Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Opzien tegen en uitkijken naar de zomervakantie


Ze doen hier best wat pogingen maar het is nooit echt zoals ik het wil (lees: aanrecht leeg). Want: pan waarin je een ei hebt gebakken afwassen kan niet want er wil vast nog iemand een ei bakken. Tosti-ijzer opruimen kan niet want te heet. Als je iets met bladerdeeg hebt gemaakt de twee overgebleven velletjes in de vriezer doen kan niet want de vriezer staat in de garage.

Philou

Philou

09-06-2023 om 10:04 Topicstarter

Bakblik schreef op 08-06-2023 om 16:55:

[..]

Nog geen digitaal systeem op school waarmee een uurtje afwezigheid meteen bij de verzuimcoördinator ligt die dat meteen doorspeelt naar de ouders?

Mijn jongste zat op een school waar wij van alles mail/een telefoontje kregen. Als hij zou spijbelen dan wist ik dat al voordat hij thuis zou zijn. Samen een spijbelgeheim bewaren voor mama hoefde hier echt niet, mama wist het al!

Ja wel een systeem maar twee zeer slecht functionerende mentoren dit jaar (waarvan er één een maand geleden ontslagen is) en een goede directrice die ontzettend veel werk moet verrichten. Of je komt het eerste uur en daarna niet meer.. tja dat wordt niet genoteerd.

Philou

Philou

09-06-2023 om 10:08 Topicstarter

Titiv schreef op 08-06-2023 om 10:14:

hier gaan ze op een paar kampen waardoor ze niet konstant thuis zijn. Mss een idee?
Hier is de oudste echt een rommelkont maar de jongste gelukkig niet dus die helpt flink mee ook als ik niet thuis ben ruimt ze vaak van alles op en doet de vaatwasser. Vaak ben ik weer blij als ze terug naar school gaan 😅

De dochter van een vriendin gaat elk jaar op kamp en zij zweert erbij. Ik denk dat het een goede ervaring was geweest maar mijn man was hierop tegen.

Philou schreef op 09-06-2023 om 10:08:

[..]

De dochter van een vriendin gaat elk jaar op kamp en zij zweert erbij. Ik denk dat het een goede ervaring was geweest maar mijn man was hierop tegen.

Hier gaan de kinderen ook elk jaar een week op scoutingkamp in de zomervakantie. De kinderen kijken daar altijd naar uit en wij (man en ik) doen dan dingen samen zonder de kinderen erbij. 

 Het is vooral voor de ervaring om zonder papa en mama op stap te zijn en dingen te doen met leeftijdsgenoten. En wij hebben een soort van oppas en gaan uit eten en andere activiteiten die de kinderen minder interessant vinden. 

Ik wil dus ook zeggen dat de kinderen niet op kamp gaan zodat ze geen zooi maken of in de weg hangen. Als je daarnaast ook nog op vakantie gaat met het gezin, je pubers hebben ook nog een vakantiebaantje, dan blijft er toch al nauwelijks tijd over dat ze thuis liggen te stinken?  

Mevrouw75 schreef op 09-06-2023 om 08:07:

[..]

Als ik jouw post lees denk ik: troelahoep is net als mijn man. Die gaat zich dus echt niet druk zitten maken over dit soort dingen. Hij doet het zelf ook zo, en wat maakt het uit?

Inderdaad, maar niet zozeer omdat ik zelf ook de nodige troep maak, maar meer in het kader van 

cleanhousewastedlife_orig.jpg

 Maar ik bedenk me ook dat Philou er misschien langzaam aan toe is dat haar kinderen het huis uit gaan? Dan kan ik me voorstellen dat je je overmatig kunt gaan ergeren aan dingen. Of ze heeft smetvrees. Want eerlijk, ik vind 'de hele dag rotzooi' en daar nu al tegenop zien, een beetje overtrokken. 

Philou schreef op 09-06-2023 om 10:04:

[..]

