Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


er is veel wat niet kan. Wat ik begrijp, het is ook lastig maar het kan helpen om proberen opnieuw ernaar te kijken. 

Bijles engels kan trouwens wel wat opleveren. Het is goed om te weten waar ze op uitvalt. Op het stampen, lezen, grammatica, spreken en luisteren? Ik zou even goed nakijken of ze overgaat met een 4 voor Engels. Ik heb 5 scholen bekeken op internet, willekeurig over het land verspreid en die geven allemaal hetzelfde aan wat hier al genoemd wordt. Maximaal 1 5 voor de kernvakken (waar Engels bij hoort). De rest 6 of hoger. Het staat niet overal duidelijk omschreven. Vaak een omschrijving dat je met 1x een 4 bevorderd bent en daarna pas, bij een andere punt, de uitleg van maximaal 1x 5 voor Engels, Nederlands en wiskunde. 

Voor een keuze voor evt mbo kan de decaan op haar huidige school misschien wat ondersteunen? Mocht ze het niet halen? 

Met een 4 voor Engels slaag je niet voor je havo-examen en er is geen enkele school waar je dan wel met diezelfde 4 zonder bespreking overgaat naar het examenjaar. Ik zou dat ook goed nakijken. Verder heeft bijles wel degelijk zin.
Ik heb de indruk dat je veel baseert op wat je dochter zegt. Want bij “heeft geen zin, mag toch niet, kan toch niet, hele les kletsen” hoor ik toch vooral de puber. Ik werk overigens in het VO. Het kan geen kwaad je ervan bewust te zijn dat de dingen misschien iets genuanceerder liggen. 
Heeft ze dit al met de mentor besproken en wat is daar uit gekomen? Heb je zelf de mentor al gesproken? Dat is de aangewezen persoon. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-03-2023 om 07:45 Topicstarter

ik zeg dingen die ik allang met mentor besproken heb. Nee, hij gaat geen leerkrachten vragen om andere zitplaatsen, dit moeten ze ook leren. Met een 4 en nog een 5 ernaast gaat ze over, zegt mentor. Mentor zegt zelf bijles geen zin heeft voor Engels, ze valt uit op lees en luistertoetsen. Toch heeft ze bijles, maar dit helpt niet. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-03-2023 om 07:49 Topicstarter

Op de andere school heb ik 4 jaar lang nooit iets gehoord van dochter, zij was altijd degene die heel veel zin in school had. Met de coronatijd baalde ze dat ze niet naar school kon.

Misschien een heel wild idee hoor, maar als het tijd is om zelf met de lesstof aan het werk te gaan en iedereen zit te kletsen en zij voelt zoch buitengesloten, waarom gaat ze dan niet.... met de lesstof aan het werk? 
Dan gaat de tijd veel sneller.
Als haar klasgenoten daar schamper op reageren, kan haar droge antwoord zijn dat ze dan thuis minder huiswerk heeft en dus meer vrije tijd heeft. 

Enne, bedoelde de mentor niet dat ze moet leren zelf om een andere plaats in de klas te vragen?

Kleinduimpje schreef op 14-03-2023 om 07:49:

Op de andere school heb ik 4 jaar lang nooit iets gehoord van dochter, zij was altijd degene die heel veel zin in school had. Met de coronatijd baalde ze dat ze niet naar school kon.

Daar zit denk ik ook de kneep; ze heeft het hier niet naar haar zin en daardoor wordt nu alles in het negatieve getrokken. Net wat Allison al aangeeft: de zaken liggen voor een deel genuanceerder. Je moet ook niet alles wat pubers zeggen letterlijk nemen. 

Met een vier en een vijf ga je inderdaad over, maar niet als die vier in de kernvakken zit. Maar misschien hebben we het hier over een zeldzame school die in het voorexamenjaar geen rekening houdt met de kernvakkenregeling. 
Maar goed, er is al veel advies geweest. Neem eruit mee waar je wat aan hebt. 

Kleinduimpje schreef op 13-03-2023 om 22:37:

mocht ze 4 havo niet halen gaat ze naar een mbo. Nog een jaar overstappen naar een 5 havo op een andere school heeft niet onze voorkeur. Overstappen andere klas is misschien nog een optie, maar ook dat zal niet makkelijk zijn. Even afwachten of ze het haalt, het gaat echt alleen om Engels, ook zo wat dat je op 1 vak blijft steken.Met de vier voor Engels gaat ze trouwens wel over. En Engels is wel een probleem, dat kun je bijna niet leren, bijles heeft amper zin. Veel tv kijken in Engelse taal.


