Miran
15-04-2016 om 16:21
Naschoolse opvang of sloten op de deuren?
Mijn man ik zeggen wel eens gekscherend tegen elkaar dat het een uitkomst zou zijn als die naschoolse opvang bestond. We hebben een leuk gezin met drie dochters waarvan de oudste sinds een jaar ongeveer flink aan het puberen is. Nu heeft ze sinds kort een nieuwe hobby: Wanneer wij niet thuis zijn het hele huis doorspitten (voorkeuren zijn badkamer en keuken)en alles wat ze gebruiken kan, drukt ze achterover. De kasten worden leeggegeten en andere spullen (zelfs dingen waarvan je denkt, wat MOET je ermee?!)verdwijnen in haar kamer. Als je haar vervolgens vraagt naar een bepaald ding dan zegt ze met een stalen gezicht dat ze het nooit heeft gezien. Als je vervolgens een paar dagen later op haar kamer komt, dan staat het daar gewoon! Nou, ik vind het zo'n gekke bedoening. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik ben laatst even flink boos geweest toen ik weer iets bij haar had gevonden wat ik al een paar weken kwijt was en wat zij "nooit had gezien". De gekste smoesjes verzint ze dan, dus waarom ze het nu doet, weet ik nog steeds niet en eigenlijk maakt het me ook niet uit. Ik vindt het minder leuk dat ze erover liegt, vraag dan gewoon of je iets mag hebben. Maar goed, ik heb al van meerdere mensen gehoord dat kinderen in deze leeftijdsfase vaker liegen dus daar moeten we maar mee dealen blijkbaar.
Wat ik wel heel onprettig vindt is dat ze in onze slaapkamer loopt te snuffelen. Onze slaapkamer is in principe verboden terrein voor de kinderen. Daar hebben ze niks te zoeken. Maar onze oudste denkt daar anders over wanneer wij er niet zijn. Onze nachtkastjes worden doorgelicht en ook snuffelt ze door onze administratie. Ik heb wel eens tegen mijn man gezegd dat we misschien een slot op de deur moeten maken maar dat is toch te gek voor woorden! Of we maken dus het grapje over naschoolse opvang. Ze is (nog) niet zo gewiekst om alles weer terug te leggen precies zoals het lag of om een laatje weer dicht te doen vandaar dat wij het weten. Of ze zit 's middags te snuffelen en 's avonds stelt ze "heel toevallig" een vraag over iets wat ze heeft gezien. Zij heeft nog niet door dat wij weten dat ze dit doet en ik zou graag willen weten hoe (en of) we haar hiermee kunnen confronteren. Ik ben iemand die altijd het liefst de lieve vrede wil bewaren en ik ben bang dat als we haar hiermee confronteren dat ze het gaat ontkennen en dat het dan uiteindelijk weer uitloopt op oorlog.
Trouwens, nu ik toch bezig ben, mag ik nog heel even doorgaan? We lopen er de laatste tijd ook erg tegenaan dat de kids 's avonds na het eten op de bank ploffen en hun programma's gaan zien. Wij als ouders, hebben maar af te wachten tot ze er een keer klaar mee zijn (dat is in het geval van de oudste soms 9 uur) voordat wij op de bank kunnen zitten en tv kunnen kijken. Wij ergeren ons hier wel eens aan. We werken beide vier dagen in de week dus wij hebben 's avonds ook wel eens de behoefte om lekker onderuit te zakken. Is dit ook een bekend fenomeen of zijn wij, zoals mijn vriendin zegt, veel te soft en hebben zij zich bij ons aan te passen als wij iets willen zien? Ze hebben wel alle drie een eigen tv op hun kamer.
Dan nog 1 vraagje waar ik ook zo benieuwd naar ben: Hoelang mogen jullie kinderen douchen? Want de tijdsduur van het douchen is bij ons een eeuwig durende strijd.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
P.S.: Het klinkt allemaal negatief misschien maar er zijn ook veel positieve kanten hoor. Alle drie de dochters zijn erg lief, gezellig en behulpzaam. Ik hou heel veel van ze en zou ze nooit kwijt willen maar ja... soms is het gewoon ff op de tenen lopen...