Ja wel een systeem maar twee zeer slecht functionerende mentoren dit jaar (waarvan er één een maand geleden ontslagen is) en een goede directrice die ontzettend veel werk moet verrichten. Of je komt het eerste uur en daarna niet meer.. tja dat wordt niet genoteerd.

Dat is jammer.  Zowel voor de kinderen/pubers als voor de directie die zo op het eind van het jaar veel op hun bordje krijgen. 

troelahoep schreef op 09-06-2023 om 10:49:

[..]

Inderdaad, maar niet zozeer omdat ik zelf ook de nodige troep maak, maar meer in het kader van

cleanhousewastedlife_orig.jpg

Maar ik bedenk me ook dat Philou er misschien langzaam aan toe is dat haar kinderen het huis uit gaan? Dan kan ik me voorstellen dat je je overmatig kunt gaan ergeren aan dingen. Of ze heeft smetvrees. Want eerlijk, ik vind 'de hele dag rotzooi' en daar nu al tegenop zien, een beetje overtrokken.

Ik geloof dat de kinderen van Philou een jaar of 15 zijn...dan wonen de meesten echt nog niet op zichzelf hoor. 

Mijn moeder begon vroeger ook al voordat de vakantie was begonnen te klagen over gebrek aan ritme, ongeregeldheid etc. Bloedirritant vond ik dat en van alle dingen waarvan ik altijd riep dat ik nooooit zo ging worden is het tot nu toe op dit punt gelukt.

Nu kan de een daar beter tegen dan de ander, maar er is een verschil tussen dat tegen je kinderen zeggen en het op een forum spuien waar je advies van andere mensen kunt krijgen hoe hiermee om te gaan.

MissBobby schreef op 09-06-2023 om 08:15:

Ze doen hier best wat pogingen maar het is nooit echt zoals ik het wil (lees: aanrecht leeg). Want: pan waarin je een ei hebt gebakken afwassen kan niet want er wil vast nog iemand een ei bakken. Tosti-ijzer opruimen kan niet want te heet. Als je iets met bladerdeeg hebt gemaakt de twee overgebleven velletjes in de vriezer doen kan niet want de vriezer staat in de garage.

O heerlijk dit.  Ze kunnen het wel pakken maar opruimen ho maar. Dat is denk ook iets van die niet affe prefrontale cortex wat Erik Scherder altijd benoemt als hij het over pubers/jongvolwassenen heeft die nog niet zo goed het gevolg van hun acties kunnen overzien. 

De puber had vanochtend koffie met opgeschuimde melk gemaakt bij zijn ontbijt. Koffiezetter keurig schoon als in cupje eruit,  melkopschuimer omgespoeld klaar voor de volgende. Geen kruimels op het aanrecht top! En dan vind ik als ik de vaatwasser uitruim achter de koffiezetter het nog lang niet lege pak melk. Toch jammer, ik was naar de kapper geen idee hoe lang dat pak uit de koeling is geweest. Ik heb het terug gezet, straks naar even ruiken hoe het er aan toe is. 

troelahoep schreef op 09-06-2023 om 10:49:

[..]

Inderdaad, maar niet zozeer omdat ik zelf ook de nodige troep maak, maar meer in het kader van

cleanhousewastedlife_orig.jpg

Maar ik bedenk me ook dat Philou er misschien langzaam aan toe is dat haar kinderen het huis uit gaan? Dan kan ik me voorstellen dat je je overmatig kunt gaan ergeren aan dingen. Of ze heeft smetvrees. Want eerlijk, ik vind 'de hele dag rotzooi' en daar nu al tegenop zien, een beetje overtrokken.

Maar het gaat toch niet over jou? Philou ziet er tegenop en start er een topic over. Dan is een reactie met daarin termen als ‘overmatig ergeren, smetvrees en overtrokken’ toch niet erg helpend? Ook al herken je de ergernis niet, het is weinig effectief die van een ander te bagataliseren Zoals ik al eerder zei: iedereen heeft zo z’n zwakke plek als het om ergernissen gaat. 

