Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Nieuwe fiets

Mijn 10 jarige zoon van ongeveer 1.50 groeit zo'n beetje uit zijn 24 inch fietsje. Volgend jaar gaat hij naar de middelbare en ik ben dus op zoek naar een nieuwe comfortabele fiets. Hij heeft op dit moment een soort city bike (mountainbike met bagagedrager en spatborden enzo en ook wat minder groffe banden). Hij wil het liefst weer zoiets maar ook een gewone mountainbike vind hij leuk.

We hebben gepast bij de Decathlon en hij past goed op een maatje S met 27,5 inch banden, de maat M past bijna (tenen bij de grond en remmen net iets te lastig) we willen dus over een paar maanden met zijn verjaardag iets van het formaat van de M gaan kopen hij groeit immers snel.
Iemand tips over een leuke mountainbike die niet snel wegroest/uit elkaar valt maar waar je ook niet de hoofdprijs voor betaald? 


Hier ga je waarschijnlijk weinig aan hebben, maar ik zou kijken naar tweedehands fietsen. In Vlaanderen heb je ook zoiets als de fietsbieb (weet niet of zoiets bestaat in Nederland), waar je voor een lidgeld van 20 euro per jaar een fiets kunt lenen (komt goed van pas bij opgroeiende kinderen). 

Ik ben ook team Tweedehands Fiets!
Als je bij een fietsenmaker koopt, heb je een goed nagekeken fiets die het goed doet. En zolang je niet de allergoedkoopste pakt en hem 's nachts binnen/overdekt kunt stallen, hou je die roest ook vaak wel onder controle. 

middelbare, zonde van een nieuwe fiets. Een stevige bagagedrager en geen tierelantijnen blijft langer heel.

Mijn kinderen hebben beide een nieuwe fiets gekregen toen ze naar de middelbare gingen. Nu zijn dat wel meisjes en waren ze nagenoeg op hun eindlengte toen ze 12 waren. Kregen dus een 28” met een frame passend bij hun lengte.
De fiets houdt het tot (ruim) na de middelbare school vol.

Een mountainbike om serieus mee te mountainbiken is niet zo geschikt als dagelijkse schoolfiets. 
Dus ik denk dat je eerst moet bedenken waar de fiets vooral voor bedoeld gaat zijn. Hier hebben ze allemaal een vrij standaard (tweedehands!) fiets en daarnaast hebben we een paar mountainbikes voor algemeen gebruik

Op sommige dagen moeten ze hier met een schooltas, een gymtas én een redelijk grote sporttas naar school. Vaak moet er 's middags ook nog een losse jas mee. Als je zoon volgend jaar naar de middelbare school gaat, zou ik in ieder geval een bagagedrager willen als je niet dan wéér een nieuwe fiets wil kopen.
Mijn jongste is de brugklas begonnen op een 26" en heeft halverwege de tweede klas een 28" gekregen.

Decembermamma

Decembermamma

01-09-2023 om 18:39 Topicstarter

Hier zie ik vele jongen rijden op van die heerlijk degelijke fietsen met bagagedrager en vaak ook nog fietskrat voorop. Zowel de krat als de bagagedrager zijn voor de sier want de tas zit op de rug. Vandaar dat het ons niet uitmaakt dat hij geen bagagedrager zal krijgen. Daarnaast heeft schoonzus met haar inmiddels volwassen dochters de ervaring dat fietsen met bagagedrager sneller stuk zijn op de middelbare.

hier kreeg dochter in groep 6 al een 28 inch, maar goed zij is ook behoorlijk lang voor haar leeftijd. 
Wat ik hier vooral zie zijn transport fietsen, buurjongen heeft ook een mountainbike achtige fiets en die wilde in de brugklas ook heel snel over naar een transport fiets. Daar kan je voorop iets meenemen en achterop als het nodig is. Je ziet ook veel van die monkey mee’s bij de voortgezetters.

Ik zou inzetten op een degelijke, tweedehands fiets. 

rugzak op de rug met al die zware boeken en spullen ?Dan hoeven ze vast niet ver te fietsen naar school. Hier hebben eigenlijk alle kinderen (een elektrische) fiets met een tasdrager (monkey mee of zo iets) erop. Ik laat mijn dochter echt niet 20 km enkele reis fietsen met een rugzak op de rug.

