Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig

dochter heeft mavo gehaald en is naar de havo gegaan op andere school. Het is misschien nog vroeg, maar ze vindt het vreselijk. Andere school was een Jena plan school en had ze het er reuze naar haar zin, leuke leraren en veel vriendinnen. Ze voelt zich op deze school verloren. Zit vaak alleen in de klas, leraren stellen zich niet voor en heeft niet echt meiden waar ze bij kan aansluiten, in de pauze ziet ze ook niemand. Gelukkig heeft ze wel een vriendin die ook op deze school zit , ze zoekt haar in de pauze op, maar dat is ook lastig. Leraren vindt ze echt niet leuk, gewoon alles valt haar enorm tegen. Ik als moeder vindt dit heel lastig. Heb haar mentor gesproken en die zegt ze moet gewoon op andere meiden afstappen. Maar dat kan niet, want in de les ben je met de les bezig en buiten de les ziet ze niemand meer. Een vaste klas is er niet. Ze is haar hele leven met veel plezier naar school gegaan, maar nu baalt ze enorm. Wat vinden jullie hiervan? Herkent iemand dit? Of is het gewoon pech hebben en het is nu eenmaal zo? Het doet me pijn om haar zo te zien. 

Nog een andere vraag. Vandaag hadden ze een les van een leraar waarbij ze om de beurt op een briefje moesten zetten wie ze de stomste leraar vonden. Daarna alle briefjes bij elkaar en iemand moest dan turven op het bord en dan kwam er een leraar uit die de meeste streepjes had. Ik vind dit zo raar, en eigenlijk best schandalig. Wat vinden jullie?


Wat rot voor je dochter!
Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk om je hierop advies te geven. Toch een reactie over je tweede punt. 
Dit vind ik zeker belachelijk en schandalig en absurd! Zo'n sfeer wil je niet, zo ga je niet met mensen om. Heel erg raar. Is deze school wel de beste optie?

Toch nog iets over je belangrijkste vraag: het is wel normaal dat er geen vaste klas is in 4 Havo. Soms wel een basisklas voor Nederlands/Engels/mentorles/gym (of zo). Dat is wel een nadeel van starten in de 4e. Je zult nog wel clusters hebben die je bij bepaalde vakken telkens ziet. Maar fijn is het zo in ieder geval niet en ik hoop dat ze toch nog iemand ziet die haar aanspreekt. Hoeft niet per se een meisje te zijn trouwens.

Is er niet een cultureel iets op school na de les waar ze aan mee zou kunnen doen? Misschien krijgt ze daar wat aansluiting? Wat een rottige situatie voor haar. Als de klassen zo gehusseld worden na 3 havo lijkt mij een soort van introductie op zijn plaats. Ik hoop dat ze wat aansluiting kan vinden.
Wat een rare actie trouwens van die leraar. Weet het management daarvan? pfffff

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-09-2022 om 18:11 Topicstarter

er is geen introductie geweest.
Nee lijkt me niet dat het management er iets van weet 

Kleinduimpje schreef op 15-09-2022 om 18:11:

er is geen introductie geweest.
Nee lijkt me niet dat het management er iets van weet

Misschien daar eens informeren hoe een leraar dit bedenkt en wat precies het doel/nut hiervan is en of dit typerend is voor het type school dat het is? 

Het tweede is echt heel raar en ongepast.
Leraren die zich niet voorstellen zijn onbeschoft. Een mentor die zo weinig meedenkt? Daar heb je niet veel aan. Klinkt gewoon niet als een fijne school. Is er nog een andere havo in de buurt?

dat van die leraar is heel raar.

Mijn oudste zit ook in havo 4. Ze hebben een stamklas waarmee ze eigenlijk alleen Nederlands en Engels volgen. Voor de rest zijn het steeds wisselende groepen ivm de profielvakken. Hij vindt het ook lastig. Ze hebben wel wat introductie activiteiten gehad, maar de rest van zijn stamklas komt van andere scholen in de regio die maar tot havo 3 gaan of van de mavo, dus het was echt lastig opstarten zo.
  In de klas zelf heeft hij weinig aansluiting, maar hij heeft nog wel vrienden van vorig jaar in andere klassen die hij in de pauzes opzoekt. 

Ik kan alleen als tip geven dat ze probeert om toch in haar stamklas wat contact te krijgen. Of idd bij een buitenschoolse activiteit of zo. Maar het kan lastig zijn, zeker als je toch wat verlegen en onzeker bent op een nieuwe school.