MamaE schreef op 09-06-2023 om 11:03:

[..]

Ik geloof dat de kinderen van Philou een jaar of 15 zijn...dan wonen de meesten echt nog niet op zichzelf hoor.

Mijn moeder begon vroeger ook al voordat de vakantie was begonnen te klagen over gebrek aan ritme, ongeregeldheid etc. Bloedirritant vond ik dat en van alle dingen waarvan ik altijd riep dat ik nooooit zo ging worden is het tot nu toe op dit punt gelukt.

Nu kan de een daar beter tegen dan de ander, maar er is een verschil tussen dat tegen je kinderen zeggen en het op een forum spuien waar je advies van andere mensen kunt krijgen hoe hiermee om te gaan.

Ik spui inderdaad hier op het forum en als het de spuigaten uitloopt heb ik weleens een gesprekje met de puber en de student. Dan probeer ik mijn grenzen van het toelaatbare aan te geven.

Prima dat ze ontbijten met een tosti maar ruim je rommel op. Experimenteren met een chocoladetosti? Prima doe maar!  Advies nodig hoe je die verbrande chocolade weer uit het tosti-ijzer krijgt?  Geef ik je..... maar ik wil het niet voor je doen,  daar ben je oud genoeg voor om het zelf te doen. 

Libertine schreef op 09-06-2023 om 11:04:

[..]

Maar het gaat toch niet over jou? Philou ziet er tegenop en start er een topic over. Dan is een reactie met daarin termen als ‘overmatig ergeren, smetvrees en overtrokken’ toch niet erg helpend? Ook al herken je de ergernis niet, het is weinig effectief die van een ander te bagataliseren Zoals ik al eerder zei: iedereen heeft zo z’n zwakke plek als het om ergernissen gaat.

Helpt het dan wel om mee te gaan in het gejammer dat pubers allemaal zulke rommelkonten zijn? Ik bied een ander gezichtspunt aan ter relativering. Het is haar eigen probleem, zij ziet de noodzaak om de rommel achter de konten van haar pubers op te ruimen voor ze zelf rustig kan gaan zitten. Je kan de oplossing zoeken in de kinderen beter opvoeden, je over het probleem heen te zetten en lekker gaan ontbijten ipv ergeren. Én eventueel nagaan bij jezelf waarom je je zo ergert aan een -in mijn ogen- futiel probleem. Als je dan ontdekt - oja, ik heb een beetje smetvrees, of ik kijk er stiekem ontzettend naar uit dat de kinderen het huis uit gaan - dan kan je het zelf ook weer beter relativeren. 

Als je t zelf prima vindt om in rommel te leven kan dat, maar er zijn mensen die daar een hekel aan hebben en dan is een vakantieperiode van tenminste 6 weken een hele uitdaging. Dat is niet overdreven hoor en zeer niet met oudere kinderen. Dat soort rommel is andere rommel dan speelgoedrommel.
Rust in mijn huis is rust in mijn hoofd.

Philou

Philou

09-06-2023 om 11:35 Topicstarter

troelahoep schreef op 09-06-2023 om 10:49:

[..]

Inderdaad, maar niet zozeer omdat ik zelf ook de nodige troep maak, maar meer in het kader van

cleanhousewastedlife_orig.jpg

Maar ik bedenk me ook dat Philou er misschien langzaam aan toe is dat haar kinderen het huis uit gaan? Dan kan ik me voorstellen dat je je overmatig kunt gaan ergeren aan dingen. Of ze heeft smetvrees. Want eerlijk, ik vind 'de hele dag rotzooi' en daar nu al tegenop zien, een beetje overtrokken.

