Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-03-2023 om 14:14 Topicstarter

ik bedoel niet mee praten, maar MEER praten. Ze is van zichzelf best wel een gezellige tante, maar bij dat groepje durft ze dat niet. Dus ik probeer mee te geven dat ze gewoon zichzelf mag zijn, maar dat lukt niet. Het zijn niet haar types, wat in principe niet echt uitmaakt, maar ze hebben het over dingen waar ze niet over mee kan praten/zijn echt heel mondig ook. En als ze wel iets zegt wordt ze min of meer genegeerd zegt ze, dus daarom houdt ze meer haar mond. Roddelen ze, praat ze juist net niet mee, maar wordt ze wel een meeloper genoemd, waarom weet ze niet.

Nou, ook wat je eerder vanmorgen schreef: 'Ik heb al vaker met haar gepraat, dat het niet erg is als iemand een keer wat zegt, proberen toch aan te sluiten [....]', dat soort dingen bedoel ik. 
Ik zou haar niet meer stimuleren met dat groepje om te gaan. Ook niet per se afraden, maar dus niet meer per se 'meer praten' als ze dat niet ziet zitten, niet meer aanraden tot 'meepraten' (als je dat deed) en zeker niet zeggen 'probeer toch aan te sluiten'. Waarom vind je het een goed idee dat ze bij vervelende meisjes probeert aan te sluiten?

Ik snap dat alleen zijn in de klas niet echt aantrekkelijk is, maar ik zou meer haar zelfvertrouwen geven en niet zoveel nadenken en praten over het groepje dat lullige dingen tegen haar zegt.

Kleinduimpje schreef op 11-03-2023 om 14:14:

ik bedoel niet mee praten, maar MEER praten. Ze is van zichzelf best wel een gezellige tante, maar bij dat groepje durft ze dat niet. Dus ik probeer mee te geven dat ze gewoon zichzelf mag zijn, maar dat lukt niet. Het zijn niet haar types, wat in principe niet echt uitmaakt, maar ze hebben het over dingen waar ze niet over mee kan praten/zijn echt heel mondig ook. En als ze wel iets zegt wordt ze min of meer genegeerd zegt ze, dus daarom houdt ze meer haar mond. Roddelen ze, praat ze juist net niet mee, maar wordt ze wel een meeloper genoemd, waarom weet ze niet.

Als ze bijna niet praat in dit groepje maar er bijna zwijgend bij is kan ik me voorstellen dat ze het zien als dat ze meeloopt met dit groepje. Ze is erbij maar omdat ze zich passief opstelt  hoor ze er misschien niet echt bij en voelt het dus als meelopen ipv deelnemen. 

Overigens zonder oordeel verder van mijn kant

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-03-2023 om 14:38 Topicstarter

ja Duizel, ik denk dat dat wel zo is.

En mijn dochter gaat echt niet alleen zitten, dat wil ze absoluut niet (wat ik ook wel snap). Ik heb haar ook gezegd dit dan de enige optie is. Ze heeft er zelf problemen mee dat ze er maar bij zit en niks zegt en denk dat die pittige mondige meiden dat misschien ook een beetje irritant vinden ofzo. Al met al voel je je zo wel buitengesloten. En ik kan wel net doen alsof er niks aan de hand is, maar ik denk dat je hier als puber heel erg mee kan zitten.

En zijn er geen activiteiten of keuzevakken die klasoverstijgend zijn? Sommige scholen hebben een schoolband of -koor, sporttoernooi, toneelclubje of beeldend talentuur na schooltijd, dat soort dingen. Een van mijn kinderen had een tijdje alleen vrienden uit zo'n klasoverstijgende lessenserie en niet zozeer uit zijn eigen klas. Met kiezen van profiel is dat anders geworden, toen had hij ineens twee groepjes waar hij mee kon optrekken in de pauze. Het kan verkeren

Als dit groepje en je dochter niet klikken, is dat heel jammer, maar ik zou daar niet eindeloos energie in gaat steken. Is er niet iets van een toneelclub of een debatgroep of zo op school? Leerlingen die ze soms bij een vak treft en waarmee het wel zou kunnen klikken? Het lijkt me sterk dat dit groepje het enige groepje meiden van heel 4-havo is.

Ik zou niet zo geloven dat er tijdens de les 40 minuten gekletst mag worden en als dat wel zo is, lijkt me dat het grootste probleem want dan leren ze dus niks. 

Verder is het natuurlijk heel vervelend en verdrietig om erbuiten te vallen. Ik zou haar in ieder geval meegeven dat dat niet per se aan haar ligt en dat ze zich niet anders hoeft voor te doen. Soms is er gewoon geen match tussen jou en je klas. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-03-2023 om 21:32 Topicstarter

nee er is verder niks op school waar ze bij kan gaan helaas.

Kleinduimpje schreef op 12-03-2023 om 21:32:

nee er is verder niks op school waar ze bij kan gaan helaas.

Maar in de vierde zit je toch in wisselende klassen? Of hebben ze allemaal precies hetzelfde vakkenpakket? 

Wat maakt dat ze hier moet blijven? Moet ze per sé haar HAVO diploma halen? Ik herken het wel. Ik vond ook weinig aansluiting bij mijn klasgenoten. Gelukkig had wel vriendinnen in andere klassen en kende ik veel mensen van buitenschoolse activiteiten.
Ik zie vooral wat er niet kan. Wat kan er wel? 

