Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Nieuwe fiets


Schemerlampje schreef op 02-09-2023 om 09:27:

Van mij mochten de kinderen geen fiets met een krat voorop. Die zijn veel instabieler. Als ik naar mijn werk fiets kan ik aan de manier van fietsen al zien welke pubers een krat voorop hebben waar hun zware schooltas in zit. Die van ons hebben een degelijke tweedehands via de fietsenmaker met zo’n rekje voor de tas achterop. En fietstassen voor regenpak en gymtassen. Er zijn niet veel leerlingen met fietstassen, dus daardoor zijn hun fietsen sneller te vinden. Oudste heeft denk ik een jaar de tas op haar rug gehad, tot we die rekjes ontdekten. Dat was zo’n verademing voor haar, want altijd flink zware tassen.

Beetje off topic; ik heb een fiets met krat, maar deze zit aan mijn frame vast, niet aan het stuur. Fietst echt heel stabiel zo, want je voelt het niet aan het stuur. Ik vind het superhandig, ik doe er met gemak een grote, volle boodschappentas in.

En nu weer even on topic, ik zou ook gaan voor een goede tweedehandse fiets, en ook ik vind een bagagedrager achterop de boel net iets steviger maken (maar...het nodigt voor vriendjes ook wel uit om erop te gaan zitten, dat kan juist de boel weer slopen)
Een te mooie fiets op de middelbare (kan soms) ook wel een uitnodiging zijn voor vervelende scholieren die menen daar wat aan te moeten slopen (lamp eraf of scheur in zadel gemaakt) 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-09-2023 om 09:43:

[..]

Ja. Je ziet veel van die scholieren met klasgenoten/vrienden achterop omdat er bij zijn die met de bus komen. Bagagedragers zijn niet gemaakt om "volwassen" mensen op te dragen. Er zijn erbij die iets meer gewicht kunnen dragen maar dan is 40 kilo wel de max.

Oja, maar dat verschilt per school, lijkt me. Bij mijn kinderen op school komt vrijwel iedereen met de fiets, de AH is 10 minuten lopen én de onderbouw mag nog niet in een tussenuur weg. Dat scheelt een hoop achteropzitten. Ik denk dat ze voor de buitengym sowieso een fiets op school moeten hebben staan. Dus bij zo'n school zou ik me echt niet druk maken over het stuk gaan van de bagagedrager.

1968 schreef op 02-09-2023 om 11:06:

[..]

Beetje off topic; ik heb een fiets met krat, maar deze zit aan mijn frame vast, niet aan het stuur. Fietst echt heel stabiel zo, want je voelt het niet aan het stuur. Ik vind het superhandig, ik doe er met gemak een grote, volle boodschappentas in.

En nu weer even on topic, ik zou ook gaan voor een goede tweedehandse fiets, en ook ik vind een bagagedrager achterop de boel net iets steviger maken (maar...het nodigt voor vriendjes ook wel uit om erop te gaan zitten, dat kan juist de boel weer slopen)
Een te mooie fiets op de middelbare (kan soms) ook wel een uitnodiging zijn voor vervelende scholieren die menen daar wat aan te moeten slopen (lamp eraf of scheur in zadel gemaakt)

Die van mijn dochter ook. toch is haar ervaring als jonge fietser dus heel anders. De balans en je ergodynamiek is echt gewoon anders.

Mijn dochter kreeg een nieuwe fiets in groep 8 met een krat voorop.
Kon haar tas en gymkleding bij in.
Maar vaak gevallen en op school lag haar fiets weer om.
Vaak naar de fietsenmaker geweest.
Nu naar het mbo, en ze heeft een 2e handse. Ze gaat met het OV naar school.

Ik zou inzetten, 2e handse.

Zelf in 2017 een nieuwe fiets gekocht, moeten zoveel jaar mee doen( 10 jaar zoiso maar als er een mooie 2e handse zou staan had ik die gekocht voor mezelf.

Staan  het zadel en stuur al op de maximale hoogte?  Zoniet, dan is dat nuttig om te doen. Daar wordt de huidige fiets weer 'een maatje groter' van, bij wijze van spreken.

En verder ben ik ook voor een goede tweedehands van een goede fietsenwinkel in de buurt. En een bagagedrager en geen zware tas op de rug.

Een kind met een stevige groeispurt kan nog heel lang met een opoe-fiets doe, vanwege het hoge stuur waardoor het minder snel met de knieën tegen stuur stoot.

