Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ted

Ted

15-02-2020 om 09:12

Omgang dochter van 14 met jongens met capuchon en baseballpet


Juichen?

Het is nooit in me opgekomen om te juichen als mijn kinderen hetero zouden blijken te zijn. Dus waarom zouden mensen dat wel moeten doen als er eentje lesbisch of bi is?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-02-2020 om 08:28

Sydney

Ja, dat van dat juichen is misschien een eigen leven gaan leiden hier, nav opmerkingen dat dat als uiting van politieke correctheid zo zou zijn dat ouders het anderszijn van hun kind zouden toejuichen. Dat is idd niet wat ik mensen zie doen.

Ik geloof echter niet (te lui om terug te zoeken) dat dat hier expliciet gebeurde. Hooguit bedekt. En nee, ik vind ip geen enkele geaardheid om te juichen. Het is wat het is en dat is wmb goed.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2020 om 09:16

Aagje

"In die zin snap ik niet zo goed, Ad, op basis waarvan jij het gevoel hebt dat mensen hier dat wel zouden doen/zeggen/prachtig vinden."

Ik geef aan dat ik minder blij zou zijn als mijn zoons homo bleken (al zou ik dat natuurlijk braaf accepteren en evenveel van ze houden) en dan krijg ik een heleboel vuilnis over me heen. Inclusief iemand die denkt dat ik dat zeg om te trollen.

"We zijn hier niet als de door jou vergruisde columnist hè en eigenlijk ken ik niemand die zo denkt."

Heb je goed onthouden

Maar die columniste staat wel degelijk voor een bepaalde groep in de samenleving.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-02-2020 om 10:34

Ad

“Maar die columniste staat wel degelijk voor een bepaalde groep in de samenleving.“ Zou kunnen, maar ik ben nog niemand tegengekomen die zo denkt. Ook hier niet. Dat zegt ook weer niet alles, dat besef ik. Maar of het wijd verbreid is, vraag ik me toch zeer af.

Dat jij dat vuilnis over je heen krijgt op basis van alleen de uitspraak dat je minder blij zou zijn als een van je zoons homo zou zijn, snap ik ook niet zo goed. Je mag blij zijn of minder blij zijn, of wat dan ook. Prima, daar hoeft een ander niet over te vallen.
Maar misschien heeft dat vuilnis er wel meer mee te maken dat je op eerdere momenten nogal eens lijkt te suggereren dat er neutraal tegenover staan als je kind homoseksueel is gelijk staat aan politieke correctheid of zelfs gelijk staat aan juichen erom. Niet netjes en tegen de forumregels om oude dingen erbij te halen, maar zo werkt het denk ik wel in het brein van mensen. Dat mensen dat toch ergens nog in hun hoofd hebben als je dit in dit draadje schrijft.

En die columinst is ook zeker mijn type niet 😜

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2020 om 11:42

Aagje

"Maar misschien heeft dat vuilnis er wel meer mee te maken dat je op eerdere momenten nogal eens lijkt te suggereren dat er neutraal tegenover staan als je kind homoseksueel is gelijk staat aan politieke correctheid of zelfs gelijk staat aan juichen erom."

Dat is wel heel vaag. Voorbeelden graag, dan kan ik mezelf eventueel op mijn donder geven. Dat 'suggereren' vind ik sowieso een beetje laf, als ik iets lijk te suggereren, vraag me dan om verduidelijking zodat we tenminste helder hebben wat wie vindt.

bieb63

bieb63

21-02-2020 om 11:42

knuppel (Aagje, Ad)

Dat is natuurlijk wel een beetje zo: Ad heeft wel eens de neiging om de knuppel in het hoenderhok te gooien en kan ook zelf regelmatig de mening van een ander afdoen als 'links' en ander soortige etiketjes, zonder gewoon de betreffende mening over het betreffende onderwerp als een op zichzelf staand iets.

Maar toch vind ik het wel enigszins bedenkelijk als hier iemand, in dit geval Ad, eerlijk aangeeft dat hij niet blij zou zijn als zijn zoon met een man/jongen thuis zou komen, dat dat direct door anderen wordt vertaald in het niet accepteren van homoseksualiteit.

Bieb

'Maar toch vind ik het wel enigszins bedenkelijk als hier iemand, in dit geval Ad, eerlijk aangeeft dat hij niet blij zou zijn als zijn zoon met een man/jongen thuis zou komen, dat dat direct door anderen wordt vertaald in het niet accepteren van homoseksualiteit.'

