Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Arawen

Arawen

17-06-2016 om 17:09

Op het matje bij de GGD


Renee,

De zoon van TS kan aangeven dat hij niet komt. Het gaat erom of de ggd daar genoegen mee neemt. Dat hangt af wie je aan de lijn hebt en hoeveel waarde die hecht aan aspecten zoals alcohol.

Caesar

Caesar

18-06-2016 om 19:37

Flanagan

"Het gaat erom of de ggd daar genoegen mee neemt."

De ggd heeft niet zo veel te willen in dit geval.

Renée

Renée

18-06-2016 om 20:09

inderdaad Flanagan

De GGD heeft niks te willen. Als hij niet komt, komt hij niet. Komen ze hem dan op school of thuis halen?

Aantekening als zorgmijder?

Best wat reacties die aangeven dat een belletje voldoende is. Misschien intereasant om dit oude draadje hieronder even te lezen.

https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/afmelden-voor-onderzoeken-bij-ggd

Het lijkt wel dat ouders die nooit een gesprek met ggz hebben gehad, er gemakkelijker over denken dan ouders die ongevraagd benaderd zijn.
In het oude draadje wordt aangegeven dat een ouder geconfronteerd werd met een zorgmijder-melding in het dossier of een ander die te horen kreeg dat het werd doorgegeven aan de huisarts. Op zich niets erg maar toch acties die heel intimiderend over komen omdat je dan moet uitzoeken wat over jouw kind genoteerd is.

Angela67

Angela67

18-06-2016 om 21:33

dat verschilt

per gemeente. Dat kun je ook vragen denk ik. Eerst onder een namaak-naam bellen . Of je vraagt het aan je huisarts?
gr Angela

hier ook ervaring met GGD.

Onze eerlijke zoon had ook een vraag over alcohol gebruik beantwoord met ja. Hij moest zich melden en ze vroegen hem hoe dat zat, hij vertelde dat hij wel eens Shandy dronk. De GGD dame moest lachen en zei: Dat staat gewoon in het frisdrankschap en daar is niets mis mee. Nooit meer iets van gehoord. Ik heb me er van tevoren ook niet druk over gemaakt.

bieb63

bieb63

19-06-2016 om 13:32

inderdaad (wat akka zegt)

Het invullen van zo'n vragenlijst geeft een heel subjectief beeld. Ik neem aan dat de GGD dat ook wel weet, maar uiteraard dus OOK niet ervan kan uitgaan dat er niets of nauwelijks iets aan de hand is. Punt is dat getracht wordt, mogelijke, probleemsituaties, te onderscheppen. En dat kan helaas niet optimaal. Ofwel iemand oproepen waar verder niks bijzonders mee is (vult bij 'drink je wel eens alcohol' ja in, terwijl het gaat over 2 glaasjes champagne per jaar bij O&N en eigen verjaardag). Ofwel iemand niet oproepen omdat hij/zij een 'correcte' vragenlijst invult, terwijl de waarheid anders is (vult bij 'drink je wel eens alcohol' nee in, terwijl hij/zij wekelijks behoorlijk wat glazen alcohol achterover kiepert). Dus nee, dat kan je echt niet volledig ondervangen. Maar ook al is er maar een enkel probleem geval dat getriggerd kan worden: beter iets dan niets.
En in geval van poster zou ik gewoon bellen en vragen wat de reden van de oproep is. Dan kan je zelf beslissen of gaan of niet gaan nodig is en uitleg geven.

Puck

Puck

19-06-2016 om 18:51

Marte

Ik geloof graag dat er ook een andere kant aan zit en dat er soms ook goede dingen uit voortkomen, maar dan moet je wel een GGD hebben die de juiste conclusies uit de vragen trekt. Als het aan hun lag hadden ze mijn dochter als contactgestoord het dossier in willen laten gaan. En waarom: omdat ik op de vraag "heeft uw kind 1 vast vriendje of vriendinnetje" nee heb geantwoord. Dat werd uitgelegd als "heeft moeite met het maken van contact". Wat was nu de realiteit: Kind had toen namelijk een heeeeeleboel vriendjes en vriendinnetjes waar ze mee speelde, maar niet 1 die eruit sprong.