Wij kopen geen nieuwe fietsen (wonen in de randstad). Beide kinderen hebben een groeispurt gehad en voor beiden hebben we in klas 4/5 een nieuwe grotere maar tweedehands fiets gekocht omdat de fiets van begin vo te klein was.

Decembermamma

Decembermamma

02-09-2023 om 15:21 Topicstarter

Blijft typisch de vraag is dit: Iemand tips over een leuke mountainbike die niet snel wegroest/uit elkaar valt maar waar je ook niet de hoofdprijs voor betaald?
En ik heb nog geen enkele tip over een mountainbike gehad. Zoon woont in een straal van 5 km van de 4 scholen in onze regio op het lijstje waarvoor hij geschikt zou zijn. 

Decembermamma schreef op 02-09-2023 om 15:21:

Blijft typisch de vraag is dit: Iemand tips over een leuke mountainbike die niet snel wegroest/uit elkaar valt maar waar je ook niet de hoofdprijs voor betaald?
En ik heb nog geen enkele tip over een mountainbike gehad. Zoon woont in een straal van 5 km van de 4 scholen in onze regio op het lijstje waarvoor hij geschikt zou zijn.

haha ja dat is het risico van extra info geven, daar gaan we dan mee aan de haal
Je had eigenlijk alleen de laatste regel van je oorspronkelijke bericht moeten neerzetten 🙃

Decembermamma schreef op 02-09-2023 om 15:21:

Blijft typisch de vraag is dit: Iemand tips over een leuke mountainbike die niet snel wegroest/uit elkaar valt maar waar je ook niet de hoofdprijs voor betaald?
En ik heb nog geen enkele tip over een mountainbike gehad. Zoon woont in een straal van 5 km van de 4 scholen in onze regio op het lijstje waarvoor hij geschikt zou zijn.

Goede tweedehands van de fietsenhandel, liever niet van de decathlon en kies er een met bagagedrager is toch een prima tip binnen jouw vraag? 

Trek is trouwens een prima merk. 

Een mountainbile is leuk om te rausen, maar niet voor schoolverkeer.

Geen kettingkast, onderhoudsgevoelig. Er staan hier ook nog drie Gazelle mountainbikes, een dure en een identiek stel dat we overgenomen hebben van een ouder echtpaar.

Mijn zoon is een jaartje op de mountainbike naar school gegaan, maar vindt een stadsfiets lekkerder fietsen qua fietshouding (15 kilometer enkele reis). Voor de rugtas maakt het niet uit, die draagt hij toch altijd op zijn rug.

Decembermamma

Decembermamma

02-09-2023 om 15:28 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 02-09-2023 om 15:24:

[..]

Goede tweedehands van de fietsenhandel, liever niet van de decathlon en kies er een met bagagedrager is toch een prima tip binnen jouw vraag?

Trek is trouwens een prima merk.

Het rare is mijn zoon rijdt nu op zijn 2e Decathlon fiets en nooit problemen mee gehad. Met zijn Batavus wel constant problemen gehad.

Maar hij is inmiddels iets duidelijker geweest in wat hij wil, hij wil dus een soort van toerfiets daar lijkt het op. En daar heeft altec (goed b merk volgens mij) best leuke fietsen van.

school  van zoon heeft liever geen mountainbikes want die nemen te veel ruime in in het fietsenrek door het brede stuur.  
En ze zijn door de open derailleur nogal gevoelig voor schade. 

Echt een mountainbike is fantastisch in je vrije tijd maar niet voor het forenzen van en naar school of werk.

Waar gaat je kind al zijn spullen laten: die rugzak weegt zo maar 10-13 kg, en dan nog de gymspullen mee, met een beetje pech de spullen voor binnen én voor buiten omdat je 's morgens nog niet weet wat het weer 's middags doet.

Het is niet voor niets dat je een vrij unaniem advies krijgt voor een degelijke 2e hands. Dat is de ervaring van ouders die een paar jaar op je voor liggen. Maak er gebruik van.

Als iemand in een stad woont met tramrails, kan een mountainbike met brede banden wel een uitkomst bieden. Een toerfiets heeft dan al gauw te smalle banden. Opmerking van iemand die in een stad met tramrails woont...

Waarom ik niet inga op je vraag naar een mountainbike: zijn die tegenwoordig uitgerust met reflectoren, licht, bel, etc.? Lijkt me wel een aandachtspuntje daar je hem ook in de wintermaanden zult gebruiken wanneer het nog/al donker is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.