Tja, de essentie van accepteren is dat je dat ook doet als het je eigen leven betreft. Iets accepteren zolang jij er maar geen last van hebt, is geen accepteren. Toch?

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2020 om 12:37

Sydney

"Tja, de essentie van accepteren is dat je dat ook doet als het je eigen leven betreft."

Waar gaf ik aan dat ik het niet zou accepteren? Het is toch grappig hoe mensen je woorden verdraaien todat ze passen in het verhaaltje dat ze willen vertellen.

Woke

Gezien deze weer eens wat ideologisch gekleurde discussie: weet iemand mij uit te leggen wat 'woke' betekent?
Als ik dat google dan kom ik op verhalen van een geuzennaam maken van een scheldwoord, bijvoorbeeld Afro Amerikanen die elkaar 'nigga' noemen en dan de discussie of niet Afro Amerikanen dat dan wel mogen doen.
Terwijl het hier en daar toch duidelijk een naam is voor zogenaamd links sociaal emancipatoir geacht gedachtegoed?
Kortom wat is het nou? Een scheldwoord van rechts naar links? een politieke beweging. Een emancipatoir begrip?
Als iemand zegt dat je 'woke' bent lig je er dan uit of lig je er dan in, en bij wie?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-02-2020 om 13:19

Voor de helderheid

Ik vind het niet verkeerd, verwerpelijk of wat dan ook dat Ad of wie dan ook liever niet heeft dat zijn kind homoseksueel zou zijn. Of dat ze er moeite hebben. Ik heb dat zelf niet, zoals ik er ook niet speciaal blij van wordt. Maar ik kan me best indenken dat een ander die moeite wel heeft.

In die zin zie ik er zelf niet zo’n knuppel in dat Ad dat stelt. Zeker niet omdat hij de moeite terecht los koppelt van acceptatie en aangeeft dat hij het zou accepteren en er niet minder door van zijn kind zou houden. Maar ik lees dat anderen dat accepteren over het hoofd zien. Dan lees je niet goed. En ook dat het ‘liever niet hebben’ wordt gezien als niet accepteren. En dat vind ik dan weer raar want dat staat er toch juist echt niet.

Wat betreft ‘vaag’ Ad mbt mijn posting #, je hebt zeker een punt, ik heb geen parate posts om nu te laten zien waarin je dat doet. Ik ben er nu ook niet goed genoeg in om op te zoeken waar je bepaalde uitspraken, die mij bezig hielden, zou hebben gedaan. Dan had ik niets over moeten zeggen. Excuses.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-02-2020 om 13:20

Ik bedoelde

Mijn #65.

rode krullenbol

rode krullenbol

21-02-2020 om 13:23

Leuk, zo'n taalkundig uitstapje!

Ik ben ook al een paar keer op de term 'woke' gestuit en heb ook getracht te achterhalen wat het te betekenen heeft. Mijn indruk? 'Woke' lijkt een Engelstalige variant op 'awake' te zijn. In het Nederlands: 'wakker' in brede zin.

Niet zo maar wakker dus, maar wakker in de betekenis van 'bewust van actuele zaken door een alerte levenshouding'.

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2020 om 13:27

Woke

https://en.wikipedia.org/wiki/Woke

Woke (/ˈwoʊk/) as a political term of African-American origin refers to a perceived awareness of issues concerning social justice and racial justice.[1]

Oftewel iemand die overal racisme en disciminatie ziet.

rode krullenbol

rode krullenbol

21-02-2020 om 14:10

"a perceived awareness"?

Wat een misplaatste combinatie van woorden! Iemand is zich immers ergens van bewust of niet. Wil je de waarneming van personen in twijfel trekken, heb het dan gewoon over misverstanden of onjuiste perceptie.

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2020 om 14:35

Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. We hebben hier twee waarnemers: De ene waarnemer noemt de andere 'Woke' omdat deze laatste bijv bepaalde situaties als racisme waarneemt.

In feite worden in die zin twee waarnemers in twijfel getrokken. De een 'percipieert' de ander en ander is 'aware'.

