Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn zoon van 16 blowt

Peiling

Laten blowen of niet?
46 stemmen
33%
67%

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 16:37

MoederIADHkind schreef op 19-05-2022 om 16:30:

[..]


Ik denk dat we het in de basis (focus op het kind) wel eens zijn. Voor mij is een pittige mail naar de voetbalclub iets wat ik óok zou doen maar het zou zeker niet het enige zijn of dat wat ik als oorzaak zou zien.


Nog steeds niet mee eens dat het meevalt, maar dat is mijn ervaring die meespreekt. 16 jarige die elke dag blowt, wil iets ontsnappen op een manier die hem echt niet gaat helpen.

Ja maar ga je het verbieden gaat ie het stiekem buiten doen en zal hij waarschijnlijk eerder andere drugs ontdekken. Dus het lijkt mij dan beter om te gewoon te gedogen ipv er bovenop gaan zitten. En  contact te leggen met bijv de drugslijn of verslavingszorg voor tips. 


 En  ja je kunt een pittige mail sturen maar ik vraag me af wat je daar dan mee wil bereiken. De zoon is daar verder niet mee geholpen. 

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 16:37:

[..]

En ja je kunt een pittige mail sturen maar ik vraag me af wat je daar dan mee wil bereiken. De zoon is daar verder niet mee geholpen.

Andere minderjarigen misschien wel, als het deze dealer lastiger wordt gemaakt om nieuwe minderjarige klanten te werven via voetbal? 


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 16:53

Valeria schreef op 19-05-2022 om 16:47:

[..]

Andere minderjarigen misschien wel, als het deze dealer lastiger wordt gemaakt om nieuwe minderjarige klanten te werven via voetbal?


Zolang er vraag is zal er aanbod zijn. En ik zie dit ook niet echt als dealen, want waarschijnlijk verdient hij er helemaal niks op en kost het vooral tijd om naar de shop te gaan. Dealen in wiet is ook niet echt lucratief als je even naar de prijzen kijkt.

Battle-Royale schreef op 19-05-2022 om 16:53:

[..]

Zolang er vraag is zal er aanbod zijn. En ik zie dit ook niet echt als dealen, want waarschijnlijk verdient hij er helemaal niks op en kost het vooral tijd om naar de shop te gaan. Dealen in wiet is ook niet echt lucratief als je even naar de prijzen kijkt.

Ervaring? Je praat het allemaal wel heel erg goed terwijl het strafbaar is.

En zoon van TO is geen vriend, slechts een vage kennis, dus waarom zou de 18-jarige iets strafbaars doen voor een vage kennis als hij er niets uit haalt?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-05-2022 om 17:29

Valeria schreef op 19-05-2022 om 17:15:

[..]

Ervaring? Je praat het allemaal wel heel erg goed terwijl het strafbaar is.

En zoon van TO is geen vriend, slechts een vage kennis, dus waarom zou de 18-jarige iets strafbaars doen voor een vage kennis als hij er niets uit haalt?

Wat denk jij dan wat hij erop verdient? 

Dit soort doorverkoop-dealertjes halen er een beetje af voor zichzelf. Het jonge klantje weegt het meestal niet na, of heeft geen precisie weegschaal. Of de echte dealer geeft de doorverkopers een beetje spul in ruil voor de klantjes die ze aanbrengen.  Zo kunnen de doorverkopers zelf gratis of goedkoper blowen. Niet om rijk te worden dus, maar om hun hobby te bekostigen. Soms gaan ze later over op het grotere werk. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

20-05-2022 om 05:35

Wilmamaa schreef op 19-05-2022 om 23:28:

Dit soort doorverkoop-dealertjes halen er een beetje af voor zichzelf. Het jonge klantje weegt het meestal niet na, of heeft geen precisie weegschaal. Of de echte dealer geeft de doorverkopers een beetje spul in ruil voor de klantjes die ze aanbrengen. Zo kunnen de doorverkopers zelf gratis of goedkoper blowen. Niet om rijk te worden dus, maar om hun hobby te bekostigen. Soms gaan ze later over op het grotere werk.

Mwoah, zo duur is wiet nou ook weer niet, tientje de gram bij de shop, en die koopt het in voor 7,50 de gram van de opkoper en die betaalt de kweker voor 5 euro de gram. Je verdient er dus haast niks op, het is geen coke ofzo.

Voor volwassenen met een baan is dat misschien niet veel, (hoewel...als je een tientje per uur verdient ook). Voor een 16-jarige is het zeker heel duur. Zeker als je dagelijks blowt. Ik heb wel eens uitgerekend dat mijn kind er zo'n 1500 euro aan kwijt was als  het bij een koffieshop gekocht zou zijn. En dan kwam de tabak er nog bij, is ook heel duur.  Zelfs helft was natuurlijk niet op te brengen van een paar tientjes zakgeld per maand. Behoorlijk riskant, om zoveel schulden bij dealers te hebben.


Battle-Royale schreef op 20-05-2022 om 05:35:

[..]

Mwoah, zo duur is wiet nou ook weer niet, tientje de gram bij de shop, en die koopt het in voor 7,50 de gram van de opkoper en die betaalt de kweker voor 5 euro de gram. Je verdient er dus haast niks op, het is geen coke ofzo.

