Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Nieuwe fiets


Mountainbikes hebben een of twee derailleurs en de versnellingen bestaan dan uit een pignon met meerdere tandwielen in het achterwiel en dat gaat maximaal een winter mee. De meeste van dit soort niet te dure fietsen komen uit China en deze fietsen vallen na een paar jaar uit elkaar. Dan heb je al een dure vervanging van ketting en pignon gehad. 
Er zijn 28 inch stoere jongensfietsen met versnelling in de naaf en een extra laag frame. Een goede fiets van een merk kan echt veel langer mee dan die goedkope Chinees en die goede fiets blijft veel langer prettig fietsen. Liever eenbgoede  Gazelle of Batavus van 5 jaar oud dan een nieuwe budgetbike. 

Madamecannibale schreef op 01-09-2023 om 21:06:

Ik zou ook eens kijken bij winkels defietsvoordeelshop.nl of Mantel. Die hebben nog best vaak leuke deals voor merkfietsen. Ik zou als je voor een nieuwe gaat wel voor een degelijk merk gaan en niet voor een bouwmarkt fiets.
Ik ben overigens wel team nieuwe fiets. Ik kreeg een nieuwe fiets toen ik naar de middelbare school ging en was daar heel blij mee. Hij heeft eerst jaren bij de middelbare buiten in de fietsenrekken gestaan. Daarna jaren buiten bij het station toen ik studeerde. Daarna ben ik er nog lange tijd mee naar mijn werk gefietst door weer en wind. Hij is ook wel eens gestolen geweest maar ik heb hem weer teruggevonden. Tegenwoordig is het mijn stationsfiets voor als ik ergens heen ga met een hoog jatrisico. Al meer dan 20 jaar is het mijn trouwe stalen ros Ok nu voel ik me wel oud trouwens, zo lang geleden is het alweer dat ik naar de middelbare school ging.

Klinkt leuk, maar vergeet niet dat fietsen van tegenwoordig gewoon niet meer de kwaliteit van 20 jaar geleden hebben. Ook niet de zogeheten kwaliteitsmerken. En ik vermoed dat jouw degelijke fiets er eentje was/is zonder versnellingen en andere tierelantijnen die er tegenwoordig bijna standaard wel op zitten.

De enige fiets die hier al vanaf de brugklas meegaat is een Old Dutch van Batavus zonder versnellingen en met terugtraprem. Die is nu 10 jaar oud.

Team hele oude, goede tweedehands fiets. 

Zoon reed (zodra hij erop paste) jarenlang op de Batavus van zijn vader uit de jaren '70 van de vorige eeuw.

In de schuur staat ook nog een Gazelle van 30 jaar oud. Mankeert niets aan en is behoorlijk gebruikt, ook een aantal jaar als stationsfiets. Die gaat voor mij mee op vakantie omdat de elektrische Gazelle eigenlijk te zwaar is voor onze fietsendrager.

De Gazelle van 20 jaar oud van mijn man heeft een nieuwe versnelling gekregen en loopt nu weer goed.

De eerste en laatste nieuwe nieuwe fiets die we voor zoon gekocht hadden, zag er stoer uit en rammelde binnen een jaar uit elkaar. 

Voor ons alleen nog echte ouderwetse kwaliteit.

  

Jongens van tien groeien vaak nog best een heel stuk, dus de kans is groot dat hij geen jaren met deze fiets zal doen. Daarom zou ik voor tweedehands gaan. Of een niet al te dure nieuwe. 
Zelf kreeg ik een 28 inch fiets toen ik naar de middelbare ging, maar toen was ik 12 en vrijwel uitgegroeid. Mijn zus heeft tot halverwege klas 2 op haar 26 inch fiets gefietst, want die was vrij lang klein en ging rond haar 13/14 pas flink groeien (ze torent nu zo'n 15 cm boven me uit). Die fiets heb ik nog steeds, hoewel ik inmiddels ook die van mijn moeder heb gekregen toen zij een elektrisch exemplaar kocht. 

Voor naar school zou ik wel een bagagedrager willen. Tas op de rug kan en gebeurt ook wel, maar ik zou wel de mogelijkheid willen om de tas op een bagagedrager te doen als er veel boeken mee moeten. Fietsen met een bagagedrager gaan echt niet sneller kapot, dat ligt echt aan hoe ze er mee omgaan en hoe er op de school in het algemeen met spullen wordt omgegaan.
Een mountainbike is leuk, maar dan om te mountainbiken/sporten. Ik zou een mountainbike niet kopen voor algemeen dagelijks gebruik en om naar school te gaan.

Ik koop pas een nieuwe fiets zodra mijn kinderen aan een 28 inch toe zijn. Dat was bij mijn dochter het geval toen ze 13 werd. Mijn zoon van 11 was ook toe aan een andere fiets. Hij had een 24 inch sportieve fiets met bagagedrager. Maar vond het handiger om bij de grotere fiets (26 inch) alvast rekening te houden met de middelbare school. Omdat ik er niet vanuit ga dat hij dan al op een 28 inch past. We zijn daarom voor een 2e hands transportfiets van cortina gegaan. 