Nee, geen smetvrees maar wel een totaal ontregeld patroon van twee pubers in de vakanties. Gelukkig werken ze ook dus af en toe is er ook een onderbroken patroon. Dat patroon begint bij 1 al om 6 uur, ontbijt, gaat weer naar bed, staat weer op om, zeg, 8 uur, ontbijt (nieuw bord etc) weer, gaat douchen en scheren (spoor van ellende van, naar en in de douche), kleedt zich aan en bedenkt dat het tijd wordt voor een miesoepje (uit een pakje) met verpakking en deel in houd natuurlijk gewoon op het aanrecht en op de grond. De ander staat om 10 uur op en gebruikt ook minimaal 2 borden.. die maakt minder rotzooi. Om 13 uur krijgt iedereen weer honger en dan alles opnieuw.. vervolgens weer een moment in de middag.. dat alles niet synchroom.

daar word ik na een week of wat gek van en dan heb ik geen vakantiegevoel. Dan zie ik alleen nog maar op tegen opstaan. Opstaan betekent of meteen aan de slag want ik kan nergens iets neerzetten of politieagent spelen. Ik heb wel ergens anders zin in, ‘s ochtends!
Twee pubers die een totaal verschillend ritme hebben wat er in resulteert dat wanneer je koffie wilt (maken) of wilt ontbijten, lunchen de tafel en het aanrecht volstaan met pakken vlokken, boter, jam, brood, meerdere borden (waarom zou je geen nieuw bord nemen als je jam hebt gemorst op je bord maar je wilt nu vlokken? En neem dan gelijk een nieuw mes!). De hele dag door. Laatste vakantie had ik op één dag 7x de keuken opgeruimd, af en toe de politieagent van stal gehaald,  toch maar even zuigen en dweilen voor naar bed gaan.. kom ik de volgende ochtend in de keuken … weer alles vol..  geen cm2 vrij om eerst eens met een kop koffie of een thee de dag te beginnen.

Ik geef het gewoon toe. Ik heb een hekel aan rommel. Daar word ik onrustig van en uiteindelijk chagerijnig. Dus bij ons thuis zijn de algemene leefruimtes gewoon netjes. Je mag van alles doen, maar je ruimt het wel op. 
Een pak melk buiten de koeling ofzo. Daar zou ik echt niet vrolijk van worden. En ook niet nodig. Ze snapt best dat dit in de koeling moet. Haar nagellak draait ze ook goed dicht, want anders droogt hij uit. ( ik wilde een nagellak van haar lenen, wat uiteraard mocht, maar dan moet je hem wel goed dicht draaien mam) . Dus dan snapt ze een pak melk ook wel.
Maar gelukkig hebben we hier dat probleem overhet algemeen niet.Soms de badkamer. Dan loop ik die avonds in en zie van alles liggen omdat zij daar voor bezig was. Maar dan vraag ik gewoon ben je klaar in de badkamer? Want ik wil er in. En dan zegt oja wacht even mijn spullen weghalen/opruimen. 
Dus ik kijk vol smart uit naar de zomervakantie. Maar eerst de toetsweek nog.

Philou

Philou

09-06-2023 om 11:40 Topicstarter

troelahoep schreef op 09-06-2023 om 11:16:

[..]

Helpt het dan wel om mee te gaan in het gejammer dat pubers allemaal zulke rommelkonten zijn? Ik bied een ander gezichtspunt aan ter relativering. Het is haar eigen probleem, zij ziet de noodzaak om de rommel achter de konten van haar pubers op te ruimen voor ze zelf rustig kan gaan zitten. Je kan de oplossing zoeken in de kinderen beter opvoeden, je over het probleem heen te zetten en lekker gaan ontbijten ipv ergeren. Én eventueel nagaan bij jezelf waarom je je zo ergert aan een -in mijn ogen- futiel probleem. Als je dan ontdekt - oja, ik heb een beetje smetvrees, of ik kijk er stiekem ontzettend naar uit dat de kinderen het huis uit gaan - dan kan je het zelf ook weer beter relativeren.

Ik herken me niet in deze weergave. Je trekt het enigszins in het belachelijke.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.