van je zoon en kan hij zijn keuzes heel goed beargumenteren, waardoor jij het heel plausibel vindt en er in meegaat.
Ik vraag me af hoe professionals er in staan, misschien toch iets anders dan je zoon??
Ik krijg het gevoel dat je je zoon behoorlijk volgt, maar misschien heb ik het verkeerd hoor en een goede verstandhouding is ook heel belangrijk.

Je stelt dat psychoses niet voorkomen in de familie en je daar niet bang voor bent. Laat ik je even uit die droom helpen. Mijn kind is door blowen psychotisch geworden, ondanks dat er niemand in de familie ooit last van heeft gehad. Het komt heel vaak voor, luister desnoods het gesprek met Donny Roelvink gisteren maar na (je hoeft zijn muziek of vader niet leuk te vinden - maar hij blijkt te zijn afgekickt. En had dus ook psychoses als gevolg van zijn drugsgebruik)
Ook ik vind het mooi dat je een goed gesprek met je zoon hebt gehad, maar het klinkt alsof hij jullie bespeeld heeft. 16 is hartstikke jong, drie keer per week blowen te veel en het is niet waar dat je er slimmer van wordt. 
Dat problemen lijken te verdwijnen, dat wel. Zonder dat je merkt dat ze groter worden. Ik zou jezelf iets meer verdiepen in de nadelen van zo vaak blowen, en wat minder meegaan in zijn redenering. Sluit niet je ogen met opmerkingen als maar drie keer per week, en dat hij niet zoveel gebruikt. Dat is echt praat waarmee hij jullie en waarschijnlijk zichzelf gerust stelt. 
Oh- en die voetbalclub? Die kreeg van mij een gepeperde mail dat ze een dealer in hun midden hebben. Mooi niet dat een sportclub daarvoor bedoeld is. 

MoederIADHkind schreef op 19-05-2022 om 09:20:


Oh- en die voetbalclub? Die kreeg van mij een gepeperde mail dat ze een dealer in hun midden hebben. Mooi niet dat een sportclub daarvoor bedoeld is.

Ja, is dit hele onderwerp wel echt? Is het niet de zoon die zich voordoet als de vader? Welke ouder haalt nou zijn schouders op over een meerderjarig sportclublid dat drugs levert aan minderjarige leden en hoopt dan alleen dat ze vriendjes worden? 

MoederIADHkind schreef op 19-05-2022 om 09:20:

Je stelt dat psychoses niet voorkomen in de familie en je daar niet bang voor bent. Laat ik je even uit die droom helpen. Mijn kind is door blowen psychotisch geworden, ondanks dat er niemand in de familie ooit last van heeft gehad. Het komt heel vaak voor, luister desnoods het gesprek met Donny Roelvink gisteren maar na (je hoeft zijn muziek of vader niet leuk te vinden - maar hij blijkt te zijn afgekickt. En had dus ook psychoses als gevolg van zijn drugsgebruik)
Ook ik vind het mooi dat je een goed gesprek met je zoon hebt gehad, maar het klinkt alsof hij jullie bespeeld heeft. 16 is hartstikke jong, drie keer per week blowen te veel en het is niet waar dat je er slimmer van wordt.
Dat problemen lijken te verdwijnen, dat wel. Zonder dat je merkt dat ze groter worden. Ik zou jezelf iets meer verdiepen in de nadelen van zo vaak blowen, en wat minder meegaan in zijn redenering. Sluit niet je ogen met opmerkingen als maar drie keer per week, en dat hij niet zoveel gebruikt. Dat is echt praat waarmee hij jullie en waarschijnlijk zichzelf gerust stelt.
Oh- en die voetbalclub? Die kreeg van mij een gepeperde mail dat ze een dealer in hun midden hebben. Mooi niet dat een sportclub daarvoor bedoeld is.

Dit dus. 
Mensen die gebruiken zijn vaak heel goed in het voor zichzelf rechtpraten wat krom is (cognitieve dissonantie) en zichzelf en de omgeving geruststellen dat het allemaal wel meevalt. Hij heeft niet jullie toestemming gevraagd toen hij begon. Nu wel, met de afspraak dat hij gaat minderen. Maar drie keer per week is nog steeds veel en zijn argumenten voor zijn niet legitiem.
Plekken als school en sport zouden veilig moeten zijn. Als daar gedeald wordt, zou ik dat als ouder en als trainer willen weten. 

De verstandhouding goed houden is prima. Maar je moet wel grenzen stellen. Je geeft hem nu het idee dat zijn gedrag normaal is. En dat is het niet.
Je schrijft ook dat je zoon nog steeds tegen drugs is. Maar hij gebruikt wel. Dat is hypocriet.

Berlin2098 schreef op 18-05-2022 om 23:54:

[..]

Onze zoon is nog steeds tegen drugs en alcohol. Hij ziet wat alcohol met mensen doet en heeft beloofd geen drank te doen. Hij wil eens niet proberen, dus daar ben ik rustig over.

Wat corona betreft... ja, het heeft flink wat beperkingen gehad. Voor jongeren was het inderdaad te lastig gemaakt, maar onze zoon kwam er goed doorheen. Echter, de meeste jongeren hebben te veel eronder geleden en nu het weer tijdelijk kan, gaan ze opbloeien. Dit kan een mooie kans voor onze zoon zijn, hoop ik. Van voetbal kent hij twee jongens die ook bij hem in de vierde zitten. Wellicht kan hij met hen opschieten. Dit weet hij het best natuurlijk.

Van bijbaan wordt het een beetje lastig. Zoon vindt de types niet in zijn smaak en het klikt niet echt daar. Hij zegt dat hij daar komt werken. Vrienden wil hij het liefst buiten werk maken, want ja... stel dat er iets gebeurt dan moet hij met die mensen in een team blijven werken. Dit snap ik tot op zekere hoogte wel.

Bedankt voor je compliment! Fijn om te horen dat elke stap richting flinke mindering gewaardeerd wordt! Ik doe alleen maar mijn best.

Nou, ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met de mensen hierboven die het gevoel hebben dat jullie zoon jullie bespeelt...

Hij is tegen drank en drugs, alcohol wil hij niet eens proberen (oh ja? dat weten jullie heel zeker?) maar ondertussen blowt hij dagelijks. Ik kan dat echt op geen enkele manier met elkaar rijmen.

Verder die 18-jarige die op de voetbalclub drugs dealt aan minderjarigen, ik zou daar zeker een bericht over sturen aan het bestuur. En ik zou dus contact tussen die twee echt niet zien zitten, als ouder. Zulke vrienden ben je beter kwijt dan rijk lijkt me. 

Het verhaal over geen vrienden op zijn werk snap ik ook niet. Wat is het verschil tussen in de klas of op een sport zitten met mensen en ermee werken, als het gaat om vriendschappen opbouwen? Als het mis gaat kom je ze op alle drie de plekken nog steeds tegen. En heel eerlijk, ik heb nog nooit met iemand zoveel bonje gehad dat ik die liever niet meer tegen zou komen. Dat je dat als 16-jarige als argument aandraagt vind ik echt heel erg vreemd.

Ik hoop dat het allemaal goed komt met je zoon, maar op basis van je reacties krijg ik vooral het gevoel dat het een gladde prater is. En dat doet mij vrezen voor wat er werkelijk achter zijn gebruik schuilt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.