Ik zou een fiets zonder bagagedrager voor de middelbare geen optie vinden met alles wat mee moet (schooltas, gymtas jas, regenpak).

Decembermamma schreef op 01-09-2023 om 18:39:

Hier zie ik vele jongen rijden op van die heerlijk degelijke fietsen met bagagedrager en vaak ook nog fietskrat voorop. Zowel de krat als de bagagedrager zijn voor de sier want de tas zit op de rug. Vandaar dat het ons niet uitmaakt dat hij geen bagagedrager zal krijgen. Daarnaast heeft schoonzus met haar inmiddels volwassen dochters de ervaring dat fietsen met bagagedrager sneller stuk zijn op de middelbare.

Of je fiets stuk gaat hangt meer af van de opzet van de fietsenstalling op school, niet of er een bagagedrager op zit.
Je moet zelf weten wat je neemt natuurlijk, maar alles op je rug vervoeren is vrij onhandig als je meer mee moet nemen. En dat is niet iedere dag het geval, maar wel vaak genoeg. Met 8 uur les waaronder gym enz.

Ik snap de opmerking over stukke bagagedragers van de fietsen van je nichtjes; wrs vaak een vriendin achterop gehad als de meiden even naar een supermarkt gingen.

Verder nemen de jongeren voor relatief korte stukken  ook geen regen pak mee. 

Hangt ook af in wat voor stad of dorp je woont; ik denk dat men in een dorp langer met zijn fiets mee gaat dat de jongeren in een grote stad. Dan kan je naar een iets duurdere fiets kijken.

Maar het belangrijkste is dat ze de brugklassen nog met een tweedehands fiets doen want ze kunnen zo snel hun fiets uitgegroeid zijn; 40 cm in twee jaar is niet vreemd.

Let wel op dat de verlichting werkt! 

Decembermamma schreef op 01-09-2023 om 18:39:

Hier zie ik vele jongen rijden op van die heerlijk degelijke fietsen met bagagedrager en vaak ook nog fietskrat voorop. Zowel de krat als de bagagedrager zijn voor de sier want de tas zit op de rug. Vandaar dat het ons niet uitmaakt dat hij geen bagagedrager zal krijgen. Daarnaast heeft schoonzus met haar inmiddels volwassen dochters de ervaring dat fietsen met bagagedrager sneller stuk zijn op de middelbare.

Nou, de bagagedrager raakt wat beschadigd maar dat beschermt dan ook de rest van de fiets 

ief

ief

01-09-2023 om 20:49

Je vraagt het niet, en misschien is het bij jouw zoon anders, maar hier krijgen ze nooit nooit nooit meer een fiets duurder dan 75 euro. Vanaf twaalf gaan ze namelijk iets anders met hun fiets om dan daarvoor 

Ik zou ook eens kijken bij winkels defietsvoordeelshop.nl of Mantel. Die hebben nog best vaak leuke deals voor merkfietsen. Ik zou als je voor een nieuwe gaat wel voor een degelijk merk gaan en niet voor een bouwmarkt fiets.
Ik ben overigens wel team nieuwe fiets. Ik kreeg een nieuwe fiets toen ik naar de middelbare school ging en was daar heel blij mee. Hij heeft eerst jaren bij de middelbare buiten in de fietsenrekken gestaan. Daarna jaren buiten bij het station toen ik studeerde. Daarna ben ik er nog lange tijd mee naar mijn werk gefietst door weer en wind. Hij is ook wel eens gestolen geweest maar ik heb hem weer teruggevonden. Tegenwoordig is het mijn stationsfiets voor als ik ergens heen ga met een hoog jatrisico. Al meer dan 20 jaar is het mijn trouwe stalen ros  Ok nu voel ik me wel oud trouwens, zo lang geleden is het alweer dat ik naar de middelbare school ging.

Hiet ook team tweedehands fiets. Zoon heeft er zijn hele middelbare en een deel van het hbo mee gedaan. Bagagedrager met een monkey-mee. Inmiddels heeft een vriend hem als stationsfiets in gebruik. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.