Mijn uitleg heeft ook niets te maken met of iemand er wel of niet veel meer verdient. Maar dat tieners gaan dealen om hun eigen gebruik te bekostigen en zo mogelijk steeds dieper e criminaliteit ingezogen worden.   

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

20-05-2022 om 11:58

Wilmamaa schreef op 20-05-2022 om 11:50:


[..]

Mijn uitleg heeft ook niets te maken met of iemand er wel of niet veel meer verdient. Maar dat tieners gaan dealen om hun eigen gebruik te bekostigen en zo mogelijk steeds dieper e criminaliteit ingezogen worden.

Ja maar de zoon is alleen afnemer, en ipv van focussen van wie hij het koopt kan je beter focussen op de koper op wie hij wel invloed heeft. En 40 euro per maand is nou ook weer niet schrikbarend veel voor een 16 jarige.  Die zoon heeft blijkbaar zelfs een vape gekocht en die dingen zijn niet heel goedkoop dus ik gok dat hij geen geldproblemen heeft of moet poffen. Shops en huisdealers werken ook niet op de pof.


Battle-Royale schreef op 20-05-2022 om 11:58:

[..]

Ja maar de zoon is alleen afnemer, en ipv van focussen van wie hij het koopt kan je beter focussen op de koper op wie hij wel invloed heeft. En 40 euro per maand is nou ook weer niet schrikbarend veel voor een 16 jarige. Die zoon heeft blijkbaar zelfs een vape gekocht en die dingen zijn niet heel goedkoop dus ik gok dat hij geen geldproblemen heeft of moet poffen. Shops en huisdealers werken ook niet op de pof.

Mijn 16-jarige krijgt 30 euro zakgeld per maand en diens vrienden min of meer evenveel. Sommigen werken een paar uur, die hebben iets meer te besteden. Maar feit blijft dat een wietverslaving van 40 euro per maand en nog eens zo'n bedrag aan tabak erbij simpelweg onbetaalbaar zou zijn. Dan wordt dealen aantrekkelijk. 

Ik vind het inmiddels bijna schokkend hoe je dit allemaal bagatelliseert. Ik heb vroeger ook wel eens geblowd en een paar keer een pilletje geslikt, maar elke dag of elke week, dat vond ik toen ook al problematisch. Vaak vond ik het zielige gevallen die dat deden, met de kennis van nu zie ik dat ze waarschijnlijk depressief waren.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

20-05-2022 om 12:23

IMI-x2 schreef op 20-05-2022 om 12:13:


[..]

Mijn 16-jarige krijgt 30 euro zakgeld per maand en diens vrienden min of meer evenveel. Sommigen werken een paar uur, die hebben iets meer te besteden. Maar feit blijft dat een wietverslaving van 40 euro per maand en nog eens zo'n bedrag aan tabak erbij simpelweg onbetaalbaar zou zijn. Dan wordt dealen aantrekkelijk.

Ik vind het inmiddels bijna schokkend hoe je dit allemaal bagatelliseert. Ik heb vroeger ook wel eens geblowd en een paar keer een pilletje geslikt, maar elke dag of elke week, dat vond ik toen ook al problematisch. Vaak vond ik het zielige gevallen die dat deden, met de kennis van nu zie ik dat ze waarschijnlijk depressief waren.

Bagatelliseert? Dit is gewoon de realiteit he. Voor elke dealer die gepakt wordt zijn er nog 10 anderen. En daarbij, TO geeft ook nergens aan dat hij die gast wil aanpakken maar wil weten hoe hij met zijn zoon zijn gewoonte om moet gaan. En sorry, maar pillen vind ik vele malen linker dan een blowtje. 


Ik snap ook niet goed waar je op aanstuurt, Battle-Royale. Bedoel je dat wietdealen niet zo erg is, zolang de dealer er niet veel aan verdient ? Al gaf hij het gratis weg, het blijft een feit dat een dealer minderjarigen spul verstrekt dat verboden is en totaal ongeschikt voor de hersens en de emotionele ontwikkeling van pubers.
Ik ben het met je eens als je bedoelt de TO zijn aandacht meer moet richten op het gebruik van zijn zoon zelf, dan op het 'uitschakelen' van een dealer. (Overigens hij kan ook inzetten op allebei).

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

20-05-2022 om 16:30

Wilmamaa schreef op 20-05-2022 om 16:26:

Ik snap ook niet goed waar je op aanstuurt, Battle-Royale. Bedoel je dat wietdealen niet zo erg is, zolang de dealer er niet veel aan verdient ? Al gaf hij het gratis weg, het blijft een feit dat een dealer minderjarigen spul verstrekt dat verboden is en totaal ongeschikt voor de hersens en de emotionele ontwikkeling van pubers.
Ik ben het met je eens als je bedoelt de TO zijn aandacht meer moet richten op het gebruik van zijn zoon zelf, dan op het 'uitschakelen' van een dealer. (Overigens hij kan ook inzetten op allebei).

Eh nee, ik zei een paar posts geleden al dat de vader zich beter op de zoon kan focussen in plaats van gepeperde mails naar voetbalclubs te sturen. 

Oke duidelijk, dan zijn we in een kringetje rond aan het praten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.