Triva
15-04-2016 om 16:35
Tjonge
Dat is weer eens wat nieuws. Ik zou een kast kopen voor in jullie slaapkamer met slot/sleutel en daar die dingen in doen waarvan je niet wil dat ze daar tussen snuffelt.
Verder zijn jullie toch echt de 'baas' over de woonkamertv vind ik. Zeker omdat ze een eigen tv hebben. Als jullie dus iets willen kijken dan zeg je dat ruim van tevoren en gaan jullie dat gewoon kijken.
Tenslotte zou ik eens een goed gesprek met haar houden en vragen waarom ze spullen meeneemt zonder te vragen, de voorraad op eet en liegt en uitleggen dat dat niet handig is als je met vier anderen samenwoont en hoe jullie dat moeten gaan oplossen. Ja, samen ja.

Half a twin
15-04-2016 om 16:45
Alleen op vraag 2 en 3 een antwoord
Dat snuffelen en spullen opeten of mee naar de kamer nemen daar heb ik gelukkig geen last van.
Op doordeweekse dagen kijken wij hier om 20.00 gezamenlijk journaal. De jongste is dan al gedouched en in zijn pyjama. Na het journaal tandenpoetsen en in bed. (Groep 8 dus net geen puber) Voor 20.00 wordt er vaak nog buiswerk gemaakt, gesport en tassen ingepakt voor morgen. Oudste van 14 moet om 21.15 in bed liggen dus die gaat vaak vlak na haar broer naar boven om op tijd te liggen.
Ik ben sowieso van plan in te gaan stellen dat ze bij latere bedtijden niet langer dan 21.00 uur beneden zijn. Gaan ze op hun kamer maar een boek lezen en muziek luisteren. Zonder beeldscherm dat komt hun nachtrust ten goede.
Douchen mag hier 4 minuten voor de dagelijkse douchebeurt en bij haren wassen mag dat wat langer. Als het te lang duurt draai ik op de kamer van jongste even de hete kraan vol open, dan komt er alleen lauw water uit de douche en zijn ze super snel klaar.

mieke
15-04-2016 om 17:05
spullen
Waardevolle spullen voortaan dan maar verstoppen. Net zoals prive gegevens. Koop desnoods een kluis waar je het inlegt. Probleem is dat ze het nou eenmaal doet. Je kan wel zeggen dat ze het niet mag doen. Ze weet ook wel dat ze het niet mag doen maar ze doet het toch. Het is waarschijnlijk te spannend en interessant.
Ik zou verder als zij er niet is. haar kamer doorlopen en alles wat in de badkamer of in een andere kamer hoort te staan verwijderen en zonder iets te zeggen weer terugzetten.
Mijn oudste zoon is 13 jaar en gaat door de week om half 10 meestal naar boven. Hij kijkt niet op onze tv. Hij kijkt sowieso weinig tv maar wel erg graag Youtube filmpjes of iets op Netflix. Dat doet hij op zijn eigen Ipad mini met een koptelefoon. Alleen voetbal wordt 's avonds op de grote tv gekeken. Verder bepalen wij als ouders zelf wat er vanaf half 9 op tv komt. Niet de kinderen.
Verder slapen mijn kinderen prima dus ik heb geen enkel probleem met het kijken naar schermpjes. Doe ik zelf ook. Ze hoeven ook niet vroeg naar boven zodat ze opgehoepeld zijn. Dat deden wij vroeger wel bij onze au pairs. Maar onze kinderen zijn geen au pair.

V@@s
15-04-2016 om 17:15
ik geloof er niets van
Pubers die TV kijken? Dat is zo twintigste eeuws. De huidige pubers zitten met laptop, tablet of smartphone op de bank.