Ik denk dat ze lang over die zin nagedacht hebben.

bieb63

bieb63

21-02-2020 om 14:50

Sydney

Niet eens Sydney. Ik kan het fantastisch vinden dat iemand z'n brood verdiend met een band. Ik zou daar geen enkel negatief gevoel over hebben. Maar als mijn kind z'n brood wil verdienen in een band, zou het best kunnen dat ik daar m'n bedenkingen bij heb. Bijv. dat ik bang ben dat kind door het onregelmatige leven ongezond leeft op allerlei denkbare manieren. En ik zou nog wel andere dingen kunnen bedenken, waardoor ik daar minder blij om zou zijn. Wat overigens absoluut niet wegneemt dat ik kind zijn/haar keuze zal steunen, trots zou zijn enz enz. Maar diep in m'n hart zou ik me wellicht tóch zorgen maken en liever gehad hebben dat hij/zij een ander beroep zou hebben gekozen. Maar dat heeft dus 0,0 te maken dat ik iets 'tegen' een band zou hebben in het algemeen. Feitelijk heeft het er alleen maar mee te maken dat ik hoop dat kind een zo goed mogelijk leven heeft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-02-2020 om 15:08

Is dat de vertaling van perceived?

Hoe noem je iemand dan die nergens racisme of discriminatie in ziet?

rode krullenbol

rode krullenbol

21-02-2020 om 15:19

Mijn idee

Zo iemand noem je argeloos, bête, dom, eenvoudig, goedgelovig, groen, halfzacht, imbeciel, innocent, kinderlijk, kortzichtig, lichtgelovig, naïef, nietsvermoedend, onergdenkend, onervaren, onnozel, onontwikkeld, schaapachtig, schlemielig, simpel, suf of sullig.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2020 om 15:37

Ginny

Perceived is in het Nederlands gewoon gepercipieerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-02-2020 om 18:17

Fout Ad

Dat is waargenomen.
Je maakt er veel meer van dan er daadwerkelijk staat.

Toch hè (over wat grotere jongens en gangsters)

Op mijn werk kom ik wekelijks (vooral steekwonden gisteren een jachtbuks) slachtoffers van gangs tegen. Af en toe loopt er iemand tussendoor die geen lid is maar wel de kleding en sieraden daarvan aanheeft en op het verkeerde moment op de verkeerde plek is.

Toen er een paar weken geleden zo’n jonge jongen binnenkwam met een messteek viel het inderdaad op dat hij er als een gangsta rapper uitzag, het contrast was vooral groot toen hij door zijn vader in pak werd opgehaald. Waarschijnlijk inderdaad verkeerde moment, verkeerde plek maar ook verkeerde outfit.

Mijn mannelijke collega’s met tienerzoons die dienst draaiden waren nogal uitgesproken dat hun zoons het niet in hun hoofd zouden moeten halen zulke kleding/sieraden aan te trekken. Ik bevind me nog niet in de positie dat ik een tiener mag adviseren qua kledingkeus maar denk er nu al het mijne van.

Pennestreek

Pennestreek

23-02-2020 om 13:18

Uit de openingspost

“Mijn dochter van 14 gaat om met met jongens die, naar mijn mening, zich gedragen als kleine gangsters door rond te lopen met een basebalpet en daar overheen een capuchon.”

Ik begrijp je punt wel, Mariel81, maar ik lees niks over sieraden en ik lees niks over wapens. Als je kledingkeuze, die gewoon in de mode is, je al bestempelt als gangster dan zijn we echt heel verkeerd bezig vind ik.

Als je ze kent, en zeker als je ze apart treft (dan heb je geen last van groepsdruk) en ze normaal en niet vijandig benadert, dan zijn verreweg de meeste pubers gewoon leuke kinderen.

Jaren geleden woonde ik in een sociale huurflat. Vanuit verschillende appartementen werd gedeald, gewoon echt geen heel erg leuke buurt. Ik had een hond en die moest ‘s avonds ook gewoon uit. Vaak hing er dan bij een van de twee portieken wel een groep (vooral allochtone) luidruchtige hangjongeren rond. Ik vond dat erg naar en een beetje eng en nam dan altijd uit voorzorg de andere ingang. Tot ik op een dag besloot gewoon mijn eigen portiek te nemen. Tot mijn verbazing hielden ze de deur voor me open, groetten vriendelijk en knuffelden met de hond. Ik schaamde me behoorlijk voor mijn vooroordelen en heb het altijd onthouden. Uiterlijk zegt gelukkig vaak maar heel weinig.