Iedereen moet zijn draai en plek vinden in het begin van 4 havo. Ook de kinderen die al op deze school zitten. Die gaan van 1 klas voor alle lessen naar allerlei clusters.
Geef het nog wat tijd.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-09-2022 om 22:23 Topicstarter

ze zitten dus met eigen klas geen een keer bij elkaar, dus ook niet bij Engels Nederlands, gewoon nooit dus. Mentor zegt ook ze moet zelf contact maken, ja hoe dan? Je gaat niet in de pauze op een groepje meiden af, zelf als je niet echt verlegen bent doe je dit volgens mij niet. Daarbij is de school zo groot dat ze amper iemand ziet. Ze hebben ook geen groepsapp ofzo, terwijl dat volgens mij ook best goed zou zijn. Er zit een andere school op 11 km verderop, daar zou ze heen kunnen, maar ook dat zal lastig zijn als je daar over een paar weken/maanden in zal stromen. En om nu al de stap te maken lijkt me te vroeg, tenminste we zijn pas 3-4 weken bezig. Maar alles staat haar nu tegen. Ze is altijd zo'n vrolijke meid met veel vriendinnen geweest en nu weet ik dat ze zich alleen voelt. Ook met de vriendinnen van de vorige school wordt het lastig om te blijven zien, iedereen is een andere richting op gegaan.

Ze kwam bij een leraar voor de eerste keer binnen en kwam 1 minuut te laat, want ze moest naar de wc. Leraar boos, ze moest zich volgende dag meteen om 8 uur melden. Leraar heeft niet eens gezegd hoe ze heette, leuke binnenkomer zo.

Alle leraren hebben zich niet voorgesteld en begonnen meteen met de lessen.
Ze zat overal alleen bij iedere les, later kwam er toch iedere les een meisje bij haar zitten, maar die ging van de een op de andere dag toch weer bij een ander meisje zitten. Ach ik snap die tieners soms ook niet, sociaal zijn de meeste niet.

Als ik dit zo lees, verwacht je eigenlijk dat andere meiden je dochter aanspreken. Maar je vindt het 'natuurlijk' dat jouw dochter geen anderen aanspreekt... dat lijkt me ingewikkeld worden! Ik kan me voorstellen dat het voor haar eng is, maar zij heeft nieuwe vriendinnen nodig. Dus in mijn ogen zou zij iets moeten doen. 
In mijn tijd was de gymles altijd een goede, dan moest je vaak dingen met twee of drie mensen doen. Als ze dan een of twee leuke meiden treft kan ze daar misschien in de pauze op afstappen? 

Mja, ik vind het niet zo bijzonder dat leraren zich niet voorstellen en wel apart dat jouw dochter dat zo vertelt. Het kan zijn dat ze het een keer vergeten, of dat de leraren alle leerlingen (behalve jouw dochter dan) al kennen. Ik ben bang dat dit soort relatief kleine dingen wat worden uitvergroot omdat je dochter zich niet fijn voelt. Wat natuurlijk heel vervelend is, maar ik zou niet de school voor alles de schuld geven.

Wat dat betreft zou naar het mbo gaan sociaal gezien handiger zijn dan in 4 havo starten op een andere school. Iedereen ken elkaar al zo'n beetje van eerdere jaren en door de profielkeuzes heb je geen vaste klas meer. Behalve bij vakken die iedereen heeft, als Nederlands, Engels en gym inderdaad. Maar je dochter zit als het goed is een groot deel van de lessen met mensen in de klas die hetzelfde profiel hebben gekozen? En er is helemaal geen introductie geweest? Dat is wel bijzonder. En kent ze echt helemaal niemand?? (mijn kinderen kennen hier wel mensen op alle 4 de middelbare scholen in de buurt, vanwege de basisschool, sportclubjes, buitenspelen). Niet dat je meteen vrienden hoeft te worden met een vage bekende, maar het kan een opstapje zijn om je bij iemand aan te sluiten. 

Kleinduimpje schreef op 15-09-2022 om 22:23:

ze zitten dus met eigen klas geen een keer bij elkaar, dus ook niet bij Engels Nederlands, gewoon nooit dus. Mentor zegt ook ze moet zelf contact maken, ja hoe dan? Je gaat niet in de pauze op een groepje meiden af, zelf als je niet echt verlegen bent doe je dit volgens mij niet. Daarbij is de school zo groot dat ze amper iemand ziet. Ze hebben ook geen groepsapp ofzo, terwijl dat volgens mij ook best goed zou zijn. Er zit een andere school op 11 km verderop, daar zou ze heen kunnen, maar ook dat zal lastig zijn als je daar over een paar weken/maanden in zal stromen. En om nu al de stap te maken lijkt me te vroeg, tenminste we zijn pas 3-4 weken bezig. Maar alles staat haar nu tegen. Ze is altijd zo'n vrolijke meid met veel vriendinnen geweest en nu weet ik dat ze zich alleen voelt. Ook met de vriendinnen van de vorige school wordt het lastig om te blijven zien, iedereen is een andere richting op gegaan.

Ze kwam bij een leraar voor de eerste keer binnen en kwam 1 minuut te laat, want ze moest naar de wc. Leraar boos, ze moest zich volgende dag meteen om 8 uur melden. Leraar heeft niet eens gezegd hoe ze heette, leuke binnenkomer zo.