Serwe
15-04-2016 om 18:13
Boos worden
Als ik de jongens zou betrappen bij het doorkijken van onze administratie of bij het stelen van spullen uit de badkamer zou ik heel boos worden. Dan zouden ze echt wel een flinke straf krijgen. Ze weten heel goed dat dit niet mag. Ze zijn geen kleuters meer.
Verder bepaal ik of ze televisie mogen kijken of wanneer (samen met mijn man natuurlijk). Ik kijk zelf niet zo veel televisie dus ze mogen eigenlijk meestal wel gewoon kijken. Ze hebben ook geen televisie op hun eigen kamer (maar ze hebben wel een computer) dus ze kunnen daar ook niet kijken. Meestal kijken ze 's avonds gewoon beneden. Vaak kijken ze gewoon alleen omdat ik met andere dingen bezig ben. Als er tijd is kijken we ook samen wel eens wat. Dan zoeken we samen een film uit of een serie of een documentaire. Mijn man houdt erg van documentaires en films dus die wil vaak dat we iets bepaalds zien. Ik vind het altijd gezellig om wat samen te zien. Niet dat ik alles wat ze willen zien boeiend vind maar als ze het leuk vinden kijk ik mee.
Douchen heb ik geen regels voor. Ik ga er echt niet met een timer naast staan. Ik heb zelf ook nog een leven. Met dat soort kleine dingen ga ik me niet bemoeien (behalve als het echt belachelijk lang zou zijn, dan zou het me wel opvallen) maar 5 minuten of 10 minuten merk ik echt niet.

Els
15-04-2016 om 20:07
Open deur
Misschien zijn je dochters nog te jong om alleen thuis te zijn, 4 dagen? En is het ook gezelliger als je na het eten als gezin iets doet? Wandelen, tv kijken.

Jippox
15-04-2016 om 20:22
nou
"Mijn man ik zeggen wel eens gekscherend tegen elkaar dat het een uitkomst zou zijn als die naschoolse opvang bestond"
naschoolse opvang, dat bestáát ook gewoon hoor.

Goudvis
15-04-2016 om 20:43
het is kennelijk een behoefte
Misschien is het haar manier om zich in de volwassen wereld te begeven. Ik ging vroeger ook alle kasten door hoor. Ik was oom nieuwsgierig naar die Vreselijk Belangrijke Geheime Administratie (hoe meer geheim, hoe nieuwsgieriger ik werd). Ik vind dit geen stelen, de spullen zijn toch in huis? Een beetje stiekem is het wel natuurlijk.
Misschien kun je haar meer betrekken bij dingen, dan gaat het interessante er snel af denk ik. En NSO voor die leeftijd is er: huiswerkbegeleiding.

Miran
15-04-2016 om 21:12
reacties
Bedankt voor alle reacties. We gaan zorgen voor een slot op de slaapkamerkast waar we onze privezaken in opbergen en eventueel andere dingen waar we zuinig op zijn. En wat betreft die andere dingen die ze zich toe-eigend... Sja... Dat weten we nog niet precies. We hebben vaak genoeg gezegd dat ze van andermans spullen af moet blijven maar het gaat gewoon door. Vragen waarom ze dat doet heeft geen zin want ze geeft de vreemdste smoesjes op die nergens op slaan.
Ik denk niet dat de kinderen te jong zijn qua leeftijd om alleen thuis te zijn. 3 dagen. Ik ben doordeweeks 1 dag vrij en mijn man ook. Op een andere dag dan ik dus ze zijn 3 dagen alleen thuis. Na schooltijd dan. Mijn man is om 4 uur thuis dus ze zijn, als alle lessen gewoon doorgaan tenminste, niet lang alleen (de jongste zit nog op de basisschool dus is ook pas even voor 4 thuis)
4 min. douchen?!?! Mijn twee oudsten worden gek als ik dat zou zeggen. Ik heb gezegd 7 min. maar toen vonden ze me al een krent. Als ik ze hun gang laat gaan staan ze er minstens 20 min. onder (het record wat ik ooit heb geklokt was 32 min.) Wel een goed idee trouwens om in dat geval de kraan even open te draaien. Haha evil...

Miran
15-04-2016 om 21:17
jippox
Hahaha ja je hebt gelijk. Ik bedoelde naschoolse opvang voor middelbare scholieren...