Zenden

De GGD staat op 'zenden' als er iets is en dat is gewoon overheidsrhetoriek, kun je ook krijgen in spotjes op tv. Waaronder 'kindermishandeling' als grote rode draad. Vandaar ook de 'foldertjes'.
Van de wieg tot het graf komt er een team aan overheidsfunctionarissen om jou en je kind heenstaan zodat je geen kant meer uitkunt. Als je maar in het vakje gaat passen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1751165/2004/06/22/Ouders-blij-met-bemoeienis-bij-opvoeding.dhtml
Het is de zoete droom van psychiater Andries van Dantzig en zijn medestanders die hier, tegen de bezuinigingen en de kritiek in, doorgedrukt wordt.
Het wordt ook verkocht als 'hulp'. Maar o wee als je er geen gebruik van wenst te maken. Dan hengel je naar het etiket 'kindermishandeling'.

" Er is dus geen sprake van opdringen door de overheid, maar een aanbod voor hulp bij de persoonsontwikkeling dat net zo welkom zal zijn als hulp bij lichamelijke en intellectuele opvoeding. Wanneer ouders geen gebruik van dat aanbod maken is het bestaan van kindermishandeling al reden genoeg voor de kinder- en jeugdzorg om zich ervan op de hoogte te stellen of alles wel goed gaat met het kind. Dat kan betrekkelijk makkelijk. Als de deskundigen van het Consultatiebureau merken dat het kind in gevaar is, of dat er misstanden zijn, dan kan er een traject worden ingeslagen van huisbezoek, herhaalde oproepen, zachte drang, en tenslotte dwang -zoals dat ook bij de leerplicht gebeurt."

iederen

in onze gemeente wordt iedereen standaard opgeroepen en in voorbereiding op het gesprek komen er twee vragenlijsen: een klassikaal op school door de leerling en een door ons als ouder. Alhoewel wij begrijpen dat de ggd graag een goed overzicht wil hebben hebben we op school aangeven dat onze kinderen niet deelnemen, zelf ook niets ingevuld en de afspraak afgezegd. De vragenlijst ging zo ver, daar had ik geen zin in. Daarop kregen we een brief thuis waarin we dit alles moesten bevestigen. Ik denk dat die het dossier in gaat en klaar is kees.

Onze reden om niet mee te doen is dat bepaalde dingen zo snel uit verband getrokken kunnen worden. Inderdaad dingen die ik hier al lees; ongekamd haar, weten waar alcohol gekocht kan worden, blijven zitten, je rot voelen etc. Hebben ze niets mee te maken.

Wellichtgaan ze dan navraag doen of wij als ouders oke zijn. Nou ze doen hun best maar. Wat dat betreft niets te verbergen.

Fiorucci

Fiorucci

22-06-2016 om 19:32

Anne J

Nee, ben ik niet met je eens. Als ik zo redeneer, moet mijn zoon zijn lange haar afknippen, mijn dochter haar haar niet meer in kleuren verven, en moeten ze hun tattoos verbergen, etc. Maar ze douchen elke dag, verzorgen zich erg goed en zijn aardig en beleefd. Ze mogen zijn wie ze zijn.

Tja Fio

Zo dacht ik er vroeger ook over.
Overigens mag dochter bij haar stage haar piercing niet in en mag ze geen kleuren in haar haar anders dan natuurlijke haarkleuren. Tattoo's verbergen, die heeft ze niet, maar dus.
Die zorgmelding heeft er gewoon ingehakt. Daarna ben je een stuk minder zelfverzekerd en jezelf.
Overigens zagen we er toen ook wel goedverzorgd uit, maar ik was makkelijker met een colbertjasje aantrekken of puntjes op de i als het om strakke haartjes e.d. ging.
Ik weet het niet. Er staat regelmatig in die verslagen dat dochter er goed verzorgd uitziet.
Misschien was het gewoon ouderhaat waar geen kruid tegen gewassen is.