Alle leraren hebben zich niet voorgesteld en begonnen meteen met de lessen.
Ze zat overal alleen bij iedere les, later kwam er toch iedere les een meisje bij haar zitten, maar die ging van de een op de andere dag toch weer bij een ander meisje zitten. Ach ik snap die tieners soms ook niet, sociaal zijn de meeste niet.

Je dochter is degene die nieuw is en zal dus zelf ook wat initiatief daarin moeten tonen. Ze kan toch zelf ook vragen of ze naast iemand mag zitten bij een les, dat initiatief hoeft niet perse bij een ander te liggen.  In de pauze zelf contact zoeken is niks vreemds aan als je nieuw bent. Juist op een grote school heb je meer keuze in mede leerlingen bij wie je, je kunt aansluiten. Je hoeft niet te gaan wachten tot dat een ander jou een keer vraagt.

Je geeft nu erg af op de andere tieners die naar jouw mening niet sociaal zijn maar dat gaat 2 kanten op natuurlijk. Wel jammer dat er geen introductieweek o.i.d. is geweest. Maar daar valt of staat natuurlijk niet alles mee. Bij een eventuele overstap naar de andere school die je noemt weet je ook niet of ze aansluiting vindt.

Probeer ook niet alles onder een vergrootglas te leggen zoals dat voorstellen en het te laat komen, dat zijn blijkbaar daar de regels en gewoontes.

Leraren die zich niet voorstellen: ik vind het bijzonder vreemd. Ik moet zeggen ik ben net in het onderwijs begonnen en ik maak veel fouten vrees ik maar ik heb me nog nooit niet voorgesteld.

Je tweede vraag over wie de stomste leraar is..: dit is echt heel schandalig. Helaas zegt het iets over de samenwerkingssfeer onder de leraren en zoals je kunt raden: weinig goeds!! Dit is echt iets om te melden bij de teamleider of de directie. Niet om de zaak te 'verraden' maar om er mede zorg voor te dragen dat ze daar eens goed met elkaar gaan praten over een cultuuromslag van vriendelijkheid naar elkaar en vertrouwen in elkaar. Dit heeft een enorme weerslag op de leraren en hoe zij met de leerlingen om gaan.

Als je het durft en kan zou ik een mail schrijven en uit de doeken doen hoe jouw dochter de school ervaart en het voorval met de namen opschrijven. Dat dit ook een zeer onveilig gevoel naar de leerlingen moet geven. Want zij krijgen dus als voorbeeld dat de volwassenen elkaar onderling niet vertrouwen en de loef afsteken o.i.d.
Het is wel de kunst om dit op een vriendelijke nette manier te doen, met als onderliggende wens om ze te helpen een betere sfeer te laten bouwen met elkaar.
Ik denk dat je ze er mee helpt.

Ik werk zelf in het VO en kan me echt weinig voorstellen dat dit zo gebeurt. Maar er is wel degelijk verschil in sfeer en contact tussen VMBO’s en H/V scholen. 
Bij ons kwam dat afgelopen maandag mooi tot uiting. We hadden studiedag van onze stichting en zaten eerst met twee scholen (het VMBO waar ik werk en het H/V waar ook mijn dochter zit) wij zaten met onze club gezellig bij elkaar. Er was echt eensgezindheid. H/V school was niet homogeen, ze  waren groepjes los zand.  
VMBO docenten zijn (4 jaar) opgeleid meer als pedagoog en didacticus dan H/V docenten die echt een vak met passie gedaan hebben en daarna nog een jaar docentenopleiding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet met een hart voor het onderwijs lesgeven!

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-09-2022 om 14:08 Topicstarter

mijn dochter heeft de andere school als geweldig ervaring en er waren nooit geen klachten. Het zelf op zoek gaan naar contact is erg lastig als je in de pauze niemand ziet. De aula is zo groot dat ze niemand ziet, daarbij denk ik zelfs al dat brutale kinderen het lastig vinden om zo maar ergens bij te gaan zitten. En als iedereen in de klas al met twee langs elkaar zit ga je ook niet vragen , mag ik nu een keer langs jou zitten.
Ik verwacht helemaal niet dat andere kinderen haar gaan opzoeken, ik weet juist dat ze dat helemaal niet gaan doen. Ik denk dat ze dochter niet eens kennen/zien.

Ik de aula iemand vinden kan inderdaad lastig zijn, maar ze heeft normaal toch ook les voor de pauze? Kan ze dan niet gewoon met een paar jongeren meelopen? 
En ze hebben geen vaste klas voor de basisvakken, maar ze zal toch zeker regelmatig dezelfde mensen tegen komen? En ze zullen toch ook niet iedere les met een oneven aantal zitten waardoor er iemand alleen moet zitten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.