Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje schreef op 13-03-2023 om 07:45:

in de pauze heeft ze al opgelost. Het gaat voornamelijk over in de klas en daar hebben ze vaste plekken, dus kan ze niet naast iemand anders gaan zitten. Daar mogen ze dus echt iedere les kletsen, dan voel je je wel alleen als je zo genegeerd wordt . En ik snap ook wel dat ze in het tussenuur niet zomaar bij wildvreemde van bv de 2e gaat zitten.

Hoe bedoel je of ze perse havo moet halen? Nee, ze kan nu ook naar MBO, maar om hiervoor nou over te stappen. Ik denk wel dat dat trouwens anders is, want daar is iedereen nieuw op school als je in de 1e begint.

Er is wel een muziekband, maar ze speelt geen muziekinstrument. Daarbij heeft ze na school alle tijd nodig om te leren en gaat ze naar sport.

En nee, niemand hoeft haar erbij te betrekken, dat moet ze zelf doen, maar het probleem is dat dat in de les dus niet mogelijk is.

Eigenlijk gaat het me er nu om wat ik tegen haar kan zeggen over die meiden, ik weet dat er verder ook geen oplossing is. Dus zou het fijn zijn als ze zich beter gaat voelen bij dit groepje.

Het probleem is als ik het goed begrijp dus dat ze in de les geen aansluiting heeft. Maar daarbuiten wel?

Volgens mij is de les zelf niet bedoeld als het sociale hoogtepunt van de klas. Als dat op die school wel het geval is, dan zou ik de keuze voor die school heroverwegen. Verder laat je je dochter zich wel erg afhankelijk opstellen van een groepje meiden waar ze niet bij past. Dat is garantie voor ongelukkigheid. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

13-03-2023 om 18:42 Topicstarter

loezzie,ze heeft voor deze school gekozen omdat ze niet weet welke mbo ze moet gaan volgen, dus havo gaan doen.  Ze moet er wel erg veel voor doen en Engels staat ze een 4, dus ze moet zich voor een mbo inschrijven mocht het niet lukken. Maar ik vind de contacten eigenlijk geen reden om te stoppen. 
We wisten eigenlijk al van meerdere mensen dat deze school niet fijn was, zeker niet vergeleken met de Jena plan school waar ze vanaf komt, maar deze school is om de hoek en of andere scholen een eind verderop beter waren denken wij ook niet.(achteraf gezien wel).
Maar jij vind het wel een reden om te stoppen dus?
Maar bij een mbo weet je ook niet hoe het gaat en omdat ze ook nog totaal geen weet heeft wat te doen wilt ze verder gaan met havo. 

Kleinduimpje schreef op 13-03-2023 om 18:42:

loezzie,ze heeft voor deze school gekozen omdat ze niet weet welke mbo ze moet gaan volgen, dus havo gaan doen. Ze moet er wel erg veel voor doen en Engels staat ze een 4, dus ze moet zich voor een mbo inschrijven mocht het niet lukken. Maar ik vind de contacten eigenlijk geen reden om te stoppen.
We wisten eigenlijk al van meerdere mensen dat deze school niet fijn was, zeker niet vergeleken met de Jena plan school waar ze vanaf komt, maar deze school is om de hoek en of andere scholen een eind verderop beter waren denken wij ook niet.(achteraf gezien wel).
Maar jij vind het wel een reden om te stoppen dus?
Maar bij een mbo weet je ook niet hoe het gaat en omdat ze ook nog totaal geen weet heeft wat te doen wilt ze verder gaan met havo.

Ik zie steeds minder redenen om hier te te blijven:

- geen aansluiting, ze heeft er last van

- het kost haar veel moeite (4 voor Engels)

- jullie wisten al dat deze school niet zo fijn zou zijn.

Waarom blijven als je er ongelukkig van wordt? 

Een school kiezen omdat het lekker dichtbij is, vind ik sowieso jammer als er andere opties waren. Maar goed dat is persoonlijk.