Als het zo'n grote school is verbaasd het me dat er niets naast de lessen zou zijn. 
Toneel, sport, leerlingenraad, feestcommissie, purple awareness group, helemaal niks?

Ik zou toch samen met je dochter contact opnemen met de mentor en of jaarlaagleider om te zien wat er wel is. Want je dochter is nieuw,  lijkt de wegen ook niet te kennen. 

Er kan niets volgens jou of je dochter, maar het lijkt ook niet of jullie echt buiten de klas willen kijken zo klampt je dochter daar als een schipbreukeling die niet kan zwemmen zich aan vast. 
Ze moet echt gaan leren zwemmen. Ze is 15-16, echt op mbo en hbo is de wereld nog veel ingewikkelder. Daar kun je jezelf ook niet alleen aan je klas vastklampen en zul je sterk als individu moeten zijn.

Ik kan me ook niet voorstellen dat als het zo'n grote school is dat alleen het groepje waar ze zich aan vastklampt dan net een tussenuur heeft,  dat was bij de kleine school van zoon met nog geen 600 leerlingen al niet het geval. 

Is er niet iets heel anders aan de hand waar ze de waarheid niet over durft te vertellen?

ik vind het heel interessant dat je steeds aangeeft dat er geen andere mogelijkheden zijn. Jullie lijken nog steeds heel erg vast te houden aan: zij is nieuw en anderen moeten haar betrekken.. maar ze is geen slachtoffer toch? Natuurlijk zijn er andere opties. Er zitten honderden leerlingen op die school, hoezo zijn er geen andere opties?  Daar moet ze wel zelf op afstappen, maar op deze manier gaat er niks veranderen lijkt me.. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

13-03-2023 om 07:45 Topicstarter

in de pauze heeft ze al opgelost. Het gaat voornamelijk over in de klas en daar hebben ze vaste plekken, dus kan ze niet naast iemand anders gaan zitten. Daar mogen ze dus echt iedere les kletsen, dan voel je je wel alleen als je zo genegeerd wordt . En ik snap ook wel dat ze in het tussenuur niet zomaar bij wildvreemde van bv  de 2e gaat zitten. 

Hoe bedoel je of ze perse havo moet halen? Nee, ze kan nu ook naar MBO, maar om hiervoor nou over te stappen. Ik denk wel dat dat trouwens anders is, want daar is iedereen nieuw op school als je in de 1e begint.

Er is wel een muziekband, maar ze speelt geen muziekinstrument. Daarbij heeft ze na school alle tijd nodig om te leren en gaat ze naar sport.

En nee, niemand hoeft haar erbij te betrekken, dat moet ze zelf doen, maar het probleem is dat dat in de les dus niet mogelijk is.

Eigenlijk gaat het me er nu om wat ik tegen haar kan zeggen over die meiden, ik weet dat er verder ook geen oplossing is. Dus zou het fijn zijn als ze  zich beter gaat voelen bij dit groepje.

Ik raad haar aan om wanneer de buur van iemand die ze aardig vindt, ziek is te vragen aan zowel medeleerling als de docent of ze daar naast mag zitten. Een ingang tot ander contact.

Kleinduimpje schreef op 13-03-2023 om 07:45:

in de pauze heeft ze al opgelost. Het gaat voornamelijk over in de klas en daar hebben ze vaste plekken, dus kan ze niet naast iemand anders gaan zitten. Daar mogen ze dus echt iedere les kletsen, dan voel je je wel alleen als je zo genegeerd wordt . En ik snap ook wel dat ze in het tussenuur niet zomaar bij wildvreemde van bv de 2e gaat zitten.

Hoe bedoel je of ze perse havo moet halen? Nee, ze kan nu ook naar MBO, maar om hiervoor nou over te stappen. Ik denk wel dat dat trouwens anders is, want daar is iedereen nieuw op school als je in de 1e begint.

Er is wel een muziekband, maar ze speelt geen muziekinstrument. Daarbij heeft ze na school alle tijd nodig om te leren en gaat ze naar sport.

En nee, niemand hoeft haar erbij te betrekken, dat moet ze zelf doen, maar het probleem is dat dat in de les dus niet mogelijk is.

Eigenlijk gaat het me er nu om wat ik tegen haar kan zeggen over die meiden, ik weet dat er verder ook geen oplossing is. Dus zou het fijn zijn als ze zich beter gaat voelen bij dit groepje.

Ik begrijp nog steeds niet echt waarom ze de HAVO doet. Kan aan mij liggen hoor. Wat is de meerwaarde van deze school?  Ja, een HAVO diploma en dan? Niets vervelender dan elke dag met lood in je schoenen naar school gaan en huilend thuiskomen 

Waarom niet lekker naar het MBO.  Waarom zou je op deze school willen blijven? Ik ben voor minder met 1ste HBO opleiding gestopt. 

Ik voel/proef veel weerstand en alles 'kan niet'. Je hebt toch voor een reden voor deze school gekozen? 

 Ik denk dat het lastig is als nieuweling in een klas te komen.  Daar komt bij dat pubers ook nog eens flink vervelend tegen elkaar kunnen zijn. Dus geen makkelijk begin. 

Er zijn tegenwoordig niet zoveel VO scholen met extracuriculaire clubjes meer… 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.