Miran
15-04-2016 om 21:22
V@@s
Klopt ook. Ze kijken meestal Netflix op de tv. Maar soms ook wel eens ouderwets "echt tv" nl. MTV...
En uiteraard zijn ze ondertussen heel druk op hun smartphones bezig... :-;

Ginny Twijfelvuur
15-04-2016 om 22:02
Hier
10 cent strafkorting voor alles wat ik kwijt ben en op kamer van dochter vind.
En als ik het zat ben gaat hier inderdaad de tv op een andere zender. Ben op een gegeven moment die Comedy Central stemmetjes wel zat.
Heb eigenlijk meer last van de tv smaak van man en oudste: van die irritante voiceover programma's als hardcore pawn, die opbieders op garageboxen en die goudzoekers. Dan worden een helehoop woorden gebruikt en werkelijk waar niks gezegd. En dan ook nog op zo'n hijgerige toon.
Maar goed we hebben ook al ontdekt dat samen overdag thuiswerken ook niet werkt, hij kan niet werken bij dokter Phil....

Nimbo
16-04-2016 om 08:07
miran
ik zou toch eens overduidelijk in haar spullen snuffelen en dit als ze ernaar vraagt glashard ontkennen. Kun je even later naar haar ervaring vragen en misschien een echt gesprek erover op zetten.
Helpt dat ook niet zou ik toch inderdaad wel een serieuze consequentie erop zetten als je het merkt. Als je haar kamer doorzoekt op spullen kom je het tegen, dus kun je het met zekerheid stellen?

skik
16-04-2016 om 08:21
Respectloos
Ik vind het echt respectloos als kinderen in spullen die overduidelijk van een ander en duidelijk privé zijn zitten rommelen of ze inpikken. Om dan als ouders in je eigen huis alles achter slot en grendel te zetten zodat je kind er niet bij kan vind ik belachelijk. Een puber kan best leren wat mijn en dijn is en zijn nieuwsgierigheid leren beheersen.
Als ze het blijft doen nadat je duidelijk hebt gemaakt wat dat gesnuffel en gejat met je doet, zou ik eens haar kamer doorgaan en wat dingen wegnemen. Kijken hoe die aantasting van privacy en het missen van spullen voelt.
Mijn oudste werd altijd heel boos als iemand (al dan niet per ongeluk) iets van haar pakte of leende, of als er überhaupt iemand op haar kamer kwam. Maar als zij iets nodig had van ons, dan pakte ze dat net zo makkelijk. Het is wel puber eigen om hun eigen territorium als onschendbaar te zien en verder lekker egocentrisch te pakken wat ze vinden dat ze nodig hebben, maar er zijn grenzen en het zomaar accepteren vind ik niet echt opvoedkundig.
skik
skik

Stenna
16-04-2016 om 11:09
tv kijken
Ben nogal verbaasd dat je je kinderen laat bepalen wat jullie op tv kijken. Zeker als ze ook nog een eigen tv hebben? Wij hadden dat nooit (eigen tv op de kamer), maar hadden de strikte regel dat doordeweeks zoon tot 20.00 de afstandbediening had (dan kijken wij toch niet) en vanaf het 8-uur journaal wij (nou ja, mijn man). Wij gaan echt niet de hele avond naar MTV of SouthPark kijken! Gaf vaak wel wat strijd en verzet, maar daar leert hij van, niet erg. In het weekend probeerden we gezamenlijk iets te vinden, een soort van programmering van de avond zeg maar, waar we of allemaal naar willen kijken of waarbij iedereen aan bod komt in de loop van de avond. Omdat ik het belangrijk vind dat hij zulke onderhandelingen, discussies, afspraken en rekening met elkaar houden oefent/leert.
Inmiddels is het tv kijken er wel af bij hem, inderdaad alleen nog maar internet.