Ga aub lekker open dagen van MBO's af en kijken, vragen stellen etc.

En ook hiervoor geldt. De keuze die je NU maakt is geen keuze voor haar hele leven.  Van keuzes maken leer je. Ook van verkeerde keuzes maken.

Er zijn deze week idd nog last-minute rondes voor MBO-opleidingen. Inschrijven moet voor 1 april. Anders is er kans dat er geen plek meer is. 
De meeste MBO’s hebben morgen ook nog een moment met een studiekeuzebegeleider. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

13-03-2023 om 19:15 Topicstarter

mbo zijn we vorige week al geweest en nog kan ze geen keuze maken.

Maar als ik zeg ga  overstappen naar mbo dan geef ik haar mee dat je door andere leerlingen weg moet gaan als ze niet leuk zijn? Vind je niet? Overal kom je mensen tegen die je misschien niet zo liggen. Of zie ik het verkeerd?

Kleinduimpje schreef op 13-03-2023 om 19:15:

mbo zijn we vorige week al geweest en nog kan ze geen keuze maken.

Maar als ik zeg ga overstappen naar mbo dan geef ik haar mee dat je door andere leerlingen weg moet gaan als ze niet leuk zijn? Vind je niet? Overal kom je mensen tegen die je misschien niet zo liggen. Of zie ik het verkeerd?

Tja, zo kan je het zien.  Je kan het ook als leerervaring zien. Keuze gemaakt en de verkeerde? Dan gaan we ander pad in. Zelf klink je ook niet al te positief en de reden om deze school te kiezen was vooral omdat die lekker dichtbij is. Heb je dan een keuze gemaakt op basis van interesses en gevoel of uit gemakzucht?

Als het echt niet bij haar past, waarom dan blijven? 

Overigens vreemd dat de klas is om te kletsen en niets is om les te volgen. Ook dat lijkt me een goede reden om klaar te zijn met deze school. 

Het is niet dat ze het niet geprobeerd heeft. Het is nu half maart en ik neem aan dat ze al een aantal maanden in deze situatie zit..

De school die bij mij op loopafstand was vond ik vreselijk. De sfeer, het ontvangst en op 15 minuten fietsen zat een school waar ik me welkom voelde. Tuurlijk was het niet altijd feest, maar ik zou mijn kinderen er zo weer naartoe laten gaan 

Tuurlijk kan je mensen tegenkomen die je niet leuk vindt, maar ook daar heb je een keuze in. Zet ik me er overheen of ga ik op zoek naar gelijkgestemden of naar andere mensen waar ik meer aansluiting bij vindt.  


Kleinduimpje

Kleinduimpje

13-03-2023 om 19:36 Topicstarter

nee, het is niet zomaar gegaan van dichtbij en daarheen. Ze heeft de mavo juist net gedaan op een school 3 kwartier op de fiets, helaas hadden ze geen havo. Dus toen 2 scholen bekeken en toen deze maar gekozen, want was hwtzelfde

Kleinduimpje

Kleinduimpje

13-03-2023 om 19:52 Topicstarter

ja, ik snap daar ook helemaal niks van dat ze 10 minuten lesgeven en dan mogen ze kletsen.

Kleinduimpje schreef op 13-03-2023 om 19:52:

ja, ik snap daar ook helemaal niks van dat ze 10 minuten lesgeven en dan mogen ze kletsen.

