De eerste 50 ouders krijgen 1 jaar gratis Gold abonnement van Life360: minder appjes, meer overzicht en rust.
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oogappels (tv-serie) realistisch?

Sil1970 schreef op 27-01-2026 om 14:42:

[..]

Helaas is mijn gezin niet saai,was het maar zo!Drie autisten,adhd,anorexia ,drugs uitproberen, angststoornis,transgender, kanker,scheiding,burn out,en nog veel meer drama,dus het is niet eens zo overdreven in de serie.

Hier ook zo'n soap. Afgezien van de anorexia, kanker en scheiding, hebben we hier ongeveer hetzelfde rijtje + 1 ongeplande zwangerschap, 1 kind misbruikt door een hulpverlener en 2 x onbehandelbare epilepsie waardoor de oudste in een instelling woont en ikzelf hersenletsel heb. 

Never a dull moment 

Als (stief)moeder van in totaal 8 kinderen en werkend in het onderwijs zeg ik: ja, realistisch. 
Ik was zelf een tienermoeder, mijn broer is homo, onze kinderen hebben ad(h)d, ass, hoogbegaafd, topsporters, automutilatie, liefdesverdriet, biologische moeder van stiefjes die persoonlijkheidsstoornissen heeft. Slechte cijfers, scheidingen, diefstal, verslaving, identiteisissues, carrierewissel, ocd, kanker, oma met dementie, uit huis plaatsing (in dit geval kwamen ze bij ons). 
Op school zien we dat ook allemaal en nog heel veel meer en onlangs nog een leerling die de vader verloor door een ongeluk. 

Pfff, dan heb ik nog geluk met één lastig exemplaar.

Dyslectisch, te slim voor school, gooide regelmatig zijn eigen ruiten in bij stages en leraren.

Nu (23) eindelijk een schooldiploma, een mini-appartementje en twee weken nadat hij het huurcontract tekende óók nog een baan.

Als hij dit salaris weet vol te houden, weet ik niet of hij huurtoeslag houdt. Gelukkig is zijn appartementje supergoedkoop.

hier is afgelopen jaren ook zoveel gebeurt, dat ik dacht: het lijkt wel een soap. 
Nu ik deze vraag lees vraag ik me inderdaad ook af: is wat wij hebben meegemaakt nou gewoon bizar, of zijn die soaps eigenlijk helemaal niet zo surrealistisch?

Poezenmeisje schreef op 27-01-2026 om 17:55:

Pfff, dan heb ik nog geluk met één lastig exemplaar.

Dyslectisch, te slim voor school, gooide regelmatig zijn eigen ruiten in bij stages en leraren.

Nu (23) eindelijk een schooldiploma, een mini-appartementje en twee weken nadat hij het huurcontract tekende óók nog een baan.

Als hij dit salaris weet vol te houden, weet ik niet of hij huurtoeslag houdt. Gelukkig is zijn appartementje supergoedkoop.

Wat goed van hem! Wat zal je trots zijn. En hijzelf hopelijk ook. Hier een zoon die na een ontspoorde periode met verkeerde vrienden, schooluitval ,drugs en uithuisplaatsing nu voor zn derde bbl diploma opgaat, een goede baan heeft, en met zn serieuze verkering aan het sparen en kijken is voor een huisje. Dat geeft een burger moed.

Ik herken vrijwel niets van de serie en vind het daarmee een hoop overdreven gedoe dus ik wou zeggen, wat denk je zelf.... maar nu lees ik hier toch wat voorbeelden van echte gezinnen met evenveel drama als in de serie. Desalniettemin denk ik dat het niet doorsnee is wat er allemaal in Oogappels gebeurt.... wat anderen zeggen: de problemen zijn geconcentreerd in een paar gezinnen.

Op mij komt de serie, mede door de intermezzo's van de opa's en oma's over als een soort van voorlichtingscampagne in de vorm van een dramaserie, het ligt er allemaal dik bovenop en hier en daar is het ook behoorlijk correct allemaal en matige acteerprestaties vallen in Nederlandse series altijd wat meer op, de acteurs zijn van zichzelf allemaal high-class/met een Goois accent, kunnen niet echt wat anders spelen en dat stoort me ook, komt minder geloofwaardig over. Ik heb het een tijdje geprobeerd maar ik vond het niet leuk om naar te kijken. 

Sil1970 schreef op 27-01-2026 om 14:37:

[..]

Ik ben 2 keer aan oogappels begonnen,maar vond het niet leuk,vond ik jammer want ik hoorde dat het zo goed was,ik vond er irritante acteurs in zitten,sommige slecht en cliché verhaal.

Het eerste  seizoen heeft inderdaad een hoog Carry Slee gehalte: ongeloofwaardige overdosis problematiek die  in een vloek en scheet binnen twee afleveringen tot  een goed einde  worden gebracht.  Dat wordt minder. Die grootouders spoelde ik ook door, of ging even koffie pakken. En er  zijn ook  een  paar miscastings, zoals  een 30jarige moeder van een puber. Die jongere acteurs zijn uitstekend, je  ziet ze opgroeien. En Merel vond ik  onbetaalbaar.

kenfan schreef op 29-01-2026 om 13:04:

[..]

Het eerste seizoen heeft inderdaad een hoog Carry Slee gehalte: ongeloofwaardige overdosis problematiek die in een vloek en scheet binnen twee afleveringen tot een goed einde worden gebracht. Dat wordt minder. Die grootouders spoelde ik ook door, of ging even koffie pakken. En er zijn ook een paar miscastings, zoals een 30jarige moeder van een puber. Die jongere acteurs zijn uitstekend, je ziet ze opgroeien. En Merel vond ik onbetaalbaar.

Ik vond merel vreselijk, geen fijn personage in de serie,.maar nu zie ik wel eens korte scenes langskomen op facebook en die vind ik dan wel goed, haar rol werd geloof ik steeds beter.

duizel schreef op 27-01-2026 om 05:28:

ik denk dat de kracht is dat bijna iedereen wel dingen herkend, is het niet bij jezelf dan wel in je omgeving.

@tango lijkt me heftig om mee te maken, wel mooi dat je dan iets hebt waar je het herkend.

Het was heftig, maar ook heel bijzonder. Het gaat nu heel goed met dochter, vriend en kleindochter, dus we genieten er ook volop van. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.