Fietsen van Decathlon zijn niet van de beste kwaliteit. Aantal kinderen op de basisschool van mijn dochter kregen een nieuwe fiets van Decathlon voor de middelbare, max 2 jaar later hadden ze allemaal een andere van de fietsenmaker.
Tassen zie ik hier allemaal in een krat voorop of met zo’n monkeydinges achterop.
Bij een mountainbike vraag ik me net als hierboven af hoe lang de versnellingen en tandwielen het volhouden. Vooral vanwege overvolle fietsenstalling bij school waar iedereen zijn fiets er gauw tussen propt en dan de jouwe beschadigt. Tip van Flip: neem eentje met afwijkende kleur of minder gangbare kleur krat. Pubers vergeten waar ze hun fiets hebben neergezet en dan wordt het zoeken tussen 1000 fietsen. Dochters krat is knalroze, daar zijn er 2 van in de stalling (1400 kinderen).

Decembermamma schreef op 01-09-2023 om 18:39:

Hier zie ik vele jongen rijden op van die heerlijk degelijke fietsen met bagagedrager en vaak ook nog fietskrat voorop. Zowel de krat als de bagagedrager zijn voor de sier want de tas zit op de rug. Vandaar dat het ons niet uitmaakt dat hij geen bagagedrager zal krijgen. Daarnaast heeft schoonzus met haar inmiddels volwassen dochters de ervaring dat fietsen met bagagedrager sneller stuk zijn op de middelbare.

Sneller dan wat? Dan op de basisschool? Dan fietsen zonder bagagedrager? 

Zet op de fiets een smalle drager aan voorzijde voor de gymtas  ipv eentje met krat. Die met krat vraagt meer tijd voor het vinden van een plek waar je je fiets kan stallen.

Van mij mochten de kinderen geen fiets met een krat voorop. Die zijn veel instabieler. Als ik naar mijn werk fiets kan ik aan de manier van fietsen al zien welke pubers een krat voorop hebben waar hun zware schooltas in zit. Die van ons hebben een degelijke tweedehands via de fietsenmaker met zo’n rekje voor de tas achterop. En fietstassen voor regenpak en gymtassen. Er zijn niet veel leerlingen met fietstassen, dus daardoor zijn hun fietsen sneller te vinden. Oudste heeft denk ik een jaar de tas op haar rug gehad, tot we die rekjes ontdekten. Dat was zo’n verademing voor haar, want altijd flink zware tassen.

Schemerlampje schreef op 02-09-2023 om 09:27:

Van mij mochten de kinderen geen fiets met een krat voorop. Die zijn veel instabieler. Als ik naar mijn werk fiets kan ik aan de manier van fietsen al zien welke pubers een krat voorop hebben waar hun zware schooltas in zit. Die van ons hebben een degelijke tweedehands via de fietsenmaker met zo’n rekje voor de tas achterop. En fietstassen voor regenbak en gymtassen. Er zijn niet veel leerlingen met fietstassen, dus daardoor zijn hun fietsen sneller te vinden. Oudste heeft denk ik een jaar de tas op haar rug gehad, tot we die rekjes ontdekten. Dat was zo’n verademing voor haar, want altijd flink zware tassen.

Verstandig. Dochter (8 nog hoor) wilde ook persé een kratje voorop, “want dat heeft iedereen en is superhandig”. Toen ze een kratje in de bosjes vond en die monteerde was ze in eerste instantie hartstikke blij, maar na 2 maanden heeft ze dat krat er toch maar weer afgehaald, want het fietst zwaarder en is eigenlijk helemaal niet handig. 

Het wordt tijd dat fietstassen weer hip worden onder scholieren 

Mevrouw75 schreef op 02-09-2023 om 09:12:

[..]

Sneller dan wat? Dan op de basisschool? Dan fietsen zonder bagagedrager?

Ja. Je ziet veel van die scholieren met klasgenoten/vrienden achterop omdat er bij zijn die met de bus komen. Bagagedragers zijn niet gemaakt om "volwassen" mensen op te dragen. Er zijn erbij die iets meer gewicht kunnen dragen maar dan is 40 kilo wel de max.

Ik had 35 jaar geleden een Amerikaanse man achterop de fiets. Die was verbijsterd dat dat kón. "What do you mean, jump on the back of the bike????"

In Amerika scheen toen een broodbakje het maximale te zijn dat je bagagedrager kon houden.

Wie maakt zich druk om een volwassen man achterop de fiets, ik fietste altijd met twee grote Volkskrant-krantentassen achterop voor mijn krantenwijk. Dan houd je iemand van 70 kilo ook wel.

35 jaar geleden waren fietsen van een heel andere kwaliteit. 
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/vroeger-waren-fietsen-beter/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.