10 minuten instructie betekent niet zat ze daarna mogen kletsen. Ze moeten gewoon aan het werk. Alleen kiest dit groepje dames ervoor om dat niet te doen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

13-03-2023 om 20:50 Topicstarter

de hele klas doet blijkbaar niks en de leerkrachten zeggen er niks van, dus blijkbaar mag het wel. Maar dat is toch niet de bedoeling dat je 40 minuten zelf in mag vullen?

ik kan me haast niet voorstellen dat een school zo de havo 4 leerlingen begeleidt op weg naar het eindexamen. Bij alle vakken en leerkrachten 10 minuten les en dan kletsen. Ik kan me wel voorstellen dat het voor je dochter voelt alsof ze heel lang klets tijd hebben als ze zich daar niet prettig bij voelt. 
Je hebt het over een 4 voor engels... wat als ze 4 havo niet haalt? Mag ze blijven zitten of moet ze dan sowieso van school. 
Ik zou verder kijken, wat wil ze dan? Naar een andere school om havo 4 opnieuw te doen? Dan nu vast gaan kijken waar dat kan en waar het goed voelt. Als je een school vindt kun je ook overwegen om in havo 5 over te stappen. 
Je kunt ook op school vragen of ze naar een andere groep mag als ze overgaat naar havo 5.

Ze zal toch ook niet elke les bij dit groepje in de klas zitten. In havo 4 heb je toch veel verschillende samenstellingen van groepjes? 

Kleinduimpje schreef op 13-03-2023 om 20:50:

de hele klas doet blijkbaar niks en de leerkrachten zeggen er niks van, dus blijkbaar mag het wel. Maar dat is toch niet de bedoeling dat je 40 minuten zelf in mag vullen?

Het is wel redelijk normaal dat leerlingen vooral zelf aan het werk zijn ja. In principe is max een kwartier instructie, daarna moeten leerlingen zelf de lesstof verwerken in de opdrachten. 

Een vier voor Engels is trouwens ook een probleem. De kernvakkenregel houdt in dat in de drie kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde ten hoogste één vijf mag zitten. Een vier mag dus ook echt niet. Dan blijft ze daarmee waarschijnlijk zitten. Dan zou ze bij twee jaar jongere kinderen in de klas komen. 

Als dit komt doordat er zoveel gekletst wordt zou ik haar toch echt aanraden om voor zichzelf te kiezen en haar eigen plan te trekken. Ze zit daar tenslotte voor zichzelf. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

13-03-2023 om 22:37 Topicstarter

mocht ze 4 havo niet halen gaat ze naar een mbo. Nog een jaar overstappen naar een 5 havo op een andere school heeft niet onze voorkeur. Overstappen andere klas is misschien nog een optie, maar ook dat zal niet makkelijk zijn. Even afwachten of ze het haalt, het gaat echt alleen om Engels, ook zo wat dat je op 1 vak blijft steken.Met de vier voor Engels gaat ze trouwens wel over. En Engels is wel een probleem, dat kun je bijna niet leren, bijles heeft amper zin. Veel tv kijken in Engelse taal.


Ze hebben vaste zitplekken en ze zit dus constant in dit groepje. Dit is ook een vast groepje met dezelfde vakken, rest van leerlingen wisselen. 

Je blijft maar hameren over die vaste zitplekken. Dat is zo tijdens de eerste maanden om de namen te leren daarna kun je in overleg met de docent echt wel elders gaan zitten. Ook bij 30 leerlingen per klas. Er zijn er altijd wel een paar ziek.

Een gesprek van jouw dochter met de mentor lijkt me op zijn plaats. Dan kan er ook gekeken worden naar andere clusters voor de grote vakken. Wellicht is dat roostertechnisch lastig maar het is het proberen waard.

alhambra schreef op 13-03-2023 om 22:45:

Je blijft maar hameren over die vaste zitplekken. Dat is zo tijdens de eerste maanden om de namen te leren daarna kun je in overleg met de docent echt wel elders gaan zitten. Ook bij 30 leerlingen per klas. Er zijn er altijd wel een paar ziek.

Dat is niet altijd zo. Bij ons op school wordt er soms bij een lastige klas een vaste indeling gemaakt die alle docenten aanhouden. Maar dat wordt soms ook wel weer wat aangepast in de loop van het jaar.

Dochter zou aan de mentor kunnen vragen of ze een andere plek mag krijgen. Zijn er anderen in de klas waar ze liever mee optrekt of die ze beter wil leren kennen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.