Ze hebben vaste zitplekken en ze zit dus constant in dit groepje. Dit is ook een vast groepje met dezelfde vakken, rest van leerlingen wisselen.

Dus is het helemaal belangrijk om bij mbo's te gaan kijken. 


Ze moet gewoon aan de bak voor Engels. Oefenen oefenen en oefenen, gewoon worden met de taal. Leren, lezen, netflixen met Engelse ondertiteling, teksten lezen enz. Bijles moet zich richten op de aanpak van het lezen van de teksten. Ze moet er toch echt minstens een vijf van maken. Wat stond ze voor Engels op de mavo dan?
Op het HBO bestond bij de ene opleiding de helft van mijn onderwijs uit Engelstalige methoden (HBO-V) en bij de andere opleidingen ongeveer 70% van de boeken (lerarenopleidingen). De master was gek genoeg minder Engelstalig. 
Als de mentor van alles niet wil regelen ga je naar de coördinator of teamleider. Je laat je misschien wel te makkelijk afschepen. En sommige eerstegraads docenten zitten daar voor hun vak, niet omdat ze mentor willen worden. 

Het valt me op dat er heel veel niet kan. Tien minuten instructie en de rest van de tijd kan er gekletst worden en geen enkele leraar die er wat van zegt? Wat is dat voor school? Hoe zijn de slagingspercentages? Dit klinkt gewoon bijzonder slecht.
Kinderen hebben leerplicht, maar ook recht op onderwijs. Ik heb moeite het te geloven. 
Lees- en luistertoetsen kun je niet leren, wel oefenen. 
Overgangsnormen kun je in de schoolgids vinden. Wat wel kan is dat als deze school haar met een 4 voor Engels naar 5 havo laat gaan, een andere school haar daarmee niet accepteert. Als het allemaal zo stroef loopt op school en je dochter is echt ongelukkig zou ik een andere school wel overwegen. 
Overigens zijn vrienden niet iets waar je recht op hebt of wat school voor je kan regelen. Maar ze kunnen wel meedenken als je niet happy bent. Bijvoorbeeld andere plaats, andere klas. Het kan niet zo zijn dat school bepaalt dat je enkel en alleen met een bepaald groepje om mag/kan gaan als die niet bij je passen.

Voor een mbo zal ze wel een keuze moeten maken. Heeft ze wel een idee welke richting haar leuk lijkt?

over die cijfers zou ik toch echt uitzoeken en het pas geloven als het ergens zwart op wit staat. Je wil niet voor een onverwachte verrassing komen te staan aan het eind van havo 4.
hou er ook rekening mee dat de punten van havo 4 meegaan naar havo 5. Met een 4 voor Engels ga je nooit slagen. Als je niet gelooft in bijles, gaat ze dat dan wel halen? 
Ik geloof overigens wel in bijles, vooral voor lezen/ tekstverwerken. Je moet dan een goede leraar hebben die haar heel goed aan kan leren hoe ze dit aan kan pakken. 

juist voor begrijpend lezen en tekstbegrip kan bijles helpen.
Heeft mijn zoon ook gehad, werd door een docent op school gegeven en heeft hem Ven ern mager 5je naar een dikke 7 geholpen op zijn examen. En nu op het mbo plukt hij daar nog de vruchten van.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-03-2023 om 15:03 Topicstarter

ze heeft bijles,met nog 15 andere in de klas. Ze mag daar gewoon vragen stellen.

Kleinduimpje schreef op 15-03-2023 om 15:03:

ze heeft bijles,met nog 15 andere in de klas. Ze mag daar gewoon vragen stellen.

Als er zoveel kinderen in de klas bijles nodig hebben mogen er sowieso wel vraagtekens gezet worden bij de kwaliteit van de reguliere lessen.

Bijles met 16 scholieren?   
Ik zou kiezen voor 1-op-1 begeleiding. Dan kan achterhaald worden waarmee ze de fout in gaat. En dan dat oefenen. Dat zou zomaar heel snel kunnen gaan. 

Hoe was haar begrijpend lezen op de basisschool?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.