Didi70
22-12-2012 om 23:20
Net rijbewijs
Hallo allemaal
Mijn zoon van 18 heeft sinds 2 maanden zijn rijbewijs. Ieder weekend rijdt hij in onze auto een stukje, maar geen grotere afstanden dan 20 km heen en weer terug.
Nu wil hij met 3 vrienden in de auto van de vader van een van deze vrienden 's avonds om 21.00 uur naar het glazen huis in Enschede. De afstand is 100 km. Buiten is het regenachtig, vannacht gaat het in onze woonplaats licht vriezen, in Enschede is het een paar graden warmer. Hij zou zich kunnen afwisselen met rijden met een van de jongens die sinds 2 weken zijn rijbewijs heeft. Wat zouden jullie doen? Laten gaan of verbieden?

albana
27-12-2012 om 09:59
Jawel liora
Dat heeft het wel....toen die jongen zijn 'vervoer' aanbood is het misschien 1 seconde in mijn hoofd opgekomen om te denken : 'Is dat wel verantwoord?' Toen de week erna meteen het o.v. uitviel (gebeurd hier nogal eens..) en ze dat tentamen had was is zelfs 'dankbaar' dat hij dat had aangeboden. Terwijl de weersomstanigheden toch niet bepaald 'makkelijk' waren.
Als diezelfde jongen had aangeboden om met haar naar SR te gaan....had ik daar wél mijn vraagtekens bij gehad. Idem als hierboven....
En naar school gaan ze toch ook echt als het nog donker is en retour komen ze (meestal) ook als het donker is.
Het enige verschil is de bestemming.....en nou ja misschien zijn ze minder vrolijk/uitgelaten. Hoewel zover ik weet kletsen ze wel enorm veel tijdens dat rijden...'bijkletsen' ze zien elkaar maar 1 keer per week.
Ik denk dat de bestemming je 'onrustgevoelens' wel beïnvloed. En je zorgen dus...Terwijl dat er bij vergelijkbare omstandigheden niet zou moeten meespelen.
groeten albana

liora
27-12-2012 om 12:39
Ik was idd verre van 18 maar betwijfel of ik daardoor beter reed dan een 18-jarige die net z'n rijbewijs heeft.

Kaaskopje
27-12-2012 om 13:01
Meeste ongelukken tussen de 18 en 24 jaar
Voor de zekerheid heb ik het even opgezocht. De meeste ongelukken schijnen toch tussen de 18 en 24 plaats te vinden. Niet persé door onverantwoord rijgedrag, maar door gebrek aan rij-ervaring. Ook zonder deze gegevens ben ik wel van mening dat er gereden moet worden als het rijbewijs gehaald is. Ook door verse rijbewijsbezitters van 40. Maar gevoelsmatig zou ik het toch een geruststellend gevoel vinden als die ervaring niet in de avond met waarschuwingen voor slecht weer en voor een flinke afstand opgedaan wordt(daar begon dit onderwerp mee). Iemand die zijn rijbewijs net heeft en met de auto naar het werk gaat, doet naar mijn idee waar de rijervaring van opgedaan moet worden. Wanneer moet het anders?
Maar het blijft spannend. Mijn dochter is nu halverwege haar rijlessen, theorie is gehaald. Straks zit ze ook achter haar eigen stuur. Ik denk dat je als ouders pas na een periode dat het allemaal goed gegaan is je ongerustheid beter kunt laten varen.

Sancy
27-12-2012 om 13:48
Ach
Ik haal deze opmerking van Kaaskopje even aan, maar die verwoordt denk ik het idee van meer mensen die reageren: "Iemand die zijn rijbewijs net heeft en met de auto naar het werk gaat, doet naar mijn idee waar de rijervaring van opgedaan moet worden. Wanneer moet het anders? "
Mijn vader zaliger wilde ook dat zijn kinderen ervaring opdeden in het verkeer na het behalen van het rijbewijs, juist ook omdat we in een streek woonden waar je niet veel verscheidenheid had in de infrastructuur, met uitsluitend lokale en provinciale wegen en vrijwel geen verkeerslichten. Zijn methode: als kado voor het behalen van het rijbewijs stuurde hij de kersverse chauffeur naar de Arnhemse binnenstad - notoir onoverzichtelijk- waar bij een bepaalde bakker het gebak gekocht moest worden En in de winter bij de eerste goede sneeuw gaf hij 'even' een slipcursus op een plaatselijk parkeerterrein.
Maar goed, misschien heb ik meer dan gemiddeld 'iets' met rijden, dat zit in de familie.

Kaaskopje
27-12-2012 om 14:19
Wijze vader
De moeder van een vriendin van mijn dochters stuurde gister haar dochter voor ónze boodschappen (vergeten spullen) met de auto naar een AH die open was. Vanwege de rij-ervaring.

P
27-12-2012 om 14:33
Liora
Er zit toch wel verschil in de mentaliteit van een moeder met kinderen die gewoon een rijbewijs nodig heeft om naar haar werk te komen en een 18 jarige puber die door andere pubers wordt opgestookt om toch vooral te laten zien dat hij ook stoer is en hard durft te rijden en niet als een mietje de precieze snelheid aanhoudt

Lizelot
27-12-2012 om 15:18
Juist p
Om die reden zou ik een puber met net zijn rijbewijs wel met de auto naar school laten gaan,is ook bekende weg,dan met vrienden 100 kilomter laten rijden,onbekende weg,jolige sfeer.Mijn oudste heeft haar rijbewijs(17 jaar) dus mag rijden met ons ernaast.Ik vind het super,parkeergarage,drukke wegen.Bij ons ook rustige wegen,snelweg 2-baans,geen druk stadsverkeer,geen tram enz.We laten haar nu juist de langere drukke stukken rijden.Als het regent,in het donker.Ze MOET alles rijden,ookal durft ze eigenlijk niet.Nog even kilometers maken voor ze alleen mag.Haar rijstijl zien we vooruit gaan.