Serwe
16-04-2016 om 11:21
Stenna
Ik ben 's avonds meestal met andere dingen bezig, eerst de jongere kinderen naar bed brengen, dan opruimen en dan vaak even achter de PC of lezen. Dus ik vind het prima als ze tv kijken naar wat ze willen. Als ik echt wat wil zien dan doe ik het wel maar vaak heb ik daar pas veel later behoefte aan en dan zijn de jongens al naar boven.
Als we allemaal wat willen zien dan zoeken we samen wat leuks uit (of mijn man draagt iets aan wat we echt moeten zien)

Lou
17-04-2016 om 10:41
Niet op slot
Ik ken het probleem niet, maar ik zou in jouw geval geen dingen achter slot en grendel zetten. Wat geef je daarmee voor boodschap af: als het niet achter een slot zit mag je het pakken... Zoek liever naar een consequentie die je eraan kunt verbinden, zoals in haar kamer snuffelen inderdaad en haar zo ermee confronteren. En toch, hoewel je zegt dat het niet helpt, blijven zeggen hoe de mores zijn in huis, herhalen herhalen, en ook blijven vragen waarom ze dat doet. Zo ga je voor haar waarschijnlijk irritant worden (omdat je er iedere keer over begint) en wellicht valt er dan hier en daar en kwartje.

Triva
17-04-2016 om 10:52
Lou
Bij verreweg de meeste kinderen helpt het gewoon, sterker nog ze doen het niet eens. Deze kan haar nieuwsgierigheid niet in bedwang houden, zeker als ze alleen thuis is en heeft daarnaast ook nog eens een neiging tot kleptomanie. Als je er niet altijd naast kan zitten moet er dus een slot op een kast.

guera
17-04-2016 om 10:56
kleding
Kun je een shirtje van haar aan qua maat? dan zou ik dat es doen. Gewoon lekker obvious een kledingstuk aantrekken van haar. Ik zou ook geen dingen achter slot en grendel zetten maar ik zou zeker wel laten merken dat je erachter bent gekomen. Misschien dat ik het heel zwaar aan zou zetten en zou zeggen - omdat zij steeds ontkent- dat er iemand steeds aan spullen zit en dat je wil weten of dat misschien de werkster, oma, de oppas is en dat je een camera hebt opgehangen.

skik
17-04-2016 om 10:59
Hardnekkig
Als het gesnuffel en gepik nou heel hardnekkig blijkt ondanks pedagogisch verantwoorde gesprekken zou ik echt niet te beroerd zijn om flauw te gaan doen. Iets dat afschrikt leggen op plaatsen waar ze niks te zoeken heeft (nepspinnen of -insecten), Beanboozles in een zakje gewone Jellybeans, zo'n keihard piepalarm dat afgaat als ze je kast opendoet en desnoods een muizenklem in het nachtkastje.
skik

Lou
17-04-2016 om 11:07
Triva
Als het moet, dan moet het. Maar wanneer is dat het geval? Het zou mij het gevoel geven dat ik me erbij neerleg en daarom zou ik die sloten echt zo lang mogelijk willen uitstellen. Lastig probleem!

Triva
17-04-2016 om 11:25
Lou
Veel mensen hebben wel iets van een slot in huis en ik krijg in dit geval niet het idee dat dit nu nog snel op te lossen is. Verder: wat is nu erger: je kind pesten met zelf dingen van je kind stelen of aantrekken of gewoon een kast met slot op je eigen slaapkamer zetten? Ik weet wel wat ik erger vind.

Ginny Twijfelvuur
17-04-2016 om 12:26
Ik wel Triva
Een slot op de kast lijkt mij iets vriendelijker dan 'wraak' nemen.

Nimbo
17-04-2016 om 13:11
geen wraak
Ik zou het omschrijven als' gedrag spiegelen'.
Ooit heb ik, toen ik de kleding van mijn zoon opruimde in zijn kast wat eigendommen teruggevonden die ik mistte. Mijn ingeving was toen om zijn netgekregen radio mee te nemen en in een andere ruimte te gebruiken.
De verontwaardiging toen hij dat zag was niet van de lucht. Maar daarna ontstond een goed gesprek over mijn en dijn en het hielp enorm!

Nimbo
17-04-2016 om 13:15
en zeker
is dat wraak nemen of terugpesten absoluut niet een rol voor een ouder zou moeten zijn. Maar zo moet het ook niet bedoeld zijn: het gaat erom dat een kind iets leert.
Van het op slot doen van een kast leert een kind niet dat het niet moet snuffelen. Het weerhoudt hem ervan door een machtsmiddel. Duh...

skik
17-04-2016 om 13:17
Wraak nemen
Ik zie het ook niet als wraak nemen. Ik zeg ook niet voor niks: pas als blijkt dat het gedrag hardnekkig is en je al pedagogisch verantwoorde manieren hebt gedaan. Dan moet de dochter maar accepteren dat privacy en eigendom in het huishouden ook voor haar niet bestaan, net zoals zij het bij haar huisgenoten beschouwt.
skik

Serwe
17-04-2016 om 13:24
Slot
Natuurlijk helpt een slot op de deur want dan kunnen ze er niet meer bij. Echter dat zijn het soort maatregelen wat je tijdelijk neemt bij peuters. Tijdelijk terwijl je het kind leert er af te blijven. Bij middelbare scholieren mag je verwachten dat ze gewoon van je spullen afblijven. Anders wordt het tijd om eens te gaan opvoeden. Ik zou helemaal geen sloten aanbrengen maar gewoon eens flink boos worden en bij terugkomend gedrag straf geven.Ze weten echt al prima op die leeftijd dat het niet mag.
En misschien is het inderdaad een idee om eens door haar papieren te gaan kijken als ze het echt niet snapt. Dan weet ze hoe vervelend dat is.

Lou
17-04-2016 om 13:36
Niet pesten en stelen
Triva: "wat is nu erger: je kind pesten met zelf dingen van je kind stelen of aantrekken of gewoon een kast met slot op je eigen slaapkamer zetten? Ik weet wel wat ik erger vind."
Ik ook. Die kast op slot zou ik erger vinden. Want ik pest mijn kind niet en ik steel ook niets als ik iets van haar kamer ergens anders neerleg of aantrek. Ik probeer daarmee haar op te voeden zonder het peuter-machtsmiddel van een slot op de deur.
En nogmaals, als het moet dan moet het, maar ik zou dat zien als berusten in een feit terwijl dat niet is wat je wilt. Je wilt het gedrag van je kind veranderen en niet de kastdeur.

guera
17-04-2016 om 14:04
is toch niet pesten?
Ik vind dat ook gedrag spiegelen en dat helpt hier heel goed. Ik doe dat bij mijn kinderen regelmatig hoor. Dan zit ik op de bank en vragen ze: man help je met huiswerk? en dan geef ik heel lang geen antwoord. Of ik zeg: ja zo, even wachten.
Precies zoals zij bij mij ook doen
Of ik zeg: o vergeten.
Het werkt het beste als je het er dik bovenop legt met een knipoog en ook met die intentie dus niet met de intentie van terugpakken. Dat voelen de kinderen echt wel dat verschil. Het geeft aanleiding tot een goed gesprek
Toen ik zelf puber was moest ik mijn fiets binnen zetten maar deed dat nooit. Toen zeiden mijn ouders dan doen we hem weg als hij er volgende keer weer staat. En ja hoor. Weg was ie. Na een week was ie er weer. De fiets had even gelogeerd in de garage van de buren maar ik was toch geschrokken.

Triva
17-04-2016 om 14:24
grappig
'Ik probeer daarmee haar op te voeden zonder het peuter-machtsmiddel van een slot op de deur.'
Nou, ik vergelijk het meer met terugbijten van een dreumes
Maar goed, ik denk dat ik OOK eerst ga spiegelen en iets terugpakken maar mijn tips zijn al van een paar stappen verder want ik denk dat TS ook al een paar stappen verder is. Ik zou deze dochter niet meer vertrouwen en áls ik spullen zou hebben waarvan ik niet wil dat zij daar tussen snuffelt (seksspeeltjes ofzo) dan gaan die dus achter een slot in mijn éigen slaapkamer.
Als TS het spiegelen nog niet geprobeerd heeft kan dat natuurlijk eerst.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.