Vergelijking

Je kan het vgelijken met leerkrachten; er bestaan sociale leerkrachten die in een kind geloven en het beste eruit willen halen in belang van het kind maar er zijn ook leerkrachten die amdere belangen hebben. Vette pech als je de verkeerde tegen kom.
Gelijk aan taktisch antwoorden, dient een ' verzorgd' uiterlijk te voorkomen dat de uitnodiging een vervolg krijgen.
Hoe belachelijk het ook is.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2016 om 13:39

Flanagan

Ik geloof niet dat dat afhangt van al dan niet een bezoek aan de kapper brengen. Zeker niet bij een kind wat er verderniet opvallend uit ziet, kwa uiterlijk.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2016 om 13:43

Anne J

Ik heb geen zorgmelding gekregen, maar ben voorzichtig, ivm contacten met gemeente en leerplicht ivm indicaties voor bijv. een autismecoach. Dus ik begrijp je punt. En ik snap ook dat het bij stages en werk anders ligt, mijn kinderen snappen dat ook. Ze gaan uberhaupt niet naar de GGD, overigens.

Fiorucci,

Maar jij hebt dit draadje ook niet gestart naar aanleiding dat een zoon in de test heeft aangevinkt te weten waar hij alcohol en drugs kan kopen en nu is uitgenodigd voor een gesprek.
Natuurlijk hoef je zoon zijn haar niet te knippen. Maar hij doet er wel verstandig aan, indien hij ook zo'n test zou maken, niet de antwoorden te geven die aanleiding kunnen zijn tot een evt. uitnodiging.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2016 om 15:56

Flanagan

Ik denk dat in dit geval het al dan niet naar de kapper gaan iets uitmaakt.

matje

Ja hoor, zoon werd vandaag opgeroepen ivm het bij elkaar fantaseren van de hele vragenlijst. Gelukkig had hij ingevuld dat ie op zichzelf woonde dus werd ik met rust gelaten. Hij mocht uitleggen hoe dat nou zat metdat excessieve drugs en drankgebruik en elke dag sex. Enfin, na tien minuten gaf hij toe dat hij het gewoon verzonnen had. Of ze het nou wel of niet doorhadden is mij nog steeds een compleet raadsel. Het is mij wel duidelijk dat heel veel leerlingen de lijst strategisch invullen. De conclusies worden gepresenteerd als : de jeugd doet dit en de jeugd doet dat. Jaja, ammehoela dus.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

29-06-2016 om 19:10

Ze zijn er dolblij om

Ze zijn dolblij als kinderen deze lijsten overdreven invullen. Ik weet niet of het bewust of onbewust gaat. Met alarmerende resultaten kunnen ze zich fijn in de markt zetten bij scholen en gemeentes.

Zien jullie wel hoe nodig onze preventie en voorlichtingsactiviteiten zijn? 50% van de kinderen onder de 16 gebruikt wekelijks drugs. Betaal ons. Zorg dat ik volgend jaar ook nog deze baan heb!

Dat nutteloze gesprekje met de zoon van Jutta, wordt duur betaald. Door de gemeente.

Ach, ggd medewerkers moeten ook een boterhammetje eten. Werkverschaffing.

Helena

Helena

29-06-2016 om 20:02

Jutta

Blijkt wel dat ze bij de GGD nog dommer zijn dan ik dacht. Die vragenlijsten waarin pubers de antwoorden overdreven invullen moeten ze er toch gewoon kunnen uitfilteren? Snap trouwens niet dat je zoon antwoord is gaan geven.

Hartje

Hartje

29-06-2016 om 20:18

Gesprek

Zoon heeft inmiddels zelf gebeld met de GGD. De arts zou hem terug bellen, om uit te leggen waarom hij nou precies moet komen. Je raadt het al; dat terugbellen is er nooit van gekomen. Zoon heeft het er bij laten zitten en wil maar gewoon naar de afspraak gaan (half juli). Ik laat die beslissing bij hem, met dien verstande dat ik in dat geval wel absoluut mee ga. Wie weet welk duveltje er nog uit een doosje komt en dan wil ik niet dat hij er alleen voor staat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.