Pennestreek

Pennestreek

23-02-2020 om 13:21

Ted

Heb je inmiddels kennis gemaakt met wat vrienden van je dochter? Ik ben wel benieuwd hoe je nu tegen ze aankijkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2020 om 13:36

Pennestreek

"Als je kledingkeuze, die gewoon in de mode is, je al bestempelt als gangster dan zijn we echt heel verkeerd bezig vind ik."

Zoals de post van Mariel al aangeeft denken de gangsters daar zelf heel anders over. Die vinden dat heel logisch. Dat we dan verkeerd bezig zijn dat wil ik nog wel toegeven, maar zo is de moderne maatschappij nou eenmaal. Er lopen nogal wat gangsters rond, denk maar aan die motorbendes.

Als jij met een Satudara (nu verboden) jasje rondrijd op je motor kom je bij mij direct in het bakje gevaarlijke criminelen terecht.

Wat ben ik toch een vreselijk intolerant persoon!

Pennestreek

Pennestreek

23-02-2020 om 14:52

Moet ik de tekst van de openingspost nou nóg een keer herhalen? Het ging om vrienden van een 14-jarige dochter. Hoeveel Satudarah-leden (wel graag juist spellen) zullen daartussen zitten denk je?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2020 om 15:02

Pennestreek

Zal ik het nog maar een keer uitleggen?

De openingspost bepaalt niet waar de hele draad over gaat. Als jij n.a.v. de startpost algemene uitspraken doet kan ik daar heel goed andere dingen bijhalen.

Pennestreek

Pennestreek

23-02-2020 om 15:13

Maar jij bepaalt dan weer niet

waar mijn reactie over gaat. En ik had het dus over 14-jarige jongetjes waar jij motorbendeleden van maakt. Dat lijkt mij -licht- overdreven.

Truk

Truk

23-02-2020 om 17:40

Verkeerd bezig

"Als je kledingkeuze, die gewoon in de mode is, je al bestempelt als gangster dan zijn we echt heel verkeerd bezig vind ik."

Er zijn al mensen die een bomber jack veroordelen.
Al dragen ze ik weet niet wat, jij snapt natuurlijk best wel wat ik bedoel. Ik zie als het donker is de gezichten niet. Ik zie niet of het een 40-jarige is die nog 20 wil lijken, of dat er een heel schattig jongetje onder zit.
Draag de sweater maar laat in het donker gewoon je gezicht zien.
De meeste 14-jarigen zijn al snel langer dan ik. Dat is in mijn situatie indrukwekkend en soms intimiderend. Dan kun je zo reageren, maar dan heb je nog geen bedreigingen meegemaakt waarschijnlijk. Ik wel en dat kan al vanaf jonge leeftijd beginnen. De jongste in mijn situatie was een Ciske de rat van 9 jaar, de oudste 39 jaar. Geen leuke ervaring en dan miep jij over mode.

Pennestreek

Pennestreek

23-02-2020 om 18:03

Miep

Rare opmerking Truk. Ik miep niet, ik zeg alleen dat ik het verkeerd vind om mensen alleen al te veroordelen om wat ze aan hebben. Kinderen nog wel. Ik kan me niet voorstellen dat dat is wat we met zijn allen willen. Dat zou namelijk betekenen dat niemand in zijn kledingkeuze meer kan afwijken, want alles wordt dan als statement gezien. Geen gezonde situatie vind ik.
En natuurlijk is het heel vervelend voor jou dat jij nare ervaringen hebt gehad. Alleen concludeer jij op basis van het feit dat ik mensen niet op uiterlijk wil be- of veroordelen dat ik wel nooit zoiets meegemaakt zal hebben. Aannames, aannames. Ik wil gewoon uitgaan van het goede in de mensen, ik geloof nog steeds dat de meeste mensen niet slecht zijn. Vast heel naïef, maar ik weet uit ervaring dat als je mensen benadert alsof ze slecht zijn, ze eerder geneigd zijn zich ook echt zo te gedragen. En dat positief benaderen vaak veel beter werkt.

Maro

Maro

23-02-2020 om 18:35

"Als jij met een Satudara (nu verboden) jasje rondrijd "

Moet dat niet zijn:

"Als jij met een Satudarah (nu verboden) jasje rondrijdt..."?

Normaal val ik er niet over maar er